Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Men snälla ni, som dominerat kommentarerna det senaste, och flera av er är i topp sett övertrådens längd:
Hur kan ni motivera er till totalt osorterat och irrelevat pladder och allsköns sidospår, hela tiden? Jag är i grunden intresserad av fallet, men får hoppa över en massa, för vem orkar lyssna på några få, som verkar ha det som jobb eller terapi att kommentera?
Nåväl, jag kommer att bli bemött med att det är ett öppet forum, och vem som helst får skriva (nästan) vad som helst. Och jag köper det som en god grundide, men försöker att ransonera, men erkänner, har någon gång gjort samma tabbe, att bita fast vid ovidkommande detaljer, men sällan skapat divergens, "ämnesflykt", vilket är predominant nu, enligt mig.
Istället vill jag vill gärna höra funderingar kring rättegången, hur kommer åklagarsidan att styra förhandlingarna, när/om kommer försvaret med möjliga överraskningar?
Är beredd på påhopp, tar dom......önskar bara ett "lyft" i en i övrigt mycket intressant tråd.
Åklagaren tror jag kommer att måla upp en bild av Madsens historik, personalia, vad som hänt i hans liv fram till dagen då han begick gärningarna. Med vad vi nu vet om var KW bodde och befann sig strax innan ubåtsturen kan det vara så som det redan tagits upp i tråden, att Madsen kan ha fått syn på KW. Kanske t.o.m. fått nys om att hon var på väg att flytta och då fått bråttom med att genomföra sin "fantasi" (för fall att det var planerat).
Sedan tror jag att åklagaren kommer att försöka visa på en linje där det görs troligt att Madsen planerat mordet. Vad han gjort innan turen, vad han tagit med sig o.s.v.
Därefter tror jag de kommer att knyta fast honom i hans lögner (om att han satt henne iland, om att alla omborde levde och var välbehållna (vilket i sak på ett sätt kanske var sanning eftersom han då var den ende ombord...), lögnerna om att hon fått luckan i huvudet o.s.v.
Det är troligt att det finns mer innehåll från de rättsmedicinska undersökningarna och tekniska undersökningarna som kommer att läggas mot Madsen för att binda honom vid en mordrubricering. T.ex. om de har säkrat spår som mer i detalj visar på var och hur han hanterat kroppen i ubåten etc.
I den mån försvaret kan komma med något kommer det att vara påståenden eller vaga vittnesmål om Madsens person.
Jag kan tänka mig att försvaret, om Madsen ser ut att hamna i "ett hörn" kan tänka sig att sträcka sig till att påstå att det förekom ett frivilligt sexuellt relaterat umgänge där KW "råkade" avlida och att Madsen fick panik. Detta är också det jag tror att åklagaren ser som möjligt sista argument från försvaret och som de kommer att lägga fram bevisning och resonemang runtom för att visa på att ett sådant förlopp är osannolikt.
Håller åtalet lika hög kvalitet som polis- och utredningsarbetet i övrigt så är Madsen helt körd enligt min mening.