2018-01-28, 02:25
Medlem
VPN007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Cognito
Huruvida det förelåg nödvärnsexcess får rätten bedöma. Är inte tillräckligt insatt i utredningen för att avgöra den frågan. Klart är i alla fall att lagen ser ut som den gör och det finns ett flertal praxis som gör en tydlig gränsdragning vart gränsen går.

Trådstarten är märklig eftersom att du skrivet våldtäktsmän som ”fridlysta blommor” samt gör en riktigt skev jämförelse mellan misshandel och våldtäkt. Allting är totalt felaktigt och tar bara fokus från vad som faktiskt hänt i detta fall, vilket är vad som ska diskuteras. Sexualbrott prövas och straffas, i den mån den är möjligt ur bevishänseende, precis som andra våldsbrott. Så sluta snacka skit.

Oj vad du tog åt dig på vad jag jämför våldtäkstmän med? Öm punkt för dig kanske?

Va bra att du är den som vet exakt vad som ska diskuteras i denna tråden med tanke på att du ej startat tråden och att du postar ditt första inlägg som nyreggad medlem i tråden. Sluta bete dig som du vore mod här. Suck!

Du är inte insatt i vilka brott som prövas lika såvida du inte kan ge statistiskt signifikanta säkerställda källor på det. Kan du det?

Att tjejen slagit mannen som hon anmält för våldtäkt, (samma man som senare dömdes för en annan våldtäkt) Är fan inget som hon ska straffas för. Det är förövrigt rättsystemets fel att den andra tjejen blev våldtagen senare av samma man då man inte lyckades sätta dit han i första fallet. Offret i det fallet är säkert jätte nöjd med det! Vi har sett det så många gånger innan. Engla Höglund hade inte heller blivit mördad och våldtagen om Ander Eklund åkt dit tidigare för hans våldtäkter.

Anders har förövrigt fått stryk på kåken för det. Helt riktigt! Det får vara slut på att det är synd om våldtäktsmän och behandla dem som fridlysta blommor. De ska alltid straffas och de är mindre värda än andra människor, så slår man dem ska man inte straffas alls utan istället hyllas! Det sista är min personliga åsikt men den får du leva med.

Men att i detta fallet döma kvinnan för misshandel är fan helt sjukt. Klart hon hade rätt och känna sig rädd och sen reagera starkare på det när hon såg just han som våldtagit henne och inte ens straffats för det. Då är det förståligt att hon slog honom oavsett om det var befogat eller ej. Hon borde inte fått betala skadestånd till den person hon själv innan anmält för våldtäkt. Det blir ju ett dubbelt straff för henne och i lagen står följande:

Brottsbalk (1962:700)
29 kap. Om straffmätning och påföljdseftergift
3 § Som förmildrande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet ska, vid sidan av vad som är föreskrivet för vissa fall, särskilt beaktas
1. om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende.

Vad kan vara mer kränkande än en våldtäkt? Hon borde högst ha fått betala 800kr till B.O.F. Han ska fan inte ha en krona då han själv satt sig i denna situation från början. Rätten tog iofs hänsyn och gav henne förmildrande men som sagt, han borde inte fått en krona.

Fast återigen så i fallet med polisen som misshandlade killen i videon som jag länkade till så såg vi tydligt OCH alla vittnen att den mannen inte gjorde något utfall mot polisen. Ändå blev hon inte dömd utan advokaten fick det till putativt nödvärn med hänvisning till vad som rörde sig i polisens eget huvud. Dvs det som ingen rätt i världen kan veta! När samma sak gäller en våldtagen privatperson som är kvinna så gäller inte det helt plötsligt vad som rört sig i denna kvinnans huvud utan man lyssnar mer på vittnen vilket man INTE valde att göra i fallet med polisen. Lagen gör ingen skillnad på folk men rättsystemet gör! Det är fel !!
Senast redigerad av VPN007 2018-01-28 kl. 02:27.
Citera
2018-01-28, 02:44
Medlem
ShadowStepzs avatar
Jag är kluven. Rent generelly anser jag att kvinnor som blivit våldtagna självklart ska få misshandla "sina" våldtäktsmän (Jag är man och blivit våldtagen som liten och har mordplaner ang "min" våldtäktsman" så det vore hyckleri att anse annat.

