2018-01-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En stor besvikelse att motivet inte kommer fram. Liselotte Hylander dog därmed förgäves, till ingen nytta. Inga lärdomar att dra, inget att begrunda, inget att göra bättre. Varken i ens eget liv eller i samhället.

Jag tror inte du behöver vara fullt så uppgiven ännu. Det finns nog visst hopp om att det skall komma fram - om ett tag. Som tidigare nämnts i tråden så har spaningsledningen i en artikel i lokaltidningen själva öppnat för detta (www.ut.se/ulricehamn/viktigt-for-allmanheten-att-fa-en-forklaring/):

Citat:
Det kan ändå bli så att polisen i någon form presenterar det som de har kommit fram till i sin utredning när de anser sig vara klara.

– I dagsläget kan jag inte säga hur men det skulle kunna bli en presskonferens. Det är viktigt för allmänheten att få en förklaring till vad som har skett, [säger GA från spaningsledningen]

Därtill finns det ett visst tryck från opinionen (t.ex. http://www.ut.se/ulricehamn/varfor-en-fraga-som-kanske-aldrig-blir-besvarad/)

Citat:
Frågan är om polisen och spaningsledningen är angelägna om att berätta om vad de kommer fram till? I en UT-intervju i dagens tidning säger kammaråklagaren John Nilsson att säcken ska knytas ihop, inte minst för de anhörigas skull. Det är förståeligt och absolut nödvändigt för att de som var nära mordoffret ska kunna sörja och i någon mån gå vidare.

I sammanhanget kan det låta banalt men jag vill ändå hävda att svaren är viktiga även för dem utanför den innersta kretsen. Finns det ett motiv till mordet, ett svar på det ofattbara, så borde det även ligga i polisens intresse att berätta det.

Dessutom har vi polisens pressmeddelande som säger att motivbilden är uppenbar, så det går ju inte att hävda att man inte vet.
Citera
2018-01-27, 17:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Förundersökningen är säkert inte slutförd men i kommentaren från Vogelsang menas det att motivbilden är tydlig för den som är insatt. Då hoppas jag verkligen att polisen går ut med motivbilden då förundersökningen är slutförd. Vi lever i ett samhälle där alla är potentiella offer och/eller förövare och vi har rätt att få kännedom om hur förövare resonerar då de t.ex. ger sig på folk i ett motionsspår. Att polisen mörkar och läger locket på i fall som detta och många andra är inte bra. Det skapar rädsla, misstro och skepsis. Vi har rätt att få veta!

Vi har ju offentlighetsprincipen som genom olika lagar styr hur människor har tillgång till allmänna handlingar. Det som kan hindra att något är offentligt är det som skyddas av sekretess. Det är lagar som styr över sekretessen också.

http://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/det-demokratiska-systemet-i-sverige/offentlighetsprincipen/

Därför har man rätt att kunna läsa en FUP när åtal väckts t ex. Nu kommer det inte att bli en rättegång. Gärningsmannen är avliden.

Här är det ju förundersökningssekretess som gäller. När förundersökningen är avslutad är det inte ovanligt att man går ut med information till pressen om sådant som ligger i allmänhetens intresse.

Det är ju otroligt viktigt i ett demokratiskt samhälle att vi får veta vad som händer runt omkring oss. Det är ju många orsaker till det. Allt från att förstå vår omvärld och kunna ta vardagsbeslut till att diskutera och debattera problem och att kunna välja företrädare för vårt land.

Jag tror inte att de lägger locket på av andra skäl än att det är FU som pågår.

Tror att GW brukar ha sin kanaler i vanliga fall för att kunna snacka i Veckans Brott. Nu fick han kanske nej och blev putt. Han kanske också ogillar att ha fel (om masstopsningen i detta fall) och passade kanske därför på att ge utredningen en känga. Säkert känner han denna kvinna från gärningsmannaprofil -gruppen sedan tidigare och de kanske inte har så gott öga till varandra?? Bara spekulationer!

Annars är jag en stor beundrare av GW. Men ingen är perfekt...

Från AB:

"– En rad faktafel och spekulationer förekom i tevesändningen vilket är ett resultat av bristande kunskaper om spår, kriminaltekniska och rättsmedicinska fynd, vittnesuppgifter och annan central information i utredningen, skriver Eva von Vogelsang, gruppchef och kriminalkommissarie."

Polisen slår tillbaka mot GW

Tror som sagt att vi kommer att få veta lite av varje om mordet, särskilt motivet som många fr a i Ulricehamn vill veta, men även andra i landet. Det är ju för oss ett mysterium hur en till synes vanlig kille utför något sådant här.

Från DN 23/1-18

"Nu väntar en omfattande kartläggning av gärningsmannen och hans liv före och efter dådet.

– Vi kommer från och med nästa vecka att hålla omfattande förhör med olika personer. Till exempel den misstänktes anhöriga, säger Göran Arvidsson.

Polisen tror inte att mannen har utsatts för något brott. I nuläget finns inga andra misstankar i ärendet än mord.

– Det kommer inte att kunna bli någon rättegång eftersom gärningsmannen har avlidit. Men däremot är vi väldigt mån om att utreda vad som har hänt, för kvinnans och den misstänktes anhörigas skull, säger Göran Arvidsson.
"

Polisen kartlägger misstänkte mördarens liv

Man har alltså också utrett om L.G varit utsatt för brott för att se om det hade att göra med mordet. Det får mig att tro att det inte är ett sexbrott här.
Citera
2018-01-27, 17:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Kan du berätta lite mer om det att hans mamma ramlade i trappan. När hände det?

Det var ju bar ett vagt rykte som en postare hade hört. En annan postare skrev sedan att det inte stämde alls.
Det ska ha varit "naturliga" orsaker enligt några andra inlägg.

Koksaltet skriver:

"Hej det där är inte jättelångt ifrån sant, hon fick en hjärtinfarkt när hon stod i duschen. Trillade ihop och LG och hans far fick hjälpa henne upp. Hon avled samma dag. Kommer inte ihåg några bättre detaljer tyvärr // kompis till LG"

https://www.flashback.org/sp63021203
Citera
2018-01-27, 19:59
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Nej, jag har inget på fötterna direkt. Det sägs tidigare i tråden att killens morsa åkte ner för en trappa och dog. Oavsett dödsorsak så var det vid en tid i livet då ålder inte är en faktor. Resten är som jag spekulerar.
Jaså, totalt ointressant alltså.
Citera
2018-01-27, 20:25
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jaså, totalt ointressant alltså.

Som precis allt annat i tråden. De poliser som gör utredningen skriver inget här. Men seriöst, tror du att du kan få fram fakta här? Min teori om sexövergrepp av kvinnliga förövare ser jag som uppenbar. Men knarket kan ju ha gjort honom till mördare. Fast mindre sannolikt. Men ja, du fattar, vänta tills det hela är klart från utredarna, läs inte vidare här.
Citera
2018-01-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från DN 23/1-18

"Nu väntar en omfattande kartläggning av gärningsmannen och hans liv före och efter dådet.

– Vi kommer från och med nästa vecka att hålla omfattande förhör med olika personer. Till exempel den misstänktes anhöriga, säger Göran Arvidsson.

Polisen tror inte att mannen har utsatts för något brott. I nuläget finns inga andra misstankar i ärendet än mord.
"

Polisen kartlägger misstänkte mördarens liv

Man har alltså också utrett om L.G varit utsatt för brott för att se om det hade att göra med mordet. Det får mig att tro att det inte är ett sexbrott här.

Jag tror du kanske övertolkar artikeln och det fetstilade nu. Ovanstående är väl bara ett finkänsligt men omständligt sätt att säga att LG tog livet av sig, och att han vad gäller det alltså inte utsatts för brott.

Det står ju att förhör kommer att hållas "från och med nästa vecka" (artikeln publicerads 19 januari så "nästa vecka" är alltså veckan som varit) så i övrigt hade man ju knappast kunna utreda om LG utsatts för brott när artikeln skrevs.

Jag tror för övrigt inte heller det är något sexbrott.
Senast redigerad av eleocharis 2018-01-27 kl. 20:44.
Citera
2018-01-27, 20:35
Medlem
Jag vill veta hur polisen fick fram DNA. Han var helt täckt med kläder och bara ögonen
typ synliga enligt vittnen . Så vad hade man DNA i från? cigg rätt nära mordplatsen?
Det regna hårt timmarna från hon dödades tills hon hittade.Det är inte bra för hitta DNA
från en helt täckt person.
Om det är från en cigg är ju knappast starkt DNA bevis.Inte hans skor heller och inga
vittnen som kan säga det var han heller. Råka vara i området med sin mobil är inte
heller starkt bevis på mer en hans telefon varit där.

Nu är han med största sannolikhet skyldig som det verkar. Men jag har avsmak på hur
polisen jobbar likt det GW säger. Svagt DNA ska det mass topsas så kort tid efter mordet.
Om man inte kommer någonstans får man väl ta till detta. Men vanligt hederligt polisarbete
det finns sällan nu för tiden som det verkar.
Så var det ett klart starkt DNA man hade?
Citera
2018-01-27, 20:40
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Som precis allt annat i tråden. De poliser som gör utredningen skriver inget här. Men seriöst, tror du att du kan få fram fakta här? Min teori om sexövergrepp av kvinnliga förövare ser jag som uppenbar. Men knarket kan ju ha gjort honom till mördare. Fast mindre sannolikt. Men ja, du fattar, vänta tills det hela är klart från utredarna, läs inte vidare här.
Jag tänker fortsätta läsa här, men skriv gärna att du spekulerar nästa gång. Det finns annars möjlighet att dina inlägg missförstås för saker du har hört, så som du skriver.
Citera
2018-01-27, 20:58
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag tänker fortsätta läsa här, men skriv gärna att du spekulerar nästa gång. Det finns annars möjlighet att dina inlägg missförstås för saker du har hört, så som du skriver.

OK, ska vara tydligare med det.
Citera
2018-01-27, 21:21
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Du läser mig slarvigt eller så uttryckte jag mig vagt - jag tar upp fallet i Råbo för att det där liksom här kan föreligga psykisk sjukdom. Tillsamman med en missgynnsam uppväxt kan det gå riktigt snett. Det är vad man brukar kalla en multifaktoriell förklaringsmodell.

Ta någon dag och sätt dig ner och gå igenom kända mordfall/seriemord. Finns en hel del skrivet om det med akademiskt bäring och kom tillbaka och visa mig empiri som gör gällande att miljöfaktorer såsom uppväxtmiljö inte har något kausalt samband med framtida avvikande beteende.
Manodepressiva schizofrena personer har många gånger ett avvikande beteende i sin akuta sjukdomsfas. Både manodepressivitet och schizofreni kan vara ärftliga sjukdomar. Så klart spelar uppväxt roll. Söker man nog mycket så hittar man fel och brister i varje människas uppväxt. Dessa fel och brister leder så klart inte alltid till mord. Manodepressivitet i kombination med schizofreni leder även det väldigt sällan till mord. Det har hänt att manodrepresiva schizofrena har dödat likaväl som det har hänt att personer som har blivit misshandlade som barn har dödat. Varje människa är unik och profilering kan visa om det är en psykiskt sjuk som mördat kaotiskt eller om en psykiskt frisk person har mördat planerat och genomtänkt. En profilering visar inte om en gärningsman eller gärningskvinna har haft en dålig uppväxt miljö. Av 2 personer med samma psykiska sjukdom varav den ena är rik och den andra är fattig så är det den som är fattigast som utvecklar en svårare sjukdomsbild än den som är rik. Detta om hur ekonomin påverkar psykisk ohälsa kan du läsa om i Cullenberg s bok Dynamisk psykiatri och just detta att du är fattig kan du inte klandra någon för. Fattig uppväxt har många barn i dag och den psykiska ohälsan växer. Ett mega stort samhälls problem. Vi menar samma sak men uttrycker oss olika. Miljö spelar så klart en roll men eftersom den psykiska sjukdomen är ärftlig så behöver det inte vara uppfostran eller föräldrars sätt att behandla barnet på som leder till att den som är psykisk sjuk mördar. Det är den psykiska sjukdomen som leder till mord eller hallucinationer om du är drogpåverkad.
Senast redigerad av greta-forveten 2018-01-27 kl. 21:46. Anledning: Stavfel
Citera
2018-01-27, 21:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleocharis
Jag tror du kanske övertolkar artikeln och det fetstilade nu. Ovanstående är väl bara ett finkänsligt men omständligt sätt att säga att LG tog livet av sig, och att han vad gäller det alltså inte utsatts för brott.

Det står ju att förhör kommer att hållas "från och med nästa vecka" (artikeln publicerads 19 januari så "nästa vecka" är alltså veckan som varit) så i övrigt hade man ju knappast kunna utreda om LG utsatts för brott när artikeln skrevs.

Jag tror för övrigt inte heller det är något sexbrott.

Ja, du har så rätt!
Tror att jag i kontexten av meningen före och efter var helt inne i fel tankebanor.
Förstår att artikeln syftar till självmordet och inte "mordet".
Citera
2018-01-27, 21:28
Medlem
– Jag tolkar det som att den här personen har det som en typ av rörelseschema eller ett behov av att göra de här grejerna, säger Göran Arvidsson till Borås tidning.

Jag i min tur tolkar uttalandet så att killen använde och köpte droger där..
är det inte en omskrivning för det?
Sen att han mördade en person har möjligtvis också med underliggande psykisk instabilitet att göra-

Obehagligt bara att han kunde leva som vanligt sen..men med en stor nypa salt,
Ulricehamnsborna och hans vänner är kanske inte de vaknaste i landet..mm
Motivet då? Ja här var polisen kaxig, får se om de säger B..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in