Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-27, 16:28
  #12457
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Nja, det är inte så enkelt som du vill tro... Det beror på hur dom dog och vem som orsakade det. Om någon skriver ett avskedsbrev där denne berättar att denna inte vill leva längre och att denna själv valt att dö, men om jag hjälper till, låt oss säga förgiftar hen. Så skulle jag med största sannolikhet dömas för mord.

Så det kan lika gärna handla om 3 mord och ett självmord

Okej.
Och du tror inte att polisen har kollat upp detta innan dom går ut i media och säger att det var ett gensamt beslut.
Tror nog att polisen har ganska bra koll på detta.
Citera
2018-01-27, 16:31
  #12458
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Lilla gumman och lilla gumman. Jag är en man på 52 år och 90 kilo och om du kallar det lilla gumman så bevisar det vilken intelligensnivå du ligger på.

Hela livet framför sig, och vad VET du om det? Klart inte fb är en rättegångsal, men lite anständighet och sunt förnuft borde man väl få avkräva när den ena teorin är värre än den andra, och framförallt väl underbyggda fakta för sina teorier.
Och du, jag fegar inte. Placerar mina kommentarer där dom hör hemma.
Haha, lilla gumman, jag visste att du skulle gå igång på lilla gumman. Det finns ingen här som har väl underbyggda fakta för sina teorier. Det som är klarlagt är att 4 personer har dött i en villa i Bjärred och att det har sett relativt städat ut på platsen. Inga styckningar eller annan gore. Barnen har hemundervisats. Mor och far har varit yrkesverksamma fram till jul.
Citera
2018-01-27, 16:33
  #12459
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
Åh vet inte vad jag ska äta till middag, kebab rulle eller köra på kebab pizza?
Med det här inlägget sjönk din trovärdighet som sten. Men det kanske också var meningen? Dvs att allt om att du bott Bjärred och Oskars lynne och berättelsen om din sambo och hundarna och Hannas lugna temerament och MRSA ska tas med en rejäl skopa salt.
Citera
2018-01-27, 16:34
  #12460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Något var riktigt sjukt i denna familj och det sjuka skulle döljas med morden. Kanske något av barnen påtalade att den skulle avslöja missförhållandena för någon utomstående och då såg OH ingen annan utväg än att mörda dem allihopa. Att mamman skulle varit med på det är föga troligt. OH är helt klart den drivande & han ville dölja några begravda hundar med morden. Kanske han antastade döttrarna. Münchhausen by proxy är också mycket troligt. Att flickorna var trötta kan ju bero på att de inte fick sova om nätterna. OH kanske var psyksjuk och var uppe och väsnades hela nätterna. Jag fattar inte hur vissa i tråden kan gå på alla lögner som OH producerat för att dölja missförhållandena i familjen.
Nåt är ju helt klart fel. Jag trodde det bästa om den här familjen, att det var en förtvivlans gärning. Men det trodde jag i Madsen-caset också. Ju mer man får veta desto vidrigare blir det. Vårt bekymmer här är att förövarna/förövaren inte finns i livet. Och polisen har ingen som helst skyldighet att berätta något alls. Men de flesta i utredningen, och anhöriga, borde vara intresserad av att få slut på ev. spekulationer. Men om det ÄR en otäck verklighet barnen levat i, så lär vi inte få veta. Då kommer FUPen sekretessbeläggas och hamna i källaren. Om nu digitala FUPar hamnar i källaren numera.
Citera
2018-01-27, 16:41
  #12461
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Tack för att du har ordning och reda på diverse citat. Det finns väl även ett tweet från en rektor/skolpersonal som hyllar den berörda skolan för att de åkte hem till mamman när bara OH dök upp på skolmötet.

Om man dessutom tänker tillbaka på ena rektorns uttalande alldeles i början, " en familj i djup kris" och jämför det med pianolärarens reflektioner så känns det igen som att skolan blivit duperad.

Det är detta man reagerar på - att skolan har haft möten med fr a OH men också med modern närvarande och fattat beslut om att införa hemundervisning respektive fortsätta med hemundervisning - men utan de berörda flickorna närvarande!

