Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Du måste dock hålla isär ditt minne av dina explicita tankar från den faktiska processen i den fysiska hjärnan. Hjärnkirurgerna beskriver beslutsprocessen som en dragkamp mellan nätverk som representerar olika minnen. Sedan minns vi beslutet som ett resultat av procedurellt resonerande. De båda beskrivningarna står i konflikt med varandra och det finns mycket som talar för att vårt minne är en efterkonstruktion. Med det vill jag säga att din upplevelse av att du är tom i skallen inte behöver ha så mycket med verkligheten att göra. Hjärnan fungerar helt enkelt inte så som vi kommer fram till genom meditation.
Utgå istället från att hjärnan är en rationell maskin som gör vad den tror är bäst givet sina inbyggda mål. Frågan är om vi anser att den då gör vad den själv vill eller om den tvingas göra något annat?
Hur hjärnkirurger beskriver beslutsprocessen är intressant och jag känner igen det du skriver om efterkonstruktioner. Dock blir det smått problematiskt då det är svårt att få grepp om hur minnet fungerar eftersom minnen är en subjektiv upplevelse. Minnen bygger på en tanke och det blir problematisk från ett vetenskapligt perspektiv, vad är en tanke?
Visst är det så att min upplevelse under djup meditation inte behöver ha så mycket med verkligheten att göra. Dock krävs det en definition av verkligheten för att kunna dra någon slutsats. Från ett perspektiv så kan man definitivt se min upplevelse av verkligheten som den enda verkligheten jag har. Här kan man skratta och tycka att det är ganska självklart hur vi ska definiera verkligheten men då tycker jag att man ska tänka ett varv till.
Visst kan man utgå ifrån att hjärnan är en maskin som följer ett förprogrammerat program, det kanske är så hjärnan fungerar men om det står i kontrast mot min upplevelse av hur beslutsprocessen fungerar så blir det problematiskt.
Det intressanta är som sagt att flytta sig mellan de olika perspektiven.