Samtidigt är jag inte insatt i det här fallet.

Dock flyger inte kvinnor på män om det inte ligger våldtäkt eller misshandel bakom (eller pykisk sjukdom)...
Citera
2018-01-28, 05:24
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Hon hävdar våldtäkt, han är en afghan (ytterst överrepresenterade när det kommer till sexualbrott) och åker efter på våldtäkt av en annan kvinna. Kom igen
Han är en afghan som sammanlagt anklagats för tre våldtäkter men bara dömd för en. Han är dessutom dömd för att ha kapat en buss (under gång) på Ölandsbron. Straffet? 3000 kronor i böter.
Citera
2018-01-28, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VPN007
Nej du har inte fattat nåt! Se mitt inlägg innan detta ang polisen! Fanns inget påbörjat angrepp där alls. Det räcker alltså att kvinnan känt sig hotat. Dvs Nödvärnsexcess och putativt nödvärn!

Sen det här med att åklagarn måste visa bort om allt rimligt tvivel om man ska dömas är en fin saga på pappret. Dock ser inte verkligheten ut sån. Se Quickfallet exempel. Ett annat exempel är att om det nu är så att åklagarn bevisat bort om allt rimligt tvivel och personer döms i tingsrätten, varför blir så många friade i hovrätten vid överklagande med samma bevisning om nu åklagaren bevisat bort om allt rimligt tvivel redan? Uppenbarligen finns det inget som är bort om allt rimligt tvivel utan det är en tolkningafråga från rätt till rätt. Lotteri är ett annat ord!

Har kompisar som är dömda för brott de inte begått. Listan kan göras lång. Beviskrav är iaf en myt och gäller vissa mer än andra!

Varför är det en märklig trådstart menar du? Du vet om att vi är i aktuella brott och kriminalfall va? Det är högst aktuellt då brottet (misshandeln) är såpas nyligen och även överklagad. Vi är många som vill diskutera detta märker du väl?

Tycker det är mycket märkligare val av förstainlägg på FB som ny medlem att börja med att skriva att en trådstart är märklig om vi ska diskutera vad som är märkligt i just det här sammanhanget🤔

Konstigt exempel med Quickfallet... där har vi en man som erkände, varför inte försvaret fyllde sin kontradiktoriska funktion. Det är för mig tämligen uppenbart att en mängd oskyldiga människor kan dömas utan att det nödvändigtvis har skett något ”fel” med rättens bedömning. Beviskrav är ingen myt. Men det sker självklart misstag, och det är inte helt enkelt att veta när så sker, eftersom bevisvärdering består av tolkningsfrågor. Det finns dock tumregler i hur bevisen ska värderas, som gör att man svårligen kan tala om det som helt godtyckligt.

Med det sagt kan kvinnan ”känt sig hotad” utan att för den delen befunnit sig i en putativsituation. Jag är nog benägen till att tro att det är vad som inträffat. Men det kanske har kommit fram något konkret i tråden som jag missat?
Citera
2018-01-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VPN007
Har inte läst nåt om detta på FB tidigare. Lite citat ur artikeln:

"-Den unga kvinnan överklagar tingsrättens dom och vill bli helt friad för misshandeln av mannen hon anmält för våldtäkt."

"-Målsägande var en jämnårig man som hon en tid innan händelsen hade anmält för våldtäkt, men som gått fri i brist på bevis."

"-Enligt kvinnan har hon blivit stoppad av mannen när hon kommit cyklande. Han har tagit tag i hennes cykel och händer och hon har försvarat sig, slagits av rädsla för att bli våldtagen på nytt.
Tingsrätten tog hänsyn till denna omständighet och utdelade ett lindrigt straff, 5 000 kronor i dagsböter. Och mannen, som sedan dess har dömts till fängelse för en annan våldtäkt, tilldömdes inte en krona i skadestånd."

"-Kvinnan har nu överklagat till hovrätten. Hon anser sig ha haft rätt till nödvärn och vill frias helt."

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/valdtaktsman-fick-stryk-dom-overklagas/

Våldtäktsmän i Sverige är som fridlysta blommor! Dom får inte röras och ska skyddas till vilket pris som helst. Inte är jag förvånad att han gick fri från våldtäkten i brist på bevis heller. Men misshandel det krävs det inte lika hög bevisning för att dömas till om man ser till antalet som blir dömda för det kontra våldtäkt. Fast då är ju inte personer som misshandlat nån i Sverige fridlysta heller så det kan ju vara en av förklaringarna.

Återigen som så många gånger förr blir offer gärningsman och gärningsman offer i det här underbara landet som heter Sverige!

Man får inte slå någon oavsett vem det är. Först då får man försvara sig. Jag tycker att hon skulle ha skaffat sig en riktig advokat och begärt ett kontaktförbud. Så att det finns dokumenterat. När idioten dyker upp ringer man polisen och de kommer och hämtar avskummet. Lagen är underlig. Hade jag varit i usa hade jag kunnat skaffa mig n vapenlicens men där tror jag inte att det finns folk som tar tag i ens styre för man vet att man riskerar att få kulhål i sig.
Citera
2018-01-28, 13:37
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Jag håller helt med undeadninja.

Såsom privatpersoner kommer och skriker ut första hästdyngan som kommer ut från käften där domstolar gör fel och det inte är i enlighet med "folkviljan".

En person som genomgår en process med hur rättssystemet är uppbyggt går igenom flera faser och kan indelas i följande tidsordning:

Fas 1: man blir euforisk eller rasande utifrån ett domslut.

Fas 2: man börjar dra slutsatser och klagomål att det är fel på rättsväsendet utan att ens ha förstått sig på hur det är tänkt att fungera. Man är i denna fas inte ens medveten att man inte vet. Man är ignorant

Fas 3: nu börjar man inse att det finns en del att lära sig och att det finns en poäng med hur rättsprocesserna går till. Man lugnar ner sig med förutbestämda slutsatser och inhämtar förståelse. Nu börjar man inse omfattningens storlek

Fas 4: man börjar praktisera den förståelse man inhämtat. Man börjar uppskatta varför systemet är konstruerad som den är. Det är trots allt ingen slump att det tagit hundratals år av proffessionella ämbetsmän som producerat fram denna konstruktion

Fas 5: efter år och år av praktisering ifrågasätter man inte hur man beter sig som domare.

Meddelande till flashbackare: vilken fas tror ni att ni är i?

Ni är i fas 2! "Våldtäksmän ska dö"!

Undeadninja är i fas 3.

En annan sak värt att nämna är att det bildades inte såna konstellationer av grupper där man kom fram till rättsväsendet är fel och sverige är sjukt. Anledningen är att det fanns inte internet på 70-80-90 talet för den vanlige svensken.
Vi förlitade oss på att polis åklagare domstol gör jobbet åt oss och gnällde inte så mycket över saken

Nu i takt med smartphones och internet kraftigt ökande mediarapportering blir domslut betydligt mer uppmärksammat.

Detta gör att folk som genomgår fas 1 och fas 2 ( se ovan ) skipar egen rättvisa för de misstror sverige. I någon mening är det fel att mediarapportering sker i oläglig tidpunkt. Det borde först rapporteras när ni befinner er i fas 3.

Antingen utbildar ni er till jurister ( 5 år ) och därefter praktisera 1-2 år. Dvs slösa 7 år av erat liv bara för att inse att efter det kommer ni med 90% sannolikhet komma fram till samma beslut som domstolar gör eller så kan ni försöka konstatera redan nu att sveriges domstolar gör så gott dem kan.

Ni flashbackare har valt alternativ 3 och röstar på sverige demokraterna för att försöka "återta sverige från det dess sjuka land". Men det steget ni väljer är baserat på nånting där ni befinner er i fas 2, dvs ignorans och omedvetenhet att ni inte ens vet.

