Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-31, 02:44
  #1
Medlem
EnGodForlorares avatar
Även om frågan upplevs som stötande vore det intressant att diskutera ämnet.

I dagens Sverige är det inte populärt att påstå att de flesta överfallsvåldtäkter är påhittade. Feminister blir rasande över att man misstror offren. Sverigedemokrater blir förbannade eftersom de förlorar sitt starkaste argument; att babbar i grupp ger sig på svenska flickor.

I den här tråden tänker jag att vi kan samla argument för och emot ovanstående tes.

Mitt främsta argument till varför jag tror att de flesta överfallsvåldtäkter är påhittade är att polisen nästan aldrig lyckas knyta några gärningsmän till brottet. Självklart gör gärningsmännen allt för att undvika att polisen får tag på dem, men man tycker att nån gång borde polisen ändå lyckas...

Om man tänker sig in rollen som överfallsvåldtäktsman, hur resonerar man då? Man överfaller en kvinna på en skogsväg, med eller utan kniv, tvingar ner henne på marken och sliter av henne kläderna. Sedan knullar man med henne en stund. Antingen tills man får utlösning, tröttnar eller får syn på ett vittne och tvingas avlägsna sig från platsen.

Gissningsvis njöt man av upplevelsen. Man fick en adrenalinrush av att tvinga sig till sex av en kvinna. Kanske gick man även igång på tanken av att det är förbjudet och risken att bli upptäckt. Jag tror inte överfallsvåldtäktsmän får dåligt samvete, utan våldtäkt är nog en sexfetish för dem. Då vill de naturligtvis våldta igen för att återigen uppleva den sköna känslan.

Precis som Niklas Lindgren gjorde. Han slutade inte efter första våldtäkten utan fortsatte. Tillslut lyckades polisen knyta Lindgren till våldtäkterna eftersom offren beskrev gärningsmän med snarlika signalement.

Men överfallsvåldtäkterna som anmäls nu följer inte samma mönster vilket är märkligt. Polisen lyckas aldrig koppla ihop flera överfallsvåldtäkter till samma våldtäktsman. En våldtäktsman som framgångsrikt våldtagit en kvinna borde ju vilja fortsätta? Han våldtar ännu en kvinna och en till, och tillslut kan polisen skapa en gärningsmannaprofil.

Samtidigt får varje överfallsvåldtäkt som anmäls massor med medieutrymme. Trådar på Flashback, artiklar i dagspressen och krönikor som fördömer sexbrottslingar. All denna uppmärksamhet tror jag kan trigga en del kvinnor till att hitta på historier.
Citera
2017-12-31, 04:19
  #2
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jag har också gått igenom många flashbacktrådar som handlar om överfallsvåldtäkter som ska ha skett år 2016 och 2017.

De flesta av dessa trådar följer samma mönster. Det länkas till en artikel där polisen berättar att en kvinna anmält att hon blivit överfallen. Polisen har inget signalement men säger att man gör sitt bästa. Tio sidor med spekulation följer som mestadels handlar om gärningsmannens etnicitet och anledningen till att polisen inte går ut med något signalement. Inga nya uppgifter framkommer och diskussionen dör ut. Tillslut kanske någon användare länkar till en artikel som berättar att förundersökningen lagts ned.

Trådarna jag gått igenom har jag delat in i tre kategorier:
  • Troligen våldtäkt: Jag tror att målsäganden har våldtagits.
  • Kanske: Jag har ingen aning.
  • Troligen inte våldtäkt: Jag tror inte att målsäganden var våldtagits.

Indelningen har jag gjort efter eget huvud. Jag har inte brytt mig om hur rätten har dömt eller inte dömt utan gått på min egen magkänsla. I mitt tyckte är tingsrättsdomar inte ett vitten värt. De blir alltför ofta upphävda av hovrätten ändå.

Naturligtvis är jag inte något orakel och kan ha gjort indelningen fel. Den som läser tråden är välkommen att göra sin egen indelning. Men jag tror att oavsett hur man väljer att dela in fallen kommer "troligen inte"-högen att bli ofantligt mycket större än "troligen"-högen vilket styrker trådens tes.

Efter varje trådlänk har jag lagt till en kod för att kategorisera
fallet:
  • Ut = Utomhus
  • In = Inomhus
  • So = Sommar
  • Vt = Vinter
  • Nt = Nattetid
  • Dt = Dagtid
  • Grp = Fler än en gärningsman
  • Kg = Kända gärningsmän
  • Og = Okända gärningsmän
  • Ob = Barnvåldtäkt
  • Gb = Gärningsmannen är ett barn
Koden "UtSoNtGrpKg" betyder alltså "utomhusgruppvåldtäkt utförd under
sommarnatt av kända gärningsmän."
Troligen våldtäktKanskeTroligen inte våldtäktOvanstående är vad jag hittat efter att jag sökt på "överfallsvåldtäkt" och liknande termer i AB&K. Indelningen och anledningen till indelningen kan naturligtvis diskuteras. Det kan vara så att svensk polis är så dålig att nästan inga överfallsvåldtäkter alls uppklaras. Det kan också vara så att överfallsvåldtäktsanmälningar triggar igång andra kvinnor och att en epedemi skapas utifrån ingenting.
Citera
2017-12-31, 04:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har inte brytt mig om hur rätten har dömt eller inte dömt utan gått på min egen magkänsla. I mitt tyckte är tingsrättsdomar inte ett vitten värt. De blir alltför ofta upphävda av hovrätten ändå.

Om en eller flera personer är dömda för ett dåd så kan väl knappast anmälan betraktas som falsk?
Citera
2017-12-31, 08:29
  #4
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Men jag tror att oavsett hur man väljer att dela in fallen kommer "troligen inte"-högen att bli ofantligt mycket större än "troligen"-högen vilket styrker trådens tes.
Det här är väl en lite tveksam metod, då slutsatsen enbart bygger på din subjektiva bedömning. När Eugene J. Kanin gjorde sin famösa studie var han istället noggrann med att kvinnan själv skulle erkänna att polisanmälan var falsk för att kunna klassificera den som sådan. Hans resultat ifrågasätts ändå hätskt av rabiata feminister, så gissningsvis kommer din ambitiösa sammanställning ändå bara bli predikan för kören.

Men jag tror att du har rätt i sak att en stor del av polisanmälningarna om överfallsvåldtäkt är uppdiktade, vilket polisen också kan bekräfta.
Arkiverad artikel från Expressen: http://archive.is/edhUl
Citera
2017-12-31, 08:51
  #5
Medlem
13 våldtäkter läggs ner varje dag pga resursbrist vilket har lett till att anmälningsvelägenheten är på rekordlåga
https://www.svd.se/polisens-facit-13...enden--per-dag

Under 2016 anmäldes*20*300 sexualbrott, varav*6*720 rubricerades som våldtäkt. 2,4% av den kvinnliga befolkningen utsattes för någon typ utav sexualbrott under 2016 vilket blir ungeför 181000 kvinnor/tjejer.

År 2016 anmäldes totalt 20*300 sexualbrott, vilket är en ökning med 12 procent i jämförelse med 2015. De anmälda våldtäkterna ökade med 13 procent till, 6*720 brott. Även anmälda brott om sexuellt ofredande ökade, till 10*600 (+21 %) brott.
11% uppklarades.

Anmälningsbenägenheten är rekordlåg, jag hittar inte källan till den men den ligger på under 20%.
Ta det i relation till Sverige på 70 talet, då hade vi ca 200 våldtäkter /år och en anmälningsbenägenhet på 40%.

Här kommer en redovisning utav gärningsmännen i Sverige sedan 2007
Citat:
Sammanfattning
Här sammanfattas de viktigaste slutsatserna från undersökningen i korta faktabitar.

Generellt om sexualbrott
• Andelen svenska män med två inrikes födda föräldrar dömda för
sexualbrott har, i proportion till andra grupper, minskat sedan 2013
och sjunkt kraftigt de senaste två åren.
• Afghaner dömda för sexualbrott har proportionellt ökat kraftigt se-
dan 2015; 2017 är nästan var tionde dömd sexualbrottsling afghansk.
• Trots en explosionsartad mottagning av syriska män begår de drygt
en tredjedel så många sexualbrott som afghaner.

Grova våldtäkter
• Män med utomeuropeisk härkomst begår 84% av grova våldtäkter;
svenskar kommer först på fjärde plats i antal dömda individer för det
brottet, efter afghaner, irakier och somalier.
• Landsgrupper med högst faktor / sannolikhet att begå grov våldtäkt
är i turordning algerier, afghaner, tunisier, marockaner och palestinier.
• Nästan två av tre grova våldtäkter begås av asylsökande eller män
som getts uppehållstillstånd (oräknat EU–medborgare). Var fjärde
grov våldtäkt begås av första eller andra generationens invandrare.

Överfallsvåldtäkter
• Män med europeisk härkomst begår färre överfalls– och gruppvåld-
täkter än män med härkomst från samtliga andra regioner.
• Svenska män med två inrikes födda föräldrar har begått 4,4% av
överfallsvåldtäkter de senaste fem åren.
• Flest överfallsvåldtäkter räknat i individer begås i turordning av
somalier, eritreaner, algerier, irakier och gambier.
• Landsgrupper med högst faktor / sannolikhet att begå överfallsvåld-
täkt är algerier, gambier och kenyaner.
• Flest överfallsvåldtäkter begås i Stockholm, Hudiksvall och Eskils-
tuna. Malmö kommer först på 8:e plats och Göteborg på 17:e.

Gruppvåldtäkter
• 90% av gruppvåldtäkter begås av män med utomeuropeisk här-
komst. Var fjärde våldtäktsman som agerat i grupp är afghan.
• Svenska män med två inrikes födda föräldrar har begått 6,7% av
gruppvåldtäkter de senaste fem åren.
• Flest våldtäktsmän som agerat i grupp har dömts i Ystad, Eksjö och
Uppsala. Göteborg är på 11:e plats, Stockholm 16:e och Malmö 21:a.

Sexuellt ofredande
• Utlänningar ofredar svenskar sexuellt i mycket större utsträckning än
andra utlänningar, i de undersökta fall där målsäganden inte omfattas
av sekretess.
• Nicaraguaner, algerier, afghaner och palestinier har högst faktor /
sannolikhet att begå Sexuellt ofredande.
• Hälften av de som döms för Sexuellt ofredande straffas enbart med
böter. 91% av dömda undviker fängelse.
• Män med europeisk härkomst begår i högst utsträckning andra for-
mer av Sexuellt ofredande än tafsning. Fler än tre fjärdedelar av afrika-
ner dömda för Sexuellt ofredande har tafsat.

Prostitution
• De flesta som döms för koppleri, 57%, är rumäner. Det döms fler än
dubbelt så många rumäner för koppleri än svenskar.
• Majoriteten av offren för koppleri är utländska kvinnor från samma
land som kopplaren.
Homovåldtäkter
• Andelen homovåldtäkter av totala våldtäkter har stigit kraftigt sedan
2015. De senaste två åren är var tionde våldtäktsman dömd för att ha
våldtagit en annan man.
• De senaste två åren har våldtäktsmän som gruppvåldtagit män blivit
den i särklass vanligaste kategorin av homovåldtäkt.
• Gruppvåldtäkter mot män har till 85% begåtts av afghaner och till
15% av iranier.

Övrigt
• Adopterade män — från nästan alla landsgrupper — begår sexual-
brott i högre utsträckning än inte bara svenskar, utan även icke-
adopterade från samma landsgrupp.
https://pjjonasson.files.wordpress.c...tlandet_v3.pdf


Kuriosa: "Feminister" röstar för invandring. Vid uppmärksammade våldtäktsfall där kvinnan har varit vit svensk och gärningsmännen (ja samtliga har handlat om gruppvåldtäkter) så har dessa "feminister" anordnat demonstrationer. Inte för att få ett slut på gruppvåldtäkterna eller för att stödja den utsatta kvinnan, nej det har anordnats demonstrationer emot rasism, till stöd för våldtäktsmännen.
Feminister hatar kvinnor.
__________________
Senast redigerad av dowhatisay 2017-12-31 kl. 09:04.
Citera
2018-01-01, 10:14
  #6
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattkast
Om en eller flera personer är dömda för ett dåd så kan väl knappast anmälan betraktas som falsk?

Det beror på hur man definierar det. Anmälan är inte helt uppdiktad om personer döms. Men den kan fortfarande vara felaktig om en kvinna som frivilligt haft sex anmäler de hon haft sex med.
Citera
2018-01-01, 10:25
  #7
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det här är väl en lite tveksam metod, då slutsatsen enbart bygger på din subjektiva bedömning.

Ja verkligen. Men det är det bästa jag som hobbykriminolog kan göra. Jag tror att oavsett hur generös man är mot de anmälande kvinnorna kommer man till slutsatsen att 50%+ av alla överfallsvåldtäktsanmälningar är falska.

Citat:
När Eugene J. Kanin gjorde sin famösa studie var han istället noggrann med att kvinnan själv skulle erkänna att polisanmälan var falsk för att kunna klassificera den som sådan.

Intressant. Hans studie betraktar 109 fall och av dem ska 41% ha varit falskanmälningar. Han analyserar inte bara överfallsvåldtäkter, utan alla typer av våldtäktsanmälningar. Sannolikt är andelen falska överfallsvåldtäktsanmälningar högre än andelen falska våldtäktsanmälningar i allmänhet.

Citat:
din ambitiösa sammanställning ändå bara bli predikan för kören.

Tack! Kören verkar dock stå på kvinnornas sida, åtminstone om deras anmälningar kan användas som slagträn i den politiska debatten.
Citera
2018-01-01, 11:21
  #8
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jag har också gått igenom trådar på temat rena överfallsvåldtäkter utomhus med fler än en gärningsman. Med "rena" menar jag sådana fall där en kvinna oprovocerat blivit överfallen av för henne okända gärningsmän och inte som i (FB) Våldtäkt i Barkarby, 2017-07-14 där kvinnan själv tog kontakt med gärningsmännen. Jag har inte hittat ett enda fall där gärningsmännen kunnat gripas eller identifieras. Inte i något fall har polisen gått ut med ett detaljerat signalement!

Inga vittnen finns heller. Ofta bevittnas ju pågående villainbrott och liknande av vittnen som kontaktar polisen. Men till pågående överfallsgruppvåldtäkter finns aldrig några vittnen.

Det är segt att söka på gamla flashbacktrådar så jag slutar här. Om någon kan hitta ett motexempel, alltså en bevisad överfallsvåldtäkt med fler än en gärningsman, vore jag mycket tacksam.
Citera
2018-01-02, 11:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har också gått igenom trådar på temat rena överfallsvåldtäkter utomhus med fler än en gärningsman. Med "rena" menar jag sådana fall där en kvinna oprovocerat blivit överfallen av för henne okända gärningsmän och inte som i (FB) Våldtäkt i Barkarby, 2017-07-14 där kvinnan själv tog kontakt med gärningsmännen. Jag har inte hittat ett enda fall där gärningsmännen kunnat gripas eller identifieras. Inte i något fall har polisen gått ut med ett detaljerat signalement!

Inga vittnen finns heller. Ofta bevittnas ju pågående villainbrott och liknande av vittnen som kontaktar polisen. Men till pågående överfallsgruppvåldtäkter finns aldrig några vittnen.

Det är segt att söka på gamla flashbacktrådar så jag slutar här. Om någon kan hitta ett motexempel, alltså en bevisad överfallsvåldtäkt med fler än en gärningsman, vore jag mycket tacksam.

Det här är inget motexempel, utan ett överfall som du inte har listat.
(FB) Karlstad: 28-årig kvinna gruppvåldtagen 2015-08-13 (visade sig vara fejk)

Innehåller flera män som bokstavligt talat står och lurar i buskarna.
"BO" blir sedan indragen i Rhododendron-buskaget och våldtagen.
Citera
2018-01-02, 15:55
  #10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Det här är inget motexempel, utan ett överfall som du inte har listat.
(FB) Karlstad: 28-årig kvinna gruppvåldtagen 2015-08-13 (visade sig vara fejk)

Mycket välkommet. Det är svårt att själv gå igenom alla trådar som skapats.
Citera
2018-01-02, 16:01
  #11
Medlem
EnGodForlorares avatar
Just ämnet överfallsvåldtäkt utförd av män i grupp har jag snöat in på! Jag har som sagt själv inte hittat några bekräftade fall, men enligt den infamösa studen "Sexualbrottslighet bland män födda i Sverige och i utlandet" skall flera stycken ha begåtts åren 2012 - 2017. Tre algerier, två eritreaner, två marockaner, en sudanes, en syrier och en turk pekas ut som gärningsmän.

https://pjjonasson.files.wordpress.c...i_utlandet.pdf
Citera
2018-01-02, 18:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har också gått igenom trådar på temat rena överfallsvåldtäkter utomhus med fler än en gärningsman. Med "rena" menar jag sådana fall där en kvinna oprovocerat blivit överfallen av för henne okända gärningsmän och inte som i (FB) Våldtäkt i Barkarby, 2017-07-14 där kvinnan själv tog kontakt med gärningsmännen. Jag har inte hittat ett enda fall där gärningsmännen kunnat gripas eller identifieras. Inte i något fall har polisen gått ut med ett detaljerat signalement!

Inga vittnen finns heller. Ofta bevittnas ju pågående villainbrott och liknande av vittnen som kontaktar polisen. Men till pågående överfallsgruppvåldtäkter finns aldrig några vittnen.

Det är segt att söka på gamla flashbacktrådar så jag slutar här. Om någon kan hitta ett motexempel, alltså en bevisad överfallsvåldtäkt med fler än en gärningsman, vore jag mycket tacksam.

Jag kan inte komma på en enda överfallsgruppvåldtäkt utomhus där man hittat GM (eller ens säkra spår).
Om du nu menar den klassiska "hoppa-fram-ur-buskarna" i en park eller mörk gränd.
De flesta gruppvåldtäkterna verkar inkludera lägenheter, hytter, tält, olika festligheter och nu senast ett trapphus.

För övrigt så är väl det första fallet på denna lista (Älvsjö) mycket tveksamt.
Samma BO anmälde senare den omtalade och påhittade våldtäkten på Söderstadion.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback