Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-22, 10:41
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Kontostorlek: 1 miljon kr

Avkastning: 14 % = 140.000 kr

Kapitalförsäkring = 15.000 kr

Aktie-och-fondkonto = 42.000 kr

*Finanskonto = 35.000 kr (efter en viss period).





Fråga: jag sätter in 1 miljon och förlorar 800.000 kr. Jag gör sedan insättning x+y+z. Då beskattas jag inte förrän jag återfått mina 800.000 kr samt när vinsterna överstiger x+y+z? Vad händer om jag har flera olika konton då?

För övrigt: Du kan LÄTT komma undan skatt genom fortlöpande insättningar. Du kan te.x. belåna bostaden och göra en insättning på finanskontot och på så sätt skjuta upp skatteeffekten. Eller ta flera blancolån.



Finanskontot är alltså bra i början eller för den som redan har ett stort kapital att leva på. Men det är riktigt uruselt på lång sikt för dom flesta. Tummen ner.

Vad är det du vill illustrera med siffrorna i början?

Din fråga: Vad jag förstår så beskattas du när du tagit ut mer ur finanskontot än du satt in. Om du förlorar eller vinner inom fonden är irrelevant. Har du satt in en miljon plus x+y+z så beskattas du när du tagit ut mer än (en miljon plus x+y+z). Om det ens är möjligt att ha flera konton enligt förslaget vet jag inte, och har inget svar på din fråga.

För övrigt: kan du förklara lite mer hur du menar med frågan? Vilken skatt skjuter du upp genom belåning?
Citera
2018-01-22, 11:06
  #86
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Du är så duuuum att man får skämmas. TS frågar: Kommer inte detta bara leda till ytterligare skatteflykt?

Svarar du på detta? Nej. Du börjar diskutera alternativa beskattningsformer på ISK, där uttag högre än insättningar tolkas som kapitalvinst, men att den bör sänkas från 25% till 15% från att "vara mer i linje med omvärlden".
"Alternativa beskattningsformer" är exakt vad det handlar om. Det är EXAKT det jag skrev som förslaget handlar om.

Alltså: Mitt inlägg handlar om förslaget som TS länkar till.

Fattar du?

Nej, givetvis fattar du inte.
Citat:
På detta svarar jag det uppenbara, att du är helt dum i huvudet som jämför äpplen med päron och att denna dumhet är så otroooooligt tröttsam.
Ja, det svarar du och det är ju där komiken börjar.

Detta är mitt första inlägg i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja, det har jag förespråkat länge, dvs;
"Vi presenterar en variant, ett finanssparkonto, där endast uttag som överstiger insättningar beskattas, och då som vanlig kapitalvinst"

25% är dock fortfarande för högt. 15% är mer i linje med omvärlden.
Det är det som är förslaget som TS länkar till. Det är alltså det som är topic för tråden. Det är alltså INTE ISK de pratar om utan ett nytt konto. Hur många meningar ska jag skriva innan du fattar?

Ett sådant konto är ett ypperligt förslag och det skulle ha införts för länge sedan. De föreslår samtidigt en sänkning av kapitalvinstskatt och jag lägger till att en sänkning till 25% är dock fortfarande inte tillräckligt.

Finns inget märkligt alls i det inlägget. Jag citerar förslaget, som är topic för tråden, och ger min åsikt om det.

Ditt svar hade kunnat tolkas som att du inte orkar läsa och därför inte satte dig in i saken, men eftersom du skriver som en idiot och öser invektiv hela tiden så väljer man såklart att tolka dem som de efterblivna inlägg de är.

Sen är ju dina förolämpningar hysteriskt roliga!

Tror du att "panta flaskor" gör mig ledsen? Det är ju som om tiggaren utanför ICA skulle skratta åt mig för att han har ett jobb att sitta på marken medan jag är arbetslös. Lite patetiskt och man borde kanske bjuda på det om det ger lite glädje i misären.

