2018-01-22, 19:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JB är född 971228.
Då Aki mördades, någon gång mellan 2015-08-07 och 2015-08-08 var JB 17 år. Hon fyllde 18 i december samma år.
DB är född 1996 och JJ är född 1991. Dom var 19 respektive 25 då Aki mördades.

Straffbar är man i Sverige från att man fyllt 15, men man får straffrabatt om man är ung. Rabatten avtar sedan mellan 15 och 18.

–
Har man inte straffrabatt upp till 21 års ålder?
Citera
2018-01-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Citat:
För personer under 21 år stadgas i BrB 29:7 att personens ålder särskilt ska beaktas vid straffmätning. Enligt nämnda bestämmelse får rätten döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet. Det innebär att rätten får döma till ett lindrigare straff än vad som stadgas i respektive brottsbestämmelse.

Den så kallade ungdomsrabatten brukar se enligt följande:
18 år - 45-55 % straffnedsättning (= hälften av straffet)
19 år - 30-40 % straffnedsättning (= 2/3 av straffet)
20 år - 20-30 % straffnedsättning (= 3/4 av straffet)

Observera att modellen enbart utgör en riktlinje. Omständigheterna i det enskilda fallet kan föranleda en annan bedömning.

http://lawline.se/answers/straff-for-personer-under-21-ar
Citera
2018-01-22, 21:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Det finns begränsningar upp till 21, t.ex. att man inte kan dömas till livstid för brott som begås innan man fyller 21. Begreppet "straffrabatt" används om hur ett straff sänks för åtalade mellan 15 och 18 som döms.

I länken nedan anges:
– 15-åring får 80% rabatt.
– 16-åring får 75% rabatt.
– 17-åring får 66,67% rabatt.
– 18-åring får 50% rabatt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Straffrabatt

Om det finns andra rabatter för dömda mellan 19 och 21 vet jag inte.

PS. Ser att det blev lite upprepning. Lawline är nog bättre på detta än Wikipedia...

–
Senast redigerad av lasternassumma 2018-01-22 kl. 21:15. Anledning: PS.
Citera
2018-01-22, 23:29
Medlem
På torsdag 25/1 är det åklagarens slutanföranden och på fredag 26/1 är det slutanföranden från målsägandebiträdena och advokat Lars Jähresten och på måndag 29/1 slutanföranden från advokat Amanda Hikes.
Från www.svea/domstol.se
Domen för JM och MR borde komma i mitten av februari.
Senast redigerad av Luxors 2018-01-22 kl. 23:32.
Citera
2018-01-22, 23:37
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
På torsdag 25/1 är det åklagarens slutanföranden och på fredag 26/1 är det slutanföranden från målsägandebiträdena och advokat Lars Jähresten och på måndag 29/1 slutanföranden från advokat Amanda Hikes.
Från www.svea/domstol.se
Spännande vecka att se fram emot! Jag hoppas åklagaren har spetsat sitt slutanförande angående JMs del i Aki mordet.
Citera
2018-01-22, 23:43
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har ju snackats en hel del om den förut, men jag har hela tiden tvivlat starkt på att inspelningen ens existerar och aldrig har gjort. Samma med den s.k svarta blodiga tröjan (JMs) som MR sa att han hade grävt ner i skogen. Om den hade funnits så skulle MR också ha kunnat lotsa poliserna dit. Men inget av detta har skett. Tror inte att ens HR tror på det längre.
Det låter inte så trovärdigt. Men sa inte MR att han först grävde ner tröjan någonstans och sedan grävde upp den? Och sedan gav han både inspelningen och tröjan till någon som tog med detta utomlands? Minns jag helt fel här?
Citera
2018-01-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Från www.svea/domstol.se

Du har uppgett en felaktig länkadress. Den korrekta ska vara: http://www.svea.domstol.se/Information-om-det-sk-Arbogamalet/
Senast redigerad av Neptunas 2018-01-22 kl. 23:46.
Citera
2018-01-23, 07:17
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Lobbar in en fråga...
Har det öht glunkats något mer om den där bandinspelningen som MR berättade om i slutet av TR-förhandlingarna?

Med tanke på Johannas utspel i rätten när inspelning och tröja dryftades, så påvisade hon nog äkta upprördhet. Hon blev galen och nästan skrek något som "Skicka uuut han". I TR innan förhör om inspelningen presenterats, så sa hon att hon inte var så säker på att MR var mördaren. När Wenna gick på och undrade hur hon kunde älska den som erkänt sig ha mördat hennes pappa svarade hon: "Det var inte han. Det var drogerna". Dessutom satt hon och sa att han kommer alltid vara en del i hennes hjärta. Då fick jag känslan av att hon gav honom budskap som att "Vi fortsätter skydda varandra, så mycket vi kan". Efter dagen med kärleksförklaring i TR hölls polisförhör med MR och då lyfts ljudinspelningen.

Eftersom åklagarna ansåg att det skulle lyftas in i åtalet, så fick JM och AH ta del av förhöret. Det blev ett rabalder om detta och försvaret menade att åklagarna taktiskt undanhållit informationen.
Som jag minns det så blev MR polisförhörd kvällen den 5 juni, alltså det datum JM hördes bedyra sin kärlek till MR i TR.

Oavsett om inspelning och tröja finns, så dömde TR JM skyldig och HR lär fastställa domarna.

Jag tänker att JM galenheter tycks gradvis ha ökat i takt med storasysterns framgångar med pappan. JM gav sig på den ena tokiga affärsidén efter den andra och bytte män. Ingen klarade av att mätta hennes begär efter pengar och status, så hon drev sig t o m att sälja sextjänster. Aki fick hon kontakt med på en nätsajt och antagligen tog planen om giftermål och livförsäkring sin början direkt. Tvillingarna ingick nog inte i planen. Dessutom var de för små att använda som mördare.

På tal om barnen så kan AB och AG kan skatta sig lycklig att de inte fastnade i sin mammas nät. Med tiden får vi nog veta en del om hur JB och DB manipulerats till att utföra tjänster åt JM. Kanske genom ett nytt åtal vad det gäller Akis död, men den som utfört den mesta hjälpen, kanske är så kallhamrad att han ser till att tysta de andra och snor med sig Million för att sen försvinna?
Senast redigerad av Honan6 2018-01-23 kl. 07:22.
Citera
2018-01-23, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neptunas
Du har uppgett en felaktig länkadress. Den korrekta ska vara: http://www.svea.domstol.se/Information-om-det-sk-Arbogamalet/
Jag märkte det nu men det var samma information ändå som kom fram i mitt inlägg.
Citera
2018-01-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det låter inte så trovärdigt. Men sa inte MR att han först grävde ner tröjan någonstans och sedan grävde upp den? Och sedan gav han både inspelningen och tröjan till någon som tog med detta utomlands? Minns jag helt fel här?

Han skulle inte ha grävt upp den svarta tröja igen, som JM hade på sig i bilen den kvällen vad jag vet. Han hade kommit åt hennes arm när han skulle sätta på sig bilbältet och därför fanns det blod på hennes tröja.

Däremot kastade han sin egen tröja han hade vid dådet i en papperskorg eller nåt. Den han fick tillsammans med handskar och kniv av JM i en plastpåse när de åkte mot Arboga.

Vet inte vad jag ska tro om tröjorna ö.h.t och det är något i MRs berättelse som haltar betänkligtigt mina ögon. Den känns inte alltigenom riktig.
Senast redigerad av zilvereko 2018-01-23 kl. 18:37.
Citera
2018-01-23, 23:47
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han skulle inte ha grävt upp den svarta tröja igen, som JM hade på sig i bilen den kvällen vad jag vet. Han hade kommit åt hennes arm när han skulle sätta på sig bilbältet och därför fanns det blod på hennes tröja.

Däremot kastade han sin egen tröja han hade vid dådet i en papperskorg eller nåt. Den han fick tillsammans med handskar och kniv av JM i en plastpåse när de åkte mot Arboga.

Vet inte vad jag ska tro om tröjorna ö.h.t och det är något i MRs berättelse som haltar betänkligtigt mina ögon. Den känns inte alltigenom riktig.
"Grävde ner" var fel av mig. Han har vittnat om att han gömde JMs tröja i skogen utanför JMs bostad. Och att han gav både tröjan och inspelningen till en vän som skulle bevara detta på en säker plats, för att kunna tas fram om det behövdes. (Jag vet inte vad jag tror om hans berättelse kring detta.)

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2018-01-24, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
"Grävde ner" var fel av mig. Han har vittnat om att han gömde JMs tröja i skogen utanför JMs bostad. Och att han gav både tröjan och inspelningen till en vän som skulle bevara detta på en säker plats, för att kunna tas fram om det behövdes. (Jag vet inte vad jag tror om hans berättelse kring detta.)

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Tack för påminnelsen.

Men det är något som inte stämmer här: Om vännen hade tagit med sig inspelning och tröja och var villig att lämna över dessa till svenska polisen, så hade polisen kunnat flyga ner och hämta den och inspelningen i nåt land där killen var. Han hade inte behövt åka hit och riskerat att åka fast för de övriga brott han var efterlyst för här.

Så det är en stark anledning till att jag tror MRs förklaring är en lögn - samt att jag tror att han har MYCKET mer att berätta, som inte har kommit fram. MR har kommit för lätt undan med sina förklaringar. Det förminskar inte JMs skuld, men kanske kan sprida ljus över en del "detaljer" som ännu inte har framkommit.

Det förvånar mig att man inte hittills har avfärdat eller bekräftat detta. Kan vara förödande för åklagaren om hon inte gör det.
Senast redigerad av zilvereko 2018-01-24 kl. 02:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in