2018-01-29, 05:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det som är mest korkat enligt min mening:
De som köper 10-20 år gamla premiumbilar som är späckade med utrustning. Ofta har de dessutom tagit (blanco)lån på hela beloppet. Vidare tror de att de varit jättenoggranna då hjälpligt klarat av att räkna ut att de klarar av månadskostnaden för lånet. Sen har de inte räknat med någon underhållskostnad för bilen, möjligen ett oljebyte med billigaste biltemaoljan som deras kompis Kevin kommer göra mot ett flak tysköl. Sen så tror de att bilen i fråga drar 0,8 L/mil för att det stod så i spec.en då bilen var ny. M a o de gråter varje de tankar och och tar sms lån då de behöver laga den i tid o otid.

De som köper en lyxbil eller en jättebil när de kör 1500 mil om året och oftast åker en eller två i bilen. Har man råd så visst, men max belånad? Nääää

Har själv en helt ny bil, en Yaris, och den fyller 99,9% av mitt o fruns bilbehov. Jag valde att skaffa en helt ny för jag hatar att skruva och vi utan bekymmer har råd med den. Sedan blev det Toyota då jag har extremt god erfarenhet av deras bilar och dess driftpålitlighet. Sen är ju andrahandsvärdet rätt säkrat för en Toyota. Ja, jag hade kunnat ha ett billigare bilägande, men detta var något vi prioriterade av bekvämlighet.

Sen är det väl tur att alla inte tänker samma, för då hade ju inte en Toyota gått att lösa för pengar. Dock är saken den, att där det ofta brister är att folk inte kan räkna. De tar inte med alla utgifter det innebär i att ha en bil. Vissa påstår att det är såååå dyrt med privatleasing, men dessa har sällan räknat med den totala ägandekostnaden.

Du får nog se upp med rosten på den där riskokaren:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-yaris-active-133

Betyg 2 av 5.

Citat:
2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.

Hur kan de sälja något sånt i Sverige men franförallt, hur kan någon köpa sånt som bara rostar bort.

Renault Captur får 5 av 5. Bara BMW 5 serien och Merceds E-klass kommer upp i 5:

Citat:
5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.

Andra 2or:
Nissan X-Trail
Suzuki Swift
Ford Fiesta

Gemensam nämnare: Japaner.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-01-29 kl. 05:29.
Citera
2018-01-29, 06:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du får nog se upp med rosten på den där riskokaren:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-yaris-active-133

Betyg 2 av 5.

Hur kan de sälja något sånt i Sverige men franförallt, hur kan någon köpa sånt som bara rostar bort.

Renault Captur får 5 av 5. Bara BMW 5 serien och Merceds E-klass kommer upp i 5:

Andra 2or:
Nissan X-Trail
Suzuki Swift
Ford Fiesta

Gemensam nämnare: Japaner.
Nu har jag en.senare variant och karossen är lite annorlunda den du länkade till. Läste någonstans innan jag köpte den rostskyddet blivit bättre men det får tiden utvisa.
Citera
2018-01-29, 07:57
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbofemma
Ja, varför?

Jag förstår inte, och jag kommer inte heller förstå någonsin varför folk köper gamla skräpbilar som 240/740 o dylikt och använder dom.

Kollar man på ekonomi delen först;

Visst, den är billigare i inköp. Men en 240 eller 740 drar något ohyggligt med bränsle. Speciellt sett till dagens bensinpriser om våren/sommaren (14-15kr/L ) sedan så har de ofta gått riktigt, riktigt långt. Och när en bil har gått långt uppkommer självfallet fel. Ofta ganska dyra fel då vitala delar måste bytas.
Sen käkar dom däck som fan, inte bara för att man spinner loss där bak utan även i fram.

Och däck är som bekant inte jättebilliga.
Inte alltför sällan är bilen rostig heller. Och är den för rostig då ere bara att åtgärda. Och då går det åt X antal kronor.

