2018-01-26, 17:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du har rätt. Men vet inte om det spelar så stor roll. GM fanns i gruppen unga män boende nära brottsplatsen, så även om det inte hade kommit in något tips så hade han topsats. Att han topsades först efter tipset diskvalificerar alltså inte metoden som sådan.

Nej, säkert inte.

Det finns många etiska och andra skäl till att vara försiktig och sparsam med masstopsning ser jag nu efter att ha följt detta fall.

Samtidigt tror jag att man inte hade kunnat få fram en GM utan masstopsning. Hur ska man kunna smala av det urval man gjort utan att han skulle ha slunkit ur nätet?

Hur skulle man kunnat identifiera honom? Han stack inte ut. Kanske man skulle ha upptäckt honom först han gjorde nästa överfall/mord? Hur hade opinionen sett ut då?

Vi vet ju inte vad man har för motivbild som är så uppenbar. Om någon har uppdagats i efterhand (från hans dator, någon som berättat något, psykiatrisk historik?), hade man förmodligen inte den informationen innan DNA träffen. Varken anhöriga eller polis.

Jag tror att vi kommer att få veta vad den "uppenbara motivbilden" är. Allmänintresset är såpass stort.
Citera
2018-01-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, säkert inte.

Det finns många etiska och andra skäl till att vara försiktig och sparsam med masstopsning ser jag nu efter att ha följt detta fall.

Samtidigt tror jag att man inte hade kunnat få fram en GM utan masstopsning. Hur ska man kunna smala av det urval man gjort utan att han skulle ha slunkit ur nätet?

Hur skulle man kunnat identifiera honom? Han stack inte ut. Kanske man skulle ha upptäckt honom först han gjorde nästa överfall/mord? Hur hade opinionen sett ut då?

Vi vet ju inte vad man har för motivbild som är så uppenbar. Om någon har uppdagats i efterhand (från hans dator, någon som berättat något, psykiatrisk historik?), hade man förmodligen inte den informationen innan DNA träffen. Varken anhöriga eller polis.
Jag tror att vi kommer att få veta vad den "uppenbara motivbilden" är. Allmänintresset är såpass stort.

Precis, jag tror som du. Att motivbilden är "uppenbar" beror sannolikt på att detta framkommit efter dna-träffen och identifieringen och den påföljande utredningen. Vi får nu invänta polisens ofrånkomliga klarläggande.
Citera
2018-01-26, 19:02
Medlem
Citat:
Nej, säkert inte.

Man kanske kan se ålder i blod ? Kan man se på en cell hur gammal den är? Alla dessa frågor.
Citera
2018-01-26, 20:03
Medlem
allegragellers avatar
Förundersökningen är säkert inte slutförd men i kommentaren från Vogelsang menas det att motivbilden är tydlig för den som är insatt. Då hoppas jag verkligen att polisen går ut med motivbilden då förundersökningen är slutförd. Vi lever i ett samhälle där alla är potentiella offer och/eller förövare och vi har rätt att få kännedom om hur förövare resonerar då de t.ex. ger sig på folk i ett motionsspår. Att polisen mörkar och läger locket på i fall som detta och många andra är inte bra. Det skapar rädsla, misstro och skepsis. Vi har rätt att få veta!
Citera
2018-01-26, 21:06
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Förundersökningen är säkert inte slutförd men i kommentaren från Vogelsang menas det att motivbilden är tydlig för den som är insatt. Då hoppas jag verkligen att polisen går ut med motivbilden då förundersökningen är slutförd. Vi lever i ett samhälle där alla är potentiella offer och/eller förövare och vi har rätt att få kännedom om hur förövare resonerar då de t.ex. ger sig på folk i ett motionsspår. Att polisen mörkar och läger locket på i fall som detta och många andra är inte bra. Det skapar rädsla, misstro och skepsis. Vi har rätt att få veta!

"alla är potentiella offer/förövare" <-- snacka om att du har blivit uppskrämd av media.

media skrämmer upp mer och mer och sen återkopplas det till hårdare och hårdare straff.

en spiral där folk upplever "grövre råhet". så vad händer då ? jo då tar folk till ännu mer råhet för att "försvara" sig. och sen så självlever spiralen av sig självt med ökat våld och ökat straff.

har ni nånsins funderat på att det är ni själva som bidrar i detta hamsterhjul ?
Citera
2018-01-26, 22:10
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
"alla är potentiella offer/förövare" <-- snacka om att du har blivit uppskrämd av media.

media skrämmer upp mer och mer och sen återkopplas det till hårdare och hårdare straff.

en spiral där folk upplever "grövre råhet". så vad händer då ? jo då tar folk till ännu mer råhet för att "försvara" sig. och sen så självlever spiralen av sig självt med ökat våld och ökat straff.

har ni nånsins funderat på att det är ni själva som bidrar i detta hamsterhjul ?

Jag har inte resonerat kring straff, har ingen åsikt kring vad som är bättre eller sämre vad gäller straff. Vill veta vad som händer i det samhälle där jag är medborgare. Jag skrev "potentiella" - googla ordet om du inte förstår. Media är en sak i sig men att myndigheter i allt större utsträckning mörkar fakta, det skrämmer mig.
Citera
2018-01-26, 22:23
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Jag har inte resonerat kring straff, har ingen åsikt kring vad som är bättre eller sämre vad gäller straff. Vill veta vad som händer i det samhälle där jag är medborgare. Jag skrev "potentiella" - googla ordet om du inte förstår. Media är en sak i sig men att myndigheter i allt större utsträckning mörkar fakta, det skrämmer mig.

verkar som du inte har koll på den strukturen jag försökte förmedla.

vad händer efter man fått reda på vem ? jo då ska det utdelas straff. det är en del av strukturen

vad är anledningen eller syftet med att veta vad som händer i samhället ? Anser du inte att "självförsvar" är kopplat till att behöva veta det ? Ungefär som när vi på stenåldern levde i grotta och älskade information om situationen runt omkring för att öka chansen för överlevnad.

"potentiella" <-- det börjar enligt följande: 1) det har hänt men det är i ett annat land 2) det är i samma land som jag, shit jag kanske borde tänka på det 3) det händer i min stad , shit jag ska se upp 4) alla är potentiella offer 5) alla är offer 6) nu händer det här och nu... <--- börjar du nu förstå trappstegstrukturen ? Och vad tror du händer under tiden alla dessa steg genomlevs, jo det blir denna spiral som jag pratade om i förra inlägg.

myndigheter: ja har media skrämt livet ur såna som dig att alla är potentiella offer så kan det finnas stor poäng att myndigheterna försöker lugna ner åskådare. Men om du tänker efter, var det nödvändigt att veta från början ?

Även om du försöker "bortförklara dig" så ser jag ändå ett samband mellan ditt skriveri och varför straffen har dubblats eller till och med tredubblats sen 70 talet.
Senast redigerad av cossinus 2018-01-26 kl. 22:26.
Citera
2018-01-26, 22:36
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
verkar som du inte har koll på den strukturen jag försökte förmedla.

vad händer efter man fått reda på vem ? jo då ska det utdelas straff. det är en del av strukturen

vad är anledningen eller syftet med att veta vad som händer i samhället ? Anser du inte att "självförsvar" är kopplat till att behöva veta det ? Ungefär som när vi på stenåldern levde i grotta och älskade information om situationen runt omkring för att öka chansen för överlevnad.

"potentiella" <-- det börjar enligt följande: 1) det har hänt men det är i ett annat land 2) det är i samma land som jag, shit jag kanske borde tänka på det 3) det händer i min stad , shit jag ska se upp 4) alla är potentiella offer 5) alla är offer 6) nu händer det här och nu... <--- börjar du nu förstå trappstegstrukturen ? Och vad tror du händer under tiden alla dessa steg genomlevs, jo det blir denna spiral som jag pratade om i förra inlägg.

myndigheter: ja har media skrämt livet ur såna som dig att alla är potentiella offer så kan det finnas stor poäng att myndigheterna försöker lugna ner åskådare. Men om du tänker efter, var det nödvändigt att veta från början ?

Även om du försöker "bortförklara dig" så ser jag ändå ett samband mellan ditt skriveri och varför straffen har dubblats eller till och med tredubblats sen 70 talet.

Att både du och jag hänger i krim-forumet på flashback kanske indikerar att vi är lite mer intresserade av brott (och psykologi) än den genomsnittlige medborgaren. Vill inte du veta varför ynglingen i 20-årsåldern mördade kvinnan i 60-årsåldern i motionsspåret i Ulricehamn?

Har läst och engagerat mig i företrädelsevis mordfall här sedan 2008, innan dess läste jag på andra ställen. Jag tror inte att jag försöker bortförklara mig, jag vill veta vad som har hänt och jag upplever att myndigheter
mörkar och sekretessar i allt högre grad och det är inte bra.

Att du gick igång på att jag skrev att alla människor är potentiella offer och förövare är inte mitt problem. Dessutom är det per definition sant. Det är inte media som har skrämt upp mig, jag är inte särskilt rädd.
Citera
2018-01-26, 23:08
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:

Utan tillgång till den forensiska bevisningen kan man ju liksom GW bara spekulera i motiv, men något jag är tämligen övertygad om, och som empirin visar på att det finns problematisk uppväxt i bakgrunden hos personer som utvecklar fantasier, och att där finns en historia av moraliska överträdelser. Vem som helst kan inte mörda besinningslöst.

Det är lite osexigt att tala om; men en sund uppväxtmiljö för barn är fundamental för att ett barnet ska bli en normalstörd vuxen medborgare. Och att komma tillrätta med dessa problem är bra mycket svårare än att gripa en mördare i efterhand. En fungerande psykvård är också fundamental - läs FUPen om Råbomorden där en ung kille med mordiska fantasier blev avskriven som någon som led av ofarliga tvångstankar av typen (OCD) som jag tolkade det när jag satte mig in fallet.

Skillnaden mellan väl utvecklade fantasier och OCD är att den sistnämnda skrämmer skiten ur en person med OCD, som skapar en massa ritualer genom att ex. kontrollera om spisen är avstängd, om dörren är låst och tvättar sina händer tills de är snustorra innan de går utanför dörren.

Medans en person med fantasier fantiserar om att göra det hemska dvs. vill realisera det tankemässiga innehållet och för det krävs väl någon form antisocial personlighetsstörning, att förmå sig kunna objektifiera sin omgivning.

Det har talats om droger i tråden - de släpper på vissa spärrar, men det krävs skulle jag säga en viss bakgrund för att kunna agera på det här sättet trots drogpåverkan.

Jag vill tro att jag exempelvis skulle kunna supa mig redlös och ta bensodiazepiner utan att få för mig att mörda. Just för att det inte finns i min tankevärld som något eftersträvansvärt och lockande.

*Jag tar viktimologin i nästa inlägg om du är intresserad av diskutera det.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-01-26 kl. 23:16.
Citera
2018-01-27, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Kan det vara så att L.G. har anförtrott sig till någon i sin bekantskapskrets och berättat vad han gjort och varför? Denne person kanske inte vågar träda fram och berätta för att inte bli anmäld för skyddande av brottsling.

Jag skulle gissa att han inte anförtrott sig åt någon. Om man räds konsekvenserna av att det kommer ut så mycket att man hellre tar sitt liv (vilket man nog måste säga är ett rätt rejält steg) så håller man det nog inom sig helt och hållet utan att berätta för en levande själ.

Han måste ha lidit hemska kval, åtminstone de sista dygnen när det blev tydligt vad som var på väg att ske.

Hela historien är ju mycket sorgesam för alla inblandade. Det kunde för all del slutat betydligt värre men också markant bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Om nu motivbilden är uppenbar så kanske det skulle kunna vara så som tidigare gissats här tråden att L.G. strök omkring efter droger och blivit konfronterad av L.H.?

Det verkar väl inte så troligt med tanke på att han verkar gått omkring i området tidigare och uppträtt obehagligt och till viss del aggressivt genom att skrämma folk. Jag får intrycket att det varit det som varit hans grej. Spaningsledningen har ju liknande tankar:

Citat:
– Jag tolkar det som att den här personen har det som en typ av rörelseschema eller ett behov av att göra de här grejerna, säger Göran Arvidsson till Borås tidning.

Är det helt otänkbart att personen i fråga helt enkelt var ute efter lite spänning/adrenalinkickar/bekräftelse? På samma sätt som en del får det av bungyjump, paintball, älgjakt, palla äpplen (hej 1950-talet) - kan man inte tänka sig att det ger en kick att dra runt i skogen, vara allmänt creepy och skrämma folk, i synnerhet kombinerat med lite svajig psykisk hälsa och mycket ensamhet med sina tankar (inget jobb, ingen skola)? Just den 24 oktober tog han det i så fall längre än vanligt på ett sätt som kanske inte var planerat.

Citat:

Ja, jag håller med om att det finns hopp om att vi får veta mer vad det lider, delvis beroende på polisens eget agerande.

1) Polisen har i ett officiellt uttalande gått ut och sagt att motivbilden är uppenbar.

https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam-2018/Jan/Faktafel-i-SVTs-Veckans-brott/

Citat:
Han [Leif GW] är även fundersam över motivbilden, varför brottet begicks och oroar sig över att den frågan aldrig kommer att besvaras eftersom den misstänkte är avliden. Motivbilden för mordet är i själva verket uppenbar för den som är insatt i utredningen.

2) Spaningsledningen öppnar i en artikel i lokalblaskan för någon form av återkoppling till allmänheten i form av t.ex. presskonferens.

Citat:
Det kan ändå bli så att polisen i någon form presenterar det som de har kommit fram till i sin utredning när de anser sig vara klara. – I dagsläget kan jag inte säga hur men det skulle kunna bli en presskonferens. Det är viktigt för allmänheten att få en förklaring till vad som har skett. [pratminuset från spaningsledningen (GA)]
Senast redigerad av eleocharis 2018-01-27 kl. 07:11.
Citera
2018-01-27, 07:24
Medlem
Den i tråden omnämnde förmodade gärningsmannen är nu borta från Ratsit (och listas därmed som "avliden" på i-Ulricehamn.se).
Citera
2018-01-27, 07:37
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Utan tillgång till den forensiska bevisningen kan man ju liksom GW bara spekulera i motiv, men något jag är tämligen övertygad om, och som empirin visar på att det finns problematisk uppväxt i bakgrunden hos personer som utvecklar fantasier, och att där finns en historia av moraliska överträdelser. Vem som helst kan inte mörda besinningslöst.

Det är lite osexigt att tala om; men en sund uppväxtmiljö för barn är fundamental för att ett barnet ska bli en normalstörd vuxen medborgare. Och att komma tillrätta med dessa problem är bra mycket svårare än att gripa en mördare i efterhand. En fungerande psykvård är också fundamental - läs FUPen om Råbomorden där en ung kille med mordiska fantasier blev avskriven som någon som led av ofarliga tvångstankar av typen (OCD) som jag tolkade det när jag satte mig in fallet.

Skillnaden mellan väl utvecklade fantasier och OCD är att den sistnämnda skrämmer skiten ur en person med OCD, som skapar en massa ritualer genom att ex. kontrollera om spisen är avstängd, om dörren är låst och tvättar sina händer tills de är snustorra innan de går utanför dörren.

Medans en person med fantasier fantiserar om att göra det hemska dvs. vill realisera det tankemässiga innehållet och för det krävs väl någon form antisocial personlighetsstörning, att förmå sig kunna objektifiera sin omgivning.

Det har talats om droger i tråden - de släpper på vissa spärrar, men det krävs skulle jag säga en viss bakgrund för att kunna agera på det här sättet trots drogpåverkan.

Jag vill tro att jag exempelvis skulle kunna supa mig redlös och ta bensodiazepiner utan att få för mig att mörda. Just för att det inte finns i min tankevärld som något eftersträvansvärt och lockande.

*Jag tar viktimologin i nästa inlägg om du är intresserad av diskutera det.

Den bakgrund som krävs kan vara en medfödd hjärnskada eller ärftlig psykisk störning. Insjuknande i psykos eller schizofreni. Missbruk eller stora sociala problem. Karg uppväxtmiljö kantad av misshandel eller övergrepp. Allt detta antingen i kombination eller var för sig. Det finns även människor som spårar ur efter lång tids isolering och massor av andra orsaker. Viktigt är ändå att förstå att mycket beror inte på uppväxt. Alla som blir misshandlade som barn misshandlar inte per automatik andra. Man kan inte klandra samhälle eller föräldrar för allt som sker. Det dåliga kan komma ur en människa på grund av yttre omständigheter eller inre omständigheter eller båda i kombination med mera. Det kan drabba många om de rätta förutsättningarna ges. Alla kan inte döda men många kan om fel ingredienser blandas. Verkligheten är många gånger mer skrämmande än dikten. Många läser om verkliga brottsfall i stället för deckare och skräckfilmer. Intresset för psykologi och psykiatri är också stort hos många så även skvaller och viljan att lösa problem och förebygga brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in