https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/chocksiffror-sa-slar-en-ny-fastighetsskatt/
Ansedda SNS konjunkturråd: Inför fastighetskatten igen, ta bort stämpelskatter, ISK och sänk skatten på arbete.
Yes

Precis vad slemhog förepråkar. Bopriserna kommer gå ner rätt mycket mer av införd fastighetskatt och man kan handla billigt sen. Det gör så alla pk-medelklassare och övre medeklass BETALAR FÖR SIG precis som i alla andra västeuropeiska länder och Nord amerika. 40-50 k i skatt per år för en villa utanför chicago och 30 års amortering av hela lånet är inga problem där, men sen är priserna 3 ggr lägre också!
Det blir även mer i fickan för slemhog när han arbetar med sänkt inkomstskatt så man kan spara mer.
Stämpelskatter tas också bort viket är mycket bra, man ska inte behöva betala 100 papp i avgifter för att byta villa.
Lägre kapitalskatt sen till 25% och slopande av vansinnet med ISK konton med 2-3% skatt för dom priviligerade. Jag tycker dock man ska införa en 20% kapitalskatt för alla.
Nu får vi bara hoppas detta blir verklighet i en ny skattereform till nyliberalernas och snik borgerlighetens framtida depression. Deras tillgångar går ner i pris, dom får betala normala skatter och vanligt folk har råd köpa i deras områden och dom får stå där som fån när dom gjort en dålig affär. Tumme upp.
Snart införs också amorteringskravet den 1a mars så allt går åt rätt håll, fast det borde egentligen införas 30 års amortering av hela bostadslånet som det är i hela västeuropa och Nordamerika. Men det kommer nog det med
Ibland undrar man om politiker och ansedda institut sitter och läser mina inlägg här då allt jag förespråkar kommer mer och mer