2018-01-29, 11:35
Medlem
Sturmgeweihts avatar
Det här kanske är en stor grej om man råkar väga över 130kg men för oss helt normala människor så är 10kr ingen big deal.

Vet inte ens när jag behövde fylla på min dryck under lunch senast. Du kanske borde köpa med maten hem och köpa 2 st 2liters coca-cola på affären istället så du lyckas släcka törsten och hålla kroppshyddan uppe?
Citera
2018-01-29, 11:42
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturmgeweiht
Det här kanske är en stor grej om man råkar väga över 130kg men för oss helt normala människor så är 10kr ingen big deal.

Vet inte ens när jag behövde fylla på min dryck under lunch senast. Du kanske borde köpa med maten hem och köpa 2 st 2liters coca-cola på affären istället så du lyckas släcka törsten och hålla kroppshyddan uppe?
Finns ingen anledning att vara spydig, Max köper in sin läsk för några få kronor per liter och TS har redan betalat 70-100 kronor för sitt krubb. Skulle det vara hela världen om Max på vissa kunder fick en minskad vinst på 1 kr pga ökad läskkonsumtion gentemot att de kunder som vill ha en liten slurk extra ska behöva stå i kö och böka med en extra betalning.
Citera
2018-01-29, 11:44
Medlem
Som sagt, det är för att kunna avvisa personer som utnyttjar den fria läsktillgången. Restauranger i berikade områden/centralt har så mycket bråk och kaos att det är fullkomligt makalöst. Polisen får sättas in på min lokala 3-4 ggr per dag. Bara för att avlägsna "underårigt" krafs som börjat slåss med gäster/personal/varandra

Edit: För att inte tala om hur det är på helgerna. Polisen borde flytta sin fyllecell till maxrestaurangens källare.
Citera
2018-01-29, 11:52
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Feckt
Du har uppenbarligen inte förstått problemet.

Problemet är att du köper en läsk och vill få en till gratis.

Betala för dig som alla andra och sluta bete dig som en miljöpartist.
Citera
2018-01-29, 11:56
Medlem
Sturmgeweihts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Finns ingen anledning att vara spydig, Max köper in sin läsk för några få kronor per liter och TS har redan betalat 70-100 kronor för sitt krubb. Skulle det vara hela världen om Max på vissa kunder fick en minskad vinst på 1 kr pga ökad läskkonsumtion gentemot att de kunder som vill ha en liten slurk extra ska behöva stå i kö och böka med en extra betalning.

Dom som driver Max har väl all rätt att bestämma på vilka premisser dom vill driva sitt företag? Sen så skulle ju folkhälsan bli lidande i längden om det blev praxis att dricka 5L läsk till sin transfettlunch...
Citera
2018-01-29, 12:22
Medlem
Per Feckts avatar
Citat:

Jo 10kr är ingen big deal, det har jag aldrig heller hävdat. Mitt BMI är bra, och jag behöver nästan aldrig (som jag skrivit flera gånger nu) fylla på. Det är inte det som är problemet. Problemet är ju att det där klistermärket ser jävligt otrevligt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja exakt. Vem vill göra sig besväret att stå i kö igen. Blir ingen annan irriterad över klisterlappen? Det är ju inte pengarna som är problemet, eller att man såklart de allra flesta gångerna får släckt törst, eller till och med häller ut halva sin läsk.

Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Som sagt, det är för att kunna avvisa personer som utnyttjar den fria läsktillgången. Restauranger i berikade områden/centralt har så mycket bråk och kaos att det är fullkomligt makalöst. Polisen får sättas in på min lokala 3-4 ggr per dag. Bara för att avlägsna "underårigt" krafs som börjat slåss med gäster/personal/varandra

Edit: För att inte tala om hur det är på helgerna. Polisen borde flytta sin fyllecell till maxrestaurangens källare.
Ja, om det är så som du beskriver, så förstår jag det. Men jag har svårt att tro att en klisterlapp med 10:- refill får dessa vilddjur att tänka om.

Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Problemet är att du köper en läsk och vill få en till gratis.
Betala för dig som alla andra och sluta bete dig som en miljöpartist.
En miljöpartist går inte till MAX. Hen gör egenodlade kikärtsburgare. Läs på din nazist!

Citat:
Dom som driver Max har väl all rätt att bestämma på vilka premisser dom vill driva sitt företag? Sen så skulle ju folkhälsan bli lidande i längden om det blev praxis att dricka 5L läsk till sin transfettlunch...
Citera
2018-01-29, 12:25
Medlem
dwgs avatar
Bara att gå och fylla på, ingen som har skrikigt NEJ.
Men oftast blir det över, men ibland så har ungarna inte koll på armarna sina 😂
Citera
2018-01-29, 12:31
Medlem
Det finns en ekonomisk teori som säger att allt som man inte tar betalt för, dels kommer att överutnyttjas om det efterfrågas och dels förlora i värde.

Det är klart att gratis refil kommer att missbrukas. Folk delar, sitter kvar mkt längre och skapar en allmän uppfattning att de inte är av något värde.

Så kostnaderna ligger nog inte i själva drycken utan snarare i utebliven försäljning, sämre rotation på bord och att man drar till sej fel klientel.
Citera
2018-01-29, 12:35
Moderator
Nospheratus avatar
Enligt amerikansk tradition är refill gratis på så gott som alla snabbmatskedjor. Det är lika självklart i USA som att salt/pepparförpackningar är gratis på restauranger i Sverige.

Några kedjor i Sverige anammar samma tradition. Vilket kan bero på att de är just amerikanska kedjor som följer vissa koncernstandarder. Eller så vill dom bara vara lite amerikanska.

Kan det inte vara så att MAX rent principiellt vill följa svensk restaurangtradition? Dvs de vägrar rent principiellt att ha gratis refill eftersom det är ett amerikanskt påhitt. MAX profilerar sig ju som supersvenskt och norrländskt.
Citera
2018-01-29, 13:36
Bannlyst
att max tar 10 spänn för refill är det minsta problemet med det stället...
Citera
2018-01-29, 13:40
Medlem
Hade till skillnad från TS aldrig käkat på Max om de inte skrev ut priset på sina varor.

Det är ett jävla sätt när detta inte görs. Väldigt underligt av en konsument att inte vilja veta vad saker och ting kostar.
Citera
2018-01-29, 13:41
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
När ska refillrättigheten upphöra? Ska TS kunna åka hem och återkomma med pappersmuggen för påfyllning när blodsockret börjar närma sig hälsosamma nivåer? Behöver redas ut detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in