2014-02-15, 13:22
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Nej man borde inte kalla det för skräp, snarare bra betyg till konstruktören. Det finns t.ex Volvo "Amazon" och Volvo 140 som rullar till och från jobbet varje dag, imponerande Till och med de som nytillverkar reservdelar till vissa äldre bilar, när den ursprungliga tillverkaren släppt modellen pga affärstänket. Inget skräp där inte. Men en del bilar har onekligen hög skräpfaktor när de passerat medelålderstrecket, t.ex p.g.a fuktsamlande sandwich-plåt-konstruktioner som rostar bort...

Min 140 till exempel, jag har så nära till jobbet och det är synd att starta V70:n för en så kort sträcka men den gamla B20:n känns mer slitstarkt.
Citera
2014-02-15, 13:32
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
De jag känner som kör runt i skitbilar gör det för att de inte vill använda sina "vrålåk" under hösten/vintern.

Edit: Det är sånna som du TS som ser ner på t.ex mina kompisar när de kör runt i volvo 240, renault 5 och andra skrotbilar på vintern, för att sedan bli avunsjuk till sommarn.
Stämmer. Är rädd om min bil (som jag iofs kör året om), därför har jag en extra "skrotbil" som jag använder när jag exempelvis ska hämta ungarna från någon skitig aktivitet, köra grejer till tippen eller parkera vid en stormarknad. Den bilen har dessutom krok så jag använder den till att dra båten också. Kostar inte speciellt mycket då den kanske körs omkring 2-300 mil/år och bara är trafikförsäkrad. Men så värd att ha. Just nu är denna extrabil en V70 från 97, helt ok kärra.
Citera
2014-02-15, 16:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kanske inte alla, men väldigt många iaf. Tyvärr verkar inte vanlig enkel hushållsekonomi vara särskilt använd av svenska folket, se bara på TV-program som "Lyxfällan" där folk med hyfsade inkomster inte får det att gå i hop.

I dagens läge kan man få en ny bil för en månadskostnad på 2 500- 3 000, vilket många lägger på röka och sprit varje månad utan att tycka att det är "dyrt".
Problemet tror jag är att folk inte ser att flera små utgifter på skit blir stora summor i slutet av månaden, medan det känns svårt att lägga 3000 direkt när lönen kommer.

Word.

I dagens läge kan du köpa en ny bil utan att betala mer än 1500kr/månad. Tex om du köper en nya skoda rapid och lägger det på 10år. Sedan skatt och försäkring såklart.

För min del är det mer att det tar emot något fruktansvärt att belåna mig till sån grad för en bil som jag kör 2-4mil tur/retur till jobbet 4 dagar i veckan. Tror det är det samma för många.

Själv spelar jag för ca 1200 i månaden och dricker för runt 1000 + att man går ut ibland. Där har vi den totala månadskostnaden för en ny bil
Senast redigerad av Bbobi 2014-02-15 kl. 16:46.
Citera
2014-02-15, 20:00
Medlem
Citat:
Kanske inte alla, men väldigt många iaf. Tyvärr verkar inte vanlig enkel hushållsekonomi vara särskilt använd av svenska folket, se bara på TV-program som "Lyxfällan" där folk med hyfsade inkomster inte får det att gå i hop.

I dagens läge kan man få en ny bil för en månadskostnad på 2 500- 3 000, vilket många lägger på röka och sprit varje månad utan att tycka att det är "dyrt".
Problemet tror jag är att folk inte ser att flera små utgifter på skit blir stora summor i slutet av månaden, medan det känns svårt att lägga 3000 direkt när lönen kommer.
Så du menar att det delvis regisserade beteendet i Lyxfällan speglar svenska folkets hushållsekonomi? Det är de sämsta av det sämsta som är med där, dvs en minoritet.

En månadskostnad på 2500-3000kr för en ny bil är ju på inget sätt ekonomiskt fördelaktigt mot en billig "skräpbil". Jag har ägt och kört många bilar i 10-20k-klassen, lagat för några hundringar ibland och sen sålt med en värdeminskning som är försumbar. Sen kan man motivera en ny bil med att säkerheten är högre, för händer det onekligen väldigt mycket hela tiden de sista 20 åren.
Citera
2014-02-15, 20:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harning
Så du menar att det delvis regisserade beteendet i Lyxfällan speglar svenska folkets hushållsekonomi? Det är de sämsta av det sämsta som är med där, dvs en minoritet.

En månadskostnad på 2500-3000kr för en ny bil är ju på inget sätt ekonomiskt fördelaktigt mot en billig "skräpbil". Jag har ägt och kört många bilar i 10-20k-klassen, lagat för några hundringar ibland och sen sålt med en värdeminskning som är försumbar. Sen kan man motivera en ny bil med att säkerheten är högre, för händer det onekligen väldigt mycket hela tiden de sista 20 åren.
Jag tog exemplet Lyxfällan för att visa att när det finns underlag för sådana program så förekommer det ganska frekvent ute i landet. Det är ju bara att kolla hur mycket folk det är som har betalningsanmärkningar och skulder som gått till inkasso.

Om det är ekonomiskt fördelaktigt eller inte är en helt annan fråga, nu rörde det sig om "att inte ha råd", vilket jag anser vara skitsnack, det handlar till största delen om prioriteringar.
Precis som jag skrev i förra inlägget så har folk "inte råd" att hålla sig med en nyare bil, men att lägga pengar på tobak, sprit, spel, utlandssemestrar, luncher ute, märkeskläder osv. har man "råd" med.

Sen är det inte alla som har kunskap/möjlighet/intresse av att meka skitbil bara för att spara några spänn. Att köpa en holk för småpengar och sedan lämna bort allt på verkstad måste väl anses som det mest korkade och oekonomiska bilägandet utav alla.
Senast redigerad av zepofan 2014-02-15 kl. 20:19.
Citera
2014-02-15, 22:18
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Sen är det inte alla som har kunskap/möjlighet/intresse av att meka skitbil bara för att spara några spänn. Att köpa en holk för småpengar och sedan lämna bort allt på verkstad måste väl anses som det mest korkade och oekonomiska bilägandet utav alla.

Där överdriver du ju & har därmed egentligen fel. Vet inte vad du jämför med. Många köper ju istället något dyrare än de egentligen har täckning för.

En gammal holk pajar ju inte nödvändigtvis hela tiden & allt måste man ju inte ens åtgärda. Så länge det rullar & den klarar kontroll så.

Jag köpte engelskt som min första när jag var 18 år. Leyland Princess från 70-tal. Kostade 6000 spänn. Kunde inte meka mycket alls då. Hade den på verkstad endast två gånger på fem år.

EDIT: Menar alltså att 10 000kr & 100 000kr är stor skillnad. Då måste det pajja mycket för att väga upp där.
Senast redigerad av Stivali 2014-02-15 kl. 22:21.
Citera
2014-02-16, 10:45
Avslutad
I mitt fall så ser jag det som en utmaning att få igång och göra "skitbilen´" i acceptabelt skick.
brukar oftast bli bra skick på dom till slut.
Sen blir det busbilligt bilägande eftersom jag gör allt själv.Dessutom är jag lite allergisk mot modernare bilar med allt Antinågonting,finns ju inte en gnutta känsla kvar i bilarna.
Sen gör bilfabrikanterna allt för skinna oss på pengar när bilen ska in på verkstad,ja då får jag ännu mer agg mot nyare bilar .Köpte min modernaste bil någonsin för 3 veckor sedan,en -97:a för 3000:-.
Å tror ni inte den jävla Airbaglampan var övertejpad och lyste,var ändå väldigt noga med att inte köpa en bil med ABS,för man vet hur det blir med det så småningom.Nu hämtades iallafall en reservdelsbil för 500:- förra helgen,hade redan användning för den igår då jag tappade bakre ljuddämparen.Var relativt nytt på reservaren.2timmar senare så är den delen av bruksbilen fräsch
Senast redigerad av alfamats 2014-02-16 kl. 10:49.
Citera
2018-01-28, 06:15
Medlem
pantywankers avatar
Bumpar denna tråd då denna diskussion fortfarande är lika intressant.
Kör själv en gammal Volvo från 1988. Veteran idag.
Besiktad till Juli 2019.
Försäkring 138kr mån.
Skatt 0.
Helt nya sommardäck köpta från skroten i form av gamla oanvända reservhjul från Volvo 440. Kostnad för alla fyra 600. Betalade en däckfirma 400 svart för att lägga dom på fälg och balansera.
Soppa 0.73 liter milen.
Bilen har drag och får dra strax under 1500 kilo.
Inköpspris 2015= 5000.
Kostnader så här långt förutom glödlampor byta olja mm som jag gör själv En bärarm bak för 400 på skroten som jag bytte själv.
Samt en beg bromsskiva 100kr med nya backar till handbromsen som jag inte kommer ihåg exakt vad dom kostade men ca 500.
Lycka till att komma billigare undan. Skulle dock velat ha en kombi för det blir problem ibland.
Citera
2018-01-28, 06:21
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Givetvis hade alla köppt nya bilar om dom haft råd.
Öh nej. Även om jag tjänat 2 mille om året skulle jag köpt en helt ny bil. Så totalt onödiga pengar. Skulle däremot hållit mig med bilar som var 3 år= efter första inbytet.
Citera
2018-01-28, 06:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Öh nej. Även om jag tjänat 2 mille om året skulle jag köpt en helt ny bil. Så totalt onödiga pengar. Skulle däremot hållit mig med bilar som var 3 år= efter första inbytet.

Tre-fyra år gamla bilar är klart mest köpvärda. Moderna bilar som är både säkra, tillförlitliga och bekväma som helt fabriksnya. Samt första ägaren har "rabatterat" priset med typ 100.000:-
(Och grannen ser ingen skillnad på den bilen och en fabriksny. Man kan inte tro hur många svenskar köper ny bil enbart för att impa på grannarna!)

Brukar själv köpa mina bilar så, ser dock till att de är lågmilare, och lämnar in på service det första jag gör efter köpet, alternativt serva själv. Är mycket nöjd.
Citera
2018-01-28, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Bumpar denna tråd då denna diskussion fortfarande är lika intressant.
Kör själv en gammal Volvo från 1988. Veteran idag.
Besiktad till Juli 2019.
Försäkring 138kr mån.
Skatt 0.
Helt nya sommardäck köpta från skroten i form av gamla oanvända reservhjul från Volvo 440. Kostnad för alla fyra 600. Betalade en däckfirma 400 svart för att lägga dom på fälg och balansera.
Soppa 0.73 liter milen.
Bilen har drag och får dra strax under 1500 kilo.
Inköpspris 2015= 5000.
Kostnader så här långt förutom glödlampor byta olja mm som jag gör själv En bärarm bak för 400 på skroten som jag bytte själv.
Samt en beg bromsskiva 100kr med nya backar till handbromsen som jag inte kommer ihåg exakt vad dom kostade men ca 500.
Lycka till att komma billigare undan. Skulle dock velat ha en kombi för det blir problem ibland.

Håller med dig om den fördelaktiga ekonomin med gamla bilar men de 25-30 år gamla däcken du kör omkring med är knappast trafiksäkra även om mönstret är bra på dina fd. reservdäck....
Citera
2018-01-28, 12:00
Medlem
godboys avatar
Det som är mest korkat enligt min mening:
De som köper 10-20 år gamla premiumbilar som är späckade med utrustning. Ofta har de dessutom tagit (blanco)lån på hela beloppet. Vidare tror de att de varit jättenoggranna då hjälpligt klarat av att räkna ut att de klarar av månadskostnaden för lånet. Sen har de inte räknat med någon underhållskostnad för bilen, möjligen ett oljebyte med billigaste biltemaoljan som deras kompis Kevin kommer göra mot ett flak tysköl. Sen så tror de att bilen i fråga drar 0,8 L/mil för att det stod så i spec.en då bilen var ny. M a o de gråter varje de tankar och och tar sms lån då de behöver laga den i tid o otid.

De som köper en lyxbil eller en jättebil när de kör 1500 mil om året och oftast åker en eller två i bilen. Har man råd så visst, men max belånad? Nääää

Har själv en helt ny bil, en Yaris, och den fyller 99,9% av mitt o fruns bilbehov. Jag valde att skaffa en helt ny för jag hatar att skruva och vi utan bekymmer har råd med den. Sedan blev det Toyota då jag har extremt god erfarenhet av deras bilar och dess driftpålitlighet. Sen är ju andrahandsvärdet rätt säkrat för en Toyota. Ja, jag hade kunnat ha ett billigare bilägande, men detta var något vi prioriterade av bekvämlighet.

Sen är det väl tur att alla inte tänker samma, för då hade ju inte en Toyota gått att lösa för pengar. Dock är saken den, att där det ofta brister är att folk inte kan räkna. De tar inte med alla utgifter det innebär i att ha en bil. Vissa påstår att det är såååå dyrt med privatleasing, men dessa har sällan räknat med den totala ägandekostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in