Och om du tycker att jag är "en loser" för att jag skriver på flashback så undrar man ju varför du sitter och skriver inlägg både fredag och lördag-kväll när jag är ute och dricker öl med vänner.
Citera
2018-01-22, 11:13
  #87
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Kapitalförsäkring = 15.000 kr
15.000 är ca tre års skatt på en miljon med dagens låga räntor, varför räknar du så?

Citat:
Fråga: jag sätter in 1 miljon och förlorar 800.000 kr. Jag gör sedan insättning x+y+z. Då beskattas jag inte förrän jag återfått mina 800.000 kr samt när vinsterna överstiger x+y+z? Vad händer om jag har flera olika konton då?
Det lär vi inte få veta förrän det blir verklighet, om det blir verklighet. Men förhoppningsvis går det att flytta mellan konton precis som det går att flytta mellan ISK-konton idag.
Citat:
För övrigt: Du kan LÄTT komma undan skatt genom fortlöpande insättningar. Du kan te.x. belåna bostaden och göra en insättning på finanskontot och på så sätt skjuta upp skatteeffekten. Eller ta flera blancolån.
Tja, det är ju samma sak som att låna till konsumtion. Varför låna och sätta in, när det är samma sak som att låna istället för att ta ut?

Citat:
Finanskontot är alltså bra i början eller för den som redan har ett stort kapital att leva på. Men det är riktigt uruselt på lång sikt för dom flesta. Tummen ner.
Ju längre sikt, desto sämre är årlig schablonbeskattning, så jag vet inte hur du kommer fram till detta.
Citera
2018-01-22, 11:25
  #88
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
"Alternativa beskattningsformer" är exakt vad det handlar om. Det är EXAKT det jag skrev som förslaget handlar om.

Alltså: Mitt inlägg handlar om förslaget som TS länkar till.

Fattar du?

Nej, givetvis fattar du inte.

Ja, det svarar du och det är ju där komiken börjar.

Detta är mitt första inlägg i tråden:

Det är det som är förslaget som TS länkar till. Det är alltså det som är topic för tråden. Det är alltså INTE ISK de pratar om utan ett nytt konto. Hur många meningar ska jag skriva innan du fattar?

Ett sådant konto är ett ypperligt förslag och det skulle ha införts för länge sedan. De föreslår samtidigt en sänkning av kapitalvinstskatt och jag lägger till att en sänkning till 25% är dock fortfarande inte tillräckligt.

Finns inget märkligt alls i det inlägget. Jag citerar förslaget, som är topic för tråden, och ger min åsikt om det.

Ditt svar hade kunnat tolkas som att du inte orkar läsa och därför inte satte dig in i saken, men eftersom du skriver som en idiot och öser invektiv hela tiden så väljer man såklart att tolka dem som de efterblivna inlägg de är.

Sen är ju dina förolämpningar hysteriskt roliga!

Tror du att "panta flaskor" gör mig ledsen? Det är ju som om tiggaren utanför ICA skulle skratta åt mig för att han har ett jobb att sitta på marken medan jag är arbetslös. Lite patetiskt och man borde kanske bjuda på det om det ger lite glädje i misären.

Och om du tycker att jag är "en loser" för att jag skriver på flashback så undrar man ju varför du sitter och skriver inlägg både fredag och lördag-kväll när jag är ute och dricker öl med vänner.


Du är en sån jävla pajas så man undrar hur fan du ens kan gå rakryggad.
Du svarar på 20% av de påstående du bemöts med, de 20% som du lösryckt ur sitt sammanhang, och lämnar de övriga 80% åt tomma intet. Lider du av afasi eller bara riktigt, riktigt korkad? Nu börjar du skriva om tiggare utanför ICA, off-topic kungen....
Och nej, ingen tycker du är cool för att du dricker öl med vänner :S Sånt jävla troll... Jag antar att du är lika stor i käften IRL? Eller är det anonymiteten som ger dig kurage? hahahhaahaha

Helt omöjligt att debattera med dig. Du förvrider innehållet, lämnar frågor obesvarade och har problem att hålla dig topic. Kanske borde du emigrera till Feminist-forumet, där har du dina likasinnade. Stora i truten, små på jorden och helt utan konsekvenstänkande.

Gör så här. Om du nu anser att du är så smart. Svara på på frågorna jag ställer till dig i förra inlägget, vilket även råkar vara samma som de första inläggen jag skrev (men som du MAGISKT missat?). Varför jämför du äpplen med päron? Hur kan skattesatser utomlands vara jämförbara med Sverige när vi har en helt annat skattepolitik? Eller bryr du dig enbart om skattesatsen som påverkar din egen privatekonomi i första då du själv lever på ett luftslott? Snälla, släpp debatten om din syna på BMW, panta burkar och öldrickande... Har du inte nått botten av Sorglighet ännu?
Citera
2018-01-22, 11:29
  #89
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Du är en sån jävla pajas så man undrar hur fan du ens kan gå rakryggad.
Du svarar på 20% av de påstående du bemöts med, de 20% som du lösryckt ur sitt sammanhang, och lämnar de övriga 80% åt tomma intet. Lider du av afasi eller bara riktigt, riktigt korkad? Nu börjar du skriva om tiggare utanför ICA, off-topic kungen....
Och nej, ingen tycker du är cool för att du dricker öl med vänner :S Sånt jävla troll... Jag antar att du är lika stor i käften IRL? Eller är det anonymiteten som ger dig kurage? hahahhaahaha

Helt omöjligt att debattera med dig. Du förvrider innehållet, lämnar frågor obesvarade och har problem att hålla dig topic. Kanske borde du emigrera till Feminist-forumet, där har du dina likasinnade. Stora i truten, små på jorden och helt utan konsekvenstänkande.
Du är för fan skadad.
Citat:
Gör så här. Om du nu anser att du är så smart. Svara på på frågorna jag ställer till dig i förra inlägget, vilket även råkar vara samma som de första inläggen jag skrev (men som du MAGISKT missat?). Varför jämför du äpplen med päron? Hur kan skattesatser utomlands vara jämförbara med Sverige när vi har en helt annat skattepolitik? Eller bryr du dig enbart om skattesatsen som påverkar din egen privatekonomi i första då du själv lever på ett luftslott? Snälla, släpp debatten om din syna på BMW, panta burkar och öldrickande... Har du inte nått botten av Sorglighet ännu?
Varför ska jag svara på dem? Med tanke på hur viktigt topic verkar vara för dig.

MAN JÄMFÖR KAPITALSKATTER EFTERSOM FÖR HÖGA SKATTER PÅ KAPITAL MEDFÖR SKATTEFLYKT! Du vet, TOPIC!

HUR FAN KAN MAN VARA SÅ JÄVLA EFTERBLIVEN SOM DU ÄR, OCH ÄNDÅ FORTSÄTTA TJAFSA UTAN ATT SKÄMMAS?
Citera
2018-01-22, 12:53
  #90
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

För övrigt: kan du förklara lite mer hur du menar med frågan? Vilken skatt skjuter du upp genom belåning?



Om du sätter in 1 miljon SEK och gör vinster på 1,1 miljoner SEK så beskattas du med 25 % på 100.000 kr.

När/om din vinst är uppe i +800.000 kr kan du ta ett banklån på 500.000 kr och göra en insättning på finanskontot. Då är din totala insättning 1.000.000+500.000 = 1.500.000 kr.

När din vinst på 800.000 kr överstiger 1 miljon i vinst så har den nya insättningen skjutit på gränsen för beskattning till all vinst som är över 1.500.000 kr.

Upprepa processen och du har skjutit på skatten igen.
Citera
2018-01-22, 12:56
  #91
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII



Tja, det är ju samma sak som att låna till konsumtion. Varför låna och sätta in, när det är samma sak som att låna istället för att ta ut?




Det är det ju inte! Ditt ändamål är ju att skjuta fram flera hundra tusen i skatt genom att betala en relativt liten summa i ränta+amortering varje månad. Istället för att kapitalet så gå till skatt så återinvesteras det. Det är inget annat än ett klassiskt fastighetsupplägg fast för aktiemarknaden.
Citera
2018-01-22, 13:00
  #92
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Det är det ju inte! Ditt ändamål är ju att skjuta fram flera hundra tusen i skatt genom att betala en relativt liten summa i ränta+amortering varje månad. Istället för att kapitalet så gå till skatt så återinvesteras det. Det är inget annat än ett klassiskt fastighetsupplägg fast för aktiemarknaden.
Jag kanske missförstår, men med detta konto så skattar du ju inte förrän du ska konsumera pengarna.

