2018-01-27, 02:04
Medlem
Det kanske har bevarats, men vad hade hänt med Kim om hon hade slagit ihjäl Madsen eller slagit honom medvetslös och bundit honom? Hur länge hade hon haft syre och hade hon kunnat larma polisen om de låg i u-läge på botten? Hade ens polisen kunnat lokalisera u-båten tillräckligt snabbt?
Citera
2018-01-27, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja det har varit kontakt via sms från KW till pojkvännen under dom första timmarna. Fram till 22.00 ca sen var det ingen kontakt alls. Kommer inte ihåg om det var 1:45 som han larmade, men det kan säkert någon annan fylla i.

Lite märkligt att sms'a om man intervjuar nån? Kan det ha varit PM som skickat dessa?
Citera
2018-01-27, 08:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Lite märkligt att sms'a om man intervjuar nån? Kan det ha varit PM som skickat dessa?

Det är ju en möjlighet.
Citera
2018-01-27, 08:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Enligt moderatorsmeddelandet är de här frågorna du ställer uttömda men läs Merwinnas inlägg i tråden som förtjänstfullt profilerar den KW som vi har att göra med..
Men så himla puttinuttigt! Klart som fan att ni empatistörda, sanningsföraktande korkskallar i styckmördarens fanclub måste hålla samman. Alla andra vill ju vara på behörigt avstånd, så att säga. Fake news, faktaresistens, fördomar, hat och avundsjuka - ja, däri bottnar en "förtjänstfull profilering" av offret. Är bara för dig att gapa och svälja. Tänk inget, men glöm inte bort att rapa efteråt. Och du - börja nu inte att ta till dig av den beskrivning av Kim som hennes vänner, kollegor och anhöriga ger, d.v.s de som kände Kim. Nej, bättre är att lyssna på vad en "sanningssägande" skribent på Flashback säger, det passar din begränsade tankeverksamhet och agenda bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om hon tackat nej hade hon nog levt idag men vi vet inte om det hade hjälpt att pojkvännen hade följt med.
Madsen kanske hade mördat dem bägge två. Hur skulle de ha kunnat försvara sig om båten varit i dykläge och de inte hade haft en aning om hur de skulle manövrera för att komma upp levande?
Övermanna Madsen men utan att han blir medvetslös?
Jag tror inte att det är säkert att Kim hade levt idag om hon tackat nej till ubåtsturen. Verkar ju som att PM riktat in sig på att just Kim skulle bli hans offer, att det var hans plan. Eftersom han uppenbarligen var redo nu, förberedd mentalt och hade ordnat med det "praktiska" finns möjligheten att plan B hade varit att samma kväll/nästa dag försöka få med sig ett annat offer till ubåten.

Men, det blir ju lite mera omständigt och osäkert att "raskt hitta ett annat offer" så det tror jag inte riktigt på, utan jag tror han skulle ha hållit sig till plan A ändå - att få ideala drömoffret Kim till ubåten, hans utvalda drömplats för tortyren och mordet - platsen där ond bråd död figurerat så många gånger i hans sadistfantasier.

Om Kim tackat nej till ubåtsturen just den kvällen så tror jag att han skulle ha blivit mycket intensiv i sin övertalning till att boka in ny tid så fort som möjligt, redan nästa dag förmodligen.

Han skulle få henne att förstå att det var en riktig ynnest för henne att få denna chans till intervju, hon skulle känna sig hedrad och utvald då han var så "upptagen samt eftertraktad av journalister".
Han skulle få henne att känna att det var "nu eller aldrig".

Att PM kan vara mycket intensiv och manipulerande när han ska få sin vilja fram har vi sett otaliga exempel på. INTENSIV skulle han ha varit här i sina försök att få Kim till ubåten.
Som en lärare minns PM från skoltiden:
– Han var en ivrig kille, väldigt påstridig. Som en järv som biter sig fast i hasorna.

Madsen verkar så skruvad och fanatisk i skallen och sällan har man hört talas om så bestialiska grymheter som det han utsatte offret Kim för, så det börjar få mig att fundera.
Allt verkar vara så utstuderat grymt och planlagt.
Funderar då på om ubåten i första hand inte byggdes för att vara en ubåt.
Att det istället var den perfekta tortyr och mordplatsen han byggde, att det var syftet och målet.
Tortyren och slakten av Kim var Le Grande Finale på hans projekt.
Helvetesprojektet.

Fan vet?
Endast Djävulen Madsen kan svara på det.
Citera
2018-01-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju en möjlighet.

Inte jättemärkligt. Vilket par skulle inte vilja texta lite under såna här omständigheter?

Man drivs väl av nyfikenhet, omsorg, lite oro, och tänker på festen och tidsplanen osv...

Men viss kan Madsen ha använt hennes lur.

Och han kan ju ha tittat på tidigare sms och kopierat typiska smileys, typiska fraser osv.
Citera
2018-01-27, 09:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Det kanske har bevarats, men vad hade hänt med Kim om hon hade slagit ihjäl Madsen eller slagit honom medvetslös och bundit honom? Hur länge hade hon haft syre och hade hon kunnat larma polisen om de låg i u-läge på botten? Hade ens polisen kunnat lokalisera u-båten tillräckligt snabbt?

Koldioxidhalten blir dödlig innan syret tar slut, när man blir instängd i en lufttät container. M räknade med att man kunde klara sig på N i 65 mantimmar, d.v.s. en person kunde klara sig 65 timmar, två personer som lever och andas 32,5 timmar o.s.v.. Det gick inte att larma från havsbottnen; varken mobilerna eller radion kunde skicka signaler därifrån. Och en nödboj med nödsignal att skicka upp till ytan, som andra ubåtar har, fanns förstås inte på Nautilus. Så hon hade inte kunnat göra något alls, bara vänta och hoppas att sökfartygen hann finna N i tid. Eller tagit en chansning och försökt manövrera upp ubåten till ytan. Kanske t.o.m. hade lyckats, om hon lyssnat uppmärksamt när han förmodligen förklarade detta för henne när dom dök?

Citat:

Mycket märkligt. Oprofessionellt och respektlöst att hålla på och fippla med mobilen, när man är tillsammans med en annan människa IRL som ger en av sin tid och försöker berätta någonting (oavsett av vilken anledning, men är det ett jobbmöte så är det ju ännu konstigare än om det är en lustseglats). Men det känns som att det passar henne... Han kanske slet mobilen ifrån henne och kastade den överbord i rena irritationen över det beteendet? Jag kan själv bli så irriterad på folk som gör så, att jag nästan känner för att... stycka dom eller något.

Jag tror att polisens stilexperter (ja även när vi skriver elektroniskt har vi vår egen stil) skulle ha kunnat se om M skrivit SMS:n. Dels har han ett annat modersmål, och dels har vi alla våra små egenheter i språket, vilka förkortningar och interna grejor vi använder, och så.
Citera
2018-01-27, 09:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Inte jättemärkligt. Vilket par skulle inte vilja texta lite under såna här omständigheter?

Man drivs väl av nyfikenhet, omsorg, lite oro, och tänker på festen och tidsplanen osv...

Men viss kan Madsen ha använt hennes lur.

Och han kan ju ha tittat på tidigare sms och kopierat typiska smileys, typiska fraser osv.

Inte jag. När man intervjuar någon ger man honom/henne sin fulla uppmärksamhet. När man är på dejt också för den delen. Jag tycker som sagt att det är fruktansvärt respektlöst, och tyder även på omogenhet och ett konstigt beroende till den som man måste SMS:a hela tiden - vare sig det är en partner, förälder, kompis eller något annat.
Citera
2018-01-27, 10:06
Medlem
Citat:
Tror han rände runt en del. Och då kan man ju passa på att messa.
Citera
2018-01-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är förbjudet att länka till betalartiklar. Dessutom: vad skulle en svensk journalist ha att tillföra? Han har ju inte fått någon egen intervju med någon nyckelperson, han tuggar bara om information precis som vi gör här. Det blir inte mer värt för att det är tryckt i SvD.

Detta är inte bekräftat, men jag håller med. Det är både ansiktet, kroppen och intressena (teknik, rymdraketer) som är manliga. Lite för många sammanträffanden.
Sorry. Missade att det var en betalartikel. Ska kolla noggrannare nästa gång.
Citera
2018-01-27, 10:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror han rände runt en del. Och då kan man ju passa på att messa.

Ja, det passar henne på något sätt. Själv skulle man ju ha varit upptagen med att ta in allt det nya, försökt lära sig och förstå så mycket som möjligt. Jag skulle absolut ha frågat: "om du skulle tuppa av plötsligt, vad ska jag göra då?"
Citera
2018-01-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det passar henne på något sätt. Själv skulle man ju ha varit upptagen med att ta in allt det nya, försökt lära sig och förstå så mycket som möjligt. Jag skulle absolut ha frågat: "om du skulle tuppa av plötsligt, vad ska jag göra då?"
Själv hade jag nog inte frågat faktiskt. Fast jag hade nog försökt undvika ett dyk helt. Fast det hade ju Madsen inte tagit nån hänsyn till.
Citera
2018-01-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Men så himla puttinuttigt! Klart som fan att ni empatistörda, sanningsföraktande korkskallar i styckmördarens fanclub måste hålla samman. Alla andra vill ju vara på behörigt avstånd, så att säga. Fake news, faktaresistens, fördomar, hat och avundsjuka - ja, däri bottnar en "förtjänstfull profilering" av offret. Är bara för dig att gapa och svälja. Tänk inget, men glöm inte bort att rapa efteråt. Och du - börja nu inte att ta till dig av den beskrivning av Kim som hennes vänner, kollegor och anhöriga ger, d.v.s de som kände Kim. Nej, bättre är att lyssna på vad en "sanningssägande" skribent på Flashback säger, det passar din begränsade tankeverksamhet och agenda bättre.
Jag tror inte att det är säkert att Kim hade levt idag om hon tackat nej till ubåtsturen. Verkar ju som att PM riktat in sig på att just Kim skulle bli hans offer, att det var hans plan. Eftersom han uppenbarligen var redo nu, förberedd mentalt och hade ordnat med det "praktiska" finns möjligheten att plan B hade varit att samma kväll/nästa dag försöka få med sig ett annat offer till ubåten.

Men, det blir ju lite mera omständigt och osäkert att "raskt hitta ett annat offer" så det tror jag inte riktigt på, utan jag tror han skulle ha hållit sig till plan A ändå - att få ideala drömoffret Kim till ubåten, hans utvalda drömplats för tortyren och mordet - platsen där ond bråd död figurerat så många gånger i hans sadistfantasier.

Om Kim tackat nej till ubåtsturen just den kvällen så tror jag att han skulle ha blivit mycket intensiv i sin övertalning till att boka in ny tid så fort som möjligt, redan nästa dag förmodligen.

Han skulle få henne att förstå att det var en riktig ynnest för henne att få denna chans till intervju, hon skulle känna sig hedrad och utvald då han var så "upptagen samt eftertraktad av journalister".
Han skulle få henne att känna att det var "nu eller aldrig".

Att PM kan vara mycket intensiv och manipulerande när han ska få sin vilja fram har vi sett otaliga exempel på. INTENSIV skulle han ha varit här i sina försök att få Kim till ubåten.
Som en lärare minns PM från skoltiden:
– Han var en ivrig kille, väldigt påstridig. Som en järv som biter sig fast i hasorna.

Madsen verkar så skruvad och fanatisk i skallen och sällan har man hört talas om så bestialiska grymheter som det han utsatte offret Kim för, så det börjar få mig att fundera.
Allt verkar vara så utstuderat grymt och planlagt.
Funderar då på om ubåten i första hand inte byggdes för att vara en ubåt.
Att det istället var den perfekta tortyr och mordplatsen han byggde, att det var syftet och målet.
Tortyren och slakten av Kim var Le Grande Finale på hans projekt.
Helvetesprojektet.

Fan vet?
Endast Djävulen Madsen kan svara på det.
Håller med allt du skriver. Jag tror dessutom att han räknade med att åka fast. Men att genomföra detta var så viktigt för honom att 20 år i fängelse är ett billigt pris. Många får betala massor för att få till sin dröm. Madsen kanske tycker det var värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in