2018-01-27, 23:36
Medlem
Är det någon som vet var man kan se dokumentären gratis! Inte teckna ngt abonnemang?
Citera
2018-01-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Åklagaren tror jag kommer att måla upp en bild av Madsens historik, personalia, vad som hänt i hans liv fram till dagen då han begick gärningarna. Med vad vi nu vet om var KW bodde och befann sig strax innan ubåtsturen kan det vara så som det redan tagits upp i tråden, att Madsen kan ha fått syn på KW. Kanske t.o.m. fått nys om att hon var på väg att flytta och då fått bråttom med att genomföra sin "fantasi" (för fall att det var planerat).

Sedan tror jag att åklagaren kommer att försöka visa på en linje där det görs troligt att Madsen planerat mordet. Vad han gjort innan turen, vad han tagit med sig o.s.v.

Sedan kommer de att knyta fast honom i hans lögner (om att han satt henne iland, om att alla omborde levde och var välbehållna (vilket i sak på ett sätt kanske var sanning eftersom han då var den ende ombord...), lögnerna om att hon fått luckan i huvudet o.s.v.

Det är troligt att det finns mer innehåll från de rättsmedicinska undersökningarna och tekniska undersökningarna som kommer att läggas mot Madsen för att binda honom vid en mordrubricering. T.ex. om de har säkrat spår som mer i detalj visar på var och hur han hanterat kroppen i ubåten etc.

I den mån försvaret kan komma med något kommer det att vara påståenden eller vaga vittnesmål om Madsens person.

Jag kan tänka mig att försvaret, om Madsen ser ut att hamna i "ett hörn" kan tänka sig att sträcka sig till att påstå att det förekom ett frivilligt sexuellt relaterat umgänge där KW "råkade" avlida och att Madsen fick panik. Detta är också det jag tror att åklagaren ser som möjligt sista argument från försvaret och som de kommer att lägga fram bevisning och resonemang runtom för att visa på att ett sådant förlopp är osannolikt.

Håller åtalet lika hög kvalitet som polis- och utredningsarbetet i övrigt så är Madsen helt körd enligt min mening.

Det var många "tror" och "troligt" där. Jag "tror" inte heller så mycket på ett annat scenario än det du beskriver. MEN, det finns ett antal frikännanden tillbaka i tiden, där de flesta inte heller "trott" att det var möjligt, där ligger mitt intresse!!!! Det är intressant för mig, kanske inte för så många andra!??

Jag vill definitivt se PM inlåst på livstid, många indicier talar för en svårt avvikande funktion från det som samverkan i samhället kräver idag. Men, igen, klarar vårt ( det danska) rättssystemet att gå hela vägen med det? Vi får väl förutsätta att en dom blir överklagad, friad från mord lär åklagaren överklaga, och mord lär väl försvaret överklaga.........
Citera
2018-01-27, 23:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Meng är föör ung och försvarslös. Inte den typ som PM ansåg vara värd att "överlista" vilket jag tror var den upphetsande spänningen han tände på med Kim Wall. Hon var ung, smart och känd journalist, på god väg uppåt i karriären, snart bosatt i Peking tillsamman med sin käresta.

DET var en Utmaning att överlista henne, kärestan och alla hennes vänner.

Hon hade allt han saknade. Han var Avundsjuk och hatade henne, men han skulle visa dom. Hur överlägsen han var dom alla.

Sitt där vid elden och vinka glatt till Kim. Ni kommer aldrig få se henne igen. Någonsin. Jag kommer glatt att vinka tillbaka. Snart kommer kryssaren jag väntat på, säg hejdå Kim.

Natten är min.

Men ge dig nu. Madsen var en superkändis i Danmark. Kims namn hade ingen hört innan, varken i Danmark eller Sverige. Hon är/var en av dom, som tragiskt nog endast blir kända igenom sin död. Dessutom brukar inte människor vara avundsjuka på personer av annat kön, däremot kan t.ex. obesvarad kärlek och/eller åtrå utlösa ett hat, som kan gå så långt att gärningsmannen våldtar och sedan dödar offret, för att visa att "jag får dig ändå, och sedan ska ingen annan man få dig mer". OM detta var planerat och med Kim som offret också, så tror jag på något sådant.