Vilken fas är det när hela befolkningen alltid har fel och juridiken har rätt? Har inte befolkningen valt fel juridiskt system när den upplever att det konstant blir fel domslut? Innan du börjar gnägga paragrafer vill jag påpeka att våra juridiska lagar inte är naturlagar. Om befolkningen vill utdöma rättvisa med en knölpåk och juridiken sätter stopp är det juridiken som ska flytta på sig.
Citera
2018-01-28, 14:16
Medlem
VPN007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Konstigt exempel med Quickfallet... där har vi en man som erkände, varför inte försvaret fyllde sin kontradiktoriska funktion. Det är för mig tämligen uppenbart att en mängd oskyldiga människor kan dömas utan att det nödvändigtvis har skett något ”fel” med rättens bedömning. Beviskrav är ingen myt. Men det sker självklart misstag, och det är inte helt enkelt att veta när så sker, eftersom bevisvärdering består av tolkningsfrågor. Det finns dock tumregler i hur bevisen ska värderas, som gör att man svårligen kan tala om det som helt godtyckligt.

Med det sagt kan kvinnan ”känt sig hotad” utan att för den delen befunnit sig i en putativsituation. Jag är nog benägen till att tro att det är vad som inträffat. Men det kanske har kommit fram något konkret i tråden som jag missat?

Du missar en poäng med Quickfallet. Han erkände ja. Och försvaret kunde inte göra så mycket åt det, helt riktigt! Dock är det inte försvarets uppgift att bevisa nåt alls i en rättegång utan det är åklagarens uppgift. Åklagaren hade i Quickfallet endast ett erkännande som bevis, ingen annan teknisk bevisning eller utredning stödde att Quick var skyldig. Quick gav dessutom
mycket orimliga förklaringar till en massa saker i förhören som borde fått åklagaren att tänka till lite om det verkligen kunnat vara Quick!

Det räcker dessutom inte med endast erkännanden av saker för att dömas. Så därav min jämförelse med att åklagaren inte alls behöver bevisa att det står bortom allt rimligt tvivel att nån är skyldig för att dömas. På pappret ser det ut så ja men inte i verkligheten.
Kan ge dig ett exempel där åklagaren gjorde en annan bedömning, likt Quick så erkände Loan Ursut ett av rumänienmorden och pekade dessutom ut var kroppen låg. Ingen annan teknisk bevisning fanns, så Ursut blev inte ens åtald för det mordet.

Rättsystemet är lite av ett lotteri där utgången i allra högsta grad beror på "vem som är åklagare" "vilka som dömer i rätten aktuell dag" mer än vad som faktiskt står i lagen och som du själv säger, det beror ju på att olika personer tolkar olika på paragrafer och omständigheter. Men det finns även fall där det inte är olika tolkningsfrågor som avgjort utan mer att det funnits en förutbestämd uppfattning om folk och vilka som är skyldiga och inte.

Jag har bland annat en kompis som dömdes för ringa narkotika brott för han hade spår i sig av hasch. Kompisen hade varit i Holland och brukat det där, kompisen kunde även styrka att han varit i Holland inom ramen för spårtiden! Kompisen hävda lagligt bruk i Holland och att han inte brukat i Sverige. Enligt svensk lag om Dubbel straffbarhet ska han inte kunna dömas för det! Se även källa på det:
http://lawline.se/answers/8968

Men tingsrätten dömde han likförbannat för det utan någon mer bevisning alls än just hans spår i kroppen. Vid husransakan hittades INGET alls och ej heller nåt av värde i mobilen. Rätten gissade bara att han var skyldig till bruk i Sverige och åklagaren som var ett pucko valde att åtala han helt utan bevis.

Iom att det endast var böter på straffskalan så fick min kompis avslag när han ansökte om prövningstillstånd i hovrätten.

