Citat:
Jag kan ärligt talat inte se att han skulle vara medvetet provocerande i intervjun, tvärtom gör han snarare sitt yttersta för att inte provocera i onödan... Om du nu inte menar att det är en provokationsakt att inte servera Newman det narrativ hon försöker bygga runt honom. Sedan har han många åsikter som kan uppfattas som provokativa, men de är ändå genuina och inget han häver ur sig bara för att sätta sig på tvärsen.
Här är vi däremot helt överens.
Här är vi däremot helt överens.

Hm, intressant, jag uppfattade det mer som att han fick intervjun dit han ville.
Citat:
Partiska är vi alla i någon utsträckning, min poäng är att vi bör rimligtvis vara ense om att det var en väldigt dålig intervju och att merparten av ansvaret ligger hos Newman. Om det sedan beror på att hon förväntade sig en Milo-typ eller för att hon inte fått i sig rätt mängd kaffe för dagen är ganska ointressant i sammanhanget.
Uppenbarligen var hon ju precis "så aggressiv"? Vad som sätter en sådan nivå beror i stor utsträckning på hur gästen svarar på provokationerna. Effekten på Peterson var att han blev obekväm och mer reserverad. Det är Newmans jobb att känna av vad som är en lämplig strategi, åtminstone om hon vill att det ska resultera i något av värde. Hon misslyckades med det. Att Peterson inte lyckas presentera några intressanta tankar beror ju på att det var en väldigt bisarr och obekväm situation. Det ligger i huvudsak på Newman om man frågar mig. Sedan fanns det även saker som Peterson kunde ha gjort bättre, exempelvis stunder under intervjun då Newman mjuknade upp lite som Peterson kunde använt som en ingång till ett riktigt samtal. Hur han hanterar incidenten på twitter har ju heller inte varit till hans fördel direkt.
Uppenbarligen var hon ju precis "så aggressiv"? Vad som sätter en sådan nivå beror i stor utsträckning på hur gästen svarar på provokationerna. Effekten på Peterson var att han blev obekväm och mer reserverad. Det är Newmans jobb att känna av vad som är en lämplig strategi, åtminstone om hon vill att det ska resultera i något av värde. Hon misslyckades med det. Att Peterson inte lyckas presentera några intressanta tankar beror ju på att det var en väldigt bisarr och obekväm situation. Det ligger i huvudsak på Newman om man frågar mig. Sedan fanns det även saker som Peterson kunde ha gjort bättre, exempelvis stunder under intervjun då Newman mjuknade upp lite som Peterson kunde använt som en ingång till ett riktigt samtal. Hur han hanterar incidenten på twitter har ju heller inte varit till hans fördel direkt.
Upplever du verkligen honom som obekväm och reserverad där? Jag kan ha fel men jag såg det nästan som tvärtom. Jag kan hålla med dig i att det inte resulterade i något av värde men jag tror inte det någonsin var deras avsikt (kanalen alltså), därmed inte sagt att de lyckades med sitt mål, jag tror som sagt att målet var att sätta dit honom. Ungefär som när SVT, i synnerhet förr i tiden men i viss mån även idag, i olika sammanhang har gäster från SD och dylikt. Målet är inte att de ska få framföra sin åsikt oemotsagd utan målet är mer eller mindre att visa för tittarna varför de här personerna har fel.
Berätta mer om twitter, det där låter spännande!
Citat:
Jag är också nyfiken, på vilket sätt skulle hon kunna "sätta dit honom" på de områdena de diskuterade? Större delen av diskussionen handlade om att han återgav forskningsläget (lite som att berätta att jorden). Det framkom ingenting där som vi inte redan gått igenom här på forumet ad nauseam.
Nu tycker jag förvisso att de flesta akademiker etc. som har motsvarande kontroversiella uppfattningar ex. Steven Pinker, Richard Dawkins, Sam Harris, Eric och Brett weinstein etc. i princip alltid framstår som de som är mest sansade och rationella.
Nu tycker jag förvisso att de flesta akademiker etc. som har motsvarande kontroversiella uppfattningar ex. Steven Pinker, Richard Dawkins, Sam Harris, Eric och Brett weinstein etc. i princip alltid framstår som de som är mest sansade och rationella.
På de områden de diskuterade är det tveksamt om hon hade kunnat lyckas bättre, hon hade varit tvungen att fokusera på andra områden.
Nu vet jag inte vilka Weinsteinarna är men att kalla det för motsvarande kontroversiella uppfattningar tycker jag är att ta i. Nog för att det är stort och konstigt att inte vara religiös med amerikanska mått och Pinker kan vara lite småkontroversiell men de sprider inga nazistisiska konspirationsteorier, jag tycker det är att vara i en egen liga, nästan oavsett vad allt annat Jordan säger är. Men bortsett från det ordvalet så visst är det så, jag tror det beror på att man är mer vana vid att diskutera och att bli ifrågasatt. Det gäller i större del humaniora, ju längre ut i naturvetenskaperna man kommer desto sämre brukar folk vara på att debattera och jag tycker man ser det på Dawkins eller ännu mer på Lawrence Krauss som ändå är en person jag uppskattar. De blir mer hätskt defensiva än exempelvis Harris som har en mer bred bakgrund.