En 14 åring som går i åttan har väl en egen uppfattning och kan ge uttryck för vad hon klarar av och vill. Inget som vuxna ska sitta och orda om utan att hon får ge uttryck för sin egen önskan.
Av det lilla fåtal uppgifter som framkommit om skolkonferanser som hållits under förra året har inte framkommit att flickorna överhuvudtaget deltagit någon enda gång. Föräldrarna sägs ha önskat hemundervisning även för yngsta dottern, men Moa själv, vad ville hon? Och vad ville 14-åriga Agnes?

Om det stämmer att beslut fattade om bl a hemundervisning i samråd mellan föräldrarna och skolans representanter, men att man så att säga hoppade över att låta döttrarna delta och säga sin mening - ja då har skolan onekligen brustit och definitivt gjort fel som låtit flickornas föräldrar styra för mycket.
Tycker att någon nu efter katastrofen borde utreda skolans roll att man lät föräldrarna, men inte barnen, delta och kanske dupera skolan.
Citera
2018-01-27, 16:42
  #12462
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Då måste du ha missat vittnesmål från kollegor som hyllat OH. ” En fantastisk person, glad, ödmjuk och jäkligt smart.” Samma här, svarar en annan. ”Dom Gud älskar dör ung, jag saknar dej, skriver en annan. De vidriga egenskaper O skulle ha haft är väl något som bara finns här på FB.
Jag har definitivt inte missat hyllningarna från folk på Linkedin. Men sedan har människor på andra håll en annan uppfattning. Han hade troligen två olika persona beroende på i vilket sammanhang han var med i. Att gå så långt som att mörda sina barn är i mina ögon en vidrig egenskap. Någon slags galenskap rusade omkring i hans huvud.
Studerar man olika massmördare i historien vill människor i omgivningen ofta inte tro att den fantastiska, sociala och trevliga personen kan ha utfört dessa mord.
Citera
2018-01-27, 16:43
  #12463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Kan vi vara överens om att det var 2st mord och 2st självmord sen orsaken det vet vi inte och kommer vi få reda på det?.

Mvh
Smoker

Ja där tror jag du har rätt.
Väldigt tyst om detta i tidningar, läst Elisabeth Högströms krönika.

Om det varit en invandrare familj, en familj med "arbetare" hade vi fått mer information.

Sen förstår jag inte då en granne säger till nån tidning typ " jag vill inte säga nåt med hänsyn till flickorna"
Vad då hänsyn? Dom är ju döda!

Och vart är alla grannar, vänner, arbetskamrater osv, lyser med sin frånvaro här.

Annars brukar det ju vara någon nära som säger nåt, men här bom stopp!

Tror inte polisen kommer lämna ut mer information tyvärr utan vi får sväva i ovisshet.

Undrar hur begravningarna ska ske ....
Citera
2018-01-27, 16:43
  #12464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack! Ja, intyg har ju skolan bekräftat att de hade.
Kan man förutsätta att alla kommuner/landsting använder samma som Västra Götaland? Att det är 3460:4 även i dessa två fall?
Hur ofta förnyar man intyget? Beroende på diagnos förstås men är det skolan som bestämmer det?

Skolan (rektor) beslutar med stöd av skollagen. Intyget heter likadant i Skåne, men numreringen är VG-regionens.
Citera
2018-01-27, 16:53
  #12465
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ja, så vad bygger du dina teorier på. Svara inte, jag vet redan. MANSHAT. Det är hela poängen med dina inlägg. Att få klanka ner på detta fruktansvärda mansamhället vi lever i. Gör världen och dina anhöriga en tjänst och stämpla ut från den här fruktansvärda tillvaron du lever i.
Du är bevisligen totalt galen, du uppmanar alltså människor du inte känner till självmord. Ok. Du känner kanske en enorm samhörighet med OH och tar allt personligt. Tråkigt för dig då. Men här diskuterar vi fyra personers död, inte P944:s mentala problem.
Kanske du kan delge oss i denna tråd hur en hjärna fungerar som kommer på att uppmana andra personer att begå självmord, för det var kanske just det som OH uppmanade HB att göra? DET kanske kan vara din gärning i denna tråd!
Citera
2018-01-27, 16:54
  #12466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesea
Ja där tror jag du har rätt.
Väldigt tyst om detta i tidningar, läst Elisabeth Högströms krönika.

Om det varit en invandrare familj, en familj med "arbetare" hade vi fått mer information.

Sen förstår jag inte då en granne säger till nån tidning typ " jag vill inte säga nåt med hänsyn till flickorna"
Vad då hänsyn? Dom är ju döda!

Och vart är alla grannar, vänner, arbetskamrater osv, lyser med sin frånvaro här.

Annars brukar det ju vara någon nära som säger nåt, men här bom stopp!

Tror inte polisen kommer lämna ut mer information tyvärr utan vi får sväva i ovisshet.

Undrar hur begravningarna ska ske ....
Sen gammalt pratar man inte negativt om de döda. Finns det något negativt om föräldrarna så pratar man inte om det. Vilket jag tror detta handlar om. Fan vet.
Citera
2018-01-27, 16:55
  #12467
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
1. Men lilla gumman, varför spammar du tråden på detta sätt? 2. Det är två barn som mördats och efter att ha följt detta fall 3. lutar det åt att OH är ensam ansvarig för dessa avskyvärda mord på två barn som hade hela livet framför sig.
[B4. ]Jag fick ett gott skratt när jag läste vad du skrev till Intermittent exp[/b], där fegar du till det ordentligt. Ingenting om att hen ska dränka sig själv och är ett feministäckel, haha jo "nolla" vågar du dra till med! 5. Du har inga bevis för dina teorier, jag vet inte ens vad dina teorier är och kunde inte bry mig mindre, detta pga ditt sättatt skriva. Men detta är Flashback, ingen rättegångssal, och du är ingen allsmäktig domare som avgör vad folk får skriva och tycka.
6.Min uppfattning är att OH isolerat döttrarna under många år och drivit dem till tristess och tystnad, så pass att de var tvungna att slutligen betala med sina liv. 7.Kanske HB var med på dessa mord, jag vet inte vad som hände i huset innan morden begicks, men i mina ögon var OH drivande efter att ha hört vittnesmål om honom.

Hej.
Du har gnällt på allt och alla här i tråden, och du hatar alla som inte tycker som du.
Tog ett random inlägg från dej, för att försöka förstå vad du håller på med.
Mitt feta o understruket.

1. Där borde du nog reda ut ditt egna spamande innan du ger dig på nån annan.
2. Det har du nog sagt 2.683 ggr.... och jag tror att alla vet det.
3. FEL, polisen har gått ut med att det var ett gemensamt beslut, så båda två är ansvariga.
4. Vi är rätt många som flabbar åt dina inlägg, känns inte som att dom är riktigt genomtänkta.
5.he he he DU har ingenting som styrker din teori. Du har inte ens en teori.... JO, just det Oskar är en psykopat... det är din teori.
Ge oss bevis, belägg, pm, fakta eller nått annat som styrker dina påståenden.
6. Och det kan du bevisa genom att ......?
7. Inte kanske, hon VAR det.... tips, kolla med snuten, vet ja !

Bittra människa !
Innan du fortsätter med att gnälla på alla andra som inte tycker som du, så rannsaka dig själv lite.
He he
Citera
2018-01-27, 16:58
  #12468
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jag har definitivt inte missat hyllningarna från folk på Linkedin. Men sedan har människor på andra håll en annan uppfattning. Han hade troligen två olika persona beroende på i vilket sammanhang han var med i. Att gå så långt som att mörda sina barn är i mina ögon en vidrig egenskap. Någon slags galenskap rusade omkring i hans huvud.
Studerar man olika massmördare i historien vill människor i omgivningen ofta inte tro att den fantastiska, sociala och trevliga personen kan ha utfört dessa mord
.


Där håller jag med dig. Det händer väldigt ofta att grannar och människor runt en gärningsman/kvinna aldrig kunnat föreställa sig den personen som mördare.

Nu har du och jag olika teorier om hur och varför denna tragiska händelse skedde men bortsett från det. Varför är du så säker på din åsikt att det är O som är ensam ansvarig?
Själv tycker jag att det lutar mer åt att H varit drivande i detta fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback