2018-01-21, 20:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Vet någon vilken räckvidd Nautilus hadde? Jag tänker då typ i undervattensläge? Med lite räckvidd kunde jo Madsen lett ha rymt/ köpt sig mer tid på det här sättet? Han hadde ju 65 timmar med oksygen att andas i (vad han sa i nån intervju) Han hadde blivit svårfångad Madsen. Vi vet ju at Svenska försvarsmakten stort sett har lyckats med at fånga ubåtar som redan står på land.(Karlskrona`s skärgård) Jag vet inte om det hadde varit taktiskt klokt att rymma, men hadde han möjligheten?

Möjligheten hade han definitivt, men han trodde sig nog inte behöva nyttja den.

Jag har sett räckvidden på batteridrift någonstans innan, den var inte så imponerande, om jag minns rätt rörde det sig om en halvtimmes drift under vattnet, men det beror ju lite på hur man kör också.

Däremot borde han kunna köra dieseln i u-läge med snorkeln uppe. Det lär ingen radar fånga, dessutom var han ju vid den tidpunkten varken efterlyst eller misstänkt för brott. Det handlade i det skedet om en räddningsinsats då man befarade att ubåten gått under eller befann sig i sjönöd.
Citera
2018-01-21, 20:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Upprepade knivhugg i offrets kön då?

Ja vadå?
Citera
2018-01-21, 20:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja vadå?

Tja vi kan prata om vad du vill, glassar vi minns eller så. Men nu fetade jag ditt påstående att det 'inte finns något som tyder på sexuella motiv'. Då frågade jag om det upprepade våldet mot offrets kön, alltså i relation till ditt påstående.

Vi tar det igen, de upprepade knivhuggen mot Walls kön då?
Citera
2018-01-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Styckningen tror jag fortfarande var en transportstyckning, helt enkelt. Sticken ÄR svåra att förklara, även om de kommit dit efter döden. Men det kan handla om något han sett på film och velat pröva själv, om han någon gång skulle komma över en död kvinnokropp.

"Skulle komma över en död" kropp. Det var PM som utförde dödandet.

Giftormar är fina djur. Spännande att se på. Men farliga.
Tigrar är fina djur. Spännande att se på. Men farliga.
Krokodiler är fina djur. Spännande att se på. Men farliga.

Ja, du inser principen.

Fortsätt gärna att tycka att PM är fin och spännande att se på.
Och så får du samtidigt acceptera att han är farlig.
Sticken är lätta att förklara. Det var PM som gjorde dem.
Citera
2018-01-21, 21:48
Avslutad
Citat:
Tja vi kan prata om vad du vill, glassar vi minns eller så. Men nu fetade jag ditt påstående att det 'inte finns något som tyder på sexuella motiv'. Då frågade jag om det upprepade våldet mot offrets kön, alltså i relation till ditt påstående.

Var inte det just dessa handlingar som gjorde att Andrej Tjikatilos mord uppfattades som att de hade sexuella motiv? Trodde det var rätt erkänt att våld mot just kön både på män och kvinnor vid mord nästan alltid, om inte alltid, har sexuella motiv.
Citera
2018-01-22, 01:04
Medlem
trngws avatar
Citat:

Ja, vad är det med dem?
Citera
2018-01-22, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, vad är det med dem?

Det har uppstått "trassel" i tråden. Uppenbarligen.
Citera
2018-01-22, 09:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Det påstås i tråden att ingenting alls tyder på att det fanns sexuella motiv bakom mordet på Kim Wall. Jag anser att det upprepade grova våldet mot offrets kön gör en sådan slutsats märklig.
Citera
2018-01-22, 09:22
Medlem
Citat:
Det påstås i tråden att ingenting alls tyder på att det fanns sexuella motiv bakom mordet på Kim Wall. Jag anser att det upprepade grova våldet mot offrets kön gör en sådan slutsats märklig.
Jag tror att folk tolkar det fel, som att sexuella motiv måste innebära att Madsen var kåt när han gjorde det.
Citera
2018-01-22, 09:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Jag tror att folk tolkar det fel, som att sexuella motiv måste innebära att Madsen var kåt när han gjorde det.

