2018-01-27, 09:17
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Den bakgrund som krävs kan vara en medfödd hjärnskada eller ärftlig psykisk störning. Insjuknande i psykos eller schizofreni. Missbruk eller stora sociala problem. Karg uppväxtmiljö kantad av misshandel eller övergrepp. Allt detta antingen i kombination eller var för sig. Det finns även människor som spårar ur efter lång tids isolering och massor av andra orsaker. Viktigt är ändå att förstå att mycket beror inte på uppväxt. Alla som blir misshandlade som barn misshandlar inte per automatik andra. Man kan inte klandra samhälle eller föräldrar för allt som sker. Det dåliga kan komma ur en människa på grund av yttre omständigheter eller inre omständigheter eller båda i kombination med mera. Det kan drabba många om de rätta förutsättningarna ges. Alla kan inte döda men många kan om fel ingredienser blandas. Verkligheten är många gånger mer skrämmande än dikten. Många läser om verkliga brottsfall i stället för deckare och skräckfilmer. Intresset för psykologi och psykiatri är också stort hos många så även skvaller och viljan att lösa problem och förebygga brott.

Du läser mig slarvigt eller så uttryckte jag mig vagt - jag tar upp fallet i Råbo för att det där liksom här kan föreligga psykisk sjukdom. Tillsamman med en missgynnsam uppväxt kan det gå riktigt snett. Det är vad man brukar kalla en multifaktoriell förklaringsmodell.

Ta någon dag och sätt dig ner och gå igenom kända mordfall/seriemord. Finns en hel del skrivet om det med akademiskt bäring och kom tillbaka och visa mig empiri som gör gällande att miljöfaktorer såsom uppväxtmiljö inte har något kausalt samband med framtida avvikande beteende.
Citera
2018-01-27, 11:43
Medlem
elguanteletes avatar
Kollat igenom en del av tråden och inte hittat svar på dessa två frågor, jag kan möjligtvis ha missat något:

Vad var tillvägagångssättet?
Vad var motivet?
Citera
2018-01-27, 12:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elguantelete
Kollat igenom en del av tråden och inte hittat svar på dessa två frågor, jag kan möjligtvis ha missat något:

Vad var tillvägagångssättet?
Vad var motivet?

Det vet vi inte. I ett modfall där mördaren lever får man oftast veta det via FUP:en strax innan rättegång. Eftersom det inte blir en rättegång och vi inte vet om mördaren skrev något om motivet i eventuellt avskedsbrev kommer nog kanske aldrig motivet fram. När det gäller tillvägagångssättet har polisen ingen skyldighet att redovisa det då det inte leder till åtal. Kan kanske komma fram genom att en anhörig eventuellt får veta av polisen och berättar det.i annat fall får vi gissa och fundera.
Citera
2018-01-27, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det vet vi inte. I ett modfall där mördaren lever får man oftast veta det via FUP:en strax innan rättegång. Eftersom det inte blir en rättegång och vi inte vet om mördaren skrev något om motivet i eventuellt avskedsbrev kommer nog kanske aldrig motivet fram. När det gäller tillvägagångssättet har polisen ingen skyldighet att redovisa det då det inte leder till åtal. Kan kanske komma fram genom att en anhörig eventuellt får veta av polisen och berättar det.i annat fall får vi gissa och fundera.
Den förra flickvännen vet nog en hel del, man kan bara hoppas att polisen och familj väljer att när utredningen är klar träda fram och berätta hur mordet gick till i prevention för andra medborgare.

Sen låter jag det vara osagt om det leder till åtal eller inte, det finns skadestånd som skall regleras ur dödsboet antar jag, men vet inte processen.
Citera
2018-01-27, 13:43
Medlem
blodigdiarres avatar
Visst är motivet uppenbart, men det kommer aldrig redovisas. Åtminstone inte om gärningsmannaprofilgruppens resultat är identiskt med vad jag kommer fram till. Hans morsas fall i trappan var ingen slumpmässig olycka. Att det var ett mord såg bara killen själv och katten och en eller annan husfluga. Tanten i motionsspåret valdes inte slumpmässigt. Vad gör en kille till att begränsa livet till att röka spice och köra EPA-traktor?

Kärringars sex-rajtantajtan med barn. Hans morsa knulllade honom en gång för mycket. Det blev hennes död. Väninnan fick sig också lite barnpenis. Det blev hennes död. Tanters sexövergrepp mot barn är inte en bra sak. Det leder till död.
Han har alltså inte vid något tillfälle varit till någon fara för Ulricehamnsborna i allmänhet.
Citera
2018-01-27, 15:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Utan tillgång till den forensiska bevisningen kan man ju liksom GW bara spekulera i motiv, men något jag är tämligen övertygad om, och som empirin visar på att det finns problematisk uppväxt i bakgrunden hos personer som utvecklar fantasier, och att där finns en historia av moraliska överträdelser. Vem som helst kan inte mörda besinningslöst.

Det är lite osexigt att tala om; men en sund uppväxtmiljö för barn är fundamental för att ett barnet ska bli en normalstörd vuxen medborgare. Och att komma tillrätta med dessa problem är bra mycket svårare än att gripa en mördare i efterhand. En fungerande psykvård är också fundamental - läs FUPen om Råbomorden där en ung kille med mordiska fantasier blev avskriven som någon som led av ofarliga tvångstankar av typen (OCD) som jag tolkade det när jag satte mig in fallet.

Skillnaden mellan väl utvecklade fantasier och OCD är att den sistnämnda skrämmer skiten ur en person med OCD, som skapar en massa ritualer genom att ex. kontrollera om spisen är avstängd, om dörren är låst och tvättar sina händer tills de är snustorra innan de går utanför dörren.

Medans en person med fantasier fantiserar om att göra det hemska dvs. vill realisera det tankemässiga innehållet och för det krävs väl någon form antisocial personlighetsstörning, att förmå sig kunna objektifiera sin omgivning.

Det har talats om droger i tråden - de släpper på vissa spärrar, men det krävs skulle jag säga en viss bakgrund för att kunna agera på det här sättet trots drogpåverkan.

Jag vill tro att jag exempelvis skulle kunna supa mig redlös och ta bensodiazepiner utan att få för mig att mörda. Just för att det inte finns i min tankevärld som något eftersträvansvärt och lockande.

*Jag tar viktimologin i nästa inlägg om du är intresserad av diskutera det.
Som av en slump lyssnade jag igår kväll på dokumentären om Svartenbrandt på SRplay. Han är välformulerad och insiktsfull då han går igenom sin barndom och uppväxt och sätter det i samband med sin dåliga självkänsla och sitt samhällshat.

Även om inte alla människor med otrygg och/eller våldsam uppväxt blir kriminella så skapar det en grogrund för att det skall gå åt helvete senare i livet. Detta är uppenbart.

Vad gäller viktimologi är jag nyfiken på vad du har att säga.
Citera
2018-01-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Visst är motivet uppenbart, men det kommer aldrig redovisas. Åtminstone inte om gärningsmannaprofilgruppens resultat är identiskt med vad jag kommer fram till. Hans morsas fall i trappan var ingen slumpmässig olycka. Att det var ett mord såg bara killen själv och katten och en eller annan husfluga. Tanten i motionsspåret valdes inte slumpmässigt. Vad gör en kille till att begränsa livet till att röka spice och köra EPA-traktor?

Kärringars sex-rajtantajtan med barn. Hans morsa knulllade honom en gång för mycket. Det blev hennes död. Väninnan fick sig också lite barnpenis. Det blev hennes död. Tanters sexövergrepp mot barn är inte en bra sak. Det leder till död.
Han har alltså inte vid något tillfälle varit till någon fara för Ulricehamnsborna i allmänhet.

Kan du berätta lite mer om det att hans mamma ramlade i trappan. När hände det?
Citera
2018-01-27, 16:36
Medlem
Citat:

Är det rykten eller har du på fötterna?
Citera
2018-01-27, 16:53
Medlem
5549s avatar
Citat:

Och hur kommer du fram till det då? Har du hört någonting lokalt eller är det bara spekulation?
Citera
2018-01-27, 17:01
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
En stor besvikelse att motivet inte kommer fram. Liselotte Hylander dog därmed förgäves, till ingen nytta. Inga lärdomar att dra, inget att begrunda, inget att göra bättre. Varken i ens eget liv eller i samhället.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-01-27 kl. 17:04.
Citera
2018-01-27, 17:02
Medlem
Ett försök till sammanfattning av vad som hittills har presenterats i tråden som verkar ha någon bäring innan polisen kommer med mer information.

Varför sökte sig LG till motionsspåret 17 km från bostaden?

Ingen har berättat att LG var intresserad av motion. Det finns någon om uppgift om psykisk ohälsa. Det finns också uppgifter om att det förekommer knarkhandel inom området. Slutsatsen är att LG sökte sig dit av att han mådde dåligt eller försedde sig med droger eller en kombination av båda. Denna slutsats stöds av att han befunnit sig en lång tid i spåret och ofredat andra innan mordet. Ett inte ovanligt beteende för psykiskt sjuka/drogpåverkade.

Motivet?

Oklart här, men uppenbart för polisen.
Citera
2018-01-27, 17:33
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Är det rykten eller har du på fötterna?

Nej, jag har inget på fötterna direkt. Det sägs tidigare i tråden att killens morsa åkte ner för en trappa och dog. Oavsett dödsorsak så var det vid en tid i livet då ålder inte är en faktor. Resten är som jag spekulerar. Det kanske låter skevt men liksom hos manliga pedofiler så står det inte pedofil skrivet i pannan på en kvinnlig pedofil. Varje kvinna du ser som du inte känner kan vara en pedofil.

Att han var mentalt kastrerad borde inte råda nån tvekan om. Och knark gör en inte till en EPA-traktorkörande mördare. Men sexuella övergrepp gör det. Därför är det något som man inte kan bortse ifrån. Här kan vi kanske göra det eftersom vi aldrig får veta, men gärningsmannaprofilgruppen har definitivt vänt på de stenarna också. Men av hänsyn till efterlevande så har de kanske också vänt tillbaka de stenarna och lagt de snyggt tillrätta igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in