2018-01-27, 09:33
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag tror att alla i denna tråd är överens om att flickorna inte var dödssjuka.
Det beror nog på hur du definierar "dödssjuk".
Nej, ingen av döttrarna var omedelbart döende.
Men de stod (kanske/sannolikt) inför ett livslångt lidande.

Läs gärna i dagens SvD för att få en helhetsbild:
https://www.svd.se/kampen-mot-me-blev-for-tuff-hon-ville-ju-egentligen-leva
Citera
2018-01-27, 09:35
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Jag tror att alla i denna tråd är överens om att flickorna inte var dödssjuka.

Vem som skrev intyget vet ingen heller. Däremot trodde inte jag att det räckte att en skola tar beslut om hemundervisning enbart med hänsyn till ett intyg. Det har i alla fall inte framkommit något om hur skolläkaren varit inkopplad - eller står det någonstans? Låt gå en tillfällig lösning någon månad av terminen men att tillåta hemundervisning längre tid borde kräva medicinska utredningar från skolans sida. Den största bidragande orsaken till denna tragedi är, enligt mitt sätt att se det, att flickorna inte hade ett socialt kontaktnät som andra barn. Som förälder till svårt sjuka barn så är det något man brukar jobba hårt för. Har man dysfunktionella föräldrar hemma så är skolan ett "andningshål" för barnen.
Nä, det tycks vara en väldigt stort "glapp" mellan hur sjuka föräldrarna menade att flickorna var och läkarvetenskapens inblandning. Antingen har man medvetet undvikit (svensk) traditionell somatiskt inriktad sjukvård eller så har man försökt men utan "önskat" resultat.
Citera
2018-01-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur

Länken handlar om ME. Det finns väl bara rykten från nära anhöriga att flickorna hade den sjukdomen? Skolan sa väl bara något om "kronisk trötthet?
För mig, och statistiskt, förefaller den osannolik att två barn innan puberteten och vid olika tillfällen skulle insjukna i ME. Däremellan inte sagt att jag anser att ME är en jobbig diagnos men det är företrädesvis medelålders kvinnor som drabbas. Enstaka ungdomar. Något barn med symtom efter t.ex. körtelfeber men det är inte livslångt utan bara långvarigt.
Vet någon hur länge flickorna vårdats eller utretts av svensk läkarvård? Kommer det alltid att råda sekretess på flickornas åkommor?
Citera
2018-01-27, 09:56
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laawin
Skrev fel ber om ursäkt, självklart är det en bakterie och ingenting annat.
Jotack jag vet har tidigare jobbat med smittstädning på sjukhus och vet hur extremt svårt det är att bli av med denna bakterie! Har fler en än gång testats för just MRSA under den tiden.
Ingen fara, jag själv blandar blandar ibland ihop dem och får kolla mig själv ibland....
Citera
2018-01-27, 10:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, det tycks vara en väldigt stort "glapp" mellan hur sjuka föräldrarna menade att flickorna var och läkarvetenskapens inblandning. Antingen har man medvetet undvikit (svensk) traditionell somatiskt inriktad sjukvård eller så har man försökt men utan "önskat" resultat.

Ja det "tycks". Det tycker jag är det stora problemet med fb. Alla jädra idioter ska tycka. Men lägga fram bevis? Nänä, då är man jädrigt tyst. Ok, alla ska få vädra sin åsikt. Men "lite" bevis borde man väl få avkräva.
Citera
2018-01-27, 10:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag tycker det är ganska uppenbart nu: barnen var inte sjuka, de gjordes sjuka, av pappan och mamman. Kontroll var drivkraften till morden, sannolikt för att pappan inte stod ut med tanken att fickorna skulle skapa sig ett eget liv, med pojkvänner och alla andra "faror". Han tycks ha haft ett incestuöst förhållningssätt till sina döttrar, kanske bara i tanken, kanske även i praktiken. Oavsett vilket kvittar det - två barnliv har släckts, och det är värre än allt.

Förklara gärna hur det kan vara uppenbart?

Den äldsta flickan hade ju hemundervisning sedan ett flertal år tillbaka och den yngre hade likaledes fått det beviljat.

Är Sveriges läkarkår så illa utbildade att de inte kan skilja på föräldrars önskan och den faktiska situationen?

Skolan kan ju endast bevilja hemundervisning med ett läkarintyg i botten så hur fan har det gått till då?

Hur har du kommit på att det är uppenbart, har du läst nyreggade troll,s info med lite för öppet sinne?
Citera
2018-01-27, 10:04
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ja det "tycks". Det tycker jag är det stora problemet med fb. Alla jädra idioter ska tycka. Men lägga fram bevis? Nänä, då är man jädrigt tyst. Ok, alla ska få vädra sin åsikt. Men "lite" bevis borde man väl få avkräva.
Det här är först och främst ett diskussionsforum, så kravet på "teknisk bevisning" är tämligen lågt. Det omvända: jag har inte tagit del av något vettigt läkarutlåtande rörande flickornas hälsa.
Citera
2018-01-27, 10:05
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Länken handlar om ME. Det finns väl bara rykten från nära anhöriga att flickorna hade den sjukdomen? Skolan sa väl bara något om "kronisk trötthet?
För mig, och statistiskt, förefaller den osannolik att två barn innan puberteten och vid olika tillfällen skulle insjukna i ME. Däremellan inte sagt att jag anser att ME är en jobbig diagnos men det är företrädesvis medelålders kvinnor som drabbas. Enstaka ungdomar. Något barn med symtom efter t.ex. körtelfeber men det är inte livslångt utan bara långvarigt.
Vet någon hur länge flickorna vårdats eller utretts av svensk läkarvård? Kommer det alltid att råda sekretess på flickornas åkommor?

"Kronisk trötthet" är en vanlig benämning på just ME, men det kan givetvis betyda lite vad somhelst.

Problemet, det som möjligen är själva pudelns kärna, är att läkarkåren inte har en aning om vare sig behandling eller diagnosticering. Det gäller lika mycket i Finland och Sverige som i resten av Västvärlden. Eftersom mina egna insikter i frågan är lika sekretessbelagda som alla andras, så kan jag inte skriva så mycket mera än såhär om den saken. Men med nutida teknik så finns det hopp om ett forskningsgenombrott. Det är dock inte on topic i denna tråd.

Om vårdsekretess i allmänhet, så är det inte troligt att sekretessen för dessa flickor bryts. Den är alltså "för alltid".

Vad gäller sannolikheten för att två systrar drabbas prepubertalt, så är det givetvis korrekt att de flesta som drabbas är kvinnor i fertil ålder. Men det är idiotiskt att för den skull utesluta att föräldrarna haft skäl att misstänka ME. Däremot torde det ha försvårat situationen för familjen.
Senast redigerad av defenseur 2018-01-27 kl. 10:07.
Citera
2018-01-27, 10:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Förklara gärna hur det kan vara uppenbart?

Den äldsta flickan hade ju hemundervisning sedan ett flertal år tillbaka och den yngre hade likaledes fått det beviljat.

Är Sveriges läkarkår så illa utbildade att de inte kan skilja på föräldrars önskan och den faktiska situationen?

Skolan kan ju endast bevilja hemundervisning med ett läkarintyg i botten så hur fan har det gått till då?

Hur har du kommit på att det är uppenbart, har du läst nyreggade troll,s info med lite för öppet sinne?
Det är min alldeles egen bedömning, baserad på vad jag läst här och mina egna erfarenheter och kunskaper. En bedömning som kan revideras om och om igen - för mig ligger det ingen prestige i ärendet.

Att ungen hemskolades är inget bevis för faktisk sjukdom - men att det rapporterats, och uppvisats symptom, betvivlar jag inte.
Citera
2018-01-27, 10:08
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur

10 träff på ordet miljö i artikeln. Känns mest som MP agendasättande journalistik.
Citera
2018-01-27, 10:15
Avslutad
Citat:
Det här är först och främst ett diskussionsforum, så kravet på "teknisk bevisning" är tämligen lågt. Det omvända: jag har inte tagit del av något vettigt läkarutlåtande rörande flickornas hälsa.

Så därför menar du att han måste automatiskt måste vara pedofil? Och jag lovar dig, nåt läkarutlåtande kommer du aldrig få läsa. Trodde faktiskt att fb hade lite större krav på kunskaper på sina mod än vad du bevisligen kunnat erbjuda. Får verkligen omvärdera mina tankar om dig.
Citera
2018-01-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Instämmer. Dessa diagnoser som inte går att se på blodprov tar extremt lång tid att få ett läkarintyg på. Vi snackar 10 år och längre. Först ska alla andra diagnoser uteslutas innan en diagnos som ME sätts. Om de lyckats få den diagnosen på ett papper när barnen bara var 11 och 14 år gamla och inte varit sjuka längre än 3 år tillbaka så skulle jag vilja påstå att de är dem enda i hela Sverige som lyckats få diagnosen ME konstaterad efter så kort tid. Finns inte på kartan att en riktig läkare skulle lägga den diagnosen och skriva läkarintyg på den efter så kort tid.
Håller med. Troligt enligt mig är att flickorna mådde dåligt psykiskt, men att föräldrarna försökte hitta fysiska förklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in