Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
USA drog tillbaka sin militär 2009, vilket gav upphov till IS. I Afghanistan hade även USA planer på att trappa ner, men det har bara inneburit att talibanerna kommit tillbaka, med ryskt stöd också.
IS kom till när USA massakrerade 1.000.000 irakier och omstrukturerade hela armén till mer Shi'itiskt vänlig armé anpassad till det nya installerade styret. Al Qaida i Irak som det hette tog då möjligheten att massrekrytera missnöjda Sunnis och tidigare Saddamanhängare och fick en massiv sympatibas. Sedan bytte man namn till Islamiska Staten i Irak och resten är historia. Det är mer eller mindre fakta vid det här laget, om du inte tro mig så kan du kolla på dokumentärer om IS historia i dokument utifrån och en rad andra dokumentärer. Trodde att du var medveten om i alla fall det, tydligen inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Fast nu pratar jag om kurderna i Syrien och inte i Irak. Jag förstår att du behandlar alla kurder som en enhet, men det är fel.
Jag påstår inte att Ryssland gett stöd till kurderna, men de var garanterna för säkerheten i Afrin. Att det blev som det blev i Afrin är på grund av ryssarnas svek mot kurderna, inte USA. Området ligger inte inom USA:s skyddssfär.
Det är för tidigt att säga om Turkiet är "nya vinnarna i konflikten".
Kurderna i Irak var ett exempel på mönster som kan upprepa sig, inte en anspelning på att kurder är en enhet, även om de själva ser sig så.
Att skylla på Ryssland är bara helt ignorant, de har ingenting med det här och göra, inte för att nämna att de inte hade kunnat göra något å Turkiet även om de hade kunnat det. Att dra sig undan var det bästa som kunde ha gjorts. Ryssland erbjöd kurderna förhandlingsbordet, de nekade, Ryssland accepterade deras beslut. Ryssland har inte heller hjälpt kurderna eller samarbetat något med dessa på ett särskilt sätt som är av värde. Det är USA som står för detta och därför är det ett ofattbart stort svek att de drar sig undan, inte att Ryssland gör det. Ett sådant svek blir för ryssen bara möjlig om man överger Assad på samma sätt, vilket man så klart inte kommer göra
Talibaner=Ryskt stöd? Vad pratar du om människa?