Ja jag vet inte. Jag tycker bara det är märkligt hur någon inte kan se möjligheten till sexuella motiv när det förekommer femtontalet knivhugg mot könet.
Citera
2018-01-22, 10:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Möjligheten finns ju, men vissa har redan bestämt sig för att M är sexualsadist, och pratar om det som om det vore ett faktum. I förlängningen tror jag att Danmark behöver en debatt om vilka typer av porr, vilka typer av föreställningar på liveklubbar, sexklubbar o.s.v. som ska vara laglig/a. Eftersom han kan ha inspirerats av t.ex. föreställningarna på Manifest. Och har han inte gjort det, så kan någon annan göra det, i framtiden...

Jag refererade till någon som inte alls kunde se sexuella motiv bakom dådet.

Dina övriga resonemang i inlägget är off topic i denna tråd.
Citera
2018-01-22, 12:28
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Möjligheten finns ju, men vissa har redan bestämt sig för att M är sexualsadist, och pratar om det som om det vore ett faktum. I förlängningen tror jag att Danmark behöver en debatt om vilka typer av porr, vilka typer av föreställningar på liveklubbar, sexklubbar o.s.v. som ska vara laglig/a. Eftersom han kan ha inspirerats av t.ex. föreställningarna på Manifest. Och har han inte gjort det, så kan någon annan göra det, i framtiden...

Att du stör dig på att folk har bestämda uppfattningar om Madsen är nog fanimej själva definitionen på det gamla ordstävet 'sten i glashus'.
Är det någon som är orubblig och helt ovillig att ändra åsikt oavsett fakta är det du. Du kom in i tråden med utgångspunkten att 'jag är en väldigt bra människokännare, Madsen är helt oskyldig till allt'.
Han hade släppt av Kim, jajamän!, sen försvarade du dravlet om 'sjöbegravningen' (och var övertygad om att PM talade sanning när han sa att kroppen var hel).
Sen dök kroppsdelar upp, naturligtvis hade då - enligt dig - någon pervers styckmördare råkat hitta den hela kroppen och passat på att stycka lite.

Sen erkänner PM styckningen men hävdar (surprise surprise) att hon dött av en olycka (gaser) och tvingades stycka lite för att få ut kroppen. Alla vrider sig generat å PM:s vägnar utom Merwinna, som direkt köper förklaringen och viftar bort slakten med att det var en icke-störd 'transportstyckning'. Inget att hetsa upp sig över.

Ah, och just det: vi har ju stickskadorna i buk och underliv också. Något som ytterligare pekar på att PM onekligen verkar vara en rätt fucked-up-snubbe. Och titta: här någonstans faller t o m du till föga. 'Jag ger mig, han verkar ha gjort det' hette det. Då. I typ en dag.
För sen var det avskakat, och din frenetiskt arbetande hjärna lyckades hitta nya, sköna och alternativa fakta. Du tillstår öppet vad det egentligen handlar om (du vill inte att han ska sitta i fängelse när han har så mycket att ge och 'lärt sig sin läxa', särskilt inte när han är vit och det finns negrer som springer lösa), hatar på Kim för att hon lät sig mördas, beskyller samhället för att konspirera mot vita män (och skäller på polisen för att dom letar - och hittar- bevis), anklagar åklagaren för att fabricera bevis (som du inte ens sett).

Någonstans bör du börja tänka 'vad är det slutgiltiga beviset jag behöver för att inse att PM är en rejält störd mördare som samhället bör skyddas ifrån?'. Kan du inte komma på ett sådant bevis betyder det en sak: att du inte vill. Du har helt enkelt en bias. Då bör du inse att denna bias 1) är en dödförklaring för ditt eget resonemang, samt 2) förmodligen är osund och något du behöver professionell hjälp med (om inte den försvinner av sig själv när du inser 1).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in