2018-01-27, 15:05
Medlem
VPN007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Jag håller helt med undeadninja.

Såsom privatpersoner kommer och skriker ut första hästdyngan som kommer ut från käften där domstolar gör fel och det inte är i enlighet med "folkviljan".

En person som genomgår en process med hur rättssystemet är uppbyggt går igenom flera faser och kan indelas i följande tidsordning:

Fas 1: man blir euforisk eller rasande utifrån ett domslut.

Fas 2: man börjar dra slutsatser och klagomål att det är fel på rättsväsendet utan att ens ha förstått sig på hur det är tänkt att fungera. Man är i denna fas inte ens medveten att man inte vet. Man är ignorant

Fas 3: nu börjar man inse att det finns en del att lära sig och att det finns en poäng med hur rättsprocesserna går till. Man lugnar ner sig med förutbestämda slutsatser och inhämtar förståelse. Nu börjar man inse omfattningens storlek

Fas 4: man börjar praktisera den förståelse man inhämtat. Man börjar uppskatta varför systemet är konstruerad som den är. Det är trots allt ingen slump att det tagit hundratals år av proffessionella ämbetsmän som producerat fram denna konstruktion

Fas 5: efter år och år av praktisering ifrågasätter man inte hur man beter sig som domare.

Meddelande till flashbackare: vilken fas tror ni att ni är i?

Ni är i fas 2! "Våldtäksmän ska dö"!

Undeadninja är i fas 3.

En annan sak värt att nämna är att det bildades inte såna konstellationer av grupper där man kom fram till rättsväsendet är fel och sverige är sjukt. Anledningen är att det fanns inte internet på 70-80-90 talet för den vanlige svensken.
Vi förlitade oss på att polis åklagare domstol gör jobbet åt oss och gnällde inte så mycket över saken

Nu i takt med smartphones och internet kraftigt ökande mediarapportering blir domslut betydligt mer uppmärksammat.

Detta gör att folk som genomgår fas 1 och fas 2 ( se ovan ) skipar egen rättvisa för de misstror sverige. I någon mening är det fel att mediarapportering sker i oläglig tidpunkt. Det borde först rapporteras när ni befinner er i fas 3.

Antingen utbildar ni er till jurister ( 5 år ) och därefter praktisera 1-2 år. Dvs slösa 7 år av erat liv bara för att inse att efter det kommer ni med 90% sannolikhet komma fram till samma beslut som domstolar gör eller så kan ni försöka konstatera redan nu att sveriges domstolar gör så gott dem kan.

Ni flashbackare har valt alternativ 3 och röstar på sverige demokraterna för att försöka "återta sverige från det dess sjuka land". Men det steget ni väljer är baserat på nånting där ni befinner er i fas 2, dvs ignorans och omedvetenhet att ni inte ens vet.

Säger inte att du har fel. Men vilken fas hade du själv lagt dig i om du blivit våldtagen i rövhålet av en en annan mans kuk som sedan inte blev dömd för den våldtäkten pga bristande bevis och du senare ser denna man på gatan? Hade du Lagt dig på fas 3 då?

Lätt och måla upp olika faser utan att själv ha varit med om samma händelse.

Som en annan tidigare skrivit här inne. Det fanns en tid då rättsystemet skulle spegla sig i vad majoriteten av medborgarna ansåg vara rätt och fel. Domare har inget med det att göra, dom kan bara lagen och inget mer ön så. Sexualbrottslagen vi har nu är förlegad då den skrevs var inte våldtäkter lika vanligt och såg inte ut på sättet som dom gör nu.

