2018-01-21, 12:10
Medlem
Whirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Dock tycker jag att han (Peterson) har en tråkig attityd på twitter för tillfället. Onödigt av honom att göra efterspelet personligt mot Newman. Han hade kunnat nöja sig med att fördöma hoten som hon påstås ha fått och sedan ta resterande ”debatt” mot de delar av media som aktivt misskrediterar honom i stället för att vända sig mot henne personligen.

Du inser att det är en respons på senaste dygnens stora mängd av artiklar som pratar om hotbilden som nu finns mot Newman och hatsvansen som de knyter till Peterson själv. De förlorade debatten och målar nu upp sig själva som offer som sista utväg för att ta fokus från diskussionsinnehållet och ha en ursäkt till att undvika honom i framtiden. Av vad jag läst bland kommentarerna på YT-klippet är de HELT harmlösa och trots att de är extremt negativt inställda till hennes insats förekommer nästan inga personangrepp och absolut inga hot. En av artiklarna använder för fan "RIP Cathy Newman" som ett exempel av "sjukt meddelande" i ett kommentarfält. Helt bisarrt.

Denna vinkling av situationen förstärker bara bilden av Peterson som någon slags ledargestalt för näthatare i PK-medias ögon, en fullkomligt idiotisk tanke när man ser på hans åsikter och milda humör. Han gör helt rätt som inte finner sig i detta.
Senast redigerad av Whirl 2018-01-21 kl. 12:20.
Citera
2018-01-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whirl
Du inser att det är en respons på senaste dygnens stora mängd av artiklar som pratar om hotbilden som nu finns mot Newman och hatsvansen som de nu knyter till Peterson själv. De förlorade debatten och målar nu upp sig själva som offer som sista utväg för att ta fokus från diskussionsinnehållet och ha en ursäkt till att undvika honom i framtiden. Av vad jag läst bland kommentarerna på YT-klippet är de HELT harmlösa och trots att de är extremt negativa till hennes insats förekommer nästan inga personangrepp och absolut inga hot. En av artiklarna använder för fan "RIP Cathy Newman" som ett exempel av "sjukt meddelande" i ett kommentarfält. Helt bisarrt.

Denna vinkling av situationen förstärker bara bilden av Peterson som någon slags ledargestalt för näthatare i PK-media ögon, en fullkomligt idiotisk tanke när man ser på hans åsikter och milda humör. Han gör helt rätt som inte finner sig i detta.
Oavsett hur man menar att media hanterat detta så kan jag inte se ur vilket ljus Petersons agerande skulle vara fördelaktigt (eller jo, det vore ju återigen i ljuset av en näthatares ögon som försöker rättfärdiga sin ilska mot Newman som person). Jag menar, man kan kritisera mediabevakningen, ifrågasätta hur man sammankopplas med de som skickar dessa hot, men att fortsätta exponera Newman personligen och argumentera för att hon "spelar offer" måste ju vara det absolut enklaste sättet att framstå som ledaren för en näthatarpöbel.
Citera
2018-01-21, 12:29
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
En av artiklarna använder för fan "RIP Cathy Newman" som ett exempel av "sjukt meddelande" i ett kommentarfält. Helt bisarrt.
Det är samma sak varje gång De Goda™ blir ertappade med byxorna nere.

Precis samma sak gjorde stollen Henrik Arnstad när Skavlan hade hållit sin obehagliga inkvisitions-intervju med Jimmie Åkesson och många var befogat upprörda över hur fult och elakt han betett sig. Då tolkade stollen en kommentar "Skavlan grävde sin egen grav ikväll" som ett dödshot, i
den här Aftonslasken-artikeln.
I själva verket rörde det sig om att någon menade – precis som med Cathy – att han gjort bort sig ordentligt och hade förstört sin karriär.

Men varken Skavlan eller Cathy kan förstås förstöra sin karriär, eftersom de tillhör De Goda™ som aldrig kommer att låta förnuftet, hyfsen och sansen vinna, helt enkelt för att dessa obehagliga typer då skulle förlora.
Citera
2018-01-21, 12:30
Medlem
Whirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Oavsett hur man menar att media hanterat detta så kan jag inte se ur vilket ljus Petersons agerande skulle vara fördelaktigt (eller jo, det vore ju återigen i ljuset av en näthatares ögon som försöker rättfärdiga sin ilska mot Newman som person). Jag menar, man kan kritisera mediabevakningen, ifrågasätta hur man sammankopplas med de som skickar dessa hot, men att fortsätta exponera Newman personligen och argumentera för att hon "spelar offer" måste ju vara det absolut enklaste sättet att framstå som ledaren för en näthatarpöbel.

