Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Av ren nyfikenhet, kan du nämna en enda traditionell koreansk filosof?
Jag refererade till vad en del samhällsvetare i Väst eller S.Korea brukar säga om bakgrundet till Juche. Inte vad jag säger (men det kan förstås ligga en del i vad de säger, men jag har personligen ingen egen formulerad tanke kring det).
Men du kan ju kolla t ex på den Chondonistiska (religions)filosofin (som har konfucianska rötter, men ändå utvecklade egna särdrag om jag fattat det rätt), vars rörelse även är formerat som ett politiskt parti som sitter i DFR Koreas parlament.
Givet vad Kim nedan säger så torde det vara ganska logiskt att Juche kan hämta näring i Chondonismen. Juche lägger ju en oerhörd vikt på människans möjligheter, ser henne som alltings herre och som styr över sitt eget öde - och ser nästan inga begränsningar (just i denna fråga kan man fråga sig om hur mycket filosofin krockar med klassisk marxism); så då kan ju Juche vara metoden för att skapa det paradis som Chondonismen ser framför sig på jorden. Ungefär så kanske man får tolka det: Juche har i sitt formerande varit påverkad av Chondonismens tanke på att människan är Gud som skall skapa ett paradis på jorden och DFR Korea brukar ju i sin propaganda framhäva att DFR Korea är/skall bli/ ett arbetarparadis.
Proletären intervjuade förra året Chondonisten Kim Song Nam:
"– Vi menar att människan själv är gud. Vårt partis mål är återförening och enande av nationen, men vårt slutgiltiga mål är ett paradis på jorden. Vi tror att det kan bli verklighet här i vår republik under vår ledare Kim Jong Un. Kim Song Nam förklarar chondoismen och Chondoistiska chongupartiets mål och tro på ett sätt som är både märkligt och helt logiskt. I en stat där den högste ledaren redan betraktas som gudalik är det naturligt att chondoisterna, som aldrig tillbett några övernaturliga väsen, istället har en religiös syn på ledaren Kim Jong Un."
http://proletaren.se/artikel/stub-1080
Wikipedia:
"Cheondoism is essentially Confucian in origin, but incorporates elements of Korean shamanism. It places emphasis on personal cultivation, social welfare in the present world, and rejects any notion of an afterlife. A splinter movement is Suwunism."
https://en.wikipedia.org/wiki/Cheondoism