Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
I ett fysiskt perspektiv existerar inte fri vilja. Men betraktar vi beslutsfattandet som en process så gör den det ur ett informationsteoretiskt perspektiv. (Turings haltproblem motiverar varför.)
Då vår upplevelse skapas av informationsflödet och inte av den fysiska plattformen så anser jag att det processmässiga perspektivet bäst återspeglar våra mentala förutsättningar. Vilket leder till att jag anser att vi har fri vilja ur ett subjektivt perspektiv.
Det intressanta för mig är just att se frågan från olika perspektiv. Turings haltproblem är jätte intressant. Men inte lika intressant som att meditera i ett mörkt och tyst rum, "titta" på sina tankar utan att lägga någon värdering i tankarna samtidigt som man ställer sig själv frågan, -var det jag som valde denna tanke? Har man tur kan det komma en insikt utan ord eller form, en tyst insikt som inte går att beskriva. Det blir totalt metaperspektiv en oändlig spegling av tankarna "jag har ingen fri vilja, Jag?". Det är som att man har vänt på ett mynt, det som tidigare var självklart går inte längre att se. Sakta kommer tanken tillbaka och genom tanken så kommer oförmågan att förstå det man tidigare känt så starkt. Låter självklart som flum för en person som inte har ägnat tillräckligt med tid åt att ifrågasätta sin egna tankar. Och nej! jag brukar inte lustiga svampar.
Så svaret blir att vi både har och inte har fri vilja.