Det har du kanske rätt i. Peterson är alltid extremt aktiv på Twitter och när han nu lägger allt det fokuset på den här situationen kan det verka kontraproduktivt i att distansera honom från anklagelserna utan eldar istället på den ofördelaktiga diskussionsströmmen. Tror tyvärr att situationen just nu missgynnar honom hur han än gör, vilket gör taktiken obehagligt effektiv för att de ska slippa stå till svars för hur de hanterade intervjun.
Citera
2018-01-21, 12:32
Bannlyst
Jag hade inte hört talas om Jordan tidigare, men har lyssnat med stort nöje. Väldigt intressanta tankar, en skicklig debattör som både är vältalig och väger sina ord på guldvåg.

Han käkade upp henne hel och spottade ut henne. Hon framstår i det närmaste som inkompetent när hon tror att hon ska grilla den där snubben. Hon vantolkade allt han sa och medvetet vrängde hans ord för att ställa honom i dålig dager. Han var minst sagt allt för slipad för att falla för det.
Citera
2018-01-21, 12:49
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Du inser att det är en respons på senaste dygnens stora mängd av artiklar som pratar om hotbilden som nu finns mot Newman och hatsvansen som de knyter till Peterson själv. De förlorade debatten och målar nu upp sig själva som offer som sista utväg för att ta fokus från diskussionsinnehållet och ha en ursäkt till att undvika honom i framtiden. Av vad jag läst bland kommentarerna på YT-klippet är de HELT harmlösa och trots att de är extremt negativt inställda till hennes insats förekommer nästan inga personangrepp och absolut inga hot. En av artiklarna använder för fan "RIP Cathy Newman" som ett exempel av "sjukt meddelande" i ett kommentarfält. Helt bisarrt.

Denna vinkling av situationen förstärker bara bilden av Peterson som någon slags ledargestalt för näthatare i PK-medias ögon, en fullkomligt idiotisk tanke när man ser på hans åsikter och milda humör. Han gör helt rätt som inte finner sig i detta.

Jag förstår mycket väl varför han gör det. Jag tycker dock att han gör fel som tar det personligt mot Newman. Är han upprörd över att hon drar offerkortet kan han ta den diskussionen direkt med henne i stället för att ta den via twitter. Här spelar han ju sina kritiker rakt i händerna - utöver att det i största allmänhet inte är särskilt sympatiskt att fortsätta gå efter en person man redan uppenbarligen besegrat.

När det gäller kommentarerna så håller jag med dig till fullo. De som visats upp som exempel på dödshot och hat har väl tolkats ungefär lika välvilligt som Petersons kommentarer tolkades under intervjun. Att tolka en nätkommentar ”RIP Cathy Newman” som ett dödshot är inte seriöst. Dock kan hon såklart ha fått mer personliga hot via mail/telefon som vi inte känner till.

För att ytterligare komplicera det hela vet vi ju inte vem som ligger bakom hoten. Vem som helst kan såklart skapa en anonym e-postadress och skicka hotfulla meddelanden till folk. Den som vill smutskasta JP genom att peka på hans ”obehagliga svans” kan enkelt fixa det. Meddelandet skulle lika gärna kunna komma från vänstertroll som utger sig för att vara Peterson-sympatisörer (kolla exempelvis på historien bakom @redpillblack).
Senast redigerad av RedX 2018-01-21 kl. 12:51.
Citera
2018-01-21, 12:50
Medlem
Jag tyckte det var en riktigt trevlig intervju, i så måtto att beskåda Petersons samtidigt lugna och kulitiverade, men ändå stringenta och benhårda avväpnande av Newman.

Min egen mansgrisiga tolkning av Newmans tystnad mot slutet av intervjun är att det var en underkastelse av närmast sexuell natur. Peterson är en dominant och trygg alfahanne som Newman undermedvetet ser som en god genspridare och försvarare av den på savannen utsatta hominidflocken.

Biologi i aktion!
Citera
2018-01-21, 13:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Vad man än tyckte om intervjun, vad man än tycker om Cathy eller Jordan så har jag extremt svårt att först hur någon skulle kunna försvara Jordans agerande på twitter det senaste dygnet..

Tyckte han gjorde ett väldigt samlat och eftertänksamt intryck i intervjun, en försiktig man som framstod som den överlägsna "vinnaren" när intervjun var slut (även om hans försiktighet i mina ögon kändes överdriven och ledde till att vi fick en tråkig intervju där inte mycket blev sagt alls egentligen), men varför han ska hålla på och gnälla på twitter om att Cathy utmålar sig som offer är obegripligt..
Nu framstår han helt plötsligt som en klumpig chauvinistgubbe istället för en eftertänksam analyserande feministkritiker
.
Varför i helvete gör han så när han bara kunde hålla käft istället - kan någon se att han har något som helst att vinna på det här agerandet?
Citera
2018-01-21, 13:14
Medlem
politiker.ljugers avatar
Söndag klockan 9:00

Vem fan är JORDAN PETERSSON??????

Söndag klockan 13:12

Va i HELVETE!!! Varför har jag inte hört talas om honom förr. Han har så jävla rätt!! Från och med nu kommer jag att kolla igenom alla 500 timmar som finns ifrån honom på youtube. Detta kommer att ge mig en djupare förståelse kring vänsterns smygande påverkan på samhället, och i förlängningen mig mina barn. Och det kommer att ge mig argument till nästa gång man möter ett triggat kommunistiskt feministsvin.
Citera
2018-01-21, 13:25
Medlem
Tyvärr dyker det alltid upp idioter som ska spamma folk med "hora", "ta livet av dig!", "jag ska knulla din mamma!" etc efter såna här händelser. Jag skulle önska att folk fattade att de fäller krokben på sig själva när de skickar sånt antiintellektuellt skit till folk.

Att säga sin mening med några väl valda ord är naturligtvis helt i sin ordning men när man bara skickar en oneliner full av hat så ger man ju motståndarsidan ammunition att byta ämne och fokusera på skitinläggen istället för att tvingas erkänna att man har fel, precis det som nu händer. Det är så jävla korkat beteende och båda sidor är skyldiga till det.
Citera
2018-01-21, 13:26
Medlem
Whirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politiker.ljuger
Söndag klockan 9:00

Vem fan är JORDAN PETERSSON??????

Söndag klockan 13:12

Va i HELVETE!!! Varför har jag inte hört talas om honom förr. Han har så jävla rätt!! Från och med nu kommer jag att kolla igenom alla 500 timmar som finns ifrån honom på youtube. Detta kommer att ge mig en djupare förståelse kring vänsterns smygande påverkan på samhället, och i förlängningen mig mina barn. Och det kommer att ge mig argument till nästa gång man möter ett triggat kommunistiskt feministsvin.

Han har ett gott uppsåt, sunt förnuft och stor kunskap om människans psyke och ideologiska historia. Det gör honom till en fiende för alla politiskt besatta makthavare som livnär sig på vår fortsatta ignorans och fanatism. Lita på att det finns starka krafter som arbetar aktivt för att tysta röster som Petersons och hindra dem från att nå ut till en för stor mängd människor.

Rekommenderar starkt hans två första podcasts med Joe Rogan för den intresserade. Efter det finns det, som du säger, hundratals timmar material i hans många föreläsningar att göra djupdykning i.
Citera
2018-01-21, 13:31
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad man än tyckte om intervjun, vad man än tycker om Cathy eller Jordan så har jag extremt svårt att först hur någon skulle kunna försvara Jordans agerande på twitter det senaste dygnet..

Tyckte han gjorde ett väldigt samlat och eftertänksamt intryck i intervjun, en försiktig man som framstod som den överlägsna "vinnaren" när intervjun var slut (även om hans försiktighet i mina ögon kändes överdriven och ledde till att vi fick en tråkig intervju där inte mycket blev sagt alls egentligen), men varför han ska hålla på och gnälla på twitter om att Cathy utmålar sig som offer är obegripligt..
Nu framstår han helt plötsligt som en klumpig chauvinistgubbe istället för en eftertänksam analyserande feministkritiker
.
Varför i helvete gör han så när han bara kunde hålla käft istället - kan någon se att han har något som helst att vinna på det här agerandet?
Kan du länka? Visserligen är Twitter per automatik intellektets rövhål men man vill ändå beskåda trafikolyckan om den pågår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in