2018-01-22, 17:57
  #385
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det här är felet idag. Generationen före mig blev tuktad med våld att respektera elders and betters.
Det var inte bra, men neo-marxismen har totalt raserat respekten för kunskap. Alla "kan själv" som några femåringar. Termer är till för att alla ska ha en gemensam utgångspunkt

Agreeableness är precis som allt annat Jordan yttrar ett psykologiskt begrepp. Svaret på vad det är är bara en googling bort.



I kvinnorollen så har det av tradition ingått att vara behaglig, det kommer man inte långt på.



https://www.123test.com/personality-agreeableness/


the Big Five är ett det mest seriösa personlighetstestet som mäter 5 egenskaper Wiki:
Intressant! Jag är inte bekant med begreppen men innehållet greppar jag fullt ut. Jag ber att få tacka för gratis utbildning.
Citera
2018-01-22, 18:59
  #386
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Peterson har ju kallats "the dumb guy's smart guy", och om det är något som stäker den bilden så är det ju den här tråden, där de flesta hyllar honom för att han vinner en "debatt" som i själva verket inte är mer än en infrågasättande intervju.

Jag är i övrigt tveksam till vad man egentligen bör tycka om Peterson. Han verkar ju ganska så nyanserad i de flesta intervjuer, men det faktum att han kontinuerligt vägrar erkänna den hatsvans han har dragit till sig stör mig samtidigt enormt. Oavsett om han menar sig ha omvänt vissa av dessa människor mot den politiska mitten borde det verkligen inte vara svårt att i en intervju säga att det är fel att som vissa av hans följare gjort trakassera och hota de personer han pekat ut.

Han far ju dessutom under intervjun med ett antal osanningar. Ett av de mer övertydliga exemplen är ju när han säger "look at Scandinavia", och hävdar att ration kvinnor:män bland ingenjörer i Skandinavien skulle vara något som 1:20, och att detta skulle tjäna som någon sorts motexempel till att det han kallar "equality of outcome" är önskvärt. I verkligheten utgör kvinnor dryga 30 % av alla ingenjörsstudenter i Sverige, och den andelen ökar ständigt. Så nja, faktahalten i hans påståenden kan nog beskrivas som måttlig som bäst.

Att mannen har karisma råder det däremot inget tvivel om, det är inte utan att man skrattar med honom vid ett par tillfällen och en del av argumenten han framför är väl ändå hyfsat rimliga, och det han försöker lär ut är väl ändå någon form av självförbättring, så om det är som han själv säger att han kan få män på högerkanten att mogna politiskt och ta lite eget ansvar så är det väl bara bra. Det faktum att han anammat en del av dessas retorik kan nästan betraktas som förlåtligt, eftersom det verkar krävas om man ska nå ut till dessa män. Jag vet rentav vissa rätt sympatiska grabbar som bevistat föreläsningar med honom, och även om de flesta av hans råd är så grundläggande att de kunnat återfinnas i vilken sjävlvhjälpsok som helst antar jag att rätt delivery kan bidra en hel del även om innehållet är gammal skåpmat. Jag tror att för oss som klarar av att erkänna att det finns intellektuella på alla sidor i den politiska debatten så står väl Peterson ändå nära till hands bland högerintellektuella. Jag ser långt hellre att män lyssnar på honom än rena provokatörer som Milo Yiannopolous, eller Alexander Bard som gapar om att "riktiga män har kuken i huvudet".

Det är ju ett låneord till engelskan i sig, så jag skulle inte protestera om det användes i svensk skrift. Skarvning kan kanske fungera som ett alternativ annars.
Är det lyteskomik du försöker producera här eller?

Du, försöker recensera en väldigt intelligent människa här...
Fast du är, om man är väldigt snäll, som bäst normalbegåvad själv.
Du fattar inte själv hur korkat det ser ut?
Citera
2018-01-22, 19:06
  #387
Medlem
auglons avatar
Jordan är fullkomligt oslagbar. Han har en så otroligt bildad bild av världen och i kombination med hans retorik (en retorik grundad i just den filosofi han följer, sanning är ett verktyg man kan komma ljusår med) blir han en brutal motståndare mot båda sidor (vänstern kan inte ens försöka, den växande högern är ett respons på vänsterbomben, en motreaktion).

Den vägen han går är naturlig, sann. När man lyssnar på hans lektioner känner man naturligt hur riktigt, rakt och mänskligt det han framför är. En pionjär som funnit Atlantis. Han berättar något vi alla vet är sant, något som resonerar med varenda människa .

ONT så är det förvånande att dem faktiskt gick igenom med intervjun. Varenda tidigare intervju har bestått av antingen klippta snuttar eller så blir han avbruten konstant. Lägg märke till hur inte ett enda argument som lagt mot honom NÅGONSIN attackerat hans sanna argument, utan attackerar alltid honom (vit man, medelålders, ursprung osv.), hans fans eller så förvränger dem orden han sagt. Men det är den; När du endast talar sanning (Den vi alla vet innerst inne vet), finns inget behov av att täcka din rygg.
__________________
Senast redigerad av auglon 2018-01-22 kl. 19:08.
Citera
2018-01-22, 19:08
  #388
Medlem
Gertrud1s avatar
Har någon postat det här?

https://twitter.com/jordanbpeterson/status/955464405013053440

Det bådar ändå gott att 45 gillade tweeten mot 2.9 000 som ifrågasätter

Kate "very stable genious" Bevan. Är det ett twittertroll eller en kvinna utan självinsikt?

Kollade

Citat:
Adding up all the tweets, retweets and likes we find the following totals:

Non-sexist violence aimed at Newman or her supporters: 2

Sexist violence aimed at Newman or her supporters: 0

Non-sexist violence aimed at Peterson or his supporters: 8

Sexist violence aimed at Peterson or his supporters: 55

https://hequal.wordpress.com/2018/01/22/cathy-newmans-feminist-fans-sent-30-times-more-violent-sexist-abuse-to-peterson-his-supporters-than- vice-versa/amp/?__twitter_impression=true
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-01-22 kl. 19:17.
Citera
2018-01-22, 19:18
  #389
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auglon
Jordan är fullkomligt oslagbar. Han har en så otroligt bildad bild av världen och i kombination med hans retorik (en retorik grundad i just den filosofi han följer, sanning är ett verktyg man kan komma ljusår med) blir han en brutal motståndare mot båda sidor (vänstern kan inte ens försöka, den växande högern är ett respons på vänsterbomben, en motreaktion).

Den vägen han går är naturlig, sann. När man lyssnar på hans lektioner känner man naturligt hur riktigt, rakt och mänskligt det han framför är. En pionjär som funnit Atlantis. Han berättar något vi alla vet är sant, något som resonerar med varenda människa .

ONT så är det förvånande att dem faktiskt gick igenom med intervjun. Varenda tidigare intervju har bestått av antingen klippta snuttar eller så blir han avbruten konstant. Lägg märke till hur inte ett enda argument som lagt mot honom NÅGONSIN attackerat hans sanna argument, utan attackerar alltid honom (vit man, medelålders, ursprung osv.), hans fans eller så förvränger dem orden han sagt. Men det är den; När du endast talar sanning (Den vi alla vet innerst inne vet), finns inget behov av att täcka din rygg.

Här är en annan sevärd intervju (nåja, mer som en debatt) som ägde rum när han precis slagit igenom:

https://youtu.be/cZJRjnePay0

Inte riktigt lika sevärd som den senaste, men den här fick skapligt stor uppmärksamhet i Kanada när det begav sig.
Citera
2018-01-22, 19:19
  #390
Medlem
auglons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Har någon postat det här?

https://twitter.com/jordanbpeterson/status/955464405013053440

Det bådar ändå gott att 45 gillade tweeten mot 2.9 000 som ifrågasätter

Kate "very stable genious" Bevan. Är det ett twittertroll eller en kvinna utan självinsikt?


Tror helt ärligt inte att varken intervjuaren eller dem som håller med henne är kapabla att ta in det som sägs. Att faktiskt lyssna skulle ju vända vända upp och ner på deras världsbild totalt. Det enda vettiga att göra när man lever i en lögn är att förneka det till varje pris, en försvarsmekanism för att undvika att du blir knäpp helt enkelt. Antagligen en produkt av ett liv i trygga förorten och ännu en anledning till att förmedla sanningen framför en vit lögn.
Citera
2018-01-22, 19:21
  #391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Sorry, men jag har svårt att lita på en vänsterextremist som använder vänsterextrema ord som "misogynic abuse" och har suttit och ljugit och förvridit ord i 20 minuter i en intervju. En mytoman som ropat vargen kommer 35092838293 gånger är lika pålitlig som Fritzl med sin dotter i en källare.

