Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Det beror väl på ditt syfte. Om det är klimatvetenskap på klarspråk för innerstadsvänstern som redan har bestämt sig för att världen går under om de inte får igenom sina idéer så är förklaringen nog fullgod, kanske till och med väl tilltagen.
Det låter bra, tycker jag att du accepterar den förstärkta växthuseffekten som förklaring till den observerade temperaturökningen. Det är dock inte alla i tråden som gör detta. Många användare, Superlistig, hbphys, arbetet osv accepterar gärna alla förklaringar som läggs fram med de enda kravet att den inte innehåller en förstärkt växthuseffekt. Energi från jordens inre, kosmisk strålning, ingen uppvärmning har skett, uppvärmning har skett men är av godo, solaktivitet osv osv. Trots att många av dessa är ömsesidigt uteslutande så påhejas de alla när de presenteras ånyo, är min upplevelse. Vissa användare förnekar växthuseffekten i sin helhet. Jag tror det var detta som ansågs trist.
Citat:
En grottmänniska tänder en lägereld och grillar ett stycke kött över lågorna. Jordens genomsnittstemperatur höjs. För vilka syften anser du att det är en tillfredställande beskrivning?
I syfte att förklara den observerade globala antropogena uppvärmningen duger den inte.