2018-01-24, 12:17
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Men att göra slut på sig själva? it doesnt make any sence..

Det är väl egentligen det den här tråden borde handla om ?
Citera
2018-01-24, 12:18
Medlem
Jag tror att det finns mycket svar att få om myndigheter släpper information, det är nog ingen tillfällighet att myndigheterna lägger locket på.
Det kan exempelvis vara så illa att familjen fått neddragen - indragen exempelvis Assistansersättning, Vårdbidrag.
LSS och SOL dras också ned av många kommuner etc, dvs det finns ingen extern hjälp att stödja sin familjesituation på. Och vem har råd och erfarenhet att ordna detta själva...
Stupstocken är ett faktum.
Att dessa neddragningar sker är ett vanligt inslag för funktionsnedsatta och föräldrar till funktionsnedsatta barn.
Det är en skam för en Socialdemokratisk regering.
Ansvar borde kuna krävas för beslut som drabbar enskilda individer., liknande LEX Sara mfl. Men politiker går alltid fria från ansvar för dåliga eller rent av felaktiga beslut. Är det rättsäkert och försvarbart?
Citera
2018-01-24, 12:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Varför inte - man märker att avsaknad av debatt har satt sina spår - men ingen här verkar kunna föreställa sig liv som något annat än ett absolut begrepp med värde ett. Ingen verkar kunna fråga sig om liv inte ska ha ett VÄRDE - att det ska vara meningsfullt. Det blir än mer bisarrt att till varje pris upprätthålla liv enbart för att staten och du inte vill se medborgare dö. Men är alla liv verkligen meningsfulla att upprätthålla - för vems skull i så fall?

Ta och titta på Steven Hawkins förlamad i sin rullstol med kontraktursmärtor, kan inte tala, inte äta.
Men han gifte om sig för inte så många år sedan och bedriver världsunik forskning.
Vem är det som ska avgöra någon har livskvallitet?
Citera
2018-01-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Det är väl egentligen det den här tråden borde handla om ?

Ja, och att försöka finna ut vem föräldrarna var. Bakgrund, familj, relationer mm. Att barnen var sjuka bör inte vara huvudsaken för oss som vill finna ut mer av händelsen. Vi måste vidare och försöka hitta
nya uppgifter.
Citera
2018-01-24, 12:41
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Ja, och att försöka finna ut vem föräldrarna var. Bakgrund, familj, relationer mm. Att barnen var sjuka bör inte vara huvudsaken för oss som vill finna ut mer av händelsen. Vi måste vidare och försöka hitta
nya uppgifter.

Precis..och lite skvaller från boende i byn Lomma/Bjärred är att familjen var religiös.
Det finns ju fler kyrkliga forum än scientologerna,om dom nu är en kyrklig verksamhet ?
Citera
2018-01-24, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nu verkar tråden gå åt skogen efter cirka 11 000 inlägg. Jag anser att om man vill diskutera dödshjälp i Sverige kan man starta en egen tråd om det. Det hör definitivt inte till denna tråd då det handlar om barn som är så långt ifrån en sådan insats som tänkas kan.

Exakt!

Vad blir lärdomen? Barn, var inte trötta, hängiga, deprimerade... då kan du dö! Fy vad vidrigt brott som begåtts här.
Citera
2018-01-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Kombinationen akademiker, Bjärred (liiite finare än Gårdsten), att båda föräldrarna var med på det osv är nog oemotståndligt för många. Att en underklassmänniska från en gudsförgäten förort i Göteborg tar livet av sina barn och sig själv är väl vad man kan förvänta sig, eller hur?

Nej, verkligen inte! Normalt folk reagerar på barn som far illa, oavsett bakgrund. Så är det bara!
Citera
2018-01-24, 12:49
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du verkar helt ha förbisett en sak; VILKET LIV?
Det är inte så enkelt att ett liv alltid är ett liv och att det alltid har ett värde av ett.
Ta Michael Schumacher - har han ett liv? Har han ett VÄRDIGT liv?
Är det lönt att hålla honom vid liv i 20 år till trots att han är en okontaktbar grönsak?

Jag vet inte vem du pratar om, men Michael Schumacher återfick medvetandet ett halvår efter olyckan, i och med att den medicinskt inducerade koman avslutades. Senaste uppgifterna från 2016 sade att han är paralyserad, inte kan prata och har svårt med minnet. Visst, kanske inte någon vidare kvalitet, men man vet heller inte hur mycket han kan återställas, det är extremt svårt att avgöra när det gäller hjärnskador. Det finns även exempel på andra personer som pga olycka har fallit i koma som de sedan vaknade upp ifrån flera år, ibland tom årtionden, efteråt, med allt ifrån bestående men till nästan normala när de väl återfår medvetandet.
Citera
2018-01-24, 13:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paramedic77
Därför att detta fallet är unikt i Sverige... Det har aldrig skett tidigare att två föräldrar i SAMRÅD med varandra dödat sina barn och sedan sig själva. Det är väl det som skiljer detta fallet från t ex det Du nämnr från Göteborg.

Sen kan man ju addera att det är uppseendeväckande att en i flera avseenden framgångsrik och högavlönad "kärnfamilj" med på papperet mycket kapabla föräldrar tar livet av sig och sina barn – dvs. några som uppnått mycket av det som många andra strävar hela livet efter. Och där inga sociala varningsklockor alls ringer (frånsett sjukdomen då).

Vilket förstås inte betyder att alla sociala insatser borde sättas in i Bjärred.

Men det kan ju vara bra att reda ut sammanhangen. Eller?
Citera
2018-01-24, 13:14
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StortUniversum
Jag tror att det finns mycket svar att få om myndigheter släpper information, det är nog ingen tillfällighet att myndigheterna lägger locket på.
Det kan exempelvis vara så illa att familjen fått neddragen - indragen exempelvis Assistansersättning, Vårdbidrag.
LSS och SOL dras också ned av många kommuner etc, dvs det finns ingen extern hjälp att stödja sin familjesituation på. Och vem har råd och erfarenhet att ordna detta själva...
Stupstocken är ett faktum.
Att dessa neddragningar sker är ett vanligt inslag för funktionsnedsatta och föräldrar till funktionsnedsatta barn.
Det är en skam för en Socialdemokratisk regering.
Ansvar borde kuna krävas för beslut som drabbar enskilda individer., liknande LEX Sara mfl. Men politiker går alltid fria från ansvar för dåliga eller rent av felaktiga beslut. Är det rättsäkert och försvarbart?

Jag tror tvärtom. Jag tror föräldrarna, enbart föräldrarna, var livrädda helt enkelt, för att släppa in några utomstående - allra helst då myndigheter på ett eller annat vis. Skolan fick räcka - under tvång.
Vilken nesa. Vilka risker.
Citera
2018-01-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag vet inte vem du pratar om, men Michael Schumacher återfick medvetandet ett halvår efter olyckan, i och med att den medicinskt inducerade koman avslutades. Senaste uppgifterna från 2016 sade att han är paralyserad, inte kan prata och har svårt med minnet. Visst, kanske inte någon vidare kvalitet, men man vet heller inte hur mycket han kan återställas, det är extremt svårt att avgöra när det gäller hjärnskador. Det finns även exempel på andra personer som pga olycka har fallit i koma som de sedan vaknade upp ifrån flera år, ibland tom årtionden, efteråt, med allt ifrån bestående men till nästan normala när de väl återfår medvetandet.
Vem avgör livskvalitet? Jag träffar dagligen människor som efter en traumatisk hjärnskada sitter i rullstol, svårt att röra sig, kan inte äta själv, ser inte att läsa, men anpassar sig. Vissa lemmar är orörliga osv. Men de har roligt under de förutsättningar de har. Livskvalitet är subjektivt. Väldigt subjektivt. I Bjärred-fallet var det föräldrarna som avgjorde vad de ansåg var livskvalitet för barnen. Istället för att se tiden an, så valde de att avsluta barnens liv för att den livskvaliteten barnen hade, och kanske skulle få, inte motsvarade den livskvalitet som föräldrarna hade för sina barn. Det är djupt orättvist att de inte gav sina döttrar en chans.
Citera
2018-01-24, 13:18
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vem avgör livskvalitet? Jag träffar dagligen människor som efter en traumatisk hjärnskada sitter i rullstol, svårt att röra sig, kan inte äta själv, ser inte att läsa, men anpassar sig. Vissa lemmar är orörliga osv. Men de har roligt under de förutsättningar de har. Livskvalitet är subjektivt. Väldigt subjektivt. I Bjärred-fallet var det föräldrarna som avgjorde vad de ansåg var livskvalitet för barnen. Istället för att se tiden an, så valde de att avsluta barnens liv för att den livskvaliteten barnen hade, och kanske skulle få, inte motsvarade den livskvalitet som föräldrarna hade för sina barn. Det är djupt orättvist att de inte gav sina döttrar en chans.

Du riktar din attack mot fel person. Notera min formulering, "Visst, kanske inte någon vidare livskvalitet", det innebär att jag inte tar någon ställning, då det helt enkelt inte är upp till mig att avgöra, precis som det inte var upp till Bjärredsföräldrarna att avgöra huruvida deras barn har någon livskvalitet eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in