2018-01-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Mig veterligen så har väl aldrig någon förening behövt registrera Fskatt och momsbefriade lär de också vara.Så förstår inte sambandet öht !?

Det verkar finnas en debatt kring VAT och skatt för scientologer , åtminstone i England och USA:

"The Church of Scientology has won a VAT ruling that tax experts say could cost HM Revenue & Customs "hundreds of millions of pounds".
The VAT Tribunal has ruled that Revenue & Customs has to pay back the organisation at least £4.1m in past payments.
Tribunal chairman David Williams also issued an unprecedented rebuke to HMRC as part of his ruling, calling the VAT authority's handling of the case "frankly inadequate, if not inept".
The ruling is a victory for Scientology, whose members include film stars Tom Cruise and John Travolta."
http://www.telegraph.co.uk/finance/2945246/Scientology-tax-victory-could-cost-Revenue-millions.html

"Government urges councils to stop giving tax breaks to Scientology"

"President Trump has thrown his support behind removing the Church of Scientology's tax-exempt status, according to a Huffington Post report.
Twitter messages from a Trump family friend and top official at the Department of Housing and Urban Development claim that Trump and his family "couldn't agree more" that the church should lose its tax-exempt status."
http://thehill.com/blogs/blog-briefing-room/news/359730-trump-thinks-scientology-should-lose-its-tax-exempt-status
Citera
2018-01-29, 11:40
Medlem
"Under måndagskvällen visar SVT Alex Gibneys dokumentär om Scientologikyrkan. Filmen, som granskats av 160 jurister kan bli sista spiken i kistan för Scientologikyrkans skattefria status i USA."

https://www.di.se/artiklar/2015/5/18/scientologikyrkans-skattefria-status-under-lupp/

I Sverige är scientologerna mombsbefriade:

"Scientologi-Kyrkan ERKÄND SOM ALLMÄNNYTTIG, IDEELL FÖRENING
Fullständig skattebefrielse kröner firandet av 30 år i Sverige. "

http://www.freedommag.org/swedish/a06/page02.htm

I Sverige är de dock momsbefriade.
Citera
2018-01-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
"Under måndagskvällen visar SVT Alex Gibneys dokumentär om Scientologikyrkan. Filmen, som granskats av 160 jurister kan bli sista spiken i kistan för Scientologikyrkans skattefria status i USA."

https://www.di.se/artiklar/2015/5/18/scientologikyrkans-skattefria-status-under-lupp/

I Sverige är scientologerna mombsbefriade:

"Scientologi-Kyrkan ERKÄND SOM ALLMÄNNYTTIG, IDEELL FÖRENING
Fullständig skattebefrielse kröner firandet av 30 år i Sverige. "

http://www.freedommag.org/swedish/a06/page02.htm

I Sverige är de dock momsbefriade.

Aldrig varit registrerade för Fskatt ! Fullständigt skattebefriade = Momsbefriade. Moms = Mervärdeskatt 😉
Citera
2018-01-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsseCeder
Enligt säker källa så var barnen väldigt sjuka på så sätt att deras muskler till slut inte skulle orka hålla kroppen uppe.
Vilken är källa? Alltså inte namn, utan typ av källa.

Är det t.ex. en bekant till familjen? Något slags vårdpersonal? En granne? En släkting, om än avlägsen? Någon som skrivit PM utan att ange typ av relation?

Min tro är, att om det fannas en tydlig och säker sjukdomsdiagnos, inkluderande en prognos, så hade det kommit fram vid det här laget.
Det har det inte.
Citera
2018-01-29, 12:17
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
De gör det väl så till vida att lärare bekräftar att de blivit hemskolade på grund av sjukdom. Däremot vet vi inte vilken sjukdom det rörde sig om.
Från skolans håll pratades det om någon form av kronisk trötthet.
Citera
2018-01-29, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manot
[/b]

Ja.
För den yngsta inkom ett INTYG, inget LÄKARintyg.
Det inom ett INTYG.
Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året. Sverige är ett av världens mest restriktiva länder när det gäller hemundervisning i och med den skollagen från år 2011. Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet.
och
Även den yngre flickan började med hemundervisning i höstas. Enligt hennes rektor lämnade föräldrarna ett intyg på att hon led av samma sjukdom som sin storasyster.
Källa: Expressen

Föräldrarna påstod också att en utredning kring den yngsta pågick, därav att "intyget" inte fanns med vid mötet, och detta alltså under samma period som den yngsta och den lika svårt och ofattbart fysiskt sjuka äldsta flickan tjoade och lekte i poolen

Vem utredde flickorna? Utredning om "kronisk trötthet" som annars tar många, många år att göra och dessutom "kronisk trötthet" som också tar många, många år innan en vuxen kan få godkänd som diagnos.

Hej jag vet att du gärna vill ha källa medskickad på det som läggs i tråden.
Du hakade upp dej på "Läkarintyg" vs "Intyg"
Så, för att förtydliga detta........
Det stod klart och tydligt i Aftonbladet.

Aftonbladet
2018-01-19

"Så levde Bjärredfamiljen före morden"

– Det är ju väldigt ovanligt att en familj har två barn med den här diagnosen som vi också har läkarintyg på, sa hon i en annan intervju med Aftonbladet.

Tydligen hade dom en fastslagen diagnos också, men det har väll aldrig kommit fram till vad det var för diagnos.

Så om jag tolkar detta rätt:
1. Vid protokollfört möte så fanns inget läkarintyg.
Men, läkarintyg lämnades in innan beslut fattades.

2. Enligt rektorns ord, så hade barnen en diagnos enligt läkarintyget.
Men, ingen av oss här i tråden VET vilken diagnos dom haft.
Citera
2018-01-29, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Helt riktigt.

En sak jag tänkt på är för det första varför chefen ringde polisen, kanske är detta rutin men jag har aldrig hört talas om detta förut. För det andra så minns jag att polisen i allra första intervjun sa typ "vi åker ju inte hem till folk bara för att de inte dyker upp på jobbet. Vi gjorde en samlad bedömning utifrån flera uppgifter att åka hem till mannen" (OBS citatet är hämtat från mitt minne). Vilka var de olika uppgifterna?
(För att svara på mina egna frågor: Kanske ringer man polisen för att försäkra sig om att det inte har hänt någon olycka, tex trafikolycka. Och kanske innebär 'flera uppgifter' att han sagt dan innan att han skulle komma, att han ansvarade för ett event, att han annars aldrig uteblev etc)

Chefen och kollegan började söka efter Oskar från 08 på morgonen tror jag.
runt 15 - 16 tiden valde man att ringa polisen.
Då ville chefen efterlysa en hel familj.
Efter info till polisen, så gjorde dom en sammantagen bedömning och åkte dit.
Dom åkte inte dit för att han inte dök upp på jobbet, utan för den sammantagna informationen antydde nog att nått var fel.
Typ, så gick det väll till ungefär.
Citera
2018-01-29, 12:44
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så, om du är expert på hur moms fungerar kommer scientologerna att mörda dig? Då har vi en massaker på gång.

Nix, jag är ingen expert på moms, mycket tråkigt ämne faktiskt.

Men många är intresserade av det, och särskilt efter Brexit.

Mycket möten, bland politiker och skattejurister efter Brexit.

Kan fatta att karln hade jobb.
Citera
2018-01-29, 13:01
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Mig veterligen så har väl aldrig någon förening behövt registrera Fskatt och momsbefriade lär de också vara.Så förstår inte sambandet öht !?

Men grejen är ju den att scientfolket inte är en gängse förening per se!

De har ju kämpat med näbbar och klor för att betraktas juridiskt som kyrka. Och ses
också som sådan i många länder. I Frankrike är de klassade som sekt. I Tyskland ses de
som ett hot mot demokratin.

