Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 23:19
  #40693
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Pantade kurder. Den stora mäktiga björnen gav er valet att överlämna marken i Afrin till den legitima syriska regeringen men man valde att tacka nej. Nu har ni turken hack i häl, jag tror kurden är ett av de mest pantade folkslagen där ute, tillsammans med somalier förstås.

https://syria.liveuamap.com/en/2018/...elil-yesterday

Resultatet av att de närmat sig jänkarna, de fick för mycket luft, de blev taskiga. Nu är det inte lika kul längre. Att skaffa sig nya partners är inte heller deras grej med tanke på uttalandet mot Ryssland idag till exempel.

Bästa man kan hoppas på nu är att kurderna ger sig utan större kamp och överger alla områden som gränsar Turken till Assad igen. Ryssarna har lilla julafton nu med tanke på att NATO är i tumult av allt detta.

Som jag skrev lååångt innan.

"Being Americas enemy is dangerous, being its friend is letal".
Citera
2018-01-20, 23:37
  #40694
Medlem
lonewolf163s avatar
Ser i olika forumar där kurder lägger upp bilder på brinnande hus och civila, men när man forskar lite mer på bilderna är dessa tagna i Kuwait kriget!!
Enl fria Syriska Armén så använder ypg/sdf civila som sköldar!!!
Och Snälla ni kurder som bor i Sverige, ni gapar och skriker på fel ställe, åk ner och hjälp era bröder

Vill man följa kriget så följ live sändningarna nedan

https://www.ntv.com.tr/canli-yayin/ntv?youtube=true

https://www.cnnturk.com/canli-yayin

http://www.tgrthaber.com.tr/canli

http://www.suriyehaberajansi.com/

Och här har ni den bästa live uppdateringen av afrin just nu

https://syria.liveuamap.com/
Citera
2018-01-21, 00:16
  #40695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Det är ju drömläge för Assad med krig i Afrin, turkarna+rebellerna och SDF nöter ut varandra och sedan blir det lättare för Assad att gå in och ta över, för om Turkiet satsar fullt ut kommer kurderna får lägga benen på ryggen. Och mot rebeller stödda av turkar har Assad bättre chans än mot kurder stödda av USA.

Mycket klarsynt. Bästa inlägget idag.
Med Afrin under turkfsa kommer ingen grina om ryssarna tvingas klusterbomba vägen för SAA.
En win win för Turkiet och Syriska regimen.
Citera
2018-01-21, 00:21
  #40696
Medlem
SecundusSilents avatar
YPG får betala ett högt pris för att ha lierat sig med USA-imperialisterna när Turkiet, Iran och Ryssland dikterar utgången i regionen - då finns inget stöd att hämta i Washington som aldrig riskerar att NATO tapar Turkiet, därför att USA inte har något att vinna på det.

Händelseförloppet påminner om Irak, där Kurderna jublade högt över folkomröstningen, för att stunden efter förlora på marken. Nu jublade YPG över USAs planer på att beväpna 30 000 man, för att i nästa stund se Turkiet komma in och krossa också denna illusion. Man undrar vilka dårar som sitter i ledningen för de kurdiska organisationerna?

YPG kommer att krossas, eller vara tvungen att underordna sig Damaskus: res Syriska flaggor i alla kurdkontrollerade områden, underordna sig den syriska armén eller bli annihilerade - ungefär detta är alternativen.

Ingen chans att Erdoğan och Putin inte haft nån slags överenskommelse innan det Turkiska angreppet, inte minst för att inte riskera militär konfrontation.

Om YPG menar allvar med att det vill ha nån form av autonomi inom Syrien borde valet vara enkelt, men om det drömmer om en ouppnåelig självständig stat då är det bara be den sista bönen.
Citera
2018-01-21, 00:37
  #40697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
YPG får betala ett högt pris för att ha lierat sig med USA-imperialisterna när Turkiet, Iran och Ryssland dikterar utgången i regionen - då finns inget stöd att hämta i Washington som aldrig riskerar att NATO tapar Turkiet, därför att USA inte har något att vinna på det.

Händelseförloppet påminner om Irak, där Kurderna jublade högt över folkomröstningen, för att stunden efter förlora på marken. Nu jublade YPG över USAs planer på att beväpna 30 000 man, för att i nästa stund se Turkiet komma in och krossa också denna illusion. Man undrar vilka dårar som sitter i ledningen för de kurdiska organisationerna?

YPG kommer att krossas, eller vara tvungen att underordna sig Damaskus: res Syriska flaggor i alla kurdkontrollerade områden, underordna sig den syriska armén eller bli annihilerade - ungefär detta är alternativen.

Ingen chans att Erdoğan och Putin inte haft nån slags överenskommelse innan det Turkiska angreppet, inte minst för att inte riskera militär konfrontation.

Om YPG menar allvar med att det vill ha nån form av autonomi inom Syrien borde valet vara enkelt, men om det drömmer om en ouppnåelig självständig stat då är det bara be den sista bönen.

Jag trodde ni kommunister höll ihop eller har det med ditt Iranska ursprung att göra. Du är kommunist världen över men inte hemma, där kan du inte stödja kurder oavsett om dom är kommunister eller inte för då kanske dom får för sig att göra samma sak i Iran?

