Citat:
Ursprungligen postat av
UndeadNinja
Ok, du tror alltså inte att det kan ligga nåt i det jag skriver? Du tror väl att domare och nämndemän älskar asylsökande våldtäktsafghaner och därför frikända honom trots starka bevis samt att han försökte våldta henne en andra gång och vittnena som vittnade om att han inte verkade aggressiv under den händelen älskar asylsökande våldtäktsafghaner och därför ger falska vittnesmål för att mannen ska få gå fri?
Självklart är jag öppen för att tingsrätten klantat sig när dom frikände honom för våldtäkten och det vore ju inte första gången som en tingsrätt fattat absurda beslut men han dömdes ju iaf i det andra fallet om än bara till ett ynka års fängelse men lyckligt nog iaf utvisning.
Jag är lite yr i bollen denna lördag det erkänner jag men jag köper inte att alla i rättsväsendet är i maskopi för att skydda en våldtäktsman på en stackars utsatt kvinnas bekostnad för att dom älskar våldtäktsmän framför kvinnliga offer.
Jag hade självklart gärna sett att kvinnan frikändes då hon fredat sig mot sin förövare vare sig det var att ta lagen i egna händer eller om det var nödvärn och rädsla men får jag fråga dig rent vad du tycker rent rättsligt om det är så att kvinnan såg våldtäktsmannen som gått fri efter att våldtagit henne och därför med ilska och har valde att misshandla honom som hämnd? Tycker du isf att det ska vara ok för alla brottsoffer eller tex anhöriga att få misshandla sin eller sin närståendes gärningsman utan att dömas för det och isf tycker du inte att det är helt onödigt att vi ens har rättsväsendet när vi kan låta civilsamhället sköta straffen istället?
Jag håller helt med undeadninja.
Såsom privatpersoner kommer och skriker ut första hästdyngan som kommer ut från käften där domstolar gör fel och det inte är i enlighet med "folkviljan".
En person som genomgår en process med hur rättssystemet är uppbyggt går igenom flera faser och kan indelas i följande tidsordning:
Fas 1: man blir euforisk eller rasande utifrån ett domslut.
Fas 2: man börjar dra slutsatser och klagomål att det är fel på rättsväsendet utan att ens ha förstått sig på hur det är tänkt att fungera. Man är i denna fas inte ens medveten att man inte vet. Man är ignorant
Fas 3: nu börjar man inse att det finns en del att lära sig och att det finns en poäng med hur rättsprocesserna går till. Man lugnar ner sig med förutbestämda slutsatser och inhämtar förståelse. Nu börjar man inse omfattningens storlek
Fas 4: man börjar praktisera den förståelse man inhämtat. Man börjar uppskatta varför systemet är konstruerad som den är. Det är trots allt ingen slump att det tagit hundratals år av proffessionella ämbetsmän som producerat fram denna konstruktion
Fas 5: efter år och år av praktisering ifrågasätter man inte hur man beter sig som domare.
Meddelande till flashbackare: vilken fas tror ni att ni är i?
Ni är i fas 2! "Våldtäksmän ska dö"!
Undeadninja är i fas 3.
En annan sak värt att nämna är att det bildades inte såna konstellationer av grupper där man kom fram till rättsväsendet är fel och sverige är sjukt. Anledningen är att det fanns inte internet på 70-80-90 talet för den vanlige svensken.
Vi förlitade oss på att polis åklagare domstol gör jobbet åt oss och gnällde inte så mycket över saken
Nu i takt med smartphones och internet kraftigt ökande mediarapportering blir domslut betydligt mer uppmärksammat.
Detta gör att folk som genomgår fas 1 och fas 2 ( se ovan ) skipar egen rättvisa för de misstror sverige. I någon mening är det fel att mediarapportering sker i oläglig tidpunkt. Det borde först rapporteras när ni befinner er i fas 3.
Antingen utbildar ni er till jurister ( 5 år ) och därefter praktisera 1-2 år. Dvs slösa 7 år av erat liv bara för att inse att efter det kommer ni med 90% sannolikhet komma fram till samma beslut som domstolar gör eller så kan ni försöka konstatera redan nu att sveriges domstolar gör så gott dem kan.
Ni flashbackare har valt alternativ 3 och röstar på sverige demokraterna för att försöka "återta sverige från det dess sjuka land". Men det steget ni väljer är baserat på nånting där ni befinner er i fas 2, dvs ignorans och omedvetenhet att ni inte ens vet.