Det är något som är mycket märkligt med Ann Heberleins kampanj.
För det första stoppades den inte. Kickstarter stoppades hennes insamling som hon bedrev på deras sajt, men det är inte samma sak. Det finns hundratals andra crowdfundingsiter hon kunde vända sig till, samt Swish och en drös andra metoder man kan använda för att tigga pengar.
För det andra är priset för hennes forskning dyrt. Hon vill ha 400.000 kr för att skriva en bok som ska bli klar lagom till Almedalsveckan. Insamlingen avslutas den 23:e februari och Almedalsveckan börjar den 1:a juli. Om insamlingen når upp till målet ska hon alltså författa den här rapporten på ungefär 128 dagar. Hur mycket hon kommer jobba med projektet vet vi inte. Antar vi 40-timmarsveckor ger det projektet en total löptid på 736h och en timlön på c:a 540 kr. Tidsåtgången motsvarar 27 högskolepoäng eller knappt en masteruppsats.
För det tredje är hennes kvalifikationer i relation till priset bristfälliga. Masterstudenter har studerat ett visst ämne i minst fem år och skriver sedan sin masteruppsats. Heberlein har inte studerat kriminologi i fem år och få masterstudenter får 400.000 kr för sina arbeten.
För det fjärde är hennes forskningsområde snävt avgränsat. Mellan 40-60 gruppvåldtäktsdomar utfärdas varje år i Sverige och hon skulle bara undersöka utvecklingen under fem år. Som mest är det 300 brottmål att gå igenom. För varje brottmål tar hon alltså minst 400.000 / 300 = 1.300 kr.
För det femte har duktiga hobbykriminologer (inte jag!) som pjjonasson (hans forskning refererar jag till i tråden
(FB) Är de flesta överfallsvåldtäktsanmälningar falska?) redan gjort jobbet -- helt gratis! Vem som helst kan ladda ner hans rapport och läsa. Eller tanka hem .zip-filen med alla domar och göra sin egen rapport. Man undrar därför exakt vad Heberlein kan bidra med och varför hon behöver 400.000 kr för att göra jobbet?
Själv stödjer jag hennes projekt. Det ska bli kul att tanka ner hennes bok (jag antar att boken blir gratis för hon kan ju inte både kräva 400.000 kr för skrivandet och sedan ta betalt för varje exemplar) och trasa sönder hennes statistik.