2018-01-27, 23:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
...eller så tog hon foton, anteckningar och/eller gjorde inspelningar med mobilen. De frilansjournalister jag haft att göra med (och en del anställda journalister för den delen) har gjort just detta. Även om foton inte ska användas i det färdiga reportaget så används de för att ha som dokumentation och referenser när artiklar eller reportage sedan ska skrivas.

Sitter jag i en intervjusituation blir jag snarast ganska irriterad över att intervjuaren INTE antecknar, fotar, spelar in eller "fipplar" med mobil/padda för det innebär i så fall att de inte gör sitt jobb...

Men nu har vi ju svart på vitt från pojkvännen att han fick flera mess de första timmarna. Hon kan ha messat andra också.

Jag spelar aldrig in, för det gör intervjuobjekten nervösa. Jag antecknar punktvis enligt ett eget förkortningssystem, samt att jag har lärt mig att lita på mitt minne. Då behöver man inte ta tid och uppmärksamhet från den man intervjuar, utan man kan LYSSNA på vad han säger i stället. En svår konst för många.
Citera
2018-01-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det går att läsa gratis just nu. Och ja, det var en lurig rubrik, men ändå med intressant information. Jag tror fortfarande att det finns more than meets the eye här.

Skulle inte tro det, under rättegången kommer allt att redovisas in i minsta detalj och utrymme till något "more than meets the eye" kommer inte att finnas tillstymmelse till.
Citera
2018-01-27, 23:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skulle inte tro det, under rättegången kommer allt att redovisas in i minsta detalj och utrymme till något "more than meets the eye" kommer inte att finnas tillstymmelse till.

Det kan ju ha hänt saker som det inte finns några vittnen till. Och då kommer det inte upp i rättegången, nej. Nu när man vet hur trist och tråkig pojkvännen ser ut så blir det ännu mer troligt än innan, då någon påstod att han var lång, mörk, snygg och spännande...
Citera
2018-01-27, 23:08
Medlem
Citat:
...eller så tog hon foton, anteckningar och/eller gjorde inspelningar med mobilen. De frilansjournalister jag haft att göra med (och en del anställda journalister för den delen) har gjort just detta. Även om foton inte ska användas i det färdiga reportaget så används de för att ha som dokumentation och referenser när artiklar eller reportage sedan ska skrivas.

Sitter jag i en intervjusituation blir jag snarast ganska irriterad över att intervjuaren INTE antecknar, fotar, spelar in eller "fipplar" med mobil/padda för det innebär i så fall att de inte gör sitt jobb...

Jag blev intervjuat av et norskt magasin i fjor somras. Journalisten gjorde anteckningar på papper hela tiden. Lite irriterande för jag fick inte mycket ögonkontakt. Vore bättre och mer personligt om hon spelade inn med mobil eller annat.
Citera
2018-01-27, 23:08
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men snälla ni, som dominerat kommentarerna det senaste, och flera av er är i topp sett övertrådens längd:

Hur kan ni motivera er till totalt osorterat och irrelevat pladder och allsköns sidospår, hela tiden? Jag är i grunden intresserad av fallet, men får hoppa över en massa, för vem orkar lyssna på några få, som verkar ha det som jobb eller terapi att kommentera?

Nåväl, jag kommer att bli bemött med att det är ett öppet forum, och vem som helst får skriva (nästan) vad som helst. Och jag köper det som en god grundide, men försöker att ransonera, men erkänner, har någon gång gjort samma tabbe, att bita fast vid ovidkommande detaljer, men sällan skapat divergens, "ämnesflykt", vilket är predominant nu, enligt mig.

Istället vill jag vill gärna höra funderingar kring rättegången, hur kommer åklagarsidan att styra förhandlingarna, när/om kommer försvaret med möjliga överraskningar?

Är beredd på påhopp, tar dom......önskar bara ett "lyft" i en i övrigt mycket intressant tråd.
Du får vel hellre bidra med något själv då. Vi andra finns ju inte till för dig. Det er ju inget som hindrar dig i at skriva om åklagarsidan och möjliga överraskningar.
Citera
2018-01-27, 23:12
Medlem
Citat:
Men nu har vi ju svart på vitt från pojkvännen att han fick flera mess de första timmarna. Hon kan ha messat andra också.

