2018-01-27, 18:26
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Intressant sammanträffande med datumen!
(Och Kim 10 aug)

Nja, hadde alla datumen vore 10 augusti hadde jag nog hållt med.(10 augusti er knutet til tortyr) Men 9 juli, 10juli och 10 augusti gär ingen mening för mig.
Citera
2018-01-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Även om torson dök upp så jag ändå för mig ett "vanlig" mord med styckning för att få undan kroppen. Men tortyr? Nej - denna saken blir bara värre och värre.

Ja, det är tufft att smälta men jag orkar inte leva mig in i Kim Walls situation, tar känslomässigt behövligt avstånd och koncentrerar mig på att förakta och spy galla över denna lilla onda, sadistiska djävul.
--------------------------------
R.I.P. Kim Wall
Alla tankar till Familjen/sambo och berörda
---------------------------------
Citera
2018-01-27, 18:39
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Såg det. Det skulle vara intressant att veta mer om henne, Emelie tror jag är väl ung. Henne har man nog kollat upp, Vivi-Anne hade jag inte hört nämnas i sammanhanget. Å andra sidan har jag noll koll på kvinnomord i Danmark.
Sen var det gravida kvinnan i en förort till Köpenhamn- Louise November 2016 https://www.sydsvenskan.se/2016-11-05/gravid-kvinna-knivmordad-i-kopenhamn
Tillräckligt galen är nog Madsen för att vara skyldig till fler mord än Kims. Det verkar ju i mina ögon som han var lite väl självsäker på att klara sig , så man kan ju misstänka att han kommit undan med detta förr.
Citera
2018-01-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nja... Vivianne var 31 år när hon dog 2008, och hon grävdes ner, 1.5 km från det flickmord som skedde 2015. En sjuttonåring sänktes i en tjärn.

Både morden skedde en halvtimmes bilfärd från Madsens hem, och han hade kontakt med en fabrik i närheten av morden.

Morden skedde 9:e och 10:e juli.

Men man har inte fått någon dna-träff på tidigare brott i Danmark som stämmer överens med PMs eller modus operandi (som torde vara svårt). Är han skyldig till något av de där 2 morden så måste han ha varit en mästare i att dölja sina spår. Då.

Vi får väl se framöver vad åklagaren har på fötterna. Helt klart mer än oss, den saken är säker. När vi inte trodde det kunde bli värre än så här så kan det fortfarande dyka upp upplysningar som gör oss stumma.
Citera
2018-01-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Sen var det gravida kvinnan i en förort till Köpenhamn- Louise November 2016 https://www.sydsvenskan.se/2016-11-05/gravid-kvinna-knivmordad-i-kopenhamn
Tillräckligt galen är nog Madsen för att vara skyldig till fler mord än Kims. Det verkar ju i mina ögon som han var lite väl självsäker på att klara sig , så man kan ju misstänka att han kommit undan med detta förr.

Också 30-års ålder, ensam i park, Köpenhamn, Bestialiskt mord

Vet man tidpunkt och var i Köpenhamn?

Förresten vilken tidning var det som publicerade sammanställningen?
Citera
2018-01-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Oisann, Madsens bror bodde också i trakten.

Fantastiskt.

Jag tror inte att Madsen är särskilt slipad, och har han inte lämnat spår så betyder inte det att han är ett geni.

DNA förstörs med tiden, och att döda och stuva undan en okänd människa är ju faktiskt ganska lätt.

Det är motiv och personkoppling som ställer till det för de flesta mördare.

Och en man som väljer ut kvinnor har ju extrastor chans att lyckas, pga styrkeskillnaden.

Glöm alla hurtiga självförsvarskurser, sprejer och trix.

En man som bestämmer sig för att övermanna en ensam kvinna på en avskild plats kommer att lyckas, om hon inte är ovanligt lång och stark.
Citera
2018-01-27, 19:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Hahaha..kul att se att du pratar om Respekt!! Det är väl inte konstigt att hon skickar ett sms till honom o säger att allt är ok. PM pratade ju även i telefon med en vän..glömt vad han heter.