Vad menar du med det om kryssaren? Att han tänkte ta livet av sig genom att slänga ubåten framför den, eller?
Citera
2018-01-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Även om Meng och Wall är påfallande lika till det yttre (på foto) så känns det en aning långsökt för mig att PM skulle vara GM i det fallet. Meng är sannolikt ett offer för slumpen medan Wall tycks vara mer övervägd. PM:s psykologiska dragning till Wall tycks åtminstone i någon mån bestå i att hon (30 år) kan göra motstånd (utgör hot) verbalt och intellektuellt, men inte fysiskt, och inte efter förmodat planerad övermanning, medan 17-åriga Meng borde ha varit tämligen försvarslös och vettskrämd i de flesta avseenden, och möjligen inte tillräckligt "skrämmande" för att vara intressant.

Såvitt man vet finns inte kroppsskändningsinslag eldyl i det fallet.

Kl. 4 på natten vid stationen i Korsør känns ju som en lokal ungdom som är ute och trålar, en långtradarchaffis eller någon annan på genomresa, eller hemväg från krogen utan napp. Att kroppen lämnas på andra sidan Själland (ostsydost) antyder väl ngn som far långt bort för att dumpa (för att sedan återvända till Korsørtrakten) eller någon som gör en avstickare på vägen till Köpenhamn.

Någon i cirka samma ålder (17-20-25) eller typ upp till max 35 känns kanske rimligast?

Att behöva känna till trakterna där kroppen lämpades behöver ju inte vara så märkvärdigt.

Det hindrar ju inte att det är PM i alla fall men i andra fall skulle en tjej som Meng nog troligast råka ut för någon lite mer i hennes egen ålder. Möjligen någon något äldre ungkarl eller tilltufsad typ i marginalen, eller mer schablonmässig våldtäktsmördare än PM.

Det bor och far en del folk där från Bältbroarna till Köpenhamn och Malmö, så det lär inte saknas kandidater till vidrigheter.

Den här artikeln har sina poänger, mellan marsipanreklamerna: https://www.b.dk/nationalt/retspsykiatere-og-efterforskere-disse-typer-gerningsmaend-er-mest-sandsynlige-i

En bror till PM bor nära Korsør, i Skælskør 1 1/2 mil från Korsør. Jag tror PM även har annan släkt i Korsør. Emilie hittades i vatten vid Borup, som ligger vid motorvägen E20 på väg mot Köpenhamn.
Citera
2018-01-27, 23:44
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och just därför står man väl inte och fipplar med mobilen och skickar SMS till sina kompisar som en fjortis..? Jag tycker att hela människan verkar ha stannat i utvecklingen ungefär vid 14 - det märks på allting.

Inte om man skriver ut anteckningarna på en gång när man kommer hem.

Jag gillar hur du initierat pratar om hur ni journalister jobbar, ungefär som om du och Kim spelade i samma division. Vem som läst dina inlägg tror du går på det?

Sen kan väl du svara på varför det är så viktigt för dig att Kim framstår som en naiv fjortis. Du har ingen aning om hur många sms hon skickat, ändå vill du direkt förmedla bilden av en no-attention-span-fjortis som sitter med gamnacke framför iPhonen. Helt utan faktaunderlag. 'Hon har skickat flera sms, jag kan se det framför mig...grr... ' Snyggt att du också försöker skuldförskjuta lite (as usual) genom att påpeka hur ohyfsat det beteendet är och hur arg ett intervjuobjekt rättmätigt kan bli av det. Kanske t o m så arg att man råkar mörda/stycka/tortera/dumpa lite?
Citera
2018-01-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fantastiskt att det finns en så superintelligent, superintellektuell person som du här i tråden som kan berätta vad vi övriga borde tänka och tycka. Skönt, nu behöver ingen skriva något längre - bara läsa det som du skriver. Såvida vi inte är juristter och kan möta dig på din nivå, förstås.

Du, en intensiv kommenterare, tolkar in att jag är "superintelligent" och "superintellektuell".

Precis som jag förmodade, jag skulle få kritik, och tar den gärna, och kan med säkerhet meddela att jag gör dig besviken.....är knappast något av det du "upphöjt" mig till.

Uppenbarligen brydde du dig noll om mitt försök till budskap, utan gick direkt och förutsägbart på en känsloreaktion, det är ditt drag, inte mitt.

Trevlig kväll, jag har fått andra som tagit inlägget på ett annat sätt, det blev en dialog.....
Citera
2018-01-27, 23:49
Medlem
katws avatar
Citat:
Men ge dig nu. Madsen var en superkändis i Danmark. Kims namn hade ingen hört innan, varken i Danmark eller Sverige. Hon är/var en av dom, som tragiskt nog endast blir kända igenom sin död. Dessutom brukar inte människor vara avundsjuka på personer av annat kön

Men ge dig nu. Bara för att du inte spelar i samma journalistiska liga som KW och för att hon var okänd för dig innan så behöver inte det gälla resten av Sverige.

Uppenbarligen är du just avundsjuk på henne och du är ju av annat kön så där har du fel igen.
Senast redigerad av katw 2018-01-27 kl. 23:56.
Citera
2018-01-27, 23:50
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Men ge dig nu. Madsen var en superkändis i Danmark. Kims namn hade ingen hört innan, varken i Danmark eller Sverige. Hon är/var en av dom, som tragiskt nog endast blir kända igenom sin död. Dessutom brukar inte människor vara avundsjuka på personer av annat kön, däremot kan t.ex. obesvarad kärlek och/eller åtrå utlösa ett hat, som kan gå så långt att gärningsmannen våldtar och sedan dödar offret, för att visa att "jag får dig ändå, och sedan ska ingen annan man få dig mer". OM detta var planerat och med Kim som offret också, så tror jag på något sådant.

Vad menar du med det om kryssaren? Att han tänkte ta livet av sig genom att slänga ubåten framför den, eller?

Haha. 'Superkändis'? Inte bara känd, utan liksom sjukt jävla känd! Känd så att varje dansk stannar till när dom ser han på gatan och ba 'wow, kolla! Det är Raket-Madsen!'.

Superkändis, megacharmör, uppfinnargeni, mästerförsäljare, extrem författartalang...vad är det man brukar säga, den man älskar är felfri?
Citera
2018-01-27, 23:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Meng är föör ung och försvarslös. Inte den typ som PM ansåg vara värd att "överlista" vilket jag tror var den upphetsande spänningen han tände på med Kim Wall. Hon var ung, smart och känd journalist, på god väg uppåt i karriären, snart bosatt i Peking tillsamman med sin käresta.

DET var en Utmaning att överlista henne, kärestan och alla hennes vänner.

Hon hade allt han saknade. Han var Avundsjuk och hatade henne, men han skulle visa dom. Hur överlägsen han var dom alla.

Sitt där vid elden och vinka glatt till Kim. Ni kommer aldrig få se henne igen. Någonsin. Jag kommer glatt att vinka tillbaka. Snart kommer kryssaren jag väntat på, säg hejdå Kim.

Natten är min.

Du borde tonsätta det där...

Jag vet inte dimensionerna på PM men borde inte "överfallsvåldtäkter" inbegripa en kalkyl rörande möjligheten att fysiskt hantera ett offer...? Vilket borde, synbarligen, ändå kunna begränsa GM i mengfallet till inte precis vilken fjomp som helst. Även om det förstås beror på.

Asen som till slut ger sig på barn...

I alla händelser så får man ju vare sig man vill eller inte det intrycket att PM plus ubåt plus offret Wall med nödvändighet inbegriper fastbindning, och vid medvetande, och att göra detta med en 17-åring skulle falla under en lite annan Hollywoodgenre, typ Motorsågsmassakern snarare än Hannibal. Alltså skräckfilm för tonåringar som vill bli vuxna, snarare än skräckfilm för vuxna som hellre vill vara tonåringar.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-28 kl. 00:06.
Citera
2018-01-27, 23:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
En bror till PM bor nära Korsør, i Skælskør 1 1/2 mil från Korsør. Jag tror PM även har annan släkt i Korsør. Emilie hittades i vatten vid Borup, som ligger vid motorvägen E20 på väg mot Köpenhamn.

Ok. Tack. Men det ger inte nödvändigtvis tillfälle att hänga vid korsørs station kring 04-blecket.
Citera
2018-01-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det var många "tror" och "troligt" där. Jag "tror" inte heller så mycket på ett annat scenario än det du beskriver. MEN, det finns ett antal frikännanden tillbaka i tiden, där de flesta inte heller "trott" att det var möjligt, där ligger mitt intresse!!!! Det är intressant för mig, kanske inte för så många andra!??

Jag vill definitivt se PM inlåst på livstid, många indicier talar för en svårt avvikande funktion från det som samverkan i samhället kräver idag. Men, igen, klarar vårt ( det danska) rättssystemet att gå hela vägen med det? Vi får väl förutsätta att en dom blir överklagad, friad från mord lär åklagaren överklaga, och mord lär väl försvaret överklaga.........

Jag är för dålig på dansk rätt för att kunna ge bra svar tyvärr. Det som talar för fällande dom (mord) och mot friande (att han t.ex. endast fälls för brott mot griftefrid eller liknande) ser jag vara exempelvis följande:

- Det är uteslutet (jag gissar att även de tekniska undersökningarna kommer att visa på detta) att det finns en tredje person/gärningsman inblandad. Det betyder att Madsen till 100% kan knytas som ensam närvarande vid det ögonblick då KW avled.

- Madsen underlät att larma (om det hade varit frågan om olycksfall eller liknande). Att KW avlidit är ostridigt. Att Madsen varit närvarande vid det ögonblicket är även det ostridigt. Att han inte kallat på hjälp är ostridigt. Han är alltså i det fallet i alla fall i svensk rätt uppe på nivån likgiltighetsuppsåt (avseende dråp/mord). Skillnaden här jämfört med exempelvis Mats Alm/Linda Chen-fallet är att Mats Alm kunde inte med 100% säkerhet knytas till att ha varit närvarande när Linda Chen miste livet och teoretiskt sett hade hon kunnat avlida/blivit mördad på ett antal olika platser (ute vid Bertilsbo, i lägenheten, i tvättstugan eller i bilen). I fallet med KW är det ostridigt att hon avlidit i ubåten och att Madsen varit närvarande.

- Det finns tekniska spår på KW's kropp som stödjer/visar på att hon blivit torterad och dödad. I exempelvis fallet med Mats Alm / Linda Chen var Lindas kropp så pass förmultnad att man inte kunde fastställa hur hon bragts om livet.

- Det finns tydliga tecken på ett sexuell motivbild. I flera andra fall (inkl. Mats Alm / Linda Chen) har man inte kunnat fastställa en "slutlig" motivbild. Detta behövs ju inte rent juridiskt, men ger extra tyngd.

- Det som blir knäckfrågan i fallet med KW ser alltså ut att vara om det var ett planerat mord, ett "spontant" mord eller en våldtäkt som gick totalt överstyr. Eller rättare sagt, det troliga förloppet är ju då ett planerat mord som redan från början är tänkt att ske i flera steg: tortyr-våldtäkt-mord.

- Madsens "luckhistoria" ligger honom nu extra mycket till last. Han kan inte på ett trovärdigt sätt komma med en helt annan historia och då luckhistorien motbevisats tekniskt är han således helt utan trovärdigt "alibi".
Senast redigerad av TheKeymaker 2018-01-28 kl. 00:07.
Citera
2018-01-28, 00:21
Medlem
Citat:
Men VAD är detta? Någon som kan läsa? OBS betalartikel, men nu blev man ju sjukt nyfiken, alltså! "Han kom och satte sig vid elden"?!! Madsen..?

https://www.bt.dk/danmark/kim-wall-boede-doer-om-doer-med-peter-madsen-han-kom-og-satte-sig-ved-baalet
Hon kan ju t ex promenerat runt och av nyfikenhet kollat in ubåten och där stött pp Madsen och småpratat om ubpten osv kanske då bytt nummee osv öppnar upp för många saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in