2018-01-22, 18:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Okej, skulle kännas tryggare då att låta rörmokaren köpa blandaren också, men hur mycket dyrare kan det bli? Tror ni det är viktigt, för mig, att åka någonstans och känna på blandaren innan? Är inte så värst kräsen dock.
en annan grej är att rörkrökaren tjänar pengar på att sälja blandaren förtjänsten blir en del av hans lön, det finns rörkrökare som därför tackar nej till såna jobb och rörkrökare som tar ut en högre timpeng för att kompensera.

Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Jag förstår inte vad du menar. Egentligen är det ganska lätt, om jag som rörmokare ska montera en av kunden tillhandahållen blandare så går det ju givetvis att se var det läcker och var felet i så fall ligger. Om jag ansluter den med låt säga två 12 x R10 anslutningar och den sedan börjar läcka i R10 anslutningen från blandaren är ju det ett materialfel på blandaren och tillverkarens huvudvärk. Läcker den i kopplingen jag satt dit eller om jag har satt dit fel (en konisk koppling när slangen är plan t.ex) är det ju mitt fel.

Men jag vet, allt det där är en riktig gråzon. Det absolut bästa för att slippa alla problem och framtida tvister är att låta röris köpa ut allting.
Det kan se rätt svartvitt ut men jag tycker inte det är ovanligt att jag stöter på konflkter och jag letar ändå inte efter det, ibland är det med i byggahus nyhetsbrev.
Citera
2018-01-24, 20:16
Medlem
Rörmokaren tar 4200 kr, inkl moms, för byte av min blandare samt inköp av ny. Då har jag valt blandaren Mora Cera K2. Är detta rimligt? Bor i storstad.

Jag har även bett dem titta på mitt tvättställ och deras timpris är 615 kr exkl moms, samt 395 kr exl moms för servicebil, och ev. parkeringskostnader tillkommer.
Har aldrig anlitat hantverkare innan så jag har dålig koll, låter detta vettigt?
Citera
2018-01-24, 20:21
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Rörmokaren tar 4200 kr, inkl moms, för byte av min blandare samt inköp av ny. Då har jag valt blandaren Mora Cera K2. Är detta rimligt? Bor i storstad.

Jag har även bett dem titta på mitt tvättställ och deras timpris är 615 kr exkl moms, samt 395 kr exl moms för servicebil, och ev. parkeringskostnader tillkommer.
Har aldrig anlitat hantverkare innan så jag har dålig koll, låter detta vettigt?
Jag tycker inte det låter helt orimligt. Däremot borde du kunna få ROT-avdrag på arbetet och då blir det lite billigare.
Citera
2018-01-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag tycker inte det låter helt orimligt. Däremot borde du kunna få ROT-avdrag på arbetet och då blir det lite billigare.

Ja, just det, glömde skriva det. Han skrev att det blir ca 450 kr på blandaren-jobbet och så kan jag dra av på timpriset för tvättstället också.
Citera
2018-01-24, 20:23
Medlem
scontris avatar
Citat:

Ja, ink material låter det ganska vettigt för bytet. Bara blandaren går väl på 2000 typ.
Angående timpenningen på det löpande så var det en ganska hög timkostnad. Tror min firma ligger på ungefär 500kr/h ex moms. Bilkostnaden är samma. Vad är det för fel på tvättstället?
Citera
2018-01-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ja, ink material låter det ganska vettigt för bytet. Bara blandaren går väl på 2000 typ.
Angående timpenningen på det löpande så var det en ganska hög timkostnad. Tror min firma ligger på ungefär 500kr/h ex moms. Bilkostnaden är samma. Vad är det för fel på tvättstället?

Okej, vad bra. Fast på Hornbach kostar blandaren 1255 kr. Det klart det blir lite dyrare när jag köper den från rörmokaren, men det är rätt stor skillnad.

Det är svårt att förklara med tvättstället, men det går inte längre att sätta i proppen så att vattnet inte ska rinna ut, då en "pinne" nere i röret har gått sönder. Så det går att "ploppa ner" proppen, men det går inte att få upp den igen, då hävstången (typ) är sönder.
Citera
2018-01-24, 20:49
Medlem
scontris avatar
Citat:
Okej, vad bra. Fast på Hornbach kostar blandaren 1255 kr. Det klart det blir lite dyrare när jag köper den från rörmokaren, men det är rätt stor skillnad.

Det är svårt att förklara med tvättstället, men det går inte längre att sätta i proppen så att vattnet inte ska rinna ut, då en "pinne" nere i röret har gått sönder. Så det går att "ploppa ner" proppen, men det går inte att få upp den igen, då hävstången (typ) är sönder.

Jo men där han köper den är den dyrare. Bauhaus, Hornbach, K-Rauta och alla liknande köper så stora kvantiteter så dom kan pressa sina priser mer.
Men nu blir allt mer bekymmersfritt för dig, han åker och köper och monterar den och lämnar garanti på jobbet. Det har vi ju redan gått igenom

Angående tvättstället så köper du en ny bottenventil för en hundring på närmsta byggvaruhus och byter den själv på fem minuter, och vips har du sparat en tusenlapp.
Citera
2018-01-24, 20:54
Medlem
Citat:
Jo men där han köper den är den dyrare. Bauhaus, Hornbach, K-Rauta och alla liknande köper så stora kvantiteter så dom kan pressa sina priser mer.
Men nu blir allt mer bekymmersfritt för dig, han åker och köper och monterar den och lämnar garanti på jobbet. Det har vi ju redan gått igenom

Angående tvättstället så köper du en ny bottenventil för en hundring på närmsta byggvaruhus och byter den själv på fem minuter, och vips har du sparat en tusenlapp.

Han har nu svarat att byte av blandare samt inkoppling av diskmaskin (slangarna är redan framdragna) tar ungefär 2 timmar totalt, med transport, inköp, admin etc, servicebilen ingår, på priset 4200 ink moms. Parkeringsavgift tillkommer, men det är ju inte mycket. Och så rot på det då.

Det känns ju inte så orimligt tycker jag, men min pappa tyckte det var orimligt hög timpenning :P Men tror inte han förstod alla omkostnader.

Ok, så tvättstället kanske jag ska vänta med då. Inte för att jag själv kan göra det du skrev, men min svåger eller papa kan nog kolla på det. Men du förstod problemet?
Citera
2018-01-24, 21:43
Medlem
Är det mer värt att köpa blandaren på tex Hornbach och använda sig av deras hantverkarservice? Har ingen aning om huruvida de har bra rykte...
Citera
2018-01-24, 21:50
Medlem
scontris avatar
Citat:

Ok, så tvättstället kanske jag ska vänta med då. Inte för att jag själv kan göra det du skrev, men min svåger eller papa kan nog kolla på det. Men du förstod problemet?

Jo det är jag helt övertygad om att du klarar själv. Du ska gänga loss en grej och gänga dit en ny. Det är lättare än att rensa ett vattenlås.

Angående Hornbach så borde väl till och med dom kunna utföra ett blandarbyte hantverksmässigt. Tänk på att all rör, inklusive slangar från diskmaskin ska klamras ordentligt.
Citera
2018-01-26, 23:29
Medlem
Pasolinis avatar
Hej!

Jag vill byta pip på denna gamla kran. Behöver få gängor så ja kan ansluta en snabbkoppling. Jag har lossat "muttern" samt en liten skruv i denna. Får dock inte loss den. Brukat lite våld men då ja inte vill förstöra den så tänkte ja frågar först om lite tips! Tack på förhand!

http://imgbox.com/9iFDOeOX
Citera
2018-01-28, 04:21
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasolini
Hej!

Jag vill byta pip på denna gamla kran. Behöver få gängor så ja kan ansluta en snabbkoppling. Jag har lossat "muttern" samt en liten skruv i denna. Får dock inte loss den. Brukat lite våld men då ja inte vill förstöra den så tänkte ja frågar först om lite tips! Tack på förhand!

http://imgbox.com/9iFDOeOX
Vicka lite på den och knacka sedan försiktigt nedåt på kranen. Ställ gärna något stumt under "väggdelen" så den inte ger efter när du knackar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in