2018-01-30, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Måste vara Privat då det är en Pianolärare från annan kommun annars är det en musiklärare ;-)

Ja
Citera
2018-01-30, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Tog på mig städjobbet här, bra om ni fyller på!
Trist att det inte framkommit en gnutta fakta om vad som hänt. Polisen och inblandade gör verkligen ett toppenjobb med att hålla på sekretessen. Men det hjälper ju inte oss nyfikna tyvärr...

Vad vet vi?
- Namnet på familjen (bekräftat)
- Åldrarna (bekräftade)
- Bostadsort och adress (bekräftat)
- I somras tjoade och hoppade barnen i poolen (Media)
- Skolhjälp hemma (bekräftat flera media)
- Pappan har fått nedsatt arbetstid samt får arbeta del hemma (Aftonbladet)
- Modern arbetar som skattejurist på Skatteverket (bekräftat)
- Rektorn kallar familjen för en familj i djup kris (bekräftat)
- Grannarna har inte märkt något onormalt (Expressen)
- Polisen känner inte till dödsorsaken utan hoppas finna den på insidan (Expressen)

Vad verkar sant!
- Äldsta dottern har ett Instragramkonto (bra om någon bekräftar med länk)
- Faderns LinkedIn är raderat (dock inte bekräftat att detta skett i samband med händelsen)
- Del av familjen har setts i affärer under mellandagarna (inlägg här som verkar troligt)
- ME som sjukdom hos flickorna (får anses bekräftat av gniknus2 här på FB)

Vad tror vi eller är rykten?
- Mamman har haft obotlig cancer (spekulation innan fakta kommer)

Utan belägg:
- Familjen är med i sekt typ Scientologerna (inte bekräftat och inget tyder på det)
- Att fadern skulle hängt sig
- Att familjen förlorat bidrag och annat från kommunen eller inte fått hjälp för barnens sjukdomar

Kan någon fylla på med info tack?

Här har du som begärde att jag skulle lägga upp var jag fått mina uppgifter ifrån. Och detta är bara en av dem. I denna så står det vad som är bekräftat just då. Och redan 1-2 dagar efter händelsen kom det ut sånt som tidningarna bekräftat sen.
Citera
2018-01-30, 05:15
Medlem
rubin22s avatar
Vad jag undrar om hemundervisnigen är varför den startade för Agnes respektive Moa? Hade Agnes o Moa hög frånvaro från skolan i början, gick de hem ofta från skolan då de inte orkade, så lärarna såg det med egna ögon eller var det mest föräldrarna som berättade hur det var då de ringde dem sjuka? Sen undrar jag hur snabbt de propsade på hemundervisng till barnen? Var det föräldrarna helt säkert och inte skolan?
Citera
2018-01-30, 09:25
Medlem
God morgon alla,

Många nya, helt otroliga, diagnoser som dök upp här i tråden i går men: enligt Aftonbladets artikel så har de intervjuat rektorn som klargör att skolan fått läkarintyg på en ovanlig sjukdom och i artikeln så nämns bara ME. Går inte att tolka annorlunda. Ofattbar diagnos tycker jag i och för sig men nu verkar det vara så enligt Aftonbladets artikel i länken ovan.

Familjen skriver enligt uppgift avskedsbrevet att barnens sjukdom är förklaringen till deras agerande.
Därför är min fråga: borde förbundet för ME/CFS göra en anmälan till IVO? Borde sjukhuset eller läkaren som utfärdat intyget anmäla sig själv till IVO? Har kanske någon anhörig redan gjort en anmälan? Kunde något i svensk sjukvård gjorts annorlunda? Hade flickorna verkligen fått rätt diagnos?

Oavsett diagnoser så är det fortfarande två mord på barn.
Senast redigerad av CountMyshkin 2018-01-30 kl. 09:28.
Citera
2018-01-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
God morgon alla,

Många nya, helt otroliga, diagnoser som dök upp här i tråden i går men: enligt Aftonbladets artikel så har de intervjuat rektorn som klargör att skolan fått läkarintyg på en ovanlig sjukdom och i artikeln så nämns bara ME. Går inte att tolka annorlunda. Ofattbar diagnos tycker jag i och för sig men nu verkar det vara så enligt Aftonbladets artikel i länken ovan.

Familjen skriver enligt uppgift avskedsbrevet att barnens sjukdom är förklaringen till deras agerande.
Därför är min fråga: borde förbundet för ME/CFS göra en anmälan till IVO? Borde sjukhuset eller läkaren som utfärdat intyget anmäla sig själv till IVO? Har kanske någon anhörig redan gjort en anmälan? Kunde något i svensk sjukvård gjorts annorlunda? Hade flickorna verkligen fått rätt diagnos?

Oavsett diagnoser så är det fortfarande två mord på barn.
Det är möjligt jag missförstår fullständigt, men varför skall sjukvården anmäla sig själva för att man satt en diagnos?
Citera
2018-01-30, 10:15
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Kan du inte veta något om (ifall videon finns...).
Kanske hela familjen tillsammans säger adjö till sina anhöriga. Om diverse religoner kan få vuxna människor att tro på ett liv efter detta, som dessutom är mycket bättre än det nuvarande, så kan nog två vuxna intala två sjuka barn det samma. Ponera att det var så, alla fyra var med på tåget? Hur blir det då med det juridiska?

Gör ingen som helst skillnad juridiskt!
Citera
2018-01-30, 10:17
Medlem
vichy6s avatar
Kan Gottfrieskliniken skrivit läkarintyget?
Citera
2018-01-30, 10:39
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Tack! Befriande, äntligen lite luft och syre i rummet!

Du har fler frågor än svar, det är högst rimligt i detta fall, där ytterst få fakta finns kring döden för familjen.

Det finns massor med "beskäftiga" skribenter ( mest kvinnor), som direkt med sin reptilhjärna utser MANNEN Oskar till MONSTERMÖRDAREN. De saknar totalt något belagt underlag, men suggesterar sig själva till detta genom diverse fantasifulla beskrivningar.

För min del bedömer jag att polisen har hela bilden av familjetragedin, bakgrundsmaterial som sjukdomar, ekonomi, etc., och en del av det kommer att delges allmänheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för syrekomplimangen, tyckte att någon till slut måste få in lite frisk luft i hokus-pokus sjukdomssymptom diskussionen...

Tror som du att polisutredningen kombinerat med obduktionsresultaten kommer ge en tydlig bild vad som har hänt. Man kan bara hoppas att någon form att sammanfattnande slutsats till slut kommer presenteras. Oavsett vad som har hänt med förövaren/arna efteråt är detta ändå barnamord, ett dubbelmord på ett syskonpar där kanske vi alla och omgivningen behöver få lite fler svar.
Oaktat svensk polis egendomliga lust att alltid vara hemlighetsfull i tid och otid.
Ni låter ta mig tusan som två trötta läkare som haft för "jobbiga patienter"!

Det där om "beskäftiga skribenter" kan lika gärna vara ni två också. Och om det är mest kvinnor som utsett Oskar till "monstermördaren", vet jag inte, om kvinnor skulle ha en reptilhjärna kan jag säga att de inte har någon. Hela inlägget är beskäftigt. Men det är få som har en ängels tålamod, så jag kan förstå. Många tar alltid tillfället att hoppa på männen för allt elände på jorden och det skulle verkligen inte bli bättre om de styrde!

Jag håller absolut med om att det har varit FÖR MYCKET påhopp på Oskar, väldigt osmakliga och orättfärdiga. Begriper inte hur man kan hoppa på honom så mycket. Kvinnor kan besitta ondska också och använda sig av den med på brutala tillvägagångssätt.
Citera
2018-01-30, 10:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Spek.

Den viktigaste ledtråden i detta fall är "agnesisbored" och "a girl has nothing to say". 3/4 av familjen bestod av kvinnligt kön. OH var allenarådande och de andra fick följa med på tåget. De hade inget att säga till om. Kanske fick Agnes en fling på en pojk på mellanstadiet och i en redan hårt hållen familj fick detta oanade konsekvenser. Agnes hölls hemma från skolan. Fick sluta med alla sina intressen, för den världen var inte garanterat ren från synd. Kontroll tar på krafterna. OH jagade orsaker till att hålla flickan hemma och HB höll med, i hopp om att detta "skulle gå över". För friden. Men för OH eskalerade det och han sökte svårdiagnosticerade sjukdomar med massor av symtom och Agnes blev sjuk. "Sjuk" i en diagnos, när den ställdes, om den ställdes, skulle väcka sympatier för de drabbade. Vinna tid.
"Dr" OH hade lyckats.
Så var det dags för Moa.. Skolan köpte allt rakt av. Men Agnes var inte tystad. Säkerligen protesterade hon utifrån de små medel hon hade i sin frigörelse. OH hade dessutom missat ett konto där hon vinkar försiktigt om att allt inte är OK. Bagatell för oss, jordskred för Agnes.
OH må vara geniförklarad, men rätt programmerad var han inte.
Citera
2018-01-30, 11:14
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Kan Gottfrieskliniken skrivit läkarintyget?
Är det så, så är det fullständig katastrof. Får de ens skriva intyg? Hoppas ej..
Citera
2018-01-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är möjligt jag missförstår fullständigt, men varför skall sjukvården anmäla sig själva för att man satt en diagnos?

Ja, varför inte? En gång som denna förlorar ingen på att sjukvårdens insatser utreds och de själva borde se ett egenintresse. Vem som helst kanske kan anmäla till IVO?
Citera
2018-01-30, 11:19
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ni låter ta mig tusan som två trötta läkare som haft för "jobbiga patienter"!

Det där om "beskäftiga skribenter" kan lika gärna vara ni två också. Och om det är mest kvinnor som utsett Oskar till "monstermördaren", vet jag inte, om kvinnor skulle ha en reptilhjärna kan jag säga att de inte har någon. Hela inlägget är beskäftigt. Men det är få som har en ängels tålamod, så jag kan förstå. Många tar alltid tillfället att hoppa på männen för allt elände på jorden och det skulle verkligen inte bli bättre om de styrde!

Jag håller absolut med om att det har varit FÖR MYCKET påhopp på Oskar, väldigt osmakliga och orättfärdiga. Begriper inte hur man kan hoppa på honom så mycket. Kvinnor kan besitta ondska också och använda sig av den med på brutala tillvägagångssätt.
Visst finns det knäppa och onda kvinnor, absolut. Men OM det stämmer att O var hängd, så kan knappast H har dödat honom.
Nu kan det ju vara så att de gjort detta i samförstånd med varandra de här två. Märkligt. Mycket märkligt allihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in