Om 90 procent hade gjort lika dant som kvinnan i fallet ja då bör det helt enkelt inte vara olagligt att göra så. Nu var hon iofs kvinna men det finns fall då män slår anhörigas våldtäktsmän med samma känsla. Det ska vara förmildrande omständigheter i sådan fall det ska inte vara på tal om fängelse när i stort sätt alla reagerar lika på en sak. Men vi får hoppas att fler politikerns döttrar blir våldtagna och gärna flera gånger så får vi snart en lagändring som heter duga. De måste bara först bli drabbade själva innan de kan sätta sig in i frågan.
Citera
2018-01-27, 16:15
Medlem
Citat:
En person som genomgår en process med hur rättssystemet är uppbyggt går igenom flera faser och kan indelas i följande tidsordning:

Fas 1: man blir euforisk eller rasande utifrån ett domslut.

Fas 2: man börjar dra slutsatser och klagomål att det är fel på rättsväsendet utan att ens ha förstått sig på hur det är tänkt att fungera. Man är i denna fas inte ens medveten att man inte vet. Man är ignorant

Fas 3: nu börjar man inse att det finns en del att lära sig och att det finns en poäng med hur rättsprocesserna går till. Man lugnar ner sig med förutbestämda slutsatser och inhämtar förståelse. Nu börjar man inse omfattningens storlek

Fas 4: man börjar praktisera den förståelse man inhämtat. Man börjar uppskatta varför systemet är konstruerad som den är. Det är trots allt ingen slump att det tagit hundratals år av proffessionella ämbetsmän som producerat fram denna konstruktion

Fas 5: efter år och år av praktisering ifrågasätter man inte hur man beter sig som domare.

Du har en liten poäng här men jag skulle ändå vilja påpeka att domare förmodligen tillsätts politiskt och att en domare med rätt bakgrund har lättare att nå sitt "nirvana" och få agera domare.
Förhoppningsvis har de flesta gott omdöme men det behöver inte gälla alla.

F.ö. så kan man väl säga som så att orsaken till domen i denna tråd är relaterad till okontrollerad införsel av ointergrerbara människor.
Citera
2018-01-27, 18:51
Medlem
Vad är frågeställningen? Är kanske syftet med tråden att man ska skriva hur upprörd man är?

Angående artikeln så är den ju synnerligen ointressant, eftersom det inte framgår vilka omständigheter som domstolen haft som utgångspunkt. Det framgår inte tydligt hur målsägandens och GM:s (kvinnans) berättelser skiljer sig åt och vilken berättelse som utgjort utgångspunkten för domstolens rättsliga bedömning. Journalisten verkar primärt intresserad av kvinnans partsutsaga, snarare än både parternas utsagor eller ännu hellre den version som domstolen har lagt till grund för sin dom.

Lite mer framgår i en tidigare (iofs fortfarande vinklad) artikel om ärendet: http://www.ostrasmaland.se/kalmar/slog-och-sparkade-valdtaktsmannen-straffas-lindrigt/

I den framgår det finns olika versioner om vad som har inträffat: "Hon säger sig själv ha blivit misshandlad, men enligt ett par som bevittnat bråket från en bostad så har mannen inte alls varit aggressiv."
Citera
2018-01-27, 19:12
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:

En hel del självförhärligande.

Jag beklagar men jag befinner mig i fas 7. Det är den fasen man når efter att ha studerat Quick-fallet.
Det är då man vet att såväl tingsrätter som hovrätter kan utdöma livstidsstraff efter att ha lyssnat på rena sagoberättelser.

Då inser man att man bör betrakta varje dom som verkar konstig med stor skepsis tills motsatsen är bevisad.

I det här fallet har jag inte läst domen. Men jag gissar på något i stil med "mer våld än nöden kräver".
För den som lever i verkligheten så är det dock så att man vet att de flesta kvinnor har små chanser mot de flesta män.

Det räcker inte att dela ut en smäll, kanske inte ens en pungspark om den inte träffar perfekt och sedan springa. För de flesta män springer snabbare än de flesta kvinnor.

Om en kvinna skall fly så måste hon vara säker på att gm inte hinner ikapp. Så det kan vara bättre att stanna där hon är och slåss, särskilt om hon är på en plats där det kan finnas vittnen som ringer efter hjälp(polisen). Att fly från en öppen plats till en plats utan vittnen och insyn kan vara självmord.

Med det sagt, jag kan ha fel. Om gm var medvetslös och kvinnan ändå fortsätter slå/sparka så håller jag med om att det är misshandel.

Sedan undrar jag fortfarande var likheten inför lagen är. Den kända politikern där ingen såg något fysiskt hot fick klappa till en person. Trots att han kunnat ropa på de två(!) Säpo-vakterna som fanns 10 meter bort! Han hade dessutom ett hinder mellan sig och "hotet". Jämfört med det här.
Citera
2018-01-27, 19:38
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Jag beklagar men jag befinner mig i fas 7. Det är den fasen man når efter att ha studerat Quick-fallet.
Det är då man vet att såväl tingsrätter som hovrätter kan utdöma livstidsstraff efter att ha lyssnat på rena sagoberättelser.

Då inser man att man bör betrakta varje dom som verkar konstig med stor skepsis tills motsatsen är bevisad.

I det här fallet har jag inte läst domen. Men jag gissar på något i stil med "mer våld än nöden kräver".
För den som lever i verkligheten så är det dock så att man vet att de flesta kvinnor har små chanser mot de flesta män.

Det räcker inte att dela ut en smäll, kanske inte ens en pungspark om den inte träffar perfekt och sedan springa. För de flesta män springer snabbare än de flesta kvinnor.

Om en kvinna skall fly så måste hon vara säker på att gm inte hinner ikapp. Så det kan vara bättre att stanna där hon är och slåss, särskilt om hon är på en plats där det kan finnas vittnen som ringer efter hjälp(polisen). Att fly från en öppen plats till en plats utan vittnen och insyn kan vara självmord.

Med det sagt, jag kan ha fel. Om gm var medvetslös och kvinnan ändå fortsätter slå/sparka så håller jag med om att det är misshandel.

Sedan undrar jag fortfarande var likheten inför lagen är. Den kända politikern där ingen såg något fysiskt hot fick klappa till en person. Trots att han kunnat ropa på de två(!) Säpo-vakterna som fanns 10 meter bort! Han hade dessutom ett hinder mellan sig och "hotet". Jämfört med det här.

Du vill framhäva att domstolarna inte alltid gör rätt? Det är just därför jag skrev att om ni utbildar er till jurister så kommer ni med 90% sannolikhet ta samma beslut. Proccessrätt är ingen exakt vetenskap, mestadels för att det aldrig går att göra perfekt rekonstruktion av en händelse.

Men såsom det är nu: om ni flashbackare struntar i utbildningen och praktiseringen så kommer fastställandet kanske sjunka ner till 50-60 %. Och då kommer ju folket uppleva ännu mer "bingolotto" med domstol. Och då kommer återkopplingen bli så att ni är ännu mer desperata efter det. Vart slutar det? Nånstans där det blir demonstrationer och domstolsbyggnader bränns upp kanske.
Citera
2018-01-27, 19:54
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Du vill framhäva att domstolarna inte alltid gör rätt? Det är just därför jag skrev att om ni utbildar er till jurister så kommer ni med 90% sannolikhet ta samma beslut. Proccessrätt är ingen exakt vetenskap, mestadels för att det aldrig går att göra perfekt rekonstruktion av en händelse.

Men såsom det är nu: om ni flashbackare struntar i utbildningen och praktiseringen så kommer fastställandet kanske sjunka ner till 50-60 %. Och då kommer ju folket uppleva ännu mer "bingolotto" med domstol. Och då kommer återkopplingen bli så att ni är ännu mer desperata efter det. Vart slutar det? Nånstans där det blir demonstrationer och domstolsbyggnader bränns upp kanske.

Om du menar alla domar som utdöms i Sverige så visst då hade jag troligen hållit med i mycket hög grad(typ 90%). Men om du menar just den här domen(som tråden handlar om) så är jag betydligt mer tveksam. Just baserat på det jag skrev i mitt förra inlägg.

Jag anser att en kvinna måste få använda rätt mycket våld mot en våldtäktsman då det är ett såpass allvarligt brott(att våldta). Troligen mer än en man som försvarar sig mot motsvarande då en man oftast har större möjligheter att fly efter att ha delat ut ett en eller ett par smällar. Kvinnor har ju oftast inte lika mycket kraft så det kan krävas mer för att vara säker på att stoppa angreppet.

Edit: Ser ingen poäng att fortsätta diskussionen innan jag läst en dom, så det här får bli mitt slutord.
Citera
2018-01-27, 20:45
Medlem
VPN007s avatar
Tja kan ju jämföra med detta fallet och så ser vi ju att alla inte är lika inför lagen!

Polisen hennes advokat citat -" det vi inte kan se på filmen är att är att polisen är ensam och att hon anser att han var farlig"

Jo men tjena. det gäller tydligen inte alla då!

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/55427

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dom-mot-valdsam-polis

Ska vi vara ärliga och inse att polisen här förmodligen slog mannen i videon bra mycket mer än vad den våldtagna tjejen slog sin våldtäktsman! Då var det utrett då...

Jävla land vi lever i och dess äckliga dubbelmoral. Alla är inte lika inför lagen, punkt! Våldtäktsmän och poliser är mer värda än andra och får mindre straff också. Finns statistik på det...

Eftersom våldtäktsmannen åkte dit senare för en annan våldtäkt så kan vi också vara säkra på att han högst troligt våldtog den första kvinnan med, även om det inte gick att bevisa så ökade ju sannolikheten för det markant. Hon ska ha all rätt att reagera mänskligt med att slå han på käften när hon ser han efteråt. Speciellt om hon är ensam och låt mig citera polisens advokat Johan Eriksson igen. "Anser att mannen är farlig"
Senast redigerad av VPN007 2018-01-27 kl. 20:48.
Citera
2018-01-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det var en mycket tokig dom.
Fast fullkomligt normal och systemenlig i Sverige.

Våldtäktsmännens paradis.
Citera
2018-01-27, 22:41
Medlem
In-Cognitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Helt sanslöst att man inte i det momentet har rätt att ta till det våld som nöden kräver! det är ju fan bara här i sverige offren som får straffen medans skurkarna kommer undan!! va fan alltså!!!???

Hur fasen resonerar dom att han som attackerade inte ska få betala en krona i skadestånd ? logiken där ??!

Fast frågan i HovR blir ju om det verkligen var en nödvärnssituation? För att det skall vara måste det vara överhängande risk för ett påbörjat brottsligt angrepp. Det är inte säkert.
För övrigt en jävligt märklig trådstart... personer döms i domstol, för såväl misshandel som våldtäkt, om åklagaren bortom all rimlig tvivel kan bevisa att brottet har ägt rum.
Citera
2018-01-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har inte gjort det.. men utifrån det som står i artikeln så är det ju sjukt.

Sen är det som du säger --det kan se väldigt annorlunda ut när man får en fup och/eller dom att läsa...

Å andra sidan så är det uppenbart att artikeln utelämnar brottsoffrets version.

I den bästa av världar skulle man dock kunna förlita sig på att saker som dessa kunde rapporteras av tidningarna utan att vinklas...
Citera
2018-01-27, 23:31
Medlem
VPN007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Cognito
Fast frågan i HovR blir ju om det verkligen var en nödvärnssituation? För att det skall vara måste det vara överhängande risk för ett påbörjat brottsligt angrepp. Det är inte säkert.
För övrigt en jävligt märklig trådstart... personer döms i domstol, för såväl misshandel som våldtäkt, om åklagaren bortom all rimlig tvivel kan bevisa att brottet har ägt rum.

Nej du har inte fattat nåt! Se mitt inlägg innan detta ang polisen! Fanns inget påbörjat angrepp där alls. Det räcker alltså att kvinnan känt sig hotat. Dvs Nödvärnsexcess och putativt nödvärn!

Sen det här med att åklagarn måste visa bort om allt rimligt tvivel om man ska dömas är en fin saga på pappret. Dock ser inte verkligheten ut sån. Se Quickfallet exempel. Ett annat exempel är att om det nu är så att åklagarn bevisat bort om allt rimligt tvivel och personer döms i tingsrätten, varför blir så många friade i hovrätten vid överklagande med samma bevisning om nu åklagaren bevisat bort om allt rimligt tvivel redan? Uppenbarligen finns det inget som är bort om allt rimligt tvivel utan det är en tolkningafråga från rätt till rätt. Lotteri är ett annat ord!

Har kompisar som är dömda för brott de inte begått. Listan kan göras lång. Beviskrav är iaf en myt och gäller vissa mer än andra!

Varför är det en märklig trådstart menar du? Du vet om att vi är i aktuella brott och kriminalfall va? Det är högst aktuellt då brottet (misshandeln) är såpas nyligen och även överklagad. Vi är många som vill diskutera detta märker du väl?

Tycker det är mycket märkligare val av förstainlägg på FB som ny medlem att börja med att skriva att en trådstart är märklig om vi ska diskutera vad som är märkligt i just det här sammanhanget🤔
Senast redigerad av VPN007 2018-01-27 kl. 23:35.
Citera
2018-01-28, 00:48
Medlem
In-Cognitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VPN007
Nej du har inte fattat nåt! Se mitt inlägg innan detta ang polisen! Fanns inget påbörjat angrepp där alls. Det räcker alltså att kvinnan känt sig hotat. Dvs Nödvärnsexcess och putativt nödvärn!

Sen det här med att åklagarn måste visa bort om allt rimligt tvivel om man ska dömas är en fin saga på pappret. Dock ser inte verkligheten ut sån. Se Quickfallet exempel. Ett annat exempel är att om det nu är så att åklagarn bevisat bort om allt rimligt tvivel och personer döms i tingsrätten, varför blir så många friade i hovrätten vid överklagande med samma bevisning om nu åklagaren bevisat bort om allt rimligt tvivel redan? Uppenbarligen finns det inget som är bort om allt rimligt tvivel utan det är en tolkningafråga från rätt till rätt. Lotteri är ett annat ord!

Har kompisar som är dömda för brott de inte begått. Listan kan göras lång. Beviskrav är iaf en myt och gäller vissa mer än andra!

Varför är det en märklig trådstart menar du? Du vet om att vi är i aktuella brott och kriminalfall va? Det är högst aktuellt då brottet (misshandeln) är såpas nyligen och även överklagad. Vi är många som vill diskutera detta märker du väl?

Tycker det är mycket märkligare val av förstainlägg på FB som ny medlem att börja med att skriva att en trådstart är märklig om vi ska diskutera vad som är märkligt i just det här sammanhanget🤔

Huruvida det förelåg nödvärnsexcess får rätten bedöma. Är inte tillräckligt insatt i utredningen för att avgöra den frågan. Klart är i alla fall att lagen ser ut som den gör och det finns ett flertal praxis som gör en tydlig gränsdragning vart gränsen går.

Trådstarten är märklig eftersom att du skrivet våldtäktsmän som ”fridlysta blommor” samt gör en riktigt skev jämförelse mellan misshandel och våldtäkt. Allting är totalt felaktigt och tar bara fokus från vad som faktiskt hänt i detta fall, vilket är vad som ska diskuteras. Sexualbrott prövas och straffas, i den mån den är möjligt ur bevishänseende, precis som andra våldsbrott. Så sluta snacka skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in