Som sagt, rättsystemet gör skillnad på folk och folk.
Citera
2018-01-28, 19:47
Medlem
Varulvs avatar
Det låter helt vansinnigt och jaf förstår att hon har värjat sig för kräket, men frågan är vad hon blir dömd på. Nödvärn är lite svårt att sätta gränser på och Tingsrätten gör konstiga tolkningar titt som tätt så vi får väl se vart det bär av. Skulle vilja veta vilken grad och typ av våld hon använt sig av med.
Citera
2018-01-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
KALMAR TINGSRÄTT
Avdelning 1
DOM
2017-10-26
meddelad i Kalmar
Mål nr: B 2173-17

GM (kvinnan) förekommer i en del andra domar.

BO (mannen) Medborgare i Afghanistan, dömd för bl.a våldtäkt (1 år) och ska utvisas.
Göta hovrätt mål nr B 135-17, 2017-03-29
Kalmar tingsrätt mål nr B 2768-16, 2016-12-23
Kalmar tingsrätt mål nr B 3622-15, 2016-09-27
Dömd för våldtäkt Kalmar B 2768-16: https://minfil.org/U9vf3ed1ba/Kalmar_TR_B_2768-16_Dom_2016-12-23.pdf
FB-tråd: (FB) Afghan misstänkt för våldtäkt i Kalmar, 2016-06-23

Dömd för framkallande av fara, skadegörelse, våldsamt motstånd, ringa narkotikabrott Kalmar B 3622-15:
https://minfil.org/Y8ve32dcb4/Kalmar_TR_B_3622-15_Dom_2016-09-27.pdf

Edit: Hovrätten fastställde våldtäktsdomen: Göta hovrätt B 135-17
https://minfil.org/b2w636deb8/G_ta_HR_B_135-17_Dom_2017-03-29.pdf
Senast redigerad av Maria.bokklubben 2018-01-29 kl. 13:29.
Citera
2018-01-29, 16:59
Medlem
Upptäckte precis att Provokatör och Universell redan postat profiler gällande denne afghans brott - där finns även domarna som postats ovan.

Tydligen är det samme afghan som ville köra buss i den här tråden;
(FB) Tonåring (18 år) ville ta över buss på Ölandsbron, Kalmar 14/11 - 15

Afghanbrottstråden:
(FB) Samlingstråd: Afghanernas sexuella våld & övrig kriminalitet, domar, fupar etc.
(FB) Samlingstråd: Afghanernas sexuella våld & övrig kriminalitet, domar, fupar etc.
Citera
2018-01-29, 22:12
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du läst domen och hur domstolen resonerat? Det är inte alltid tidningar ger en helt rättvisande bild.

Så är det dessvärre. Kvällstidningarna smäller upp rubriker som ska beröra och uppröra, de vinklar och förstärker vissa delar av händelseförloppet och undanhåller annat. Att för att sälja.

Krasst sett kommer vi sannolikt alltid att vara tvungna att välja mellan att ett antal skyldiga våldtäktsmän går fria eller att ett antal oskyldiga döms till fängelse.
Citera
2018-01-29, 22:21
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det är i.o.f.s intressant men det borde upprättas ett register över MENA och våldtäkts vänliga domare och nämndemän.. Något är oerhört fel inom nämndemanna systemet och rättsväsendet och det behövs en kartläggning av nämndemän, domare, försvarsadvokater och åklagare som agerar totalt emot folkviljan.

Genom kartläggning av dessa så ökar nog folkets inflytande på sådana här domar.

När vi ändå är igång borde lobbyorganisationerna hårdgranskas hur och vad man gör för att påverka folkvalda politiker. Luppen borde först och främst riktas mot Islamistiska och feministiska lobby organisationer..

Vi måste tänka åt andra hållet också. Folket läser artiklar som skrivs för att sälja och få reaktioner. Icke avgörande men uppseendeväckande detaljer förstoras upp och avgörande fakta utetlämnas. En liten del läser fup:ar, domar osv. Folkets vilja skulle kasta oskyldiga i fängelse. Det samhället undrar jag om vi vill ha. Pöbeln vet inte alltid bäst även om de tror att de gör det.

Det är skillnad mellan att läsa en artikel och att sitta i en rättegång och höra alla parter, se reaktioner, personlighet, trovärdighet osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in