I sak håller jag med dig, bomba terroristkurderna som igen trodde USA skulle komma till undsättning efter dom fått det dom ville ha av kurderna, d vs kanonmat och områden att bygga baser i..för israels räkning. Den här arrogansen kurderna verkar lida av kommer bli deras död, synd för jag känner ett par riktigt bra kurder men det är nåt fel om man blir lurad två gånger av samma land på samma sätt, under ett halvår dessutom. Trodde YPG att dom skulle få backning efter vad som hände i KRG? Dessutom mot Turkiet som fortfarande är det viktigaste landet i området för USA efter Israel..
Citera
2018-01-21, 00:49
  #40698
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JItterbugg
Jag trodde ni kommunister höll ihop eller har det med ditt Iranska ursprung att göra. Du är kommunist världen över men inte hemma, där kan du inte stödja kurder oavsett om dom är kommunister eller inte för då kanske dom får för sig att göra samma sak i Iran?

I sak håller jag med dig, bomba terroristkurderna som igen trodde USA skulle komma till undsättning efter dom fått det dom ville ha av kurderna, d vs kanonmat och områden att bygga baser i..för israels räkning. Den här arrogansen kurderna verkar lida av kommer bli deras död, synd för jag känner ett par riktigt bra kurder men det är nåt fel om man blir lurad två gånger av samma land på samma sätt, under ett halvår dessutom. Trodde YPG att dom skulle få backning efter vad som hände i KRG? Dessutom mot Turkiet som fortfarande är det viktigaste landet i området för USA efter Israel..

Är jag iranier nu? OK! Jag är precis den du vill att jag skall vara. Det säger jag åt tjejerna eller transorna på Tumblr också.

USA-imperialisterna spelar ett desperat spel i Mellanöstern. Det enda de nu kan skapa är lite kaos, med nyttiga idioters hjälp. Det långa spelet har USA dock förlorat. Alla vänder sig alltmer till Ryssland och Kina. Spiken i kistan var den misslyckade (av allt att döma) CIA stödda kuppen i Turkiet. Kurderna kommer att vara tvungen att söka stöd på annat håll, överge en ohelig allians som alla anti-imperialister bara kan ha avsky inför - inte konstigt att Carl Bildt i princip kom att stödja kurderna, precis som hans uppdragsgivare i Washington sade till honom. Att vara på samma sida som Herr Bildt borde ha fått kurderna att fatta att de är idioterna i andras nyttiga spel.
Citera
2018-01-21, 01:12
  #40699
Medlem
SDF fighter in #Afrin: "The Syrian government betrayed us again. We smuggled supplies to the people during the siege of Nubl and Al-Zahraa. Now they are silently watching us getting attacked."

https://twitter.com/hashtag/afrin?lang=en
Citera
2018-01-21, 01:21
  #40700
Medlem
Då befrielsen av Abu Duhur airbase överskuggas av Afrindebaclet verkar nästa mål vara Fuah och Kafriya.
Hezbollah och IRGC har länkat upp från södra Aleppo och är nog sugna på att befria sina shiitiska bröder.
Taftanaz ligger nordost om dessa orter och torde vara perfekt att befästa.
Medans dawla islamiya är inringade i Hama och kloakråttorna i "fsa" har begett sig till Afrin borde vägen vara krattad för hezbollah.
Idlib offensiv har hittills handlat mest om Tiger f. Liwa al quds och V. Corps.
Citera
2018-01-21, 04:07
  #40701
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RenRasigArie
SDF fighter in #Afrin: "The Syrian government betrayed us again. We smuggled supplies to the people during the siege of Nubl and Al-Zahraa. Now they are silently watching us getting attacked."

https://twitter.com/hashtag/afrin?lang=en

Kurder är sannerligen ett gäng pellejönsar. Ryssland och Syrien erbjöd sin hjälp men fick nobben, istället trodde man på att USA och Saudiarabien skulle komma till undsättning i hopp om sin utopi Kurdistan. Så korkad som kurden är så lär man sig aldrig från historien. Nu står man där ensamma medan deras största partner i USA bara står och kollar på, vilken sann kärlekshistoria. Nästan så man får tårar.

Ni lär er visst aldrig, ni ockupanter.
Citera
2018-01-21, 07:29
  #40702
Medlem
arbetets avatar
Två intressanta observationer:
Citat:
Another resident of Afrin, who requested his name not be published, said families had been leaving the city for the past three days, but Kurdish fighters at checkpoints had started to pressure civilians to stay. Among the mostly Kurdish residents of Afrin are thousands of Arabs displaced from villages near Afrin who want to leave the city and return to their hometowns or the city of Aleppo.

Vi vet sedan tidigare att det inte finns någon heder bland kurderna. Var är nu alla upprörda artiklar?

Citat:
Pro-opposition activists warned that the Afrin operation was a mistake. Hassan Hassan, a Syrian analyst, wrote on Twitter: “This is the most irrelevant and stupid battle some of the opposition are getting involved in. Not only do the rebels have no dog in this fight, they’re hurting what’s left of their cause big time.

Yeah, my point exactly!

NYT: Turkey Begins Operation Against U.S.-Backed Kurdish Militias in Syria
Citera
2018-01-21, 08:41
  #40703
Medlem
Clock10s avatar
Bara en undran till er som är insatta i denna konflikt i Syrien. Vad skulle hända tror ni om USA började bomba FSA samtidigt som Turkiet bombar kurderna? Hade banden kapat helts då mellan USA och Turkiet och där Turkiet tom välljer att lämna NATO och ansluter sig till Ryssland istället?
Citera
2018-01-21, 08:51
  #40704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Bara en undran till er som är insatta i denna konflikt i Syrien. Vad skulle hända tror ni om USA började bomba FSA samtidigt som Turkiet bombar kurderna? Hade banden kapat helts då mellan USA och Turkiet och där Turkiet tom välljer att lämna NATO och ansluter sig till Ryssland istället?

Det tror jag inte
Hade säkert blivit frostigt mellan länderna (än mer än hur det är nu).

De hade kommit fram till någon kompromiss och min gissning är att i den förhandlingen hade USA fått backa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback