2018-01-25, 21:35
Medlem
Champinjonens avatar
Trött på detta jävla ekologiska matrunk. I de allra flesta av fallen är det mindre hållbart att köra ekologiskt än konventionell odling. Men men, nu kan han ju ta dubbelt så mycket betalt bara för att han har den ekologiska stämpeln som alla instagramhipsters och Tilde de Paula dyrkar så ofantligt mycket.
Citera
2018-01-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, jag bygger min åsikt mer på hans USA-resor, än på dessa burgarna. Märkligt att jag, som verkligen älskar burgare av många slag, nästan alltid har uppskattat hans motståndares burgare, men aldrig har lockats av de han själv tar fram. Och burgarna på många av ställena man besöker verkar fantastiska (med undantag för de gånger man vill visa bisarra burgare med sushi etc!). Det var nog främst under den första säsongen, som man besökte bra restauranger.

Men visst, jag har nog mer amerikansk än svensk smak, när det gäller burgare. Tycker fortfarande Shake Shack slår det allra mesta.
En duktig kock vill testa olika former utav mat och inte bara samma, du har kanske någonting emot Jureskog som person.

Har du Shake shack som bästa hamburgerhak så säger det en del om dig och din erfarenhet inom mat, hade gärna diskuterat mer men blir för OT då antar jag.
Citera
2018-01-25, 21:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555

Jag tror det kan bli intressant, men personligen har jag flera undringar;
De ska enligt egen utsago ha en ekologisk / hållbar inriktning vilket får mig att misstänka att prisnivån kommer att bli tämligen hög, bra mycket högre än Shake Shack, frågan är om då om stora massan tycker att det är prisvärt? Det får tiden utvisa. Ett krav är i alla fall att burgarna blir sjukt goda för att det ska kännas prisvärt. Särskilt utanför storstäderna.

Jureskog är asgrym på kött, men hur är han vad det gäller den andra viktiga komponenten; brödet? Går man på burgaren på AG så nja, hoppas att han gör det bättre på Jureskogs.

Bores är ett nytt gatukökskoncept som är tänkt att fara ut i landet och liva upp gatukökskulturen. I småstäderna kommer de säkerligen att tampas om nu Jureskogs har tänkt ge sig ut i småorter, ska bli intressant att se hur det två olika koncepten tas emot!

Jag är inte heller jätteförtjust i burgaren på AG. Delvis är det ett problem med att den serveras alldeles för rå, men det är inte heller perfekta konsistenser på något sätt. Det kanske man inte kan kräva heller, men med tanke på att den ligger väldigt högt i pris och det finns så mycket andra bra burgare nu så tycker jag inte att den står sig särskilt bra. Däremot tycker jag att AG är fantastiskt för att äta en köttbit, jag har ätit där säkert tio gånger och köttet har alltid varit mycket, mycket bra. Burgaren är inte dålig, men jag skulle aldrig välja den med tanke på hur mycket annat gott det finns.

Jag tror också att det blir svårt för honom att hitta ett pris/prestanda-förhållande som lirar med ambitionerna han har.
Citera
2018-01-26, 03:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Johan Jureskogs varumärke är värt mer än någonsin.

Tekniskt sett har du rätt. Ungefär som att McDonald's varumärke är mer värt än Nomas.

Däremot ses inte Jureskog som en seriös krögare.
Citera
2018-01-26, 03:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MusslaCrusher
Blir du inte mätt så är det för att du är en fetsork som är van att trycka i sig onormalt mycket mat. Kanske dags att banta, tjockis.

Inte mitt fel att du är en slimmad tunnis som räknar kalorier som en anorektisk fruntimmer.

Vi andra gillar fettberikad mat men begär lite mättnadskänsla för våra surt förvärvade slantar.
Senast redigerad av Lunkan99 2018-01-26 kl. 03:57.
Citera
2018-01-26, 06:26
Medlem
Dreamtimes avatar
Intressant tråd.
En blandning av gammal Svensk avundsjuka blandat med förakt mot Pajasen Jureskog himself.
Det pöbeln stör sig på är att idoioten faktiskt kan laga mat på hög nivå. Även burgare även om det inte är raketforskning.
Låt Johan öppna sina jävla burgerhak. Gå dit och smörj kråset eller vänd blad och gå vidare i ditt patetiskt missunsamma liv.
Citera
2018-01-26, 07:03
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tekniskt sett har du rätt. Ungefär som att McDonald's varumärke är mer värt än Nomas.

Däremot ses inte Jureskog som en seriös krögare.
Av vem ses inte Johan Jureskog som serios krogare? Av dig eller Sebastian Boudet,eller fler?
AG och Rolfs kok ar inga nya hipster fenomen...

Har Noma nagonsin serverat burgare? Har Rene varit involverad i Gasoline Grill?

Ta en titt pa hur utvecklingen blivit/varit for tex. Mathias Dahlgren, Sveriges Enda vinnare av
Bocuse d'Or 1997. Utnamnd till Kockarnas Kock vid ett flertal tillfallen men fortfarande en aktad
krogare trots magplasket med Rutabaga...

En mer jordnara manniska,matlagare och icke matriealist far man leta efter,
han hoppade av Fredsgatan 12 nar det gick som bast, Laurent Tassel gjorde likasa.
Alla drivs av pengar och engagemang, vissa mer an andra.

Om du ens varit i narheten av att gora en satsning som J.Jureskog gor sa hade du nog inte ifragasatt
hans status som serios krogare.
Stor i truten bakom tangentbordet ar valdigt enkelt
Citera
2018-01-26, 07:39
Medlem
@Romper Word!

Vigårda 2st, Phil’s Burger 5st, Käk 2st, Barrels 2st, Flippi`n Burgers, Lily`s Burger 2st, Prime Burger, Svenska Hamburgerköker, KÄK 2st, Gnarly Burger 2 st

Konkurrensen är ganska stor i segmentet..
Fyll gärna på listan.
Hoppas Johan kan ”mörda” skitställen som tex. KÄK.
Senast redigerad av Nadal 2018-01-26 kl. 07:40. Anledning: Tillägg
Citera
2018-01-26, 08:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
AG har nästan alltid mjölkko på menyn och det sanslöst gott.

Jag frågade inte direkt. Bra att du tycker det antar jag.
Citera
2018-01-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plong91
Som f.d slaktare på det största nötslakteriet med kunskaper inom klassificering (Kvalité och i slutändan vad bonden får betalt per ko.)
Måste jag påpeka att någon har farit med osanning.

Mjölkkor är anledningen att köpa oxfilé är rysk roulette i Sverige. Köper alltid australiensk nöt personligen.

Mjölkkor håller den absolut sämsta kvalitén som finns och det är ett under att man saluför det tillsammans med ungtjurar till samma pris. Det borde sättas etiketter angående ursprung.

Sladdrigare kött får man leta efter och det är många länder där man inte ens säljer mjölkkor.
Det är ju inte på något sätt sant. Mjölkkor kan hålla lika hög kvalité som nötdjur.
Problemet är just att du är varit slaktare på "största nötslakteriet" - de saknar ju helt kunskap i att hantera kött över huvud taget.
Det som gör att allt svenskt kött är rysk roulett är att det styckas fel och att de inte möras. Man kan fan inte sälja en felstyckat nötkött som hängt i fyra minuter och tro att det ska bli bra kött. Men en välhängd och korrekt styckad mjölkko är ett fantastisk kött - mjölkkor växer dessutom långsammare än nötdjuren och har en lite annan struktur på köttet. Problemet är att det inte är jättemycket kött på dagens mjölkraser. Danskarna som är lite före oss andra jobbar på detta genom att korsa in nötraser så att man ska få ett större slaktvärde på mjölkkorna när de sinat.
Citera
2018-01-26, 09:02
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
McDonalds ansikte utåt ska öppna 60 nya restauranger.

Efter tv-programmet Världens bästa burgare och samarbetet med McDonalds tar Jureskog nästa steg i hamburgar-riktningen. I april öppnar han sin egen hamburgerkedja Jureskogs tillsammans med sin bror Ludvig. Bröderna har fokus på hållbarhet. – Bland annat ska våra burgare göras på färs från mjölkkossor och vi ska jobba ekologiskt så långt det går. Vi ska ha ett ekobröd som bakas av bageriet Bakery & Spice, säger Johan Jureskog till Besöksliv.

Deras mål är att öppna 60 restauranger inom de kommande tio åren. Inspirationen kommer från hans resor runt USA i jaken på den perfekta burgaren (var annars?). Hamburgarna ska ha en "smash style". Det innebär att man slänger färsen på stekhällen och plattar till den, vilket ska generera en bra stekyta och mycket grillsmak.

– Jag har jobbat med McDonalds i många år och jag känner att nu är det kul att göra något eget. Och burgare är något alla gillar, det är lätt och billigt att äta, och det är så himla gott. Så det finns alltid plats för fler ställen tror jag, säger han till Besöksliv.

Den första restaurangen öppnar i Stockholm i april.

https://ng.se/artiklar/johan-jureskog-lanserar-egen-hamburgerkedja
http://www.besoksliv.se/nyheter/hallbara-hamburgare-jureskog/

Hur kommer detta att ga tro? Vilka skall han konkurrera med? Har inte "hamburger-taget" gatt?

Trender lever kvar längre än vad man tror och vissa är här för att stanna. Jämför med thairestaurangerna. Jag trodde den branschen var överetablerad redan runt millenniumskiftet.

Hamburgerbranschen känns dock överetablerad, och Jureskog kommer ju inte med något nytt. Att ta eko-ansvar gör ju var och varannan restaurang. Det känns ju som att han kommer att konkurrera med hamburgerställen som Vigårda, Prime, Gnarlys, Phils, Flippin', Bun meat Bun, Svenska Hamburgerköket men även Texas m.fl. Dessutom finns det hemgjord högrevsburgare på menyn på nästan varenda restaurang och bar idag.

Att det nu är hård konkurrens om hamburgerkunderna märks ju då McDonalds stänger restauranger och Burger King ständigt delar ut kuponger att äta 2 meal och betala för ett.

Kommer de lyckas? Då måste de ha verkligt goda hamburgare. Att få dit kunder initialt som vill testa är inga problem, frågan är om det finns plats för ännu en hamburgerkedja, och svaret är Nej. De måste konkurrera ut andra för att överleva, och då ska burgarna vara jäkligt goda. Folk kommer inte att vallfärda enbart för ett hipster-eko-koncept.
Citera
2018-01-26, 09:29
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Trender lever kvar längre än vad man tror och vissa är här för att stanna. Jämför med thairestaurangerna. Jag trodde den branschen var överetablerad redan runt millenniumskiftet.

Hamburgerbranschen känns dock överetablerad, och Jureskog kommer ju inte med något nytt. Att ta eko-ansvar gör ju var och varannan restaurang. Det känns ju som att han kommer att konkurrera med hamburgerställen som Vigårda, Prime, Gnarlys, Phils, Flippin', Bun meat Bun, Svenska Hamburgerköket men även Texas m.fl. Dessutom finns det hemgjord högrevsburgare på menyn på nästan varenda restaurang och bar idag.

Att det nu är hård konkurrens om hamburgerkunderna märks ju då McDonalds stänger restauranger och Burger King ständigt delar ut kuponger att äta 2 meal och betala för ett.

Kommer de lyckas? Då måste de ha verkligt goda hamburgare. Att få dit kunder initialt som vill testa är inga problem, frågan är om det finns plats för ännu en hamburgerkedja, och svaret är Nej. De måste konkurrera ut andra för att överleva, och då ska burgarna vara jäkligt goda. Folk kommer inte att vallfärda enbart för ett hipster-eko-koncept.

Helt korrekt analys. Vill han lyckas finns receptet för framgång här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in