Citat:
Ursprungligen postat av
SU-35
Vill du stoppa huvudet i sanden så gör det. Att du sedan tar alla mina kommentarer och vrider på dessa som en rubiks kub är en annan sak. Ta åt dig kunskap innan du yttrar dig är mitt sista råd. Pratade specifikt om AL QAIDA I IRAK och dess tillväxt efter USAS invasion, men du kanske har gråsstarr vad vet jag? Är dokument utifrån och bbc trollfabriker kanske? Eller är CIA:s egna dokument som bekräftar invasionens inverkan på AQI:s tillväxt också troll? Att Al Qaida utförde terrordåd innan invasionen är inget jävla argument, sanningen kvarstår att AQI växte till sig exponentiellt efter att en massa Saddamvänliga armémän bytte till Jihadistiska grupperingar tillsammans med tiotusentals missnöjda civila.
Du är verkligen dum som en bergsvägg.
Sedan så ska alltså ett uttalande från en fårherde med AK vara förenligt med 100% sanning? Du är den som fått byta ett par stämband då du skrikit mest om källkritik men när det handlar om info som smutskastar Ryssland så blir allt sanning plötsligt. Hur hade du låtit om Ryssarna gått ut och sagt att USA stödjer IS? Nej vänta, du har redan yttrat dig angående detta. Då lät det som att USA aldrig skulle kunna göra något sådant och att det är fake news!
Gå å lägg dig!
Jag pratar också om al-Qaida i Irak. Vad annars?
Citat:
In February 2003, according to Arab intelligence sources, Zarqawi in eastern Iran planned military resistance to the expected U.S. invasion of Iraq.[20] And, by March 2003, according to British intelligence, Zarqawi's network had set up sleeper cells in Baghdad to resist an expected U.S. occupation.[20]
Over 2003–2006, Zarqawi and his group Jama'at al-Tawhid wal-Jihad (1999–2004) later called Tanzim Qaidat al-Jihad fi Bilad al-Rafidayn ('al-Qaeda in Iraq') (2004–2006) are accused of dozens of violent and deadly attacks in Iraq, which had, after the March 2003 U.S.-led invasion of Iraq, fallen into chaos and anarchy. Some of these attacks Zarqawi indeed claimed responsibility for, as well as for some attacks in Morocco, Turkey and Jordan, and some foiled attacks in Turkey and Jordan, all listed in our next section 'Attacks'.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Musab_al-Zarqawi#2003%E2%80%932006_%E2%80%93_terrorist_acti vities_in_and_around_Iraq
Notera "2003".
Jag förnekar inte att al-Qaida kunde växa sig starka under Irakkriget, men det är fel att framställa det som endast en part var skyldig till deras framväxt. Assadregimen öppnade sina gränser för internationella jihadister och Gulfstaterna forslade in vapen till sunnimuslimska militanta för att stävja de shiamuslimska. USA bär inte hela skulden. Om du ens lyckas förstå det.
Det är inte enbart en "fårdherde" som tyder på ryska kopplingar med talibanerna, oavsett hur dumt din kritik är med tanke på varför talibanerna skulle hitta på något sånt. Ryssland har tydligt markerat att man vill vara mer flexiblare mot talibanerna och häva vissa sanktioner mot dom.
https://www.longwarjournal.org/archives/2017/01/russias-new-favorite-jihadis-the-taliban.php
Vad hade världen sagt om USA samarbetade med dessa så öppet?