2018-01-29, 01:29
Medlem
Vart läste jag att även hans elev hade fått en sista hälsning framförd? Om eleven var en kvinna ( vilket jag misstänker) tyder det på något mer än bara undervisning ...
Citera
2018-01-29, 01:38
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonora
Vart läste jag att även hans elev hade fått en sista hälsning framförd? Om eleven var en kvinna ( vilket jag misstänker) tyder det på något mer än bara undervisning ...
Det måste vara en sammanblandning med alla hyllningar från forskarkollegorna. Eller så har jag missat något.
Citera
2018-01-29, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ingen publikation om miljöskatter dock, mer än själva projekttiteln.
Helt riktigt.

En sak jag tänkt på är för det första varför chefen ringde polisen, kanske är detta rutin men jag har aldrig hört talas om detta förut. För det andra så minns jag att polisen i allra första intervjun sa typ "vi åker ju inte hem till folk bara för att de inte dyker upp på jobbet. Vi gjorde en samlad bedömning utifrån flera uppgifter att åka hem till mannen" (OBS citatet är hämtat från mitt minne). Vilka var de olika uppgifterna?
(För att svara på mina egna frågor: Kanske ringer man polisen för att försäkra sig om att det inte har hänt någon olycka, tex trafikolycka. Och kanske innebär 'flera uppgifter' att han sagt dan innan att han skulle komma, att han ansvarade för ett event, att han annars aldrig uteblev etc)
Senast redigerad av bazaar 2018-01-29 kl. 02:07.
Citera
2018-01-29, 03:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Helt riktigt.

En sak jag tänkt på är för det första varför chefen ringde polisen, kanske är detta rutin men jag har aldrig hört talas om detta förut. För det andra så minns jag att polisen i allra första intervjun sa typ "vi åker ju inte hem till folk bara för att de inte dyker upp på jobbet. Vi gjorde en samlad bedömning utifrån flera uppgifter att åka hem till mannen" (OBS citatet är hämtat från mitt minne). Vilka var de olika uppgifterna?
(För att svara på mina egna frågor: Kanske ringer man polisen för att försäkra sig om att det inte har hänt någon olycka, tex trafikolycka. Och kanske innebär 'flera uppgifter' att han sagt dan innan att han skulle komma, att han ansvarade för ett event, att han annars aldrig uteblev etc)

Chefen och även andra visste att det var stora problem i familjen så det var nog därför chefen ringde polisen direkt. Som någon i Oskars närhet sa : Det som inte fick hända hände.
Citera
2018-01-29, 05:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Sedan kan jag tycka att det är missvisande av AB att skriva att det berodde på döttrarnas svåra sjukdomar. Döttrarna var tydligen inte inlagda på sjukhus och de fick hemundervisning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6za0/foraldrarna-i-bjarred-var-overens-om-att-doda-sina-barn
Något slags läkarintyg lär ha funnits men om det var från den vanliga vården eller från Gottfrieskliniken är det ingen som vet.
Du ligger bara på sjukhus om sjukhuset kan hjälpa dig. Du ligger inte ens på sjukhus om du är döende om det inte finns nåt att göra.
Citera
2018-01-29, 05:20
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
”Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.”

Citatet är från Polisens sida.

Det står inte att döttrarna var dödssjuka. Eller att det var pga _döttrarnas_ livskvalitet som de valde att döda sina barn, utan att föräldrarna inte SÅG nån livskvalitet eller framtid PÅ GRUND AV sina döttrars sjukdomssituation.

Det låter deprimerat. Två väldigt uppgivna föräldrar, kanske ovana vid att söka hjälp för psykisk ohälsa, kunde inte se någon framtid för familjen. Det betyder inte att det inte fanns någon. Det innebär inte att båda föräldrarna var vid sina sinnens fulla bruk och att det var ett väl avvägt och genomtänkt val.
Du har rätt i att föräldrarna inte såg någon framtid. Olika sjukdomar har olika förlopp. De kan vara kroniska utan att vara dödliga. Tre allvarligt sjuka i en familj blev för mycket helt enkelt. Det är en tragedi.
Citera
2018-01-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Chefen och även andra visste att det var stora problem i familjen så det var nog därför chefen ringde polisen direkt. Som någon i Oskars närhet sa : Det som inte fick hända hände.

Sant. Hade han yppat suicidala tankar då? För han kan inte ha berättat om planen att mörda hela familjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du ligger bara på sjukhus om sjukhuset kan hjälpa dig. Du ligger inte ens på sjukhus om du är döende om det inte finns nåt att göra.

Det tror jag inte stämmer, är man tex gammal och på väg att dö körs man in till lasarettet.
Citera
2018-01-29, 08:58
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du har rätt i att föräldrarna inte såg någon framtid. Olika sjukdomar har olika förlopp. De kan vara kroniska utan att vara dödliga. Tre allvarligt sjuka i en familj blev för mycket helt enkelt. Det är en tragedi.
Det finns inga som helst bekräftade uppgifter i media att barnen skulle ha varit allvarligt sjuka.
Dessa mord har utförts av andra anledningar.
Citera
2018-01-29, 09:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Eftersom anledningen till händelsen är både höljd i dunkel och helt osannolik ...
... en till hypotes;

Någon postade precis innan nåt om ”projektredovisning” vid konferensen 9/1.
Projektet rörde miljöskatter och kanske detta var något helt nytt för O. Och han kunde inte ”bara gå på rutin”, vilket han kanske kunnat med moms/VAT och ändå klarat detta med hög stress och slutkördhet hemmavid.

Tänk om O helt enkelt kört fast i detta för honom ”ovanliga” ämne och totalt misslyckats. Eller, kanske bara ”normalpresterat” vilket för honom var en total katastrof. HAN kunde ju inte be om hjälp från kollegor, HAN var ju den perfekta momshjälten. Datumet för konferensen kröp närmare och allt skulle avslöjas trots att han klarat av alla löpande statusrapporteringar. Men nu kom Dagen D.

Allt rämnar.

// inte dödar en normal människa sin familj pga av detta. Men var han normal? Och vad utlöste detta?

Man provar nog å sjukskriver sig först...
Citera
2018-01-29, 09:17
Medlem
Citat:
Det finns inga som helst bekräftade uppgifter i media att barnen skulle ha varit allvarligt sjuka.
Var Oskar rädd för något/någon?
Var det därför han ville att barnen skulle vara hemma?
Var det därför chefen ringde polisen?
Var det därför rektorn uttalade sig som hon gjorde?
Vet polisen något mer?
Kan rädslan ha varit en drivande faktor?
Citera
2018-01-29, 09:29
Medlem
Väldigt många som snöat in på att denne Oskar skulle varit drivande, rent av den ensamme mördaren. Är det för att han var flintskallig? En del här verkar ju kunna läsa ut hur mycket information som helst bara genom att titta på ett fotografi, fascinerande. Om det funnits bilder på vad-hon-nu-hette hade det varit annorlunda då? Annars tycks det vara så att kvinnor är något mer benägna att mörda sina barn än män om man läser på. Men det passar inte in på bilden av den ondskefulla, kontrollerande, hemska Oskar, så det bortser vi ifrån.
Den här diskussionen måste vara den tunnaste soppan som någonsin kokats på en ytterst liten spik. Fria fantasier räcker knappast för att beskriva den. Men onekligen underhållande.
Citera
2018-01-29, 09:39
Medlem
Citat:
De gör det väl så till vida att lärare bekräftar att de blivit hemskolade på grund av sjukdom. Däremot vet vi inte vilken sjukdom det rörde sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in