Jag spelar aldrig in, för det gör intervjuobjekten nervösa. Jag antecknar punktvis enligt ett eget förkortningssystem, samt att jag har lärt mig att lita på mitt minne. Då behöver man inte ta tid och uppmärksamhet från den man intervjuar, utan man kan LYSSNA på vad han säger i stället. En svår konst för många.

Det är väldigt individuellt hur olika journalister arbetar. Sedan var det ju också så att hon skulle ta en tur med ubåten - intervjua hade de kunnat göra på land. Läser man andra reportage hon gjort ligger det nära tillhands att hon ville beskriva såväl turen i sig, känsla och upplevelse, teknik och honom som person. Hur det känns att stå i ett ubåtstorn, hur det känns att klättra och röra sig i en privatbyggd ubåt och så vidare. Hon skulle väl knappast intervjua honom konstant i flera timmar samtidigt som han ska sköta ubåten...?

Att lita på sitt minne när man ska skriva något i efterhand kan vara en vansklig approach.
Citera
2018-01-27, 23:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för info.

Detta var inte oväntat.

PM hade sinnet och livsstilen som passade för dessa brott.

Hans smått asociala liv (han sov under skrivbordet osv) och den totala spärrlösheten ska noteras.

Jag är säker på att Wall inte var första offret.

Även om Meng och Wall är påfallande lika till det yttre (på foto) så känns det en aning långsökt för mig att PM skulle vara GM i det fallet. Meng är sannolikt ett offer för slumpen medan Wall tycks vara mer övervägd. PM:s psykologiska dragning till Wall tycks åtminstone i någon mån bestå i att hon (30 år) kan göra motstånd (utgör hot) verbalt och intellektuellt, men inte fysiskt, och inte efter förmodat planerad övermanning, medan 17-åriga Meng borde ha varit tämligen försvarslös och vettskrämd i de flesta avseenden, och möjligen inte tillräckligt "skrämmande" för att vara intressant.

Såvitt man vet finns inte kroppsskändningsinslag eldyl i det fallet.

Kl. 4 på natten vid stationen i Korsør känns ju som en lokal ungdom som är ute och trålar, en långtradarchaffis eller någon annan på genomresa, eller hemväg från krogen utan napp. Att kroppen lämnas på andra sidan Själland (ostsydost) antyder väl ngn som far långt bort för att dumpa (för att sedan återvända till Korsørtrakten) eller någon som gör en avstickare på vägen till Köpenhamn.

Någon i cirka samma ålder (17-20-25) eller typ upp till max 35 känns kanske rimligast?

Att behöva känna till trakterna där kroppen lämpades behöver ju inte vara så märkvärdigt.

Det hindrar ju inte att det är PM i alla fall men i andra fall skulle en tjej som Meng nog troligast råka ut för någon lite mer i hennes egen ålder. Möjligen någon något äldre ungkarl eller tilltufsad typ i marginalen, eller mer schablonmässig våldtäktsmördare än PM.

Det bor och far en del folk där från Bältbroarna till Köpenhamn och Malmö, så det lär inte saknas kandidater till vidrigheter.

Den här artikeln har sina poänger, mellan marsipanreklamerna: https://www.b.dk/nationalt/retspsykiatere-og-efterforskere-disse-typer-gerningsmaend-er-mest-sandsynlige-i
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-27 kl. 23:17.
Citera
2018-01-27, 23:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är väldigt individuellt hur olika journalister arbetar. Sedan var det ju också så att hon skulle ta en tur med ubåten - intervjua hade de kunnat göra på land. Läser man andra reportage hon gjort ligger det nära tillhands att hon ville beskriva såväl turen i sig, känsla och upplevelse, teknik och honom som person. Hur det känns att stå i ett ubåtstorn, hur det känns att klättra och röra sig i en privatbyggd ubåt och så vidare. Hon skulle väl knappast intervjua honom konstant i flera timmar samtidigt som han ska sköta ubåten...?

Att lita på sitt minne när man ska skriva något i efterhand kan vara en vansklig approach.

Ja, och just därför står man väl inte och fipplar med mobilen och skickar SMS till sina kompisar som en fjortis..? Jag tycker att hela människan verkar ha stannat i utvecklingen ungefär vid 14 - det märks på allting.

Inte om man skriver ut anteckningarna på en gång när man kommer hem.
Citera
2018-01-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Du får vel hellre bidra med något själv då. Vi andra finns ju inte till för dig. Det er ju inget som hindrar dig i at skriva om åklagarsidan och möjliga överraskningar.

Tack för svar!!

Jag "bidrar" gärna, och kastar ut hypotesen att PM's försvar hittar en lucka i åklagarens försök att fastställa dödsorsak, utan att ha en!!!!

Det är, enligt mig, en klart väsentlig svaghet i målet, även om brottet/brottsplatsen är begränsad till volymen av U-båten. Jurister är oftast bokstavliga i sina tolkningar av lagen, domstolen ska fastslå "utan rimligt tvivel". Jag ser ett handlingsutrymme för försvaret, men kan inte exakt definiera det.

Ett spår kan vara överenskommen "sex-lek", som gick helt över styr. Vem ska kunna motbevisa den? Det finns ingen! Jag nöjer mig med det exemplet, men kan kanske prestera fler varianter, om någon är intresserad.
Senast redigerad av Whyback 2018-01-27 kl. 23:26.
Citera
2018-01-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men snälla ni, som dominerat kommentarerna det senaste, och flera av er är i topp sett övertrådens längd:

Hur kan ni motivera er till totalt osorterat och irrelevat pladder och allsköns sidospår, hela tiden? Jag är i grunden intresserad av fallet, men får hoppa över en massa, för vem orkar lyssna på några få, som verkar ha det som jobb eller terapi att kommentera?

Nåväl, jag kommer att bli bemött med att det är ett öppet forum, och vem som helst får skriva (nästan) vad som helst. Och jag köper det som en god grundide, men försöker att ransonera, men erkänner, har någon gång gjort samma tabbe, att bita fast vid ovidkommande detaljer, men sällan skapat divergens, "ämnesflykt", vilket är predominant nu, enligt mig.

Istället vill jag vill gärna höra funderingar kring rättegången, hur kommer åklagarsidan att styra förhandlingarna, när/om kommer försvaret med möjliga överraskningar?

Är beredd på påhopp, tar dom......önskar bara ett "lyft" i en i övrigt mycket intressant tråd.

Åklagaren tror jag kommer att måla upp en bild av Madsens historik, personalia, vad som hänt i hans liv fram till dagen då han begick gärningarna. Med vad vi nu vet om var KW bodde och befann sig strax innan ubåtsturen kan det vara så som det redan tagits upp i tråden, att Madsen kan ha fått syn på KW. Kanske t.o.m. fått nys om att hon var på väg att flytta och då fått bråttom med att genomföra sin "fantasi" (för fall att det var planerat).

Sedan tror jag att åklagaren kommer att försöka visa på en linje där det görs troligt att Madsen planerat mordet. Vad han gjort innan turen, vad han tagit med sig o.s.v.

Därefter tror jag de kommer att knyta fast honom i hans lögner (om att han satt henne iland, om att alla omborde levde och var välbehållna (vilket i sak på ett sätt kanske var sanning eftersom han då var den ende ombord...), lögnerna om att hon fått luckan i huvudet o.s.v.

Det är troligt att det finns mer innehåll från de rättsmedicinska undersökningarna och tekniska undersökningarna som kommer att läggas mot Madsen för att binda honom vid en mordrubricering. T.ex. om de har säkrat spår som mer i detalj visar på var och hur han hanterat kroppen i ubåten etc.

I den mån försvaret kan komma med något kommer det att vara påståenden eller vaga vittnesmål om Madsens person.

Jag kan tänka mig att försvaret, om Madsen ser ut att hamna i "ett hörn" kan tänka sig att sträcka sig till att påstå att det förekom ett frivilligt sexuellt relaterat umgänge där KW "råkade" avlida och att Madsen fick panik. Detta är också det jag tror att åklagaren ser som möjligt sista argument från försvaret och som de kommer att lägga fram bevisning och resonemang runtom för att visa på att ett sådant förlopp är osannolikt.