Du skjuter ju redan upp skatten tills uttag.
Citera
2018-01-22, 13:09
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Om du sätter in 1 miljon SEK och gör vinster på 1,1 miljoner SEK så beskattas du med 25 % på 100.000 kr.

När/om din vinst är uppe i +800.000 kr kan du ta ett banklån på 500.000 kr och göra en insättning på finanskontot. Då är din totala insättning 1.000.000+500.000 = 1.500.000 kr.

När din vinst på 800.000 kr överstiger 1 miljon i vinst så har den nya insättningen skjutit på gränsen för beskattning till all vinst som är över 1.500.000 kr.

Upprepa processen och du har skjutit på skatten igen.

Jag tycker dina räkneexempel är väldigt obegripliga och du får gärna förklara vilken skatt du skjuter på.

Om du sätter in 1 mkr och därefter gör en vinst på 1,1 mkr så är kontobehållningen rimligtvis 2,1 mkr. Men några 25% i skatt beskattas du inte för förrän du tagit ut minst 1 mkr från kontot. Tar du ut 1,1 mkr så betalar du 25% på 100 000 kr, det stämmer.

Men vilken skatt skjuter du upp?

Och vad menar du med "när din vinst på 800 000 överstiger 1 miljon i vinst"? 800 000 kan ju aldrig vara större än 1 mkr.
Citera
2018-01-22, 13:50
  #94
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag kanske missförstår, men med detta konto så skattar du ju inte förrän du ska konsumera pengarna.

Du skjuter ju redan upp skatten tills uttag.


Ja, precis. Sen skjuter du upp skatten en gång till.
Citera
2018-01-22, 13:53
  #95
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du är för fan skadad.

Varför ska jag svara på dem? Med tanke på hur viktigt topic verkar vara för dig.

MAN JÄMFÖR KAPITALSKATTER EFTERSOM FÖR HÖGA SKATTER PÅ KAPITAL MEDFÖR SKATTEFLYKT! Du vet, TOPIC!

HUR FAN KAN MAN VARA SÅ JÄVLA EFTERBLIVEN SOM DU ÄR, OCH ÄNDÅ FORTSÄTTA TJAFSA UTAN ATT SKÄMMAS?


Det går inte att debattera med dig människa. Du bevarar inte frågorna som ställs till dig och när du inte mäktar med att motargumenteras så tar du till personangrepp och nu även ett överdrivet användande av caps lock.

Skulle mer än gärna träffa dig IRL, vore intressant att se hur stor du är i käften när du inte kan gömma dig bakom skärmen. Sorgligt sorgligt.. För att vara ""ekonomiskt oberoende"" agerar du likväl som en P12:a.

Återigen, fortfarande inte intressant att jämför äpplen med päron. Att använda andra länder som måttstock för vad en rimlig skattesats ska vara är irrelevant. Plocka russin ur kakan, fast i ditt fall, tvärtom, därav dubbelt upp korkat.
Citera
2018-01-22, 13:54
  #96
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag tycker dina räkneexempel är väldigt obegripliga och du får gärna förklara vilken skatt du skjuter på.

Om du sätter in 1 mkr och därefter gör en vinst på 1,1 mkr så är kontobehållningen rimligtvis 2,1 mkr. Men några 25% i skatt beskattas du inte för förrän du tagit ut minst 1 mkr från kontot. Tar du ut 1,1 mkr så betalar du 25% på 100 000 kr, det stämmer.

Men vilken skatt skjuter du upp?




Du skjuter upp de 25 % på 100 000 kr genom att göra löpande insättningar. På så vis kan du göra fortlöpande inbetalningar och fortlöpande utbetalningar och samtidigt skjuta upp skatten hela tiden - i teorin tills du dör och därmed slipper betala skatt helt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback