2018-01-24, 12:09
Bannlyst
McDonalds ansikte utåt ska öppna 60 nya restauranger.

Efter tv-programmet Världens bästa burgare och samarbetet med McDonalds tar Jureskog nästa steg i hamburgar-riktningen. I april öppnar han sin egen hamburgerkedja Jureskogs tillsammans med sin bror Ludvig. Bröderna har fokus på hållbarhet. – Bland annat ska våra burgare göras på färs från mjölkkossor och vi ska jobba ekologiskt så långt det går. Vi ska ha ett ekobröd som bakas av bageriet Bakery & Spice, säger Johan Jureskog till Besöksliv.

Deras mål är att öppna 60 restauranger inom de kommande tio åren. Inspirationen kommer från hans resor runt USA i jaken på den perfekta burgaren (var annars?). Hamburgarna ska ha en "smash style". Det innebär att man slänger färsen på stekhällen och plattar till den, vilket ska generera en bra stekyta och mycket grillsmak.

– Jag har jobbat med McDonalds i många år och jag känner att nu är det kul att göra något eget. Och burgare är något alla gillar, det är lätt och billigt att äta, och det är så himla gott. Så det finns alltid plats för fler ställen tror jag, säger han till Besöksliv.

Den första restaurangen öppnar i Stockholm i april.

https://ng.se/artiklar/johan-jureskog-lanserar-egen-hamburgerkedja
http://www.besoksliv.se/nyheter/hallbara-hamburgare-jureskog/

Hur kommer detta att ga tro? Vilka skall han konkurrera med? Har inte "hamburger-taget" gatt?
Citera
2018-01-24, 12:13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Hur kommer detta att ga tro? Vilka skall han konkurrera med? Har inte "hamburger-taget" gatt?

Hamburgare idag är fortfarande väldigt "hipster eller skräp", så nog finns det plats för en kedja till. McDonalds är ju rätt trötta, Max och Burger King samma sak. Jämför med Shake Shack eller In-n-Out Burger t.ex., kvaliteten på dom restaurangerna är otroligt mycket högre än dom svenska kedjorna trots att maten är billig. Hoppas verkligen att Jureskog satsar på det segmentet, då kan det här projektet fylla en funktion.
Citera
2018-01-24, 12:14
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:

Efter tv-programmet Världens bästa burgare och samarbetet med McDonalds tar Jureskog nästa steg i hamburgar-riktningen. I april öppnar han sin egen hamburgerkedja Jureskogs tillsammans med sin bror Ludvig. Bröderna har fokus på hållbarhet. – Bland annat ska våra burgare göras på färs från mjölkkossor och vi ska jobba ekologiskt så långt det går. Vi ska ha ett ekobröd som bakas av bageriet Bakery & Spice, säger Johan Jureskog till Besöksliv.

Deras mål är att öppna 60 restauranger inom de kommande tio åren. Inspirationen kommer från hans resor runt USA i jaken på den perfekta burgaren (var annars?). Hamburgarna ska ha en "smash style". Det innebär att man slänger färsen på stekhällen och plattar till den, vilket ska generera en bra stekyta och mycket grillsmak.

– Jag har jobbat med McDonalds i många år och jag känner att nu är det kul att göra något eget. Och burgare är något alla gillar, det är lätt och billigt att äta, och det är så himla gott. Så det finns alltid plats för fler ställen tror jag, säger han till Besöksliv.

Hans McDonalds burgare är ju goda, men väldigt dyra och inte alls prisvärda. 96 kr för en burgare meny är ganska så saftigt. Så vi får väl se hur det går. Om allt är gjort från grunden så kan det ju bli något att testa.
Citera
2018-01-24, 12:15
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:

Det låter som en bra idé, jag tror att detta kan bli bra.
Citera
2018-01-24, 12:24
Medlem
Vi har tre stora hamburgerkedjor i Sverige. Same same but different.

Ska man göra burgare i volym och som snabbmat är där inte så många sätt att göra det på. Trevligt med bra råvaror men frågan är vad burgaren kommer kosta? Och går det konkurrera med BJ, Donken och Max som har pressat sina inköp på råvaror? Kommer Jureskogs billigaste meny kosta 149 kr?

Jag tror det blir en flopp. Allt för många har provat och misslyckats med skapa kedja, och många gått tillbaka till att bara ha ett ställe igen, p.g.a principen ju större ju mer blöder man om det inte fungerar.
Citera
2018-01-24, 12:30
Medlem
LekandePyromanens avatar
Om det är bra mat till bra priser så kan det nog bli bra!
Citera
2018-01-24, 12:41
Medlem
2560ps avatar
Om det ska lyckas hänger det på en sak, och en sak endast: Inga jävla idiotburgare som är en halvmeter höga och sitter ihop med tandpetare och skit. Kvalitetsburgare som man kan äta i bilen när man kör, det är grejen. Det finns inte idag.

Det finns massvis med krogar som serverar schyssta burgare, men som måste ätas på plats p.g.a. utformningen. I det segmentet behövs inga fler "uppstickare". Går man ändå på en schysst krog beställer man väl förfan inte hamburgare, hur god kvalitet den än må hålla.
Citera
2018-01-24, 12:41
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hamburgare idag är fortfarande väldigt "hipster eller skräp", så nog finns det plats för en kedja till. McDonalds är ju rätt trötta, Max och Burger King samma sak. Jämför med Shake Shack eller In-n-Out Burger t.ex., kvaliteten på dom restaurangerna är otroligt mycket högre än dom svenska kedjorna trots att maten är billig. Hoppas verkligen att Jureskog satsar på det segmentet, då kan det här projektet fylla en funktion.

Shake Schack är faktiskt inte så billigt. In n Out är däremot väldigt billigt med tanke på vad man får.

Shacke Schack meny: https://i.pinimg.com/736x/96/6f/f6/966ff60191f921f61c064bf4cbb30255--shake-shack-upper-west-side.jpg

En meny med dricka o pommes brukar landa på runt 10-15 dollar, sen är ju priserna på mat överlag mkt lägre i USA så priset här hade blivit ännu högre än motsvarande 100-150 kr.

Smashburgers är f.öv helt rätt väg att gå.
Citera
2018-01-24, 12:42
Medlem
Tänkte att tanken inte direkt är att gå in i McD, max och BK segmentet. Utan i de liten mer highend varianten (som poppar upp som svampar ur jorden - i Stockholm iaf) prime burger, burger and beer osv osv.
Citera
2018-01-24, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Vi har tre stora hamburgerkedjor i Sverige. Same same but different.

Ska man göra burgare i volym och som snabbmat är där inte så många sätt att göra det på. Trevligt med bra råvaror men frågan är vad burgaren kommer kosta? Och går det konkurrera med BJ, Donken och Max som har pressat sina inköp på råvaror? Kommer Jureskogs billigaste meny kosta 149 kr?

Jag tror det blir en flopp. Allt för många har provat och misslyckats med skapa kedja, och många gått tillbaka till att bara ha ett ställe igen, p.g.a principen ju större ju mer blöder man om det inte fungerar.

Naturligtvis vill inte Jureskog konkurrera med McD och övriga snabbmatskedjor.

Snarare med mindre kedjor som Lily's, BmB, Vigårda, Bastard Burgers och Grinded.

Om man läser artikeln så står det att Jureskog kommer satsa på att öppna restauranger i mindre städer, dit burgar trenden inte har nått och där det har hunnit gå inflation i branschen.
Citera
2018-01-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Naturligtvis vill inte Jureskog konkurrera med McD och övriga snabbmatskedjor.

Snarare med mindre kedjor som Lily's, BmB, Vigårda, Bastard Burgers och Grinded.

Om man läser artikeln så står det att Jureskog kommer satsa på att öppna restauranger i mindre städer, dit burgar trenden inte har nått och där det har hunnit gå inflation i branschen.

Aha. Hillbillies på landet ska lära sig äta handburgare. Tror Jureskog underskattar folket i mindre städer.
Citera
2018-01-24, 13:22
Medlem
Jureskog kommer knappast att konkurrera med gatuköken eller snabbmatskedjorna. Snarare hipsterställen och lite 'finare’ ställen, med tanke på att Jureskog bland annat vill satsa på ekologiskt så gott det går. Det är i alla fall det intrycket som jag får. Marknaden är nog ändå i viss mån mättad, oavsett vilken typ av hamburgare som man vill ha. Det gäller nog i de flesta städer i dagsläget. Så jag skulle på sätt och vis bli imponerad om Jureskog faktiskt lyckas med konceptet, och kan öppna 60 restauranger inom 10 år.

Citat:
Ursprungligen postat av cdec

Jaså? Vilken artikel då? Läste båda artiklarna som länkas i trådstarten, och inte står det något om att Jureskog kommer att satsa på mindre städer. Kan inte ens se något som tyder på det. Det rimmar dessutom illa med att första restaurangen öppnas i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in