Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Mina nedklankningar på /pol, alt-right och så vidare härstammar från det faktum att vad de gör inte är bra nog, att det inte träffar riktigt rätt, att det inte går att använda av någon annan, att personerna inblandade är labila. Att bygga någon sorts gruppmentalitet, som de gör, för att få stöd i vad man känner kan vara positivt. Men blir det en verklighetsflyktsbubbla som man sedan försöker ta ut i verkligheten kommer det att sluta i katastrof (även personlig sådan) så som skedde i USA i augusti förra året.
Faktum är motsatsen mot vad du föreslår som teori. Jag tycker att den här tråden är alldeles utmärkt och med materialet i den så borde mer kunna göras.
Hur menar du då? Faktum är snarare att just den här tråden gör inte så stort avtryck på de som inte redan är frälsta och insatta. Det är en svårsmält-tråd att bara hoppa in och hänga med i.
Skulle vilja påstå att /pol/, "alt-right" och andra har gjort mycket mer med för både mediakriget och kulturkriget än denna tråd. Bara för att de inte träffar riktigt rätt hos äldre personer, får beröm från media och ett erkännande av Hillary Clinton så betyder det inte att deras jobb inte påverkar
den riktiga befolkningen.
Du borde bredda dina perspektiv utanför Aftonbladet, NY Times, WaPo, Buzzfeed m.m. om du inte har sett vilket genomslag platser som /pol/ och t.ex. The_Donald på Reddit har haft.
Genom memes har dom väckt intresse som har fått "begåvningsreserven" (och barnen), som du kallar den, att fördjupa sig i politik, dom har fått folk att vakna upp efter de har undrat om det den larviga bilden med en grön groda och lite text på faktiskt stämmer. Får man upp ögonen och sätter sig in i ett problem så leder till oftast till mer och mer och mer.
Du kanske har glömt #pizzagate (sanningshalten i detta spelar ingen roll då det fortfarande är suspekta sammanträffande som fick folk att undra)? Du kanske har glömt hur internet vände begreppet Fake News mot dom som tog fram begreppet (amerikanska msm)? Missade du It's OK to be white kampanjen? Du lär också ha missat hur /pol/ trollade hela världen genom att få MSM att beteckna OK-tecknet som en vitmakt-symbol? Att dom fick dom att skriva att mjölk var rasistiskt.
Detta är bara en handfull ut plock av bravaderna dessa
barn har ställt till med.
Och även om du personligen inte gillar det så är det saker som har fått stort genomslag hos den yngre generationen genom att bevisa absurditeten i vänsterns tankesätt.
Visst, de flesta av dessa fenomen har gått orapporterade i Sverige men sakta men säkert sprider det sig (som med allt annat från USA) över till oss.
Nu är jag inget fan av infowars men deras namn är ganska passande på vad det är som pågår just nu - ett informations krig.
Hur ska man vinna ett informations krig om man inte får ut informationen på ett lätt smält sätt som även botten av
"begåvningsreserven" förstår?
Denna tråd får man nog utgå från att den även är svårtsmält för normalbegåvade som inte redan är övertygade då det pumpas ut information till läsarna, allt från lättlästa insändare till akademiska texter på engelska. Tror du att det är något
"begåvningsreserven" (som kanske inte ens övertygad ännu) någonsin skulle orka/klara av att sätta sig in i?
Nej, för att vinna mediakriget (och kulturkriget som jag tjatar om) så behövs båda. Man måste kunna tilltala alla i samhället och ha plattformar som passar alla intelligensnivåer. Det är viktigt att alla har ett ställe där de kan aktivera sin hjärna på en nivå som passar dom.
Avancerade-trådar för den insatta och intelligenta, lätt smälta memes för
"begåvningsreserven" och barnen. Enkelt.
Eftersom jag skulle våga påstå att
"begåvningsreserven" och barnen är den större gruppen av de två anser jag därför att memes och lättsmälta trådar i det långa loppet är det som påverkar mest.
Sen måste man även förstå att det är i dom "avancerade delarna" som idéerna för hur man ska gå tillväga föds och därför har även dom platserna en väldigt viktig funktion i det hela.
Men sitt du och diskutera på ett svenskt forum i en tråd som de flesta svenskar aldrig kommer förstå eller ens försöka förstå och intala dig att du gör mer nytta än de som faktiskt får folk att ta steget att börja ifrågasätta verkligheten kulturmarxisterna har målat upp och ständigt försöker cementera i folks sinnen.