Men jag lämnar lite det nu och har kollat in lite kring Brexit. Mycket att göra där
för skattejurister i EU. 2016 - 2017. Förstår om han hade mycket arbete! Men jag kan för lite
om EU-politik och vilka som tjänar eventuellt icke tjänar på Brexit.

Vet inte ens om någon nämnt Brexit, vilket är en stor fråga för finansvärlden både i Europa och
världen i övrigt.

Brexit - Henkow ger lite mer träffar, mest att han är refererad där. Nu hinner jag inte hålla på så
mycket mer, det tar sån tid. Lätt att fastna i det här.

En mycket duktig och långt erfaren pilot flyger ett sjöplan på den här brittiska familjens semester i Australien. Inget fel på planet vad som sägs. Vittnen säger att planet bara girade kraftigt till höger plötsligt och dök med nosen rakt ner i vattnet. Hjärtinfarkt? Inte fasen vet jag, sjukdomar väljer inte tidpunkt av sig själva. Men kanske Brexit har större betydelse än vad jag tror. Min fetade stil här nere.

www.telegraph.co.uk › News
1 jan. 2018 - His son Will worked for Open Britain, a pro-EU group set up in the aftermath of the Brexit vote. Colleagues said they were shocked by news of his death. Roland Rudd, Chairman of Open Britain, said in a statement: "All of us at Open Britain are devastated by the tragic loss of Will and his family. "Will was an ...
Citera
2018-01-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej jag vet att du gärna vill ha källa medskickad på det som läggs i tråden.
Du hakade upp dej på "Läkarintyg" vs "Intyg"
Så, för att förtydliga detta........
Det stod klart och tydligt i Aftonbladet.

Aftonbladet
2018-01-19

"Så levde Bjärredfamiljen före morden"

– Det är ju väldigt ovanligt att en familj har två barn med den här diagnosen som vi också har läkarintyg på, sa hon i en annan intervju med Aftonbladet.

Tydligen hade dom en fastslagen diagnos också, men det har väll aldrig kommit fram till vad det var för diagnos.

Så om jag tolkar detta rätt:
1. Vid protokollfört möte så fanns inget läkarintyg.
Men, läkarintyg lämnades in innan beslut fattades.

2. Enligt rektorns ord, så hade barnen en diagnos enligt läkarintyget.
Men, ingen av oss här i tråden VET vilken diagnos dom haft.

Tror det inte spelar roll intyg, läkarintyg, diagnos etc MEN jag hittar inte "en annan artikel" som Aftonbladet hänvisar till. Letar jag dåligt? Att det fanns ett "läkar"-intyg samt att det baserades på en "diagnos". Aftonbladet har ju skrivit mycket baserat på andrahandinformation också.
Citera
2018-01-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsseCeder
Enligt säker källa så var barnen väldigt sjuka på så sätt att deras muskler till slut inte skulle orka hålla kroppen uppe.

TACK för info. Låter fullkomligt rimligt, som jag ser det. Vet du om flickorna fått diagnosen nyligen?

Hade också gärna velat veta lite mer om källan, är det första-, andra- eller tredjehands info? Ser att du inte har annat än seriösa inlägg sedan tidigare och har varit aktiv i trådar om nationalekonomi, så ser ingen anledning att misstro din information mer än ngn annan som lämnas här egentligen...
Citera
2018-01-29, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du ligger bara på sjukhus om sjukhuset kan hjälpa dig. Du ligger inte ens på sjukhus om du är döende om det inte finns nåt att göra.

Visst är det så. Är man färdigmedicinerad, och inget hjälpt, så hamnar man antingen på hospice eller får ASIH (Avancerad sjukvård i hemmet). Men ingen av barnen var så sjuka. Jag antar att föräldrarna såg en framtid, precis som de beskrev i brevet, att döttrarnas sjukdom enbart gick utför. Mitt eget problem här är att föräldrarna ansåg att de inte hade ett liv värt att leva. Och det känns såååå fel. De har ju inte en aning om hur det ser ut om 5-10 år angående forskning och bot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in