Dessutom är det tröttsam dubbelmoral att anklaga konservativa eller RIKTIGA liberaler att ha "hatare" som svans då vänstern har EXAKT SAMMA hatiska svans. Typ de kvinnor som attackerade och hotade den våldtäktsdömde afghanens offer. Det kommer alltid finnas x antal % arga människor och dessa syns och hörs mer och med tanke på hur läget ser ut i USA så VET VI de facto att vänstern har fler hysteriskt våldsamma följare. Se bara när VARJE anti-pk person ska hålla ett tal eller något och vänstern är där och slår sönder halva området. Hur ofta är högerextremister framme och slår sönder halva området när en vänsterextremist skall tala? Det går fan att räkna på fingrarna, medan vänsterextrema ska ta till våld VARJE GÅNG någon som de har någonting emot talar. De är ju t om öppna med sitt våldsälskande som "all anti-fascism är självförsvar" (fascist = alla som inte är vänsterorienterade).

Bara som en liten not.
Både Hitler och Mussolini var marxister dvs vänster. Inte höger.
Mussolini (skaparen av fascism)var inte nationalist eller rasist eller brydde sig om folks sexualitet.
(DiSouza: The big lie.)
Citera
2018-01-22, 19:28
  #392
Medlem
auglons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Här är en annan sevärd intervju (nåja, mer som en debatt) som ägde rum när han precis slagit igenom:

https://youtu.be/cZJRjnePay0

Inte riktigt lika sevärd som den senaste, men den här fick skapligt stor uppmärksamhet i Kanada när det begav sig.

Ska kolla igenom den, inget jag sett faktiskt. Men helt ärligt så är praktiskt taget varenda intervju så partisk att det inte är värt det. Argumenten flyger över huvudet som stridsflygplan, det blir aldrig en riktig intervju. Antingen lyssnar dem inte alls eller så återskapas ett möte med någon groupie. Det är så otroligt få som förstår det han säger och har några synpunkter som är legitima.
Citera
2018-01-22, 19:31
  #393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Kan du inte ge mig exempel på en
politisk tänkare med filosofiskt djup liknande det JBP har som fångat tittare/läsare så personen nått toppen av försäljnings- eller tittarsiffror i ett populärt medium men som inte haft inflytande?

Är det enbart du som avgör vem som anses intellektuell?
Får Harvardföreläsaren och professorn Peterson en halvtimme med en etablerad skjutgärnsreporter i Engelska Channel 4 för att han skriver självhjälpsböcker?
Skrivs sådanna här artiklar i tidningar i olika länder om människor som inte anses ha en intellektuell tyngd?
https://www.svd.se/jordan-b-peterson-det-finns-inget-farligare-an-en-svag-man
Nu verkar det som att du blandar bort korten. Vad vi diskuterade var inte om Peterson kan anses ha inflytande eller inte (det har han absolut), utan just om han skulle kunna utgöra en stor tänkare.

Av intervjun att döma så verkar det snarare som att C4 identifierat honom som en kontroversiell politisk figur som tilldrar sig intresse just nu (vi talar om en tv-kanal som intervjuade Milo Yiannopolous när han var aktuell). Alltså, att få mediautrymme är inte synonymt med att vara en stor tänkare, eller knappt ens en indikator på det.

Citat:
Om det är vad du läser orkar jag inte ens bemöta. Antingen är du blind eller så ignorant att det är ohederligt. Du ser ju inte koherens ens när hans idevärld spänns upp av argument inbördes förankrade med signaloranga länkar...
... Vad syftar du ens på nu?

Citat:
- Hur han för ihop relogionen och det vetenskapliga?
- Användningen av femfaktorteorin för att förklara politiska strömningar?
- Hans angreppssätt som utvecklar Murreys Bell curve argumentation för att förklara diskrepansen i distributionen av personlighetsdrag mellan grupper?

- Hur han förankratt konservativa ideer hos miljoner (?) av följare och försett en lössplittrad höggerrörelse med enhetliga, starka och välriktade argument? Hur han hjälpt definiera och peka ut systembrister som tidigare angripits mer odefinierat?

