Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmarxist
Skatten är INTE högre i Danmark. Jag har bott och jobbat där i fem år. Du kan tex dra av lika mycket om du cyklar till jobbet som om du kört bil. De tar per km. Säljer du en lägenhet är det skattefritt. Hyra vet inte vad det är i Danmark. Har du köpt en lägenhet så betalar du bara för vaktmästare och sophämtning. Nybyggda tvåor i Köpenhamn kan ha en månadsavgift på 800 kr. Och bäst av alkt. Bolåneräntor är avdragsgilla med 100 procent. En dansk som köper en lägenhet i Cph dubbelt så dyrt som en södermalmare har säkert dubbelt så mycket i fickan. Rent generellt så har danskar 30-40 procent högre köpkraft än en svensk med samma jobb. Pensionsförsäkring skall vi bara inte tala om. Min arbetsgivare gav mig 1800 dkr i månaden och jag sparade lika mycket. 3600 dkr i månaden i MIN fond.
Snömos... Totala skattetrycket är högre i Danmark:
http://www.skm.dk/skattetal/statistik/generel-skattestatistik/skattetrykket-i-eu-landene
Egendomsskatt utgör för de allra flesta 1% av värdet på egendomen och baserar sig inte på reelt värde, men på vad SKAT menar den är värd, skjutit lite från höften. En ganska dyr historia för många.
Nej, räntor är inte avdragsgilla med 100%, men med 30...
Arbetsgivarna betalar ofta in till tillägspension för att det är en del av avtalet med fackföreningen, den delen anses vara en del av lönen.
Bilar kostar ca. dubbelt så mycket i Danmark som i sverigebilskatten likaså. Försäkring på bil (pga. av statliga avgifter) likaså.
Nej, köopkraften är inte 30 - 40 % högre i Danmark, då har du faaan aldrig köopt ost väster om Malmö !
(Jag bor och arbetar i Danmark sedan 20 år, jag tillåter mig vara bättre vetande här)