Det var ju åtskilliga SMS de första timmarna. Jag hävdar att det är både respektlöst och barnsligt, men jag är inte förvånad om man säger så... M hade ju en orsak till att messa (den inställda Bornholmtrippen nästa dag).

Citat:
Oj, vilken överraskning 🙄 Tack för länken.

Och där har vi Peter som liten knodd.

Hoptvinnade fingrar, fattig mimik, vag blick. Kan vara en slump, att han bara ser ut så på detta kort. Men det tror jag inte.

Han såg nog ut så jämt, innan han lärt sig låtsas att han var som andra.

Småbarn ser ju ofta lite pantade ut. Undrar hur gammal han var på kortet.

Jag tycker att han ser ut som en klipsk, busig och vaken unge. Söt också!

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Var i allsindar hittar du detta i Flashbacks regelverk?
Är det nåt du kommit på själv?

Netiketten säger lite om att inte kopiera för stor del av copyrightskyddad text

Visa oss gärna:
https://www.flashback.org/regler

Det stod i ett moderatormeddelande i denna tråd, som jag inte orkar leta rätt på. Men jag kommer tydligt ihåg det, för ett par sidor senare la samma mod själv ut en länk till en betalartikel!

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja, hon skulle återvända till festen kl 21.00, hon var försenad. Turen skulle bara vara 2 timmar.

Det var de första timmarna hon messade, av uppenbara skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Precis. Knappast som att "intervjun" pågick konstant under färden.

Nä, men är man lite nyfiken och intresserad så finns det ju massor av nytt och spännande att ta in och fråga om ombord på en ubåt. Och särskilt om man ska försöka fånga intrycken och atmosfären så man kan återge dem i skrift sedan. Då har man i normalfallet inte tid att fippla med mobilen. Det är en ful ovana.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, läst Djursings bok har jag inte. De skildes när Madsen var 6 år gammal. Därefter bodde han med sin far. Har du andra uppgifter så får du gärna dela med dig av dom.

Förbjudet? Det tror jag inte, men inte så bra kanske då alla inte kan läsa den. Jag uppmärksammade inte att det var en betalartikel. Sorry. Och du menar alltså att ingen av oss ska läsa svenska tidningar? Därför att svenska journalister inte har något att tillföra? Förutom vissa missförstånd, som oftast rättas till, så har de lika mycket att säga som de danska journalisterna. Vill du inte läsa det jag länkar till så låt bli. Andra kanske är intresserade. Det avgör inte du.

Nu minns jag inte exakt vad vi diskuterade, men M:s pappa hann i alla fall misshandla sina styvsöner rejält innan mamman fick ändan ur vagnen och tog dem därifrån. Det berättade M för Djursing i boken.

Det händer oss alla.

Jo, du länkar förstås till vad du vill. Jag blir bara förvånad över, att svenska journalister och krönikörer, som inte har gjort någon egen intervju utan bara har samma fakta som vi alla har att tugga om, tillmäts så stor betydelse. Det har gått mer kunskap genom den här tråden, än vad de (förmodligen) har tröskat igenom, när de har skrivit sina sammanfattningar och "analyser" av fallet. Herregud, t.o.m. GW har ju haft massa fel i det här målet, som inte stämmer med kriminalhistorisk statistik...
Citera
2018-01-27, 19:12
Medlem
Citat:
Fantastiskt.

Jag tror inte att Madsen är särskilt slipad, och har han inte lämnat spår så betyder inte det att han är ett geni.

DNA förstörs med tiden, och att döda och stuva undan en okänd människa är ju faktiskt ganska lätt.

Och en man som väljer ut kvinnor har ju extrastor chans att lyckas, pga styrkeskillnaden.

En man som bestämmer sig för att övermanna en ensam kvinna på en avskild plats kommer att lyckas, om hon inte är ovanligt lång och stark.

Och Emilie hade varit död rätt länge?

Har dom funnit spår av DNA från et annat människa på kroppen, eller fann dom inget?
Citera
2018-01-27, 19:24
Medlem
Citat:
Fantastiskt.

....eller har en nyckelknippa i näven, som jag hade när jag blev antastad en gång för mycket länge sen - och som jag slog honom i tinningen med ...och kom undan.
Men hamnar man på marken eller närmare än en armlängds avstånd - då är det svårt.
Senast redigerad av zilvereko 2018-01-27 kl. 19:27.
Citera
2018-01-27, 19:26
Medlem
Citat:

Har dom funnit spår av DNA från et annat människa på kroppen, eller fann dom inget?

Inget, vad jag vet.

Både Emelie och den andra kvinnan hade fö lämnat "nån fest" tror jag. En kvinna som är berusad har ju inte en chans mot en man.

Wall var troligen spiknykter när hon gav sig av.

Men det betydde ju inget i slutändan.
Citera
2018-01-27, 19:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Håller med allt du skriver. Jag tror dessutom att han räknade med att åka fast. Men att genomföra detta var så viktigt för honom att 20 år i fängelse är ett billigt pris. Många får betala massor för att få till sin dröm. Madsen kanske tycker det var värt.

Om han hade räknat med att åka fast, skulle det ha funnits fler tecken på att han "avvecklat" sitt vanliga liv. Precis som när folk planerar för att begå självmord. T.ex. att man raderar olämpliga saker i datorn eller gör sig av med hela hårddisken helt i god tid, går igenom sina papper, talar ut med anhöriga och andra man har ouppklarade saker med, lämnar något slags testamente/instruktioner o.s.v.. Vi har inte hört något sådant om M.

Citat:
Ja. Själv har denna saken gjort att min ångest och depression sen längesen är tillbaka.
Då kan man ju undra om dom anhöriga orkar livet til slut 😓

(på trots av ångest klarar jag inte bli av med att läsa)

Med all respekt, men ska man hålla på så, så kan man ju börja med att ha ångest över hur många småbarn i världen som dör av misshandel, sexuella övergrepp, vanvård, undernäring och sjukdomar, t.ex.. K var ändå en kvinna i yngre medelåldern, som satte sin egen risknivå och tog sina egna beslut.

Citat:
https://ekstrabladet.dk/112/redningshelikoptere-leder-efter-ubaad-i-dansk-farvand/6774426

OPDATERING KLOKKEN 10.45: Ubåden er heldigvis fundet sejlende i Køge Bugt. Alle er i live, og båden ventes tilbage i havn fredag eftermiddag.
Hans uttalande om att alla var i livet, och sen dyka upp ensam med en helt annan historia - att hon var avsläppt - var ju inte så smart. Redan där drog nog polisen åt sig öronen, och med tanke på synliga blodstänk i ansiktet är det inte konstigt att han fick skjuts med målad bil rätt in till tekniska .

Din användning av smajlis är osmaklig.

Citat:
Likheten mellan Emelie och Kim har slagit mig också. Kusligt.

Offrens åldrar är hyfsat nära varandra också.

17, 30 och 31 år.

De hade alla rakt hår.

De flesta sexmördare attackerar unga kvinnor, och de flesta kvinnor i Europa har rakt hår, så det där var inte direkt några synnerligen ovanliga preferenser... *suckar lite*

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Kan väl vara fullt möjligt. De har ju inte hittat någon annans DNA där heller, i registret menar jag.

Har de hittat DNA i/på kropparna överhuvudtaget? Om de har det så vet vi ju att det inte varit M som varit framme, för hans DNA-profil har ju polisen samkört mot allt DNA som finns tillvarataget från sådana brott i hela Norden.
Citera
2018-01-27, 19:27
Medlem
Citat:

Det finns en stor möda hur mördaren har försökt dölja offren. Inget vanligt överfall och mord i stunden som t ex Elin (Göteborg). Förövaren har lagt tid och förberedelse med att gräva ner och sänka i ett tjärn. Inte mycket har kommit ut om de t ex är sexualmördade. Men vad gäller DNA kan de ha en träff men de vill kanske inte gå in med åtal förrän PM är först dömd för mordet på Kim?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in