Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-23, 14:42
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Inte läst allt i tråden men är det bara jag som misstänker att systrarna som sovit hos Henrik kan vara hans försvunna döttrar?
Nej, det är inte bara du. Det har tagits upp i serien (Saga nämnde att man kunde DNA-testa dem för att kolla släktskapet till Henrik), och de heter till och med "Henriks döttrar" i eftertexten.
Citera
2018-01-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Nej, det är inte bara du. Det har tagits upp i serien (Saga nämnde att man kunde DNA-testa dem för att kolla släktskapet till Henrik), och de heter till och med "Henriks döttrar" i eftertexten.
Henrik säger själv att han skulle ha känt igen dem. De som ses i hans syner är så pass stora att det är rimligt att han känt igen dem.
Citera
2018-01-23, 17:35
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama

Nja, skådespelarna som står som "Henriks döttrar" i eftertexterna är flickorna han som han ser i sina syner. Tonårstjejerna som rymt heter Ida och Julia, också i eftertexterna.
Citera
2018-01-23, 17:36
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Nja, skådespelarna som står som "Henriks döttrar" i eftertexterna är flickorna han som han ser i sina syner. Tonårstjejerna som rymt heter Ida och Julia, också i eftertexterna.
Ah. Ja, såklart. Tack.
Citera
2018-01-23, 18:05
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Behållningen är tjusiga flyg/drönar-bilder över Köpenhamn och Malmö samt bron, och att det är så rörigt att man blir nyfiken på hur de ska få ihop det på slutet. Kvinnliga ”deckare” med psyk-diagnoser börjar man bli mer än trött på, även om Saga är i en klass för sig själv. Vad har dessa författare och regissörer för kvinnosyn egentligen?
Bitvis känns det ganska överspelat, som t.ex. William och de i den mystiska byn, det kunde varit subtilare.

Instämmer! Jag är också facinerad av bilderna. Sedan är det ju otroligt mycket som händer i varje avsnitt.

Hemsk när pappan förgiftade sin dotter i desperat försök att rädda hennes liv. Usch vilket fult spel när ljusskygga individer använder barn i sitt maktspel.

Sedan blir man ju misstänksam mot många inblandade. Jag tycker att mannen till kvinnan som stenades beter sej egendomligt. Röjer snabbt undan och bränner hennes papper och dagbok. Har misstänkta kontakter.
Citera
2018-01-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Jag har sett alla säsonger och upplevt de tidigare spännande. Följt, gissat och diskuterat här i tråden. Nu i S4 hittar jag inte nerven. Nu vet vi ju att kärnhandlingen kamoufleras delvis av red herrings och det stör mig mer nu än i tidigare säsonger. Många spår, rörigt. Mitt engagemang har inte vaknat än, efter halva säsongen. Nån mer som upplever samma?

Nåt åt det hållet i alla fall. Jag har varit engagerad hittills, men det fjärde avsnittet saknade något. Hoppas det är bättre nästa vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Sedan blir man ju misstänksam mot många inblandade. Jag tycker att mannen till kvinnan som stenades beter sej egendomligt. Röjer snabbt undan och bränner hennes papper och dagbok. Har misstänkta kontakter.

Den snubben vet betydligt mer än han berättar. I förra avsnittet (tror jag det var) så förnekade han bestämt att han visste vem Patrik var. Men sen fick vi se att han hade ett foto på Patrik i en ask av nåt slag. Han är förmodligen inte gärningsmannen, men nåt skumt är det med honom.
Citera
2018-01-23, 22:56
Medlem
tror GM finns i det där slutna samhället..
Citera
2018-01-24, 03:32
Medlem
Bandida.locas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
tror GM finns i det där slutna samhället..

Det är ingen dum gissning. Men vad har alla andra med detta o göra?
Citera
2018-01-24, 07:58
Medlem
nameriFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
Det är ingen dum gissning. Men vad har alla andra med detta o göra?

Hela samhället är en sekt. Ledaren/ledarna rekryterar svaga människor och hjärntvättar dem. Lär dom först att skjuta (pojken) och gör dom sen förbannade (t.ex. genom att "av misstag" leda mammans våldsamma exman rakt till henne). Blir spännande att se vad som händer här nästa avsnitt. Pojken kommer tillbaka med nya vapenkunskaper och hittar sin mamma nedslagen alternativt död. Ska inte mycket till för att övertyga/lura honom att utföra det fjärde mordet för säsongen nu. Tror att Frank är en riktig jävel.
Citera
2018-01-24, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nameriF
Hela samhället är en sekt. Ledaren/ledarna rekryterar svaga människor och hjärntvättar dem. Lär dom först att skjuta (pojken) och gör dom sen förbannade (t.ex. genom att "av misstag" leda mammans våldsamma exman rakt till henne). Blir spännande att se vad som händer här nästa avsnitt. Pojken kommer tillbaka med nya vapenkunskaper och hittar sin mamma nedslagen alternativt död. Ska inte mycket till för att övertyga/lura honom att utföra det fjärde mordet för säsongen nu. Tror att Frank är en riktig jävel.

Vilken får mig att tänka på om serien faktiskt har två tidslinjer - jag tänker att myskopappa och myskodottern i sektsamhället hjärntvättar och får med pojken att göra dåliga saker - kanske med ett mord eller att han skadat exmannen som utpressning. Så det vi ser där händer i dåtid - och clownen på sjukhuset i nutid. i äkta westworld stil.
Citera
2018-01-24, 08:54
Medlem
nameriFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Vilken får mig att tänka på om serien faktiskt har två tidslinjer - jag tänker att myskopappa och myskodottern i sektsamhället hjärntvättar och får med pojken att göra dåliga saker - kanske med ett mord eller att han skadat exmannen som utpressning. Så det vi ser där händer i dåtid - och clownen på sjukhuset i nutid. i äkta westworld stil.

Den tanken gillar jag! Speciellt då det fanns en clowndräkt inne i samhällets magasin om jag inte minns fel? Kanske är det pojken som utfört både steningen, elen och clownen? Det skulle ju vara en jävla twist när man sista avsnittet får se Margrethe Thormod i liv ifrån pojkens perspektiv och då inse att hela den historien utspelat sig i dåtid och att i hans tidslinje håller allting precis på att påbörjas.
Senast redigerad av nameriF 2018-01-24 kl. 08:57.
Citera
2018-01-24, 08:56
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Spännande avsnitt men lite löjligt det där med bebisen som hade bruna ögon fast föräldrarna hade blå, undrar vad det har för relevans för historien
Nu undrar jag oxå.
Så frun till gubben som äger bilverkstad var bilen var snott och samma bil har hämtat Margareta som dödades, har vänsterprasslat.
Kanske hon gav nycklarna till Audin till sin älskare... och det är han som dödade Margareta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in