Håller åtalet lika hög kvalitet som polis- och utredningsarbetet i övrigt så är Madsen helt körd enligt min mening.
Senast redigerad av TheKeymaker 2018-01-27 kl. 23:33.
Citera
2018-01-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Även om Meng och Wall är påfallande lika till det yttre (på foto) så känns det en aning långsökt för mig att PM skulle vara GM i det fallet. Meng är sannolikt ett offer för slumpen medan Wall tycks vara mer övervägd. PM:s psykologiska dragning till Wall tycks åtminstone i någon mån bestå i att hon (30 år) kan göra motstånd (utgör hot) verbalt och intellektuellt, men inte fysiskt, och inte efter förmodat planerad övermanning, medan 17-åriga Meng borde ha varit tämligen försvarslös och vettskrämd i de flesta avseenden, och möjligen inte tillräckligt "skrämmande" för att vara intressant.

Såvitt man vet finns inte kroppsskändningsinslag eldyl i det fallet.

Kl. 4 på natten vid stationen i Korsør känns ju som en lokal ungdom som är ute och trålar, en långtradarchaffis eller någon annan på genomresa, eller hemväg från krogen utan napp. Att kroppen lämnas på andra sidan Själland (ostsydost) antyder väl ngn som far långt bort för att dumpa (för att sedan återvända till Korsørtrakten) eller någon som gör en avstickare på vägen till Köpenhamn.

Någon i cirka samma ålder (17-20-25) eller typ upp till max 35 känns kanske rimligast?

Att behöva känna till trakterna där kroppen lämpades behöver ju inte vara så märkvärdigt.

Det hindrar ju inte att det är PM i alla fall men i andra fall skulle en tjej som Meng nog troligast råka ut för någon lite mer i hennes egen ålder. Möjligen någon något äldre ungkarl eller tilltufsad typ i marginalen, eller mer schablonmässig våldtäktsmördare än PM.

Det bor och far en del folk där från Bältbroarna till Köpenhamn och Malmö, så det lär inte saknas kandidater till vidrigheter.

Meng är föör ung och försvarslös. Inte den typ som PM ansåg vara värd att "överlista" vilket jag tror var den upphetsande spänningen han tände på med Kim Wall. Hon var ung, smart och känd journalist, på god väg uppåt i karriären, snart bosatt i Peking tillsamman med sin käresta.

DET var en Utmaning att överlista henne, kärestan och alla hennes vänner.

Hon hade allt han saknade. Han var Avundsjuk och hatade henne, men han skulle visa dom. Hur överlägsen han var dom alla.

Sitt där vid elden och vinka glatt till Kim. Ni kommer aldrig få se henne igen. Någonsin. Jag kommer glatt att vinka tillbaka. Snart kommer kryssaren jag väntat på, säg hejdå Kim.

Natten är min.
Citera
2018-01-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ja, och just därför står man väl inte och fipplar med mobilen och skickar SMS till sina kompisar som en fjortis..? Jag tycker att hela människan verkar ha stannat i utvecklingen ungefär vid 14 - det märks på allting.

Inte om man skriver ut anteckningarna på en gång när man kommer hem.

Men sluta nu med ditt trams. "Fipplar med mobilen", "skickar SMS till sina kompisar som en fjortis"... var får du det ifrån?

Förresten, Madsen måste ett flertal gånger ha gått ned i ubåten för att kolla maskineri, styrning, inställningar med mera och då har KW troligen stått kvar i tornet. Dessutom brukar det i regel låta så mycket i t.ex. maskinrum o.s.v. att det är lönlöst att föra samtal inne i ett sådant utrymme. Fanns således tid till att "fippla med mobilen" utan att vara otrevlig.

Kom också ihåg att KW gick ifrån sin avskedsfest. De flesta människor skulle nog av respekt skicka något/visa något för de vänner man bjudit in och som man så tvärt lämnat för en båttur.

Att du sedan tycker att KW stannat vid 14 säger inget om KW men allt om dig. Skäms på dig.
Senast redigerad av TheKeymaker 2018-01-27 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in