Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-28, 00:24
  #1
Medlem
Vissa pratar om 2 timmar pga köer.. tycker det låter mycket. Ska checka in. Räcker med om man är på Arlanda 05.15?
Citera
2018-01-28, 00:42
  #2
Medlem
AceOfHazes avatar
Nej, riskera inget. Minst 2 Tim innan är bra.
Citera
2018-01-28, 01:03
  #3
Medlem
beaver_ses avatar
2 timmar, man får ju förstå att väskorna skall ombord mm så att vara där i sista minuten är inte smart. Speciellt om man inte är en ovan resenär, tex så checkar man in i en automat ( de flesta bolagen har gott över till detta) så kan man inte denna som ioförsig är simpel får man suga tag i nån flygplatspersonal som hjälper. Tror att man får infon om när man skall vara på plats när man köper sin biljett?
Citera
2018-01-28, 02:44
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Vad betyder "fredag 06.30"? Är det tiden då flyget planeras avgå, tiden du normalt sett vaknar, tiden då gaten stänger...
Checka in? Dig själv, din väska eller eller ett jaktgevär?

Handlar det bara om att forcera säkerhetskontrollen och ta sig till rätt gate så bör 75 minuter räcka väldigt bra.
Citera
2018-01-28, 02:49
  #5
Medlem
Captinheros avatar
Ja är en tidspessimist själv så skulle nog varit där runt 4. Är mer folk än man tror tidigt på morgonen . Sen är det också skönt att lugnt kunna ta en fika eller chilla innan flyget kommer.
Citera
2018-01-28, 03:22
  #6
Medlem
inom europa räcker med att vara på plats 2 timmar tidigare. om du inte ska checka in någon väska kan du vara där lite senare t.om.
Citera
2018-01-28, 03:29
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ja är en tidspessimist själv så skulle nog varit där runt 4. Är mer folk än man tror tidigt på morgonen . Sen är det också skönt att lugnt kunna ta en fika eller chilla innan flyget kommer.
Bra resonerat. Hoppa över hemmafrukosten, åk hemifrån tidigare och ta en löjligt dyr macka på flygplatsen istället (om du hinner, vilket du antagligen gör).

Är det många som reser vid den tiden? Affärsfolket tar det lugnare, bara en dags jobb innan man ska hem och fira helg, samtidigt som de mer tidskrävande (av rutinbrist) långhelgsturisterna svärmar.
(Funderar lite...)
Kolla också avgångar från din terminal vid aktuell tid. Om stor turistmaskin startar 30 minuter innan dig bör det vara lugnare än om samma maskin startar 30 minuter efter dig. Morgonpendeln till Byråkratia bör enligt tidigare resonemang vara ganska glesbefolkad.
Citera
2018-01-28, 08:36
  #8
Medlem
cacas avatar
Beror på vad du ska ta med dig för bagage.
Handbagage bara så räcker det gå igenom säkerhetskollen 20 min innan flyget går, dvs de har redan påbörjat påstigning av planet i gaten. Arlanda är litet så det tar inte mer än par minuter gå från säkerhetskontrollen till gaten. Så 25 minuter innan då hinner man checka in och passera säkerhetskontrollen och ta sig till planet i lugn och ro.

Med bagage brukar jag kasta in det på bandet max 1timme innan flyget avgår så vet man det är lugnt.

Två timmar? Ja har man inte rest ofta och tycker det är skitkul sitta och glo på terminalen eller checka in och ta en mycket dyr smörgås och nån öl innan planet avgår så ok.
Citera
2018-01-28, 11:01
  #9
Medlem
Om jag säger så här. De senaste gångerna jag har flugit från Arlanda så har kön till säkerhetskontrollen sträckt sig genom halva terminal fem. Arlanda lider av ordentlig växtvärk. Någonting man också medger själva. Utbyggnaden har inte i närheten av att hängt med det ökande antalet passagerare. Arlandas rusch är också tidigt på morgonen, då man är en flygplats som förser till exempel Schiphol och Heathrow med passagerare som ska resa vidare till mindre vanliga destinationer.

Man bör absolut inte vara tidsoptimist om man ska resa från Arlanda nuförtiden.
Citera
2018-01-28, 11:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad betyder "fredag 06.30"? Är det tiden då flyget planeras avgå, tiden du normalt sett vaknar, tiden då gaten stänger...
Checka in? Dig själv, din väska eller eller ett jaktgevär?

Handlar det bara om att forcera säkerhetskontrollen och ta sig till rätt gate så bör 75 minuter räcka väldigt bra.

Det betyder att planet planeras avgå kl 06.30 ja. Ska checka in en väska.

Jag vet ju att bag dropen stänger 1 h före avgång - frågan handlar alltså om hur mycket kö det skulle kunna tänkas vara vid säkerhetskontrollen och själva kön till bag dropen.

Citat:
Ursprungligen postat av caca

Med bagage brukar jag kasta in det på bandet max 1timme innan flyget avgår så vet man det är lugnt.

Två timmar? Ja har man inte rest ofta och tycker det är skitkul sitta och glo på terminalen eller checka in och ta en mycket dyr smörgås och nån öl innan planet avgår så ok.

Jag tycker också det verkar mycket! Har du koll på hur mycket kö det är vid säkerhetskontroll+bag drop vid denna tid på en fredag?
Citera
2018-01-28, 13:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Jag tycker också det verkar mycket! Har du koll på hur mycket kö det är vid säkerhetskontroll+bag drop vid denna tid på en fredag?

Du måste ju upp sjukt tidigt i vilket fall, så varför ska du då chansa?
Många reser på fredagar! Affärsfolket/jobbfolket ska hem och weekendresenärerna reser ut. Som tidigare nämnt är Arlandas säkerhetskontroll nuförtiden ofta en enormt tidskrävande infarkt. Det säger jag utifrån egna erfarenheter och jag har hört samma från så väl andra resenärer som från ansvariga för flygplatsen.
Vid varje tillfälle de senaste fyra gångerna jag rest från Arlanda har resenärer fått halvpanik i kön till säkerhetskontrollen när det börjar gå upp för dem att de riskerar att missa sitt flyg.
Inte minst för många utländska resenärer kommer kön som en total överraskning.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2018-01-28 kl. 13:08.
Citera
2018-01-28, 14:00
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Gissar att TS ska flyga från T2, som verkar lugnare än T5. Sedan har tydligen Swedavia ganska nyligen börjat med buss mellan terminalerna, vilket gör att man kan slippa ny säkerhetskontroll vid byte. Vilket bör dämpa köerna lite.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2912182

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback