Citat:
Moreno säger nu att
Moreno har (i Quito antar jag) träffat UKs ambassadör och de är, säger Moreno, överens om att JA ska straffas för det fel han kan ha begått. Eftersom USA har dödsstraff men inte Ecuador har Ecuador gett honom asyl och kommer fortsätta skydda honom.
Alltså: JA ska kunna straffas för felet han kan ha begått men skyddas från dödsstraff.
Felet JA kan ha begått är alltså de publiceringar Wikileaks gjorde 2010, ett brott USA anser vara förräderi och som kan straffas med döden.
Moreno har tidigare också sagt att han inte var informerad i förväg om stegen utrikesministern tog med medborgarskap och diplomatstatus och han tar nu också avstånd från försöket med diplomatstatus.
Medling är det som återstår säger han. Undrar om det är påven de har tänkt sig, JA har twittrat om honom ngr gånger nu.
Läget blir inte klarare precis .... samtidigt som EMF nu öppet kallas rättshaverist, något som hon dessutom skor sig ekonomiskt på
JAs närvaro på ambassaden är utan tvekan som en sten i skonMoreno har tydligen pratad med AFP och El Telégrafo mfl har skrivit om det.
Moreno har (i Quito antar jag) träffat UKs ambassadör och de är, säger Moreno, överens om att JA ska straffas för det fel han kan ha begått. Eftersom USA har dödsstraff men inte Ecuador har Ecuador gett honom asyl och kommer fortsätta skydda honom.
Alltså: JA ska kunna straffas för felet han kan ha begått men skyddas från dödsstraff.
Felet JA kan ha begått är alltså de publiceringar Wikileaks gjorde 2010, ett brott USA anser vara förräderi och som kan straffas med döden.
Moreno har tidigare också sagt att han inte var informerad i förväg om stegen utrikesministern tog med medborgarskap och diplomatstatus och han tar nu också avstånd från försöket med diplomatstatus.
Medling är det som återstår säger han. Undrar om det är påven de har tänkt sig, JA har twittrat om honom ngr gånger nu.
Läget blir inte klarare precis .... samtidigt som EMF nu öppet kallas rättshaverist, något som hon dessutom skor sig ekonomiskt på
Tyvärr har jag inte hittat sammanhängande referat eller video av vad Moreno verkligen sagt. Flera tidningar gör din tolkning om att Moreno anser att JA bör straffas för det han gjort map publikationer från wikileaks. Det verkar dock inte helt klart från de citat som finns att läsa.
Min tolkning ( utan fullständigt material ) är att han pratar om att JA ska straffas map det han eftersöks för i England (sk borgensbrott) inte att han anser att han ska straffas för wikileaks publikationer ( I samtal med englands ambassadör i Quito). Han nämner att JA riskerar utlämning till USA och att ett möjligt straff där skulle kunna vara dödsstraff och det är därför han har asyl. Han lovar att även i framtiden ge JA skydd mot utlämning till USA.
Correa har tidigare sagt att det finns en risk att Moreno skulle upphäva asylen om USA sätter tryck på honom. Moreno själv säger dock att asylen kommer stå fast.