Jmfr med hur Marx förklarar och definierar maktförhållanden i ett kapitalistiskt system, där han vann följare ur en rörelse som tidigare bara var förbannade på genrella orättvisor.
Nja, de två mittersta punkterna utgör ju i alla fall konkreta idéer. I det första fallet är Peterson dock långt ifrån först på bollen. Jag uppfattar inte riktigt vad det är du syftar på med den efterföljande, någonting om statistiska fördelningar?

Jämför vi med Marx är det lätt att se att hans inte bara hade inflytande, utan att hans idéer hade ett värde för eftervärlden. Koncept som mervärde och klasskamp är konkreta exempel på idéer som format vårt sätt att tänka. Stalin hade förmodligen större politiskt inflytande än Marx, men få särskilt nyskapande idéer, och anses därför inte ha varit en betydande tänkare.

Alla stora tänkare behöver förstås inte producera några extremt originella idéer heller, det finns de som blivit kända för att summera vad andra gjort, men detta brukar kräva en djup förståelse för de frågor man avser sammanfatta. Peterson har en god (men knappast anmärkningsvärd) förståelse för vissa delar av psykologin, men svävar ofta ut i spår om politisk historia och filosofi där hans förståelse är ytlig som bäst.

Peterson är en duktig opinionsbildare, förmodligen långt bättre på detta än t.ex. Focault, men det betyder inte att senare generationer kommer minnas honom som en stor tänkare.
Citera
2018-01-22, 19:45
  #394
Medlem
auglons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nu verkar det som att du blandar bort korten. Vad vi diskuterade var inte om Peterson kan anses ha inflytande eller inte (det har han absolut), utan just om han skulle kunna utgöra en stor tänkare.

Av intervjun att döma så verkar det snarare som att C4 identifierat honom som en kontroversiell politisk figur som tilldrar sig intresse just nu (vi talar om en tv-kanal som intervjuade Milo Yiannopolous när han var aktuell). Alltså, att få mediautrymme är inte synonymt med att vara en stor tänkare, eller knappt ens en indikator på det.


... Vad syftar du ens på nu?


Nja, de två mittersta punkterna utgör ju i alla fall konkreta idéer. I det första fallet är Peterson dock långt ifrån först på bollen. Jag uppfattar inte riktigt vad det är du syftar på med den efterföljande, någonting om statistiska fördelningar?

Jämför vi med Marx är det lätt att se att hans inte bara hade inflytande, utan att hans idéer hade ett värde för eftervärlden. Koncept som mervärde och klasskamp är konkreta exempel på idéer som format vårt sätt att tänka. Stalin hade förmodligen större politiskt inflytande än Marx, men få särskilt nyskapande idéer, och anses därför inte ha varit en betydande tänkare.

Alla stora tänkare behöver förstås inte producera några extremt originella idéer heller, det finns de som blivit kända för att summera vad andra gjort, men detta brukar kräva en djup förståelse för de frågor man avser sammanfatta. Peterson har en god (men knappast anmärkningsvärd) förståelse för vissa delar av psykologin, men svävar ofta ut i spår om politisk historia och filosofi där hans förståelse är ytlig som bäst.

Peterson är en duktig opinionsbildare, förmodligen långt bättre på detta än t.ex. Focault, men det betyder inte att senare generationer kommer minnas honom som en stor tänkare.


Håller med till fullo. Han har lyckats galant med att organisera och förmedla komplicerade idéer och koncept till våran nutida värld. Känns som dagens kultur under några årtionden glömt bort allt vad mänsklighet/ödmjukhet är.

Han blir ingen mindre människa för det, att formulera dessa idéer är en jävla prestation.
Citera
2018-01-22, 19:54
  #395
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auglon
Tror helt ärligt inte att varken intervjuaren eller dem som håller med henne är kapabla att ta in det som sägs. Att faktiskt lyssna skulle ju vända vända upp och ner på deras världsbild totalt. Det enda vettiga att göra när man lever i en lögn är att förneka det till varje pris, en försvarsmekanism för att undvika att du blir knäpp helt enkelt. Antagligen en produkt av ett liv i trygga förorten och ännu en anledning till att förmedla sanningen framför en vit lögn.

Ja exakt, det är så jag har recensterat det och Scott Adams använder ju den korrekta termen.
kognitiv dissonans. Han pratar om Hallucination, inom psykologin säger man att människor "gör om verkligheten"
Scott på tuben: https://www.youtube.com/watch?v=ZnyA5Wn1K_Q&t=301s
Jag har träffat på narcissister i verkliga livet, omgivningen uppfattar dem som att de ljuger, men de lever inte i samma verklighet som vi andra. Deras rädsla tolkar intryck annorlunda.