Sedan så kan vi ta en titt på utseende och prestanda;

Skrattretande. Extremt fula bilar, (ingen kan på fullt allvar tycka att dom är SNYGGA? Det är ju förfan en plåtlåda med hjul och strålkastare) Och prestandan kan ju knappast skryta. Visst, en 240/740 turbo går ju ganska fint men nu har ju de flesta en sleten GL med typ 120hk.

Finns det något positivt då?

Tjo, dom är bakhjulsdrivna så det går att ha lite sköj med dom, men det är å andra sidan inte alla som gillar att bakändan sticker ut vid gas på halt underlag.

Varför, varför lägger man då inte ut lite extra pengar (som uppenbarligen endå går åt då en skitbil är väldigt mycket dyrare i drift.) på en lite fräschare bil t.ex. lite nyare Volvo S70/850, Audi A4/A3, BMW 3 serie m.m Då får du inte bara en väldigt mycket snyggare bil, du får mer motor, du får oerhört bättre bränsleekonomi, du får bättre prestanda, andrahandsvärde, fräschare och lyxigare bil.

Men idioter finns alltid..

Folk har olika preferenser. Är det verkligen svårt att förstå? Själv skulle jag inte köpa en sån bil, men jag har inga problem med att förstå deras avvägningar:

1. De kanske inte kör så långa sträckor att den sämre bränsleekonomin påverkar dem så mycket.
2. De kanske inte vill binda för mycket kapital i en bil, utan vill placera pengarna i boende eller annat.
3. De kanske känner nån som kan hjälpa dem med servicen på just den typen av bil, så att de inte blir beroende av oärliga bilverkstäder.
4. Andrahandsvärdet på en äldre bil är bättre.
5. Delar på en äldre bil är billigare eftersom det finns fler exemplar på skroten.
Citera
2018-01-30, 02:04
Medlem
orvarens avatar
Woha.. Ja,var ska man börja..
Kör 200 mil per år privat, kör mer än det på två veckor i jobbet..
Nej, jag behöver inte en bil som kostar mer än 50kr om året i skatt..

Behöver inte en bil vars bromsbeläggsbyte kräver datainstrument för byte..

Behöver inte nycklar som kostar 3000kr att ersätta..

Visst kräver den lite kärlek, men det är knappast dyrt, eller komplicerat..

Att andra vill /behöver ha bilar som de spenderar massor med tid i förstår jag, men det funkar inte för mig. Funkar det för dig, så skiter jag väl i om du betalar tretusen i månaden för bilen och nästan lika mycket i soppa och försäkring..

Kör du vettigt, så blir jag mer imponerad än att du bränner mer än min årsbudget i månaden på en bil du inte kan framföra.. 😊
Citera
2018-01-30, 08:25
Medlem
Rätt kul ämne.

Jag har två nyare bilar (äldsta från 2016) samt en som är från 1977 och en från 1990.

Ingen aning om jag sparar pengar på de äldre men de är ruskigt mycket roligare att köra. Bägge går förövrigt året runt.

Den äldre har manuell choke vilket kräver en fingertoppskänsla i stort sett hela året.

De nyare är komfortmässigt inte bekvämare men vetskapen att de alltid fungerar och alltid tar en från A till B är en form av komfort. Visst, de äldre är lättare att reparera men.... det är något som inte behövs göras på de nyare.

Största skillnaden är de facto ventilationen. Jämför defrostern på en äldre bil med en nyare. Det i sig självt motiverar prisskillnaden. Lite som att hoppa höjdhopp med rullstol.

Bilar är lite som möbler. Man behöver en blandning av gammalt och nytt för att trivas.

