2018-01-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var ju åtskilliga SMS de första timmarna. Jag hävdar att det är både respektlöst och barnsligt, men jag är inte förvånad om man säger så... M hade ju en orsak till att messa (den inställda Bornholmtrippen nästa dag).

Jag tycker att han ser ut som en klipsk, busig och vaken unge. Söt också!

Det stod i ett moderatormeddelande i denna tråd, som jag inte orkar leta rätt på. Men jag kommer tydligt ihåg det, för ett par sidor senare la samma mod själv ut en länk till en betalartikel!

Det var de första timmarna hon messade, av uppenbara skäl.

Nä, men är man lite nyfiken och intresserad så finns det ju massor av nytt och spännande att ta in och fråga om ombord på en ubåt. Och särskilt om man ska försöka fånga intrycken och atmosfären så man kan återge dem i skrift sedan. Då har man i normalfallet inte tid att fippla med mobilen. Det är en ful ovana.

Nu minns jag inte exakt vad vi diskuterade, men M:s pappa hann i alla fall misshandla sina styvsöner rejält innan mamman fick ändan ur vagnen och tog dem därifrån. Det berättade M för Djursing i boken.

Det händer oss alla.

Jo, du länkar förstås till vad du vill. Jag blir bara förvånad över, att svenska journalister och krönikörer, som inte har gjort någon egen intervju utan bara har samma fakta som vi alla har att tugga om, tillmäts så stor betydelse. Det har gått mer kunskap genom den här tråden, än vad de (förmodligen) har tröskat igenom, när de har skrivit sina sammanfattningar och "analyser" av fallet. Herregud, t.o.m. GW har ju haft massa fel i det här målet, som inte stämmer med kriminalhistorisk statistik...

Jasså, åtskilliga SMS de första timmarna? Det säger du.

Dom for ut kl 19.00. Turen skulle vara 2 timmar.

Du kan väl redogöra för hur du räknar?
Citera
2018-01-27, 19:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Enligt din teori lämnade hon alltså festen två gånger, först för te och sedan för båttur. Då hade PM tid att förbereda sig, å andra sidan riskerade han att hon inte kom eller att hon hade pojkvännen med...

Så var det, det är klarlagt.
Citera
2018-01-27, 19:39
Medlem
Citat:
Det var ju åtskilliga SMS de första timmarna. Jag hävdar att det är både respektlöst och barnsligt, men jag är inte förvånad om man säger så... M hade ju en orsak till att messa (den inställda Bornholmtrippen nästa dag).

Jag tycker att han ser ut som en klipsk, busig och vaken unge. Söt också!

Det stod i ett moderatormeddelande i denna tråd, som jag inte orkar leta rätt på. Men jag kommer tydligt ihåg det, för ett par sidor senare la samma mod själv ut en länk till en betalartikel!

Det var de första timmarna hon messade, av uppenbara skäl.

Nä, men är man lite nyfiken och intresserad så finns det ju massor av nytt och spännande att ta in och fråga om ombord på en ubåt. Och särskilt om man ska försöka fånga intrycken och atmosfären så man kan återge dem i skrift sedan. Då har man i normalfallet inte tid att fippla med mobilen. Det är en ful ovana.

Nu minns jag inte exakt vad vi diskuterade, men M:s pappa hann i alla fall misshandla sina styvsöner rejält innan mamman fick ändan ur vagnen och tog dem därifrån. Det berättade M för Djursing i boken.

Det händer oss alla.

Jo, du länkar förstås till vad du vill. Jag blir bara förvånad över, att svenska journalister och krönikörer, som inte har gjort någon egen intervju utan bara har samma fakta som vi alla har att tugga om, tillmäts så stor betydelse. Det har gått mer kunskap genom den här tråden, än vad de (förmodligen) har tröskat igenom, när de har skrivit sina sammanfattningar och "analyser" av fallet. Herregud, t.o.m. GW har ju haft massa fel i det här målet, som inte stämmer med kriminalhistorisk statistik...

Lägg ingen möda på mina inlägg.

Jag har förstått att du är läskigt dum i huvudet, och jag har inga planer på att tjafsa med dig.
Citera
2018-01-27, 19:47
Medlem
Citat:
Om han hade räknat med att åka fast, skulle det ha funnits fler tecken på att han "avvecklat" sitt vanliga liv. Precis som när folk planerar för att begå självmord. T.ex. att man raderar olämpliga saker i datorn eller gör sig av med hela hårddisken helt i god tid, går igenom sina papper, talar ut med anhöriga och andra man har ouppklarade saker med, lämnar något slags testamente/instruktioner o.s.v.. Vi har inte hört något sådant om M.

Med all respekt, men ska man hålla på så, så kan man ju börja med att ha ångest över hur många småbarn i världen som dör av misshandel, sexuella övergrepp, vanvård, undernäring och sjukdomar, t.ex.. K var ändå en kvinna i yngre medelåldern, som satte sin egen risknivå och tog sina egna beslut.

Din användning av smajlis är osmaklig.

De flesta sexmördare attackerar unga kvinnor, och de flesta kvinnor i Europa har rakt hår, så det där var inte direkt några synnerligen ovanliga preferenser... *suckar lite*

Har de hittat DNA i/på kropparna överhuvudtaget? Om de har det så vet vi ju att det inte varit M som varit framme, för hans DNA-profil har ju polisen samkört mot allt DNA som finns tillvarataget från sådana brott i hela Norden.

Det enda PM var rädd om var hans vålds- och tortyrfilmer. Det var kassaskåpssäkrat.

