Citat:
Den bakgrund som krävs kan vara en medfödd hjärnskada eller ärftlig psykisk störning. Insjuknande i psykos eller schizofreni. Missbruk eller stora sociala problem. Karg uppväxtmiljö kantad av misshandel eller övergrepp. Allt detta antingen i kombination eller var för sig. Det finns även människor som spårar ur efter lång tids isolering och massor av andra orsaker. Viktigt är ändå att förstå att mycket beror inte på uppväxt. Alla som blir misshandlade som barn misshandlar inte per automatik andra. Man kan inte klandra samhälle eller föräldrar för allt som sker. Det dåliga kan komma ur en människa på grund av yttre omständigheter eller inre omständigheter eller båda i kombination med mera. Det kan drabba många om de rätta förutsättningarna ges. Alla kan inte döda men många kan om fel ingredienser blandas. Verkligheten är många gånger mer skrämmande än dikten. Många läser om verkliga brottsfall i stället för deckare och skräckfilmer. Intresset för psykologi och psykiatri är också stort hos många så även skvaller och viljan att lösa problem och förebygga brott.
Du läser mig slarvigt eller så uttryckte jag mig vagt - jag tar upp fallet i Råbo för att det där liksom här kan föreligga psykisk sjukdom. Tillsamman med en missgynnsam uppväxt kan det gå riktigt snett. Det är vad man brukar kalla en multifaktoriell förklaringsmodell.
Ta någon dag och sätt dig ner och gå igenom kända mordfall/seriemord. Finns en hel del skrivet om det med akademiskt bäring och kom tillbaka och visa mig empiri som gör gällande att miljöfaktorer såsom uppväxtmiljö inte har något kausalt samband med framtida avvikande beteende.