Mitt inlägg har inte tillfört något till debatten/ämnet men det var kul att skriva.
Citera
2018-01-30, 09:08
Medlem
angestmannens avatar
Jag har två Volvo bilar, en från 1967 och en från 2012, gissa vilken som kostar mest att äga och har haft flest reparationer senaste fyra åren? En ledtråd, den är inte jättegammal.
Citera
2018-01-30, 09:20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av angestmannen
Jag har två Volvo bilar, en från 1967 och en från 2012, gissa vilken som kostar mest att äga och har haft flest reparationer senaste fyra åren? En ledtråd, den är inte jättegammal.
Då är ju frågan, har de rullat lika mycket och är det nåt du själv gör på den ena men inte på den andra.

Jag har 3 bilar, en 2011, en 90-talare och en 80-talare. Jag har ju precis samma fenomen, den nyaste kostar absolut mest, men då rullar den å andra sida 20-30 ggr mer än de andra två ihop per år. Den äldsta har däremot reparerats absolut mest då jag var tvungen att byta vattenpump på den.
Citera
2018-01-30, 09:30
Medlem
angestmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Då är ju frågan, har de rullat lika mycket och är det nåt du själv gör på den ena men inte på den andra.

Jag har 3 bilar, en 2011, en 90-talare och en 80-talare. Jag har ju precis samma fenomen, den nyaste kostar absolut mest, men då rullar den å andra sida 20-30 ggr mer än de andra två ihop per år. Den äldsta har däremot reparerats absolut mest då jag var tvungen att byta vattenpump på den.

Vattenpumpen går sönder på alla bilar, en slitagedel som även kommer att gå på den nyare, tidsfråga bara.
Vad gäller antal mil jag kör med bilarna så ligger det ungefär lika, kör inte så mycket egentligen, runt 1000 mil/år vardera. Den gammla mest på vintern faktiskt, den är bakhjulsdriven och skitrolig att sladda med.
Citera
2018-02-02, 22:56
Medlem
Faukess avatar
Jag pendlar med en 940 från -93 till jobbet. Blir två mil om dagen så det är inte långt. Har inte behövt lägga en krona på den förutom bensin. Inköpspris 4500kr. En odödlig slitvarg.

En kompis hade en 940 turbo med duktigt uppställt laddtryck. Han köpte bilen när den gått 23000 mil. Han ställde upp laddtrycket dag ett och sålde den vid 44000 mil. Han hade fått byta olja och tändstift. Kamrem byttes en gång. Bilen lever än idag med över 50000 mil.
Är det skräp verkligen?

Jag är ingen Volvofantast men vissa motorer fick dom fan till.
Citera
2018-02-02, 23:28
Medlem
Praktiskt att kunna sparka av snön från skorna på bakdörren....
Citera
2018-02-02, 23:54
Medlem
hippilis avatar
Gamla bilar går att laga utefter vägen. Den äldsta bilen jag har är från 1942 och kör i en nu en bil från 65 ingen modern bil att hitta här
Citera
2018-02-03, 20:01
Medlem
Gastropodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
Jag pendlar med en 940 från -93 till jobbet. Blir två mil om dagen så det är inte långt. Har inte behövt lägga en krona på den förutom bensin. Inköpspris 4500kr. En odödlig slitvarg.

En kompis hade en 940 turbo med duktigt uppställt laddtryck. Han köpte bilen när den gått 23000 mil. Han ställde upp laddtrycket dag ett och sålde den vid 44000 mil. Han hade fått byta olja och tändstift. Kamrem byttes en gång. Bilen lever än idag med över 50000 mil.
Är det skräp verkligen?

Jag är ingen Volvofantast men vissa motorer fick dom fan till.

Mycket trevliga bilar. Och rymliga. Har en 940 ltt undanstuvad men har även haft en 740 med 35000mil på mätaren.
Ett par veckor spenderades i 740in en varm sommar med tält och packning för två då vi åkte runt ca 800 mil på semester i norden. Enda felet på 740in var tankmätaren som aldrig ville fungera. Men jag lärde mig iaf att den drack ca 0.8-0.9. Inte så farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in