Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
Känner att jag måste klara upp missförståndet om vad annektering innebär. Huruvida andra länder erkänner ett lands annektering av ett område eller ej är fullständigt irrelevant så länge ingen aktivt försöker återta området.
Fullt så lätt är det alltså inte folkrättsligt att slippa ifrån skyldigheter som ockupationsmakt. För Golanhöjderna finns rentav en resolution i säkerhetsrådet, 497, som uttryckligen säger detta.
Citat:
Xenonen gillar att tjata om "etnisk rensning" vilket är helt obegripligt för mig. Vilka kickades från östra Jerusalem/Golan när dessa områden annekterades?
Vad sägs om att läsa på hur det gick till när Israel erövrade Golanhöjderna? ca 100 000 flydde eller fördrevs och bara 7000 vart kvar. Inte heller har de som tvingades bort fått återvända.
Citat:
Det är skillnad mellan olika bosättningar förstår du väl?
Inte folkrättsligt, de är alla lika olagliga.
Citat:
Det är högst relevant. Ju mer demokratiskt ett land är, desto större är sannolikheten att ledningen ser till sitt egna folks intressen, alltså fred.
Stryk de sista två orden så blir det korrekt. Demokratier är hyfsat bra på att se till den egna befolkningens intressen, men utrikespolitiskt är de ofta inte ett dugg bättre. Utlänningar har ju inte rösträtt.
Citat:
Nu hamnar vi lite OT, men jag syftade på export av diverse uppfinningar + säkerhetssammarbeten, inte regeringens handlande i specifika frågor, när jag skrev Mellanösterns mest (och ett av världens mest) produktiva land.
Det är framförallt ett oerhört subventionerat land med stor stöd från USA, Tyskland m fl.