2018-01-24, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack för påminnelsen.

Men det är något som inte stämmer här: Om vännen hade tagit med sig inspelning och tröja och var villig att lämna över dessa till svenska polisen, så hade polisen kunnat flyga ner och hämta den och inspelningen i nåt land där killen var. Han hade inte behövt åka hit och riskerat att åka fast för de övriga brott han var efterlyst för här.

Så det är en stark anledning till att jag tror MRs förklaring är en lögn - samt att jag tror att han har MYCKET mer att berätta, som inte har kommit fram. MR har kommit för lätt undan med sina förklaringar. Det förminskar inte JMs skuld, men kanske kan sprida ljus över en del "detaljer" som ännu inte har framkommit.

Det förvånar mig att man inte hittills har avfärdat eller bekräftat detta. Kan vara förödande för åklagaren om hon inte gör det.

Jag tror till viss del på MR i denna fråga. JMs tröja tror jag de facto existerar. Men ingen vet var den finns.

Att MR tog vara på bevis, tänkte på att gömma den på ett "smart" ställe tvivlar jag inte en sekund på, den överlevnadsinstinkten sitter nog där den ska.

Han var dock tämligen drogpåverkad den natten och dagarna därefter. Hur väl kunde han skilja på sanning och fantasi? Vad han har gjort (sparat tröjan) och han skickat den med en kompis utomlands (fantasi). Det är den ena frågan.

Den första och viktigaste, men obesvarade är förstås var tröjan är? Ingen vet. MR vet nog att han gjort det ...resten är blankt.

Den hittas nog någon gång av en slump ... ?

Hur som kommer JM att bli fälld för mordet och mordförsöket på sina föräldrar.
Citera
2018-01-24, 19:44
Medlem
Citat:
Tack för påminnelsen.

Men det är något som inte stämmer här: Om vännen hade tagit med sig inspelning och tröja och var villig att lämna över dessa till svenska polisen, så hade polisen kunnat flyga ner och hämta den och inspelningen i nåt land där killen var. Han hade inte behövt åka hit och riskerat att åka fast för de övriga brott han var efterlyst för här.

Så det är en stark anledning till att jag tror MRs förklaring är en lögn - samt att jag tror att han har MYCKET mer att berätta, som inte har kommit fram. MR har kommit för lätt undan med sina förklaringar. Det förminskar inte JMs skuld, men kanske kan sprida ljus över en del "detaljer" som ännu inte har framkommit.

Det förvånar mig att man inte hittills har avfärdat eller bekräftat detta. Kan vara förödande för åklagaren om hon inte gör det.
Det som talar emot lögn är bristen på rimligt motiv för att ljuga. Man får förutsätta att hans försvarare haft tillfälle att diskutera de här uppgifterna och, vid misstanke om lögn, skulle ha starkt avrått från vittnesmålet. JM:s raseriutbrott tycker jag också tyder på sanning, Varför skulle hon reagera så häftigt på ett bevis, som hon visste var ett påhitt. Hon är ju inte moralens lidelsefulla förfäktare precis, så ett avspänt skratt över skrönan hade varit en mera adekvat reaktion.

Man kan tänka sig att historien är sann, men att, av okänd anledning, återskaffandet av bevisen är orealistiskt svårt.
Citera
2018-01-24, 20:17
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det som talar emot lögn är bristen på rimligt motiv för att ljuga. Man får förutsätta att hans försvarare haft tillfälle att diskutera de här uppgifterna och, vid misstanke om lögn, skulle ha starkt avrått från vittnesmålet. JM:s raseriutbrott tycker jag också tyder på sanning, Varför skulle hon reagera så häftigt på ett bevis, som hon visste var ett påhitt. Hon är ju inte moralens lidelsefulla förfäktare precis, så ett avspänt skratt över skrönan hade varit en mera adekvat reaktion.

Man kan tänka sig att historien är sann, men att, av okänd anledning, återskaffandet av bevisen är orealistiskt svårt.
Helt rätt! Hade det inte funnits någon sanning i det hade JM lutat sig tillbaka och hånfullt raljerat. Nu gjorde hon inte det.
Citera
2018-01-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Helt rätt! Hade det inte funnits någon sanning i det hade JM lutat sig tillbaka och hånfullt raljerat. Nu gjorde hon inte det.

Ni har kanske rätt - du, LOE2 och Remark, men jag tycker fortfarande det är konstigt att tröjan inte har hittats. I ett mycket tidigt skede efter erkännandet sa MR att han hade grävt ner tröjan i skogen - men ändock i närheten av JMs lägenhet. Finns den så borde den också ha hittats vid det här laget.

Hade jag kunnat hänvisa till FUPen med en länk så vore det ju bra, men allt jag samlat på mig försvann tyvärr då jag bytte webbläsare

Någon inspelning kommer aldrig komma fram, det är jag helt övertygad om. Fast i målet i sig kommer det inte göra någon större skillnad. JM är rökt. MR också.
Senast redigerad av zilvereko 2018-01-24 kl. 21:41.
Citera
2018-01-24, 22:17
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ni har kanske rätt - du, LOE2 och Remark, men jag tycker fortfarande det är konstigt att tröjan inte har hittats. I ett mycket tidigt skede efter erkännandet sa MR att han hade grävt ner tröjan i skogen - men ändock i närheten av JMs lägenhet. Finns den så borde den också ha hittats vid det här laget.

Hade jag kunnat hänvisa till FUPen med en länk så vore det ju bra, men allt jag samlat på mig försvann tyvärr då jag bytte webbläsare

Någon inspelning kommer aldrig komma fram, det är jag helt övertygad om. Fast i målet i sig kommer det inte göra någon större skillnad. JM är rökt. MR också.

Alla fuppar och domstols dok och JM brev ligger snyggt upplagt på mord.nu
Citera
2018-01-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Alla fuppar och domstols dok och JM brev ligger snyggt upplagt på mord.nu
T ack
Citera
2018-01-25, 09:10
Medlem
Reimers avatar
Då var det dags för slutpläderingar i målet mot Johanna Möller och Mohammed Rajabi, verkar som om det är klent med direktrapportering, Eskilstunakuriren har en men bakom betelvägg.

Att Johanna Möller kommer att dömas till livstid även av HR tar jag för givet men frågan är ju hur de ser på A*i-delen, vore mycket illa om hon går loss från den.

Förhoppningsvis kommer pläderingarna ut så att man kan lyssna på dem efteråt, ska bli intressant att höra om Wenna har skärpt upp sin plädering jämfört med hennes utmärkta i TR.
Citera
2018-01-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då var det dags för slutpläderingar i målet mot Johanna Möller och Mohammed Rajabi, verkar som om det är klent med direktrapportering, Eskilstunakuriren har en men bakom betelvägg.

Att Johanna Möller kommer att dömas till livstid även av HR tar jag för givet men frågan är ju hur de ser på A*i-delen, vore mycket illa om hon går loss från den.

Förhoppningsvis kommer pläderingarna ut så att man kan lyssna på dem efteråt, ska bli intressant att höra om Wenna har skärpt upp sin plädering jämfört med hennes utmärkta i TR.

Verkar som det inte framkom något nytt i HR annat än en liten kursändring av JB. Eller har jag missat något?
Citera
2018-01-25, 09:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Verkar som det inte framkom något nytt i HR annat än en liten kursändring av JB. Eller har jag missat något?

Nej, det är nog en god sammanfattning, JB,s vittnesmål är väl det enda som har skilt sig från TR som jag har uppfattat det.

Eftersom det inte finns så mycket nytt att komma med vare sig från åklagare och tilltalad så blir ju förhandlingen i HR en trött repris av det som hände i TR, inte ens Johanna Möller kunde ljuga ihop en ny historia, det säger väl det mesta om det här.
Citera
2018-01-25, 09:35
Medlem
magiciadehexs avatar
Direktrapportering av slutpläderingen i dag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/arbogafallet-i-hovratten-svt-rapporterar-direkt
Citera
2018-01-25, 09:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Direktrapportering av slutpläderingen i dag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/arbogafallet-i-hovratten-svt-rapporterar-direkt

Tackar, då kan man ju följa vad Wenna har att komma med.
Citera
2018-01-25, 12:36
Medlem
Idag 25/1 i Hovrätten: Klockan 11.53 säger åklagaren följande:

"Johanna har den mentala förmågan att anstifta och begå ett mord av närstående"
, säger åklagaren. Hon går dock inte in närmare på detta nu, utan hänvisar till det rättspsykiatriska utlåtandet.

Detta säger ju en hel del om den personlighetsstörning vi har kommit fram till att JM har. Nämligen psykopati. Bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in