2018-01-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Verkligheten kan vara att man måste ha bil beroende på vart man bor, Vet till och med "svartskallar" i Biskopsgården som vägrar åka kollektivt efter klockan nio på kvällen pga rånrisk eller risk bli indragna i ngt skit.
Likadant om de skaffar bil att de inte kan ha en sådan då de blir ständigt drabbade av bilinbrott/stölder av bilbatteri bensin etc..( Redigt hatiska är dom gentemot samhället.) Kollektivtrafiken är överlag ganska kass på Hisingen på obekväma tider, kolla själv, inte ens till Exportgatan/Importgatan går det bussar för de som börjar jobba tidiga morgnar.

Det finns många yrkesverksamma som är beroende av sin bil, det är jag väl medveten om, framförallt hantverkare såklart, men även t ex minilivs ägaren som måste åka och handla varje dag. Men för en överväldigande majoritet är bilen bara något som är bekvämt att ha, det är inget beroende. Risken att råka ut för något när man åker kollektivt får också ses som relativt låg.

"Bilberoende" hänger väldigt mycket ihop med täthet, New York är ett ganska bra exempel på det.... och framförallt då Manhattan. 25% av hushållen på Manhattan äger en bil.

New York is the only city in the United States where over half of all households do not own a car (Manhattan's non-ownership is even higher, around 75%; nationally, the rate is 8%).

Bra kollektivtrafik och täthet = lågt bilberoende.
Taxi är givetvis också en tjänst man kan bruka.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-24 kl. 18:38.
2018-01-24, 18:45
Medlem
SueHecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Vad ska en tvåa kosta?

Jag upprepar: en markägande kommun kan bygga den på sin egen mark för 1 MSEK, och låna denna 1 MSEK till räntan ca 1% (över lång tid). Det ger 800 kr per månad i räntekostnad.

11 000 kr/mån är rena rama galenskapen i dessa sammanhang och kan bara förekomma i ytterst attraktiva och unika lägen.

Det är helt logiskt att Örebro erbjuder 35% hyresrabatt. Varje kommun som sett till att bygga borde befinna sig där.
De som förespråkar marknadshyror skulle hävda att marknaden ska bestämma vad Mölndalsbostäders tvåa ska kosta. Nu kanske just denna lägenhet är dåligt utannonserad, men marknaden säger i nuläget nej till 11k. Har vi redan infört marknadshyror?
2018-01-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SueHeck
De som förespråkar marknadshyror skulle hävda att marknaden ska bestämma vad Mölndalsbostäders tvåa ska kosta. Nu kanske just denna lägenhet är dåligt utannonserad, men marknaden säger i nuläget nej till 11k. Har vi redan infört marknadshyror?

Dom hyrs ju enbart ut till personer eller hushåll där minst en person är 65 år gammal. Dvs pensionärer.
2018-01-24, 18:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det finns många yrkesverksamma som är beroende av sin bil, det är jag väl medveten om, framförallt hantverkare såklart, men även t ex minilivs ägaren som måste åka och handla varje dag. Men för en överväldigande majoritet är bilen bara något som är bekvämt att ha, det är inget beroende. Risken att råka ut för något när man åker kollektivt får också ses som relativt låg.

"Bilberoende" hänger väldigt mycket ihop med täthet, New York är ett ganska bra exempel på det.... och framförallt då Manhattan. 25% av hushållen på Manhattan äger en bil.

New York is the only city in the United States where over half of all households do not own a car (Manhattan's non-ownership is even higher, around 75%; nationally, the rate is 8%).

Det bor mer folk i New York än i hela Sverige. Så det dras alldeles för långtgående slutsatser om kollektivtrafikens förträffligt.
2018-01-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det bor mer folk i New York än i hela Sverige. Så det dras alldeles för långtgående slutsatser om kollektivtrafikens förträffligt.

Det bor många människor i New York ja, och där staden är som tätast är bilägandet väldigt lågt, man tar sig fram på andra sätt, tätheten på Manhattan är ju dock spektakulär, och speciellt Midtown, medans svenska, eller för den delen amerikanska städer är formade för bilismen, låg täthet, i USA finns det till och med exempel på städer där bilbolagen och oljebolag helt sonika köpte upp kollektivtrafikbolagen för att sedan avveckla dom.
2018-01-24, 19:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Bil är ingen mänsklig rättighet. Det går att leva gott på egen hand för 5800:- i månaden.
Det eviga cirkelresonemanget. Det du insisterar på här är att Sverige är ett fattigt land där folk har det ganska dåligt. Låter det då som en stabil marknadskonvergens att samma land ska hamna i topplistorna för dyrt boende?
2018-01-24, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det eviga cirkelresonemanget. Det du insisterar på här är att Sverige är ett fattigt land där folk har det ganska dåligt. Låter det då som en stabil marknadskonvergens att samma land ska hamna i topplistorna för dyrt boende?

Nä, har jag aldrig påstått? Sverige är ett rikt land där folk har det väldigt bra. Den som påstår något annat borde checka in på psyket.

Du kan jobba deltid, och ändå leva rätt gott med egen lägenhet. Du kan skaffa barn och få betald ledighet för att vara hemma med dem. Barnomsorg och vård är i stort sett gratis. Mat är billigt. Vatten och el är stort sett gratis jämfört med andra länder. I sverige förekommer det att folk har mysbelysning på hela dagarna eller tänt i hela lägenheten fast de är ensamma hemma.

Likaså kan du lita på att ditt ärende hos försäkringskassan eller vårdcentralen blir utfört utan det lilla pengakuvertet.
2018-01-24, 19:35
Medlem
Europes avatar
Citat:

Jag har för tillfället varken ekonomisk möjlighet att byta boplats, samt än så länge har jag inte heller barn. Men det finns likväl en rad saker att nämna om det du skriver:

1. Stockholms tunnelbana var för redan många år sedan en av de farligaste och mest brottsutsatta i världen. Risken att bli brottsoffer var betydligt större än t.ex. i New York City. Sedan dess har det blivit lite bättre i t.ex. NYC, medan det har blivit avsevärt sämre i Stockholm. Om några år kommer det vara ännu värre i Stockholm, det är då säkert. Det går alltid hävda att risken är "låg" att utsättas för något, då det beror på definitionen för vad som är "lågt". I förhållande till t.ex. att vistas i vissa krigszoner i tredje världen är det så klart lågt. Men det relevanta för om människor väljer att använda kollektivtrafiken eller inte beror på deras valmöjligheter och deras egna subjektiva uppfattning om risker och andra faktorer.

Jag har själv varit stockholmare i hela mitt liv och har inte ens brytt mig om att skaffa körkort. Men i år tänker jag skaffa både körkort och bil. Det handlar faktiskt inte i första hand ens om riskerna, utan den försämring jag har upplevt generellt, med allt värre trängsel (jag reser ofta med den mest passagerartätaste tunnelbanelinjen, där det ofta är extrem trängsel även utanför den värsta rusningstiden), horder av tiggare, gnisslande musikanter med ostämda instrument i vagnarna o.s.v.

Jag skulle även gissa att många trötta pendeltågsresenärer har bytt sina ständigt försenade tåg mot bil.

2. Värre är vägen till och från kollektivtrafiken i många förortscentrum. Jag har själv senaste par åren varit en hårsmån från allt från att hamna mitt i ett kulregn vid en automatgevärsattack till en regelrätt avrättning med pistol på öppen gata, förutom alla sprängningar, skjutningar, bränder och upplopp i förorterna runt min förort. Ibland har det brunnit och varit upplopp i de angränsade förorterna i tre av de fyra vädersträcken. I förlängningen är det problematiskt att bo i dessa förorter överhuvudtaget. I de värst drabbade förorterna stoppar man emellanåt kollektivtrafiken helt p.g.a. attackerna mot den. Det är inte heller oproblematiskt att skaffa sig bil istället, då även dessa bränns upp i allt större omfattning. Att skaffa barn och låta dem växa upp i dessa områden (som utgör allt fler av områdena i städerna) är inte ens att tänka på. Redan de havererade skolorna i dessa områdena sätter punkt för det, om inte den generella växande otryggheten gör det. Jag är inte den enda som senaste åren har börjat se det som nödvändigt att snarast möjligt finna boende utanför svenska städer överhuvudtaget (de lugna rikemansområden som fortfarande finns är utanför min budget och jag bedömer dem faktiskt inte ens som alltför attraktiva på sikt, då svenska städer börjar bli generellt allt mindre attraktiva som områden att leva i).

En sådan ökad utflyttning lär i så fall i allt högre grad kräva att man har bil. Dessutom lär många fortsätta att pendla till ett jobb i tätorterna, t.ex. Stockholm. Det är även värt att betänka att de som kan tänkas ha råd att flytta ut från städerna och äga bil lär i hög grad vara samma personer som dagligen pendlar till ett jobb.

Jag gissar försiktigt på att åtminstone önskan att skaffa bil kommer att öka i framtiden. I vilken mån det kommer att bli ett krav för fler hänger samtidigt ihop med andra faktorer, som hur många kommer att ha råd att flytta, tillgången till försörjning, tillgången till lämpliga bostäder o.s.v. Följs bostadsbubblan av en ekonomisk kris, så är det tänkbart att fler blir mer låsta vid eventuella anställningar, sitt nuvarande boende o.s.v. Har man inte råd att ha bil, har inte råd flytta till ett lugnare område, är bunden geografiskt för att få sin inkomst, så lär man fortsätta leva utan det, oavsett vad man egentligen skulle vilja ha.

I vilket fall kan vi redan se början på konsekvenserna av ovan, även om just det kanske inte ökar bilismen nämnvärt. Jag har t.ex. för första gången börjat se att man marknadsför boenden i Stockholm med att området är 'gated community'-liknande. 'White flight' från en rad bostadsområden är ett faktum, men antalet ställen att fly till i städerna minskar kontinuerligt. Det går envisa rykten om att många av de allra mest välbeställda börjar se efter boenden utanför städerna. Och så vidare. Det är värt att påminna att många amerikanska städer som är mer brottsdrabbade än NYC inte sällan under senaste halva århundradet har utvecklat s.k. 'suburbs', där bilburen medelklass bor för att slippa otryggheten och förslumningen i vissa innerstadsdelar.

Edit: För att ge lite perspektiv på var vi redan nu befinner oss redan idag i en utveckling som är uppenbart negativ: Det finns endast ett par städer i USA (nej, NYC är inte en av dem) som har fler skjutningar per capita än Järvaområdet har i Stockholm. När de har slagits, så är nästa jämförelsepunkt våldsdrabbade ställen/krigszoner i tredje världen. Skjutningar är något som ofta kopplas till storstäder, men en mellanstor stad (eller internationellt snarare småstad) som Malmö har tre gånger fler skjutningar per capita än en världsmetropol som NYC. När det gäller handgranatsattackerna och sprängningarna, så finns det inte ens några jämförbara städer i Västvärlden och resten av den industrialiserade världen, utan där ligger vi redan på en nivå som i vissa svårt våldsdrabbade områden i tredje världen. Och som sagt, så kommer det bara bli värre.
Senast redigerad av Europe 2018-01-24 kl. 19:58. Anledning: Edit
2018-01-24, 19:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nä, har jag aldrig påstått? Sverige är ett rikt land där folk har det väldigt bra.
Men de har inte nödvändigtvis råd med bil ens, alltså.

Antingen påstår du att svenskar är fattiga (med i-lands mått), eller så förstår du inte hur man har det i länder och på platser som har det bra ställt såhär år 2018. Vilket av dessa som gäller spelar ju ingen roll för min poäng.
2018-01-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har för tillfället varken ekonomisk möjlighet att byta boplats, samt än så länge har jag inte heller barn. Men det finns likväl en rad saker att nämna om det du skriver:

1. Stockholms tunnelbana var för redan många år sedan en av de farligaste och mest brottsutsatta i världen. Risken att bli brottsoffer var betydligt större än t.ex. i New York City. Sedan dess har det blivit lite bättre i t.ex. NYC, medan det har blivit avsevärt sämre i Stockholm. Om några år kommer det vara ännu värre i Stockholm, det är då säkert. Det går alltid hävda att risken är "låg" att utsättas för något, då det beror på definitionen för vad som är "lågt". I förhållande till t.ex. att vistas i vissa krigszoner i tredje världen är det så klart lågt. Men det relevanta för om människor väljer att använda kollektivtrafiken eller inte beror på deras valmöjligheter och deras egna subjektiva uppfattning om risker och andra faktorer.

Jag har själv varit stockholmare i hela mitt liv och har inte ens brytt mig om att skaffa körkort. Men i år tänker jag skaffa både körkort och bil. Det handlar faktiskt inte i första hand ens om riskerna, utan den försämring jag har upplevt generellt, med allt värre trängsel (jag reser ofta med den mest passagerartätaste tunnelbanelinjen, där det ofta är extrem trängsel även utanför den värsta rusningstiden), horder av tiggare, gnisslande musikanter med ostämda instrument i vagnarna o.s.v.

Jag skulle även gissa att många trötta pendeltågsresenärer har bytt sina ständigt försenade tåg mot bil.

2. Värre är vägen till och från kollektivtrafiken i många förortscentrum. Jag har själv senaste par åren varit en hårsmån från allt från att hamna mitt i ett kulregn vid en automatgevärsattack till en regelrätt avrättning med pistol på öppen gata, förutom alla sprängningar, skjutningar, bränder och upplopp i förorterna runt min förort. Ibland har det brunnit och varit upplopp i de angränsade förorterna i tre av de fyra vädersträcken. I förlängingen är det problematiskt att bo i dessa förorter överhuvudtaget. I de värst drabbade förorterna stoppar man emellanåt kollektivtrafiken helt p.g.a. attackerna mot den. Det är inte heller oproblematiskt att skaffa sig bil istället, då även dessa bränns upp i allt större omfattning. Att skaffa barn och låta dem växa upp i dessa områden (som utgör allt fler av områdena i städerna) är inte ens att tänka på. Redan de havererade skolorna i dessa områdena sätter punkt för det, om inte den generella växande otryggheten gör det. Jag är inte den enda som senaste åren har börjat se det som nödvändigt att snarast möjligt finna boende utanför svenska städer överhuvudtaget (de lugna rikemansområden som fortfarande finns är utanför min budget och jag bedömer dem faktiskt inte ens som alltför attraktiva på sikt, då svenska städer börjar bli generellt allt mindre attraktiva som områden att leva i).

En sådan ökad utflyttning lär i så fall i allt högre grad kräva att man har bil. Dessutom lär många fortsätta att pendla till ett jobb i tätorterna, t.ex. Stockholm. Det är även värt att betänka att de som kan tänkas ha råd att flytta ut från städerna och äga bil lär i hög grad vara samma personer som dagligen pendlar till ett jobb.

Jag gissar försiktigt på att åtminstone önskan att skaffa bil kommer att öka i framtiden. I vilken mån det kommer att bli ett krav för fler hänger samtidigt ihop med andra faktorer, som hur många kommer att ha råd att flytta, tillgången till försörjning, tillgången till lämpliga bostäder o.s.v. Följs bostadsbubblan av en ekonomisk kris, så är det tänkbart att fler blir mer låsta vid eventuella anställningar, sitt nuvarande boende o.s.v. Har man inte råd att flytta, har inte råd att ha bil, har inte råd flytta till ett lugnare område, är bunden geografiskt för att få sin inkomst, så lär man fortsätta leva utan det, oavsett vad man egentligen skulle vilja ha.

I vilket fall kan vi redan se början på konsekvenserna av ovan, även om just det kanske inte ökar bilismen nämnvärt. Jag har t.ex. för första gången börjat se att man marknadsför boenden i Stockholm med att området är 'gated community'-liknande. 'White flight' från en rad bostadsområden är ett faktum, men antalet ställen att fly till i städerna minskar kontinuerligt. Det går envisa rykten om att många av de allra mest välbeställda börjar se efter boenden utanför städerna. Och så vidare. Det är värt att påminna att många amerikanska städer som är mer brottsdrabbade än NYC inte sällan under senaste halva århundradet utvecklat s.k. 'suburbs', där bilburen medelklass bor för att slippa otryggheten och förslumningen i vissa innerstadsdelar.

Ja så kan man säkert känna, den bästa lösningen för alla hade givetvis varit om man byggde tätare städer, så att fler människor åtminstone hade haft en möjlighet av bosätta sig nära sina arbetsplatser, men vi har byggt utglesad stad, bland annat då våra dysfunktionella förorter, där det knappt finns en arbetsplats att tala om, jag har gångavstånd till mitt kontor och kan i princip lösa allt jag behöver lösa i vardagen utan att använda min bil överhuvudtaget(ja jag äger en bil, och betalar för boendeparkering, vilket är kraftigt subventionerat). Några av våra anställda sitter i trafikhelvetet varje dag, vilket jag verkligen inte skulle vilja genomlida.

Problemet med bilberoende städer, t ex Houston(för att ta ett annat amerikanskt exempel), är att städerna blir logistiska mardrömmar, man kan i princip inte bygga bort bilköer, det ger bara en inducerad effekt på trafikvolymerna, ett humoristiskt exempel på detta är Katy Freeway, har för mig att den är 26 filer bred där den är som bredast, och det är fortfarande bilköer.
2018-01-24, 19:52
Medlem
Citat:
Typ alla. Dom borde göra lägenheterna sökbara för en större målgrupp.

Det blir ju löjligt när man jämför....

Berguven 20

Hovås, Askim-Frölunda-Högsbo, Göteborg
Antal rum: 3 rum fördelat på 77.0 m²
Hyra: 11 514 kr/mån

237 sökande just nu

Berguven 20

Hovås, Askim-Frölunda-Högsbo, Göteborg
Antal rum: 3 rum fördelat på 74.0 m²
Hyra: 11 180 kr/mån

222 sökande just nu

Lantbruksgatan 23A

Bifrost, Mölndal
Antal rum: 3 rum fördelat på 80.0 m²
Hyra: 12 859 kr/mån

1 sökande just nu

Lantbruksgatan 23A

Bifrost, Mölndal
Antal rum: 3 rum fördelat på 80.0 m²
Hyra: 12 470 kr/mån

0 sökande just nu

282 sökande nu
265 sökande nu

Det går undan, jag la märke till att dessa kommer ut till andra om inga gamlingar vill ha dom. Allt annat hade ju varit konstigt.

Citat:
Prioriteringsordning när nyproducerad lägenhet publiceras på Boplats:
1. Nuvarande hyresgäst som uppfyller Mölndalsbostäders baskrav på bland annat kreditvärdighet samt + 65 år. Bostaden erbjuds den som har längst boendetid i nuvarande lägenhet.

2. Om inga sökande uppfyller punkt 1 erbjuds lägenheten den som har flest antal dagar hos Boplats Göteborg och som uppfyller Mölndalsbostäders baskrav på bland annat kreditvärdighet.
2018-01-24, 20:01
Avslutad
Manuellt härlett från booli.se

Tvåor, kkr/m2, median

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,2
jan: 85,4
18-24 januari: 83,1

Kungsholmen
aug: 93,0
sep: 87,8
okt: 86,5
nov: 84,1
dec: 81,5
jan: 79,7
18-24 januari: 78,9

Tvåor, MSEK/styck, median

Södermalm
aug: 4,5
sep: 4,5
okt: 4,3
nov: 4,0
dec: 4,2
jan: 4,05
18-24 januari: 3,98

Kungsholmen
aug: 4,0
sep: 4,1
okt: 4,0
nov: 3,7
dec: 3,9
jan: 3,60
18-24 januari: 3,65

=>
Man ser en återgång mot större lägenheter med lägre kvadratmeterpriser den senaste veckan.

---

Från ifjol:

Tvåor, kkr/m2, median

Södermalm
18-31 jan: 92,1
1-14 feb: 88,9

Kungsholmen
18-31 jan: 92,0
1-14 feb: 88,7

Tvåor, MSEK/styck, median

Södermalm
18-31 jan: 4,6
1-14 feb: 4,3

Kungsholmen
18-31 jan: 4,5
1-14 feb: 4,2

=>
Om mönstret från ifjol står sig så kommer vi att se väsentligt lägre priser under de två första veckorna i februari, än under de två sista veckorna i januari. Och förra året skedde denna nedgång trots att marknaden fortfarande var i en uppåtgående trend. Å andra sidan hade januarilyftet då varit kraftigt, medan det i år ser ut att bli ingenting.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-24 kl. 20:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in