2018-01-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur svårt är det egentligen att någon till slut säger rakt ut vad detta handlar om.
Man finner inga "stora", män eller kvinnor på viktiga positioner i samhället, som också är bra på sina yrken och trivs med tillvaron - som plötsligt insjuknar i dessa diffusa ogreppbart symtom som ME eller fibromyalgi!

Det är tyvärr sanningen att dessa saker företrädesvis alltid drabbar någon som är missnöjd med jobbet eller tillvaron, partnern, sitt utseende, sin vikt, sin ekonomi eller sina ouppfyllda drömmar. Sjukskrivningen och sjukdomsbehandlngen blir då en ny "sysselsättning" med möjlighet att få massvis av sympati från omgivningen.

Detta är fakta, tyvärr!

Så varför mådde dessa små flickor så dåligt att de inte kunde gå till skolan? Kronisk trötthet är ett symtom på något annat underliggande. Något som drabbade dem någonstans ifrån.
De var alltför unga för problem med jobb, kärleksrelationer eller ouppfyllda drömmar. De verkar ha hängt med i skolarbetet, och i vart fall för yngsta flickan bedömts varit socialt framåt.
Så varför hamnade de i detta!

Tack! Befriande, äntligen lite luft och syre i rummet!

Du har fler frågor än svar, det är högst rimligt i detta fall, där ytterst få fakta finns kring döden för familjen.

Det finns massor med "beskäftiga" skribenter ( mest kvinnor), som direkt med sin reptilhjärna utser MANNEN Oskar till MONSTERMÖRDAREN. De saknar totalt något belagt underlag, men suggesterar sig själva till detta genom diverse fantasifulla beskrivningar.

För min del bedömer jag att polisen har hela bilden av familjetragedin, bakgrundsmaterial som sjukdomar, ekonomi, etc., och en del av det kommer att delges allmänheten.
Citera
2018-01-30, 00:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Och det intressanta här, är väl att körtelfeber i regel uppkommer efter puberteten, när hormoner rusar som mest och ofta då "den första kärleken" drabbar dem, besvarad eller ej. Det är inte för inte den ofta brukar kallas "Kyssjukan" - dvs en akut fysisk reaktion på en omtumlande upplevelse av begär.

Nix! Har inget med omtumlande kärleksupplevelse att göra. (men det var en charmig tanke )

Körtelfeber = mononucleos är en virusinfektion av Epstein-Barr virus. Infektionen drabbar vanligen barn i förskoleåldern med lindring infektion, men kan också drabba äldre barn som får mer körtel- och mjältsvullnad. I 20 års åldern har 90 % av oss antikroppar och är således immuna mot mononucleos.
Att det kallas "kyssjukan" beror på att viruset smittar via saliv. Symptom är svullen i halsen, svullna lymfkörtlar och feber ca tre veckor med trötthet som kan kvarstå under ett par månader.

Döttrarna här var kroniskt trötta betydligt längre än några månader. Det berodde sannolikt inte på
effekter efter mononucleos, den tröttheten hade varit övergående.
Senast redigerad av Solglittret 2018-01-30 kl. 00:48.
Citera
2018-01-30, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Här finns mer att läsa om ataxisjukdomar:
http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/spinocerebellaraataxier-domina#anchor_2

Tack för att du ens noterade mitt inlägg.
Det fanns indikationer tidigt om att barnen led av en allvarlig sjukdom. Troligen genetisk och sällsynt.

Jag tog fasta på det. Fördjupade mig.

Det finns en ytterligare dimension också, när det gäller ärftligheten.
Citera
2018-01-30, 00:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det fanns indikationer tidigt om att barnen led av en allvarlig sjukdom. Troligen genetisk och sällsynt.

När är tidiga indikationer och hur länge befann sig barnen i skolan? Ingen misstanke före juni 2017 om den yngre flickan. Så dina gissningar i ämnet har inte riktigt nått fram. Har du något mer att tillägga angående tidig sjukdom? När då? Exakt ålder? Hur vet du det? Inte ens forskarna vet om det är genetiskt gällande omtalad sjukdom.
Citera
2018-01-30, 00:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Antecipation...
Citera
2018-01-30, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
När är tidiga indikationer och hur länge befann sig barnen i skolan? Ingen misstanke före juni 2017 om den yngre flickan. Så dina gissningar i ämnet har inte riktigt nått fram. Har du något mer att tillägga angående tidig sjukdom? När då? Exakt ålder? Hur vet du det? Inte ens forskarna vet om det är genetiskt gällande omtalad sjukdom.

Jag är säker på att jag har mer om fötterna än du. Du kan börja med att läsa mina senaste inlägg och länkar.
Citera
2018-01-30, 00:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag är säker på att jag har mer om fötterna än du. Du kan börja med att läsa mina senaste inlägg och länkar.

Jag gjorde det och fann att du är långt bort från trovärdig sjukdom. Det har avhandlats en del angående information från tex dagens medicin om just omtalad sjukdom med tanke på Bjärred.
Sen har vi inget som tyder på att någon av barnen varit sjuka tidigt som du påstått, så det faller på sin egen orimlighet helt enkelt. Nej, du har för stora skor och kan inte fylla dom riktigt.
Så dina påstående har en helt egen kategori som inte direkt är sannolik i detta fallet.

OM du nu inte kan tala om när dom blev sjuka vilket en lärarinna har bättre kunskap om och skolan.
Så jag inväntar att du har ett klart förlopp och som kan klarlägga dom mest basala frågorna jag ställt.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-30 kl. 01:02.
Citera
2018-01-30, 01:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Tack! Befriande, äntligen lite luft och syre i rummet!

Du har fler frågor än svar, det är högst rimligt i detta fall, där ytterst få fakta finns kring döden för familjen.

Det finns massor med "beskäftiga" skribenter ( mest kvinnor), som direkt med sin reptilhjärna utser MANNEN Oskar till MONSTERMÖRDAREN. De saknar totalt något belagt underlag, men suggesterar sig själva till detta genom diverse fantasifulla beskrivningar.

För min del bedömer jag att polisen har hela bilden av familjetragedin, bakgrundsmaterial som sjukdomar, ekonomi, etc., och en del av det kommer att delges allmänheten.

Tack för syrekomplimangen, tyckte att någon till slut måste få in lite frisk luft i hokus-pokus sjukdomssymptom diskussionen...

Tror som du att polisutredningen kombinerat med obduktionsresultaten kommer ge en tydlig bild vad som har hänt. Man kan bara hoppas att någon form att sammanfattnande slutsats till slut kommer presenteras. Oavsett vad som har hänt med förövaren/arna efteråt är detta ändå barnamord, ett dubbelmord på ett syskonpar där kanske vi alla och omgivningen behöver få lite fler svar.
Oaktat svensk polis egendomliga lust att alltid vara hemlighetsfull i tid och otid.
Senast redigerad av Solglittret 2018-01-30 kl. 01:04.
Citera
2018-01-30, 01:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack för syrekomplimangen, tyckte att någon till slut måste få in lite frisk luft i hokus-pokus sjukdomssymptom diskussionen...

Tror som du att polisutredningen kombinerat med obduktionsresultaten kommer ge en tydlig bild vad som har hänt. Man kan bara hoppas att någon form att sammanfattnande slutsats till slut kommer presenteras. Oavsett vad som har hänt med förövaren/arna efteråt är detta ändå barnamord, ett dubbelmord på ett syskonpar där kanske vi alla och omgivningen behöver få lite fler svar.
Oaktat svensk polis egendomliga lust att alltid vara hemlighetsfull i tid och otis.

De löser väl allt med avlyssning som vanligt...

Fast det har väl varit märkligt tyst i bjärredsvillan..
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-30 kl. 01:05.
Citera
2018-01-30, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Antecipation...

Ja, men också att det kan bäras ovetandes i generationer ... tills två osannolikt möts och skaffar barn.

Det kastar långa skuggor.
Citera
2018-01-30, 01:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, men också att det kan bäras ovetandes i generationer ... tills två osannolikt möts och skaffar barn.

Det kastar långa skuggor.

Jojo. Finns en finsk special också och några andra varianter.
Citera
2018-01-30, 01:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Nix! Har inget med omtumlande kärleksupplevelse att göra. (men det var en charmig tanke )

Körtelfeber = mononucleos är en virusinfektion av Epstein-Barr virus. Infektionen drabbar vanligen barn i förskoleåldern med lindring infektion, men kan också drabba äldre barn som får mer körtel- och mjältsvullnad. I 20 års åldern har 90 % av oss antikroppar och är således immuna mot mononucleos.
Att det kallas "kyssjukan" beror på att viruset smittar via saliv. Symptom är svullen i halsen, svullna lymfkörtlar och feber ca tre veckor med trötthet som kan kvarstå under ett par månader.
...
Där ser man, tack! Alltid lär man sig något nytt. Jag trodde körtelfeber var en mycket mer mystisk sjukdom som av olika hormonella skäl drabbade halskörtlarna. T. ex. att det kunde utlösas vid kraftigt rodnande (som kan uppstå i förälskensens ögonblick).
Att den mycket skicklige tennisspelaren Robin Söderling drabbades av körtelfeber 2011 vid 26 års ålder, då han var fyra på världsrankingen och ännu på väg uppåt, bidrog till min fördom. Han tvingades ju avsluta sin karriär, eftersom han aldrig återhämtade sig fullt trots flera års behandling. Det låter ju inte som en enkel virusinfektion vilken går över på någon månad eller så. Ja, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in