2018-01-29, 10:36
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Putin vet att han skulle inte ha en chans om Navalnyj tillåts debattera mot Putin på bästa sändningstid, Navalnyj skulle krossa honom. Putin kommer naturligtvis inte att tillåta detta, kör med säkra kort.

Tänk boxningsvärlden. Får en okänd utmanare som inte gått några matcher mot väletablerade boxare boxas mot världsmästaren? Nej, han får boxa sig uppåt, och visar det sig att han lirar på en respektingivande nivå, anordnas en match så småningom.

Putin skulle få munhuggas med flugviktare istället för att leda landet. Du hade nog inte heller fått debattera mot svetsar-Steffe, bara för att du förklarade dig som "oppositionell".

Känner du till det faktiska stödet som Navalny kan tänkas åtnjuta?
Citera
2018-01-29, 12:24
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Tänk boxningsvärlden. Får en okänd utmanare som inte gått några matcher mot väletablerade boxare boxas mot världsmästaren? Nej, han får boxa sig uppåt, och visar det sig att han lirar på en respektingivande nivå, anordnas en match så småningom.?

Så naivt
Citera
2018-01-29, 12:37
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Så naivt

Du är välkommen att utveckla din kommentar, annars kan man tro att du tycker att Putin är skyldig en debatt alla som känner sig kallade att munhuggas.
Var ska man dra gränsen? Vid gaphalsar från Pussy Riot? Trumps debatt med marxister från Black Live Matters? En diskussion in absurdum.

Jag upprepar min fråga: Vilket stöd har Navalny bland den ryska väljarkåren?
Citera
2018-01-29, 16:59
Medlem
Citat:
Du är välkommen att utveckla din kommentar, annars kan man tro att du tycker att Putin är skyldig en debatt alla som känner sig kallade att munhuggas.
Var ska man dra gränsen? Vid gaphalsar från Pussy Riot? Trumps debatt med marxister från Black Live Matters? En diskussion in absurdum.

ganska stort sannolikt. Men riskerar man fängelse så fort man vill skapa opponion i ryssland så är det ju svårt att veta vad väljarna tycker. Väljarna har ju ingen chans att bedöma eftersom ingen demokrati råder i Ryssland. Förr var 90% kommunister, nu är nästan lika många ryssar för Putin. Tro det den som vill.
Hade Ryssland varit en rättsstat och medborgarna mer politiskt medvetna eller intresserade hade helt andra siffror visats i väljarmätningarna. Staten har tyvärr fortfarande greppet om den vanlige ryssen i alltför stor uträckning. Så i en ärlig valkampanj så hade Putin fått jobba hårt för att få sitta kvar.
Citera
2018-01-29, 17:24
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
ganska stort sannolikt. Men riskerar man fängelse så fort man vill skapa opponion i ryssland så är det ju svårt att veta vad väljarna tycker. Väljarna har ju ingen chans att bedöma eftersom ingen demokrati råder i Ryssland. Förr var 90% kommunister, nu är nästan lika många ryssar för Putin.

Hur mycket är "ganska stort"? Sanningen är att varken du eller jag vet, vi kan bara spekulera.
Givet att Navalnys program (eller avsaknad av det) är känt, och att varenda ryss kan besöka https://navalny.com/ borde det komma betydligt fler än mikroskopiska 3-5 tusen personer till hans möten i en stad med 12-17 miljoner invånare.

Inte ens västmedia ifrågasätter Putins extremt höga noteringar, som ligger någonstans runt 70-80%. Varför ska du göra det? Bara för sakens skull?
Citera
2018-01-29, 18:47
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:

Navalnys stöd är mycket stort med tanke på att han är hänvisad till Internet endast.

Men man kan vända på det: Vem tycker du att Putin borde debattera med?

Han verkar själv tycka att han inte behöver debattera med någon alls... Ryska presidentvalet är om en dryg månad men när har Putin senast debatterat med någon (obs - räknar inte Davos eller andra internationella forum)
Citera
2018-01-29, 19:10
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Navalnys stöd är mycket stort med tanke på att han är hänvisad till Internet endast.

De flesta som saknar stöd är hänvisade till internet.

Citat:
Men man kan vända på det: Vem tycker du att Putin borde debattera med?
Putin är president. Presidentvalsdebatter är hans forum. Premiärministern debatterar med parlamentsledamöter i parlamentet.

Citat:
Han verkar själv tycka att han inte behöver debattera med någon alls...

Med hans massiva stöd bland ryssar är jag inte förvånad. Ja, vem ska han debattera med?
Citera
2018-01-29, 19:52
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:

Putin är president. Presidentvalsdebatter är hans forum. Premiärministern debatterar med parlamentsledamöter i parlamentet.

Vilken presidentvalsdebatt har han deltagit i? Eller menar du att han kommer att delta i någon presidentvalsdebatt?
Citera
2018-01-29, 20:06
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Vilken presidentvalsdebatt har han deltagit i? Eller menar du att han kommer att delta i någon presidentvalsdebatt?

Vilka motkandidater har ställt upp? Vem ska han debattera med? Det är fritt fram att anmäla sin kandidatur såväl i Ryssland som i USA. Att man behöver en välfylld kampanjkassa är inget jag sticker under stol med. Det, och stöd från sitt parti.
Citera
2018-01-29, 20:14
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Vilka motkandidater har ställt upp? Vem ska han debattera med? Det är fritt fram att anmäla sin kandidatur såväl i Ryssland som i USA. Att man behöver en välfylld kampanjkassa är inget jag sticker under stol med. Det, och stöd från sitt parti.

De mest prominenta är väl Zhirinovskij och kommunisten Grudinin. Tycker du att Putin borde debattera med dessa för att valet skall vara legitimt, VD?
Citera
2018-01-29, 21:59
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
De mest prominenta är väl Zhirinovskij och kommunisten Grudinin. Tycker du att Putin borde debattera med dessa för att valet skall vara legitimt, VD?

En google-sökning ger det här:

Citat:
Opinion polling for the Russian presidential election, 2018
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Opinion_polling_for_the_Russian_presidential_elect ion%2C_2018.svg

Bäste man på tur är galenpannan Zhirinovskij. Blir valet ogiltigförklarat om han debatterar med Putin?
Ska vi ifrågasätta alla sympatiundersökningar som inte visar det vi önskar se? Ska vi stödja vem som helst så länge denne är emot Putin? Ryssar tycks gilla starka ledare, och Putin verkar inte ha några som helst problem med stödet bland den breda allmänheten. Vad föreslår du?
Citera
2018-01-29, 22:50
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
En google-sökning ger det här:

Bäste man på tur är galenpannan Zhirinovskij. Blir valet ogiltigförklarat om han debatterar med Putin?
Ska vi ifrågasätta alla sympatiundersökningar som inte visar det vi önskar se? Ska vi stödja vem som helst så länge denne är emot Putin? Ryssar tycks gilla starka ledare, och Putin verkar inte ha några som helst problem med stödet bland den breda allmänheten. Vad föreslår du?

Jag var intresserad av din syn på frågan som du slingrade dig ur; tycker du att det är ett bra system att sittande presidenten inte behöver debattera mot sina motståndare?

För att besvara dina frågor;
Blir valet ogiltigförklarat om han debatterar med Putin? Tycker själv inte att valet är legitimt men jag vet att alla västländer kommer att dels erkänna resultatet, dels "uttrycka sin oro" eller liknande formulering.

Ska vi ifrågasätta alla sympatiundersökningar som inte visar det vi önskar se?
Nej, Putin har ett stort stöd, men vi får aldrig veta vad stödet varit om han varit tvungen att kämpa för röster på samma vilkor som hans politiska konkurrenter.

Ska vi stödja vem som helst så länge denne är emot Putin? Nej, Absolut inte

Vad föreslår du? För ryssar föreslår jag bojkott av valet med nuvarande villkor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in