Dessutom inbillade han sig att komma undan, det var helt säkert också.

Emelie Meng hade legat i 10 månader i samma vatten som den av honom medvetet sänkta ubåten.
Citera
2018-01-27, 19:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Inget, vad jag vet.

Både Emelie och den andra kvinnan hade fö lämnat "nån fest" tror jag. En kvinna som är berusad har ju inte en chans mot en man.

Wall var troligen spiknykter när hon gav sig av.

Men det betydde ju inget i slutändan.

Många kvinnor börjar i och för sig smutta på vinet, medan de lagar maten till festen... så det vet vi inte. Faktum är, att om hon var lite berusad när hon fick erbjudandet att åka ensam med honom på ubåten, så kan det förklara hur hon kunde ta den risken. Det kanske han hade räknat med också? Han kan ju ha känt till avskedsfesten, om han följt henne på sociala media. Eller så spetsade han kanske teet med något lugnande..?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jasså, åtskilliga SMS de första timmarna? Det säger du.

Dom for ut kl 19.00. Turen skulle vara 2 timmar.

Du kan väl redogöra för hur du räknar?

Jag menar, att hon började inte messa när dom redan var försenade, för att lugna dom på land som kanske började bli oroliga, som någon föreslog. Hon messade ju hela tiden från att de lagt ut, verkar det. (Barnsligt. Är glad att ingen i min familj håller på så... vem har ens tid att läsa och svara på sådana meningslösa mess au masse?) Sedan, när de väl var på havsbottnen, kunde hon ju inte messa mer.
Citera
2018-01-27, 19:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det enda PM var rädd om var hans vålds- och tortyrfilmer. Det var kassaskåpssäkrat.

Dessutom inbillade han sig att komma undan, det var helt säkert också.

Emelie Meng hade legat i 10 månader i samma vatten som den av honom medvetet sänkta ubåten.

Va? Emelie Meng hittades i en tjärn. Hade M sänkt en miniubåt i tjärnen..? Det kanske var en modellubåt? Nautilus hade i alla fall inte fått plats där!
Citera
2018-01-27, 19:49
Medlem
Citat:
Många kvinnor börjar i och för sig smutta på vinet, medan de lagar maten till festen... så det vet vi inte. Faktum är, att om hon var lite berusad när hon fick erbjudandet att åka ensam med honom på ubåten, så kan det förklara hur hon kunde ta den risken. Det kanske han hade räknat med också? Han kan ju ha känt till avskedsfesten, om han följt henne på sociala media. Eller så spetsade han kanske teet med något lugnande..?

Jag menar, att hon började inte messa när dom redan var försenade, för att lugna dom på land som kanske började bli oroliga, som någon föreslog. Hon messade ju hela tiden från att de lagt ut, verkar det. (Barnsligt. Är glad att ingen i min familj håller på så... vem har ens tid att läsa och svara på sådana meningslösa mess au masse?) Sedan, när de väl var på havsbottnen, kunde hon ju inte messa mer.

Hur gick det med redogörelsen?
Citera
2018-01-27, 19:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur gick det med redogörelsen?

Vi har ju inte de exakta tidpunkterna för SMS:n, så det går inte att redogöra mer noga än så. Vi kommer antagligen att få dem på rättegången.
Citera
2018-01-27, 19:57
Medlem
Citat:
Va? Emelie Meng hittades i en tjärn. Hade M sänkt en miniubåt i tjärnen..? Det kanske var en modellubåt? Nautilus hade i alla fall inte fått plats där!

Våtmarksområde, hur som ...
"Polisen underströk då att det rörde sig om en kropp som legat så länge i vatten att det i utgångsläget inte ens gick att fastställa om det rör sig om en man eller en kvinna."
Citera
2018-01-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Det finns en stor möda hur mördaren har försökt dölja offren. Inget vanligt överfall och mord i stunden som t ex Elin (Göteborg). Förövaren har lagt tid och förberedelse med att gräva ner och sänka i ett tjärn. Inte mycket har kommit ut om de t ex är sexualmördade. Men vad gäller DNA kan de ha en träff men de vill kanske inte gå in med åtal förrän PM är först dömd för mordet på Kim?

Om man skulle ha en DNA-träff på PM i ett annat mordfall så skulle det vara
rena julafton för åklagaren, så det betvivlar jag.
Citera
2018-01-27, 21:02
Medlem
Citat:
Våtmarksområde, hur som ...
"Polisen underströk då att det rörde sig om en kropp som legat så länge i vatten att det i utgångsläget inte ens gick att fastställa om det rör sig om en man eller en kvinna."

Denna kropp måste ha försetts med sänken. Annars skulle den ha flutit som en kork.

Den ytliga likheten med Wall-fallet slår en direkt.

Att både döda nån, forsla bort kroppen och sänka den ordentligt i lämpligt, anonymt vatten kräver nog förberedelser.

Något säger mig att mördaren rekade, tänkte till och arbetade metodiskt.

Det är inget dumhuvud bakom detta.

Jag gissar att mördaren kände till trakten.
Citera
2018-01-27, 21:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Denna kropp måste ha försetts med sänken. Annars skulle den ha flutit som en kork.

Den ytliga likheten med Wall-fallet slår en direkt.

Att både döda nån, forsla bort kroppen och sänka den ordentligt i lämpligt, anonymt vatten kräver nog förberedelser.

Något säger mig att mördaren rekade, tänkte till och arbetade metodiskt.

Det är inget dumhuvud bakom detta.

Jag gissar att mördaren kände till trakten.

Men Mengs kropp var försedd med tillräckliga sänken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in