Man kan här också tala i viss mån om konfirmeringsbias, hon letar efter bevis på en redan hållen åsikt, hennes psyke gör att hon tycker sig höra att han säger vissa saker så att hon får bekräftat sin bild av honom, och sin egen bild av sig själv och andra kvinnor som offer.

Att den bilden är så tilltufsadd är ju anledningen till att man återigen går ut och målar ut sig som offer, och säger sig vara hotad. När människor är i affekt så "hör de snett" som jag skämtsamt brukar kalla det. De hör, eller läser inte det som faktiskt sägs/skrivs, utan det som de är rädda för ska sägas/skrivas. Vi gör det alla lite till mans. Det som är knasigt är att vara så känslomässigt involverad i en intervju om en bok.

Om hon har läst boken, så har hon läst den i affekt, och allt ovan har en roll.


Det är ju många som recenserat intervjun
Jag själv
Citat:
Den*här videon illustrerar exakt vad Simon Baron-Cohen*(en annan av psykologerna som visar vägen idag) pratar om i sin bok "The essential difference". Hans forskning visar att kvinnor är mer av empathizers (de känner av omgivningens känslor och handlar utifrån det) medan män är mer av systemizers (fokuserar på fakta som de systematiskt organiserar, och därefter resonerar sig fram till vad som är lämpligt handlande) Jag skall tillägga också att vi inte är replikerade prototyper av respektive kön, och att variationen inom respektive kön är större än mellan könen. Nevertheless så är det här viktigt för att förstå vad som har hänt i västvärlden, kanske framförallt i Sverige. Då manliga egenskaper har nedvärderats, medan kvinnliga har upphöjts till norm.


En ung kille på 19 som är systemizer har tänkvärda synpunkter på hur man inte tar in det den andra säger och utvärderar det, utan anfaller direkt.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=v2YhqqaiR44

Jag själv
Citat:
*Uppdatering, i denna analys påpekas vikten av att lyssna. Vad som är riktigt skrämmande är att det idag går att komma fram helt utan meriter, så denna kvinna förstår inte vad det innebär för trovärdigheten att vara professor i psykologi.
Det beror dels på att ämnet psykologi i skolorna associeras med Freud, och presenteras i en förvanskad form, men det beror framförallt på postmodernismens ifrågasättande av att kunskap ens existerar. Det blir lite som tonåringars övertro på sig själva och underskattande av den äldre generationen. I det här fallet så underskattar kvinnan en utbildning, en klinisk verksamhet, ett professorskap,* hon förstår inte vilken ansträngning, vilken insamlande av kunskap under ett par decennium ,som ligger bakom att komma till den positionen att man med säkerhet kan uttala sig inom sitt område.
*
Utan att blinka så avfärdar kvinnan Jordans trovärdighet, utifrån ja - vad? En Universitetsexamen i Engelska.
Det är inte ett intellektuellt möte, det är en narcissist som letar efter något som den kan vända på och kasta tillbaka på Jordan för att skamma denne. Vore detta en enskild händelse så skulle detta inte gå viralt med 2 miljoner visningar, det är istället sinnebilden för hur diskussionen förs i media idag. Det är inte en intellektuell diskussion utan en veritabel maktkamp, där obildade, okunniga människor med känslomässiga problem fått alltför stort utrymme.
*
Jag förstår att kvinnan mår dåligt, vem skulle inte göra det i hennes position, sättet att hantera det är tyvärr samma narcissistiska metod som i intervjun, nämligen att förklara sig som offer,* hänvisa till hotbild, och peka ut en skyldig. Klassisk narcissistisk manöver för att flytta fokus från egna tillkortakommanden. Vi ser det ideligen i svensk media och politik.
Citera
2018-01-22, 20:11
  #396
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag har träffat på narcissister i verkliga livet, omgivningen uppfattar dem som att de ljuger, men de lever inte i samma verklighet som vi andra. Deras rädsla tolkar intryck annorlunda.
Du som är proffs:
vet du om det finns statistik på hur många som får diagnosen högfunktionell autism män/kvinnor och motsvarande, hur många som diagnositiceras för BPD/EIPS?

Jag har